Spis treści

Wąskie kontra szerokie rozumienie SEO

Zanim przejdę do konkretów, muszę zaznaczyć, że nawet w ścisłym środowisku marketingowców trwa pewnego rodzaju dyskusja o naturę tych pojęć. Ogólnie rzecz biorąc panuje zgoda co do wyjściowego stwierdzenia, że: SEO ≠ pozycjonowanie stron internetowych.

Wąskie kontra szerokie rozumienie SEO

To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Niektórzy argumentują, że optymalizacja strony pod wyszukiwarki obejmuje zarówno działania on-site jak off-site. Stąd tak naprawdę prosta droga do uznania, że pozycjonowanie stron WWW to jakiś twór, który w rzeczywistości nie istnieje - większośc roboty w tym przypadku wykonuje SEO. Prawda leży pośrodku.

Różnice wynikają również z nazewnictwa anglojęzycznego, któremu również warto się przyjrzeć. W zagranicznych źródłach jako działania SEO określa się ogół czynności, które prowadzą do poprawy pozycji strony w naturalnych wynikach Google na dane słowa kluczowe – również pozyskiwanie linków przychodzących. Stąd rozróżnienie na off-siteon-site, które jednak nadal należą do SEO. Pozycjonowanie stron WWW ze swoim osobnym wachlarzem pojęciowym tam nie występuje.


Uważam, że najlepiej będzie jednak przyjąć najpopularniejszą nomenklaturę, która wyraźnie oddziela SEO, jako składową całościowego procesu pozycjonowania. Jest to wyjście racjonalne przynajmniej z kilku powodów:

  1. Jasne oddzielenie pojęć pozwala na łatwiejsze wytłumaczenie działań wchodzących w skład każdego z nich.
  2. Takie rozwiązanie wydaje się racjonalne, gdy rozważamy sens pojęcia optymalizacja. Na przykład link building nie służy dostosowaniu strony do wymagań Google, ani też użytkowników, ale wpływa znacząco na pozycję w wynikach wyszukiwania.
  3. W wielu przypadkach jest to zbieżne z podziałem stanowisk w agencjach. Często zdarza się tak, że specjaliści ds. SEO wykonują wyłącznie działania on-site, a już np. linkowanie dokonywane jest przez inne osoby.


Poniżej znajdziesz kompleksowy opis oraz porównanie obydwu pojęć. Czym jest pozycjonowanie stron z punktu widzenia praktyki agencyjnej? Jakie działania obejmuje? Co wchodzi w zakres powyżej określonego znaczenia SEO? Czym różnią się standardowe działania i lokalne pozycjonowanie stron? Gdzie w tym wszystkim zlokalizować reklamę? Co wymagane jest dla osiągnięcia efektów w Google – pozycjonowanie stron, SEO, SEM?

Tego wszystkiego dowiesz się, przechodząc do dalszych punktów. Jeżeli do głowy przyjdą Ci dodatkowe pytania, pisz śmiało! Czekamy na kontakt i komentarze. Działamy wielopoziomowo – nie tylko jako agencja SEO, ale także jako kompleksowy software house oraz agencja interaktywna. Chętnie wytłumaczymy wszelkie niejasności.

SEO - co to jest i jak się ma do pozycjonowania stron internetowych?

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek (czyli SEO właśnie – z ang. search engine optimization) to podstawa przy dążeniu do wysokiej pozycji w Google (i nie tylko, ale nie ukrywajmy, że przytłaczająca większość działań optymalizacyjnych bierze pod uwagę wyłącznie tę kwestię). Można powiedzieć, że stanowi kluczowy element pozycjonowania stron i swego rodzaju punkt wyjścia. Bez odpicowanego SEO trudno osiągnąć zadowalające efekty.


Najogólniej rzecz biorąc, SEO ma prowadzić do stworzenia strony, która będzie w maksymalnym stopniu spełniać wymagania narzucane przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Składa się na to:

  • Optymalizacja treści, obrazów i pozostałych elementów istotnych z punktu widzenia każdej domeny www.
  • Optymalizacja techniczna – w tym przyspieszenie ładowania (długi czas oczekiwania skutecznie zniechęca nie tylko potencjalnych klientów, ale również roboty wyszukiwarek), ustawienie przekierowań, usunięcie błędów, zapewnienie przyjaznych linków itd.
  • Stworzenie prostej i logicznej architektury strony internetowej, która będzie zgodna z zasadami UX – o ten aspekt warto zadbać również dla zapewnienia lepszej widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania (im prostsza ścieżka dla robotów Google, tym lepiej).

Pojęcia związane z działaniami SEO

Czym jest pozycjonowanie?

Skoro ustaliliśmy, że SEO to składowy element pozycjonowania, wyjaśnimy sobie zatem, czym jest pozycjonowanie w ujęciu całościowym. Jak wspomniałem, rozróżnienie SEO od pozycjonowania to tylko wierzchołek góry lodowej. Cała przygoda zaczyna się wtedy, gdy zrozumiemy, że pozycjonowanie stron internetowych jest procesem ciągłym, w ramach którego należy wykonywać wszelkie działania rzetelnie i konsekwentnie, nieustannie monitorując i analizując każdy krok oraz efekty. Jeśli nie chcesz stąpać po cienkim lodzie tajników pozycjonowania - dowiedz się, jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie oraz jakie korzyści można z nich wyciągnąć.

Pozycjonowanie strony internetowej to grupa działań, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności serwisu w wyszukiwarce po wpisaniu do niej konkretnego słowa kluczowego. Użytkownicy wpisują do wyszukiwarki konkretne zagadnienia i szukają odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie. Frazy kluczowe mogą dotyczyć konkretnego produktu, usługi, marki, idei, osoby, a nawet czynności, którą chcą wykonać. Użytkownicy korzystają z komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartfonów - ze wszystkich urządzeń, dzięki którym mają dostęp do sieci. Szacuje się, że aż 98% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Warto wykorzystać ten potencjał i zrobić wszystko, żeby zwiększyć widoczność własnej strony w wynikach wyszukiwania. My celujemy jak najwyżej, ponieważ wiemy, że większość użytkowników Google wybiera strony, które znajdują się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.

Działania wchodzące w skład pozycjonowania stron internetowych:

  • Audyt strony i analiza konkurencji
  • Wdrożenie poprawnej optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek (SEO)
  • Weryfikacja przekierowań
  • Wdrożenie certyfikatu SSL
  • Stworzenie jakościowego i merytorycznego contentu
  • Nasycenie frazami kluczowymi
  • Optymalizacja nagłówków
  • Likwidacja duplicate content
  • Poprawne skonstruowanie metadanych
  • Optymalizacja zdjęć i grafik na stronie
  • Tworzenie mapy strony i pliku robots.txt
  • Sprawdzenie jakości linków wewnętrznych oraz zewnętrznych (link building)
  • Analiza prędkości strony i wersji mobilnej oraz responsywnej
  • Audyt strony pod kątem zgodności z wytycznymi Google (system wymiany linków, automatycznie generowane treści, maskowanie, content skopiowany z innych serwisów)

11 korzyści z pozycjonowania strony internetowej

  1. Wzrost widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania - dostosowanie strony zarówno do użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki sprawi, że serwis będzie bardziej widoczny dla osób, które szukają konkretnej odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie.
  2. Zwiększenie ruchu na stronie - nawet najlepsze produkty, marki, usługi lub firmy nie osiągną sukcesu, jeśli użytkownicy nie będą o nich wiedzieć. Pozycjonowanie daje szansę na zwiększenie tej widoczności w wyszukiwarce i odwiedziny potencjalnych klientów na stronie.
  3. Stosunkowo niskie koszty reklamy - w porównaniu do ogromnych kosztów potrzebnych do wypromowania własnej firmy w telewizji, radiu, czasopiśmie lub w innych mediach, pozycjonowanie to inwestycja marketingowa o niewielkim nakładzie finansowym.
  4. Trwałe efekty na długie miesiące - dobrze przeprowadzona optymalizacja, właściwe dobranie słów kluczowych, interesujący i wartościowy content i wszelkie inne, konsekwentnie prowadzone działania przyczyniają się do osiągnięcia lepszych wyników w SERP. Efekty pracy mogą być długotrwałe i w konsekwencji przynosić zyski przez wiele miesięcy, a nawet lat.
  5. Prestiż dzięki wysokim pozycjom - pozycjonowanie stron internetowych jest także rodzajem marketingu wizerunkowego: wpływa bowiem na rozpoznawalność i wiarygodność marki. Dzięki temu, że strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, użytkownicy uważają firmę za profesjonalną oraz sprawdzoną.
  6. Wartościowy content i merytoryczna wiedza - treści w postaci tekstów, zdjęć, filmów czy infografik to kluczowy element pozycjonowania strony internetowej, który pozwala marce budować pozycję eksperta w danej dziedzinie.
  7. Określenie grupy docelowej - pozycjonowanie WWW pozwala dotrzeć do konkretnej grupy i jednocześnie sprofilować target danego przedsiębiorstwa. To ogromny potencjał do tego, by pojawić się dokładnie w tym miejscu, w którym znajdują się odbiorcy oferty.
  8. Zwiększenie zysków - ruch na stronie, zainteresowanie potencjalnych użytkowników i pozycja lidera w branży skutecznie przyczynia się do zwiększenia zysków, które płyną z prowadzenia firmy i promowania jej online.
  9. Zdobycie przewagi nad konkurencją - dzięki działaniom pozycjonującym stronę internetową można wyprzedzić swoich konkurentów, budując przy tym zaufanie i autorytet wśród użytkowników.
  10. Rozwój biznesu - naturalnym następstwem trafienia do grupy docelowej jest wzrost przychodów i szansa na rozwój własnego przedsiębiorstwa.
  11. Możliwość monitorowania wyników pozycjonowania - efekty prowadzonych działań są mierzalne przy pomocy profesjonalnych narzędzi i programów. Dzięki nim specjaliści SEO mogą określić, na jakie frazy kluczowe w wynikach wyszukiwania najczęściej pojawia się dana strona.

Prace związane z pozycjonowaniem krok po kroku

Konto Klienta

Pozycjonowanie stron internetowych w agencji Empressia rozpoczyna się od utworzenia panelu dla Klienta. Konto daje dostęp do raportów oraz pozycji, na których znajduje się strona WWW. Panel jest dostępny online w trakcie całego okresu trwania umowy. To idealny sposób na to, żeby monitorować efekty pozycjonowania strony internetowej na wybrane frazy kluczowe. Co miesiąc wysyłamy także zbiorcze zestawienie działań optymalizacyjnych wdrożonych na konkretnej stronie internetowej i raport dotyczący serwisu w wyszukiwarce Google.

Narzędzia analityczne

Każdy pozycjonowany przez nas serwis zostaje zintegrowany z profesjonalnymi narzędziami analitycznymi: Google Analytics i Google Search Console. Taka integracja daje pełne możliwości monitorowania oraz analizy ruchu na stronie. Oryginalne narzędzia od Google przekazują klientom oraz specjalistom ds. SEO najważniejsze informacje dotyczące ruchu organicznego. Dzięki takim narzędziom analitycznym można także sprawdzić ogólne dane odbiorców strony internetowej, takie jak: wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Do pozycjonowania serwisów WWW używamy również narzędzia Google Tag Manager (tagowanie i konfiguracja kodu) i HotJar (zbieranie informacji o użytkownikach strony i analiza miejsc, które są najchętniej przeglądane przez potencjalnych klientów).

Optymalizacja SEO

W trakcie trwania umowy na bieżąco optymalizujemy wszystkie sekcje na stronie internetowej. Nie ograniczamy się wyłącznie do wybranych podstron - zależy nam bowiem na ciągłym i kompleksowym rozwojem pozycjonowanej witryny. Tym samym poprawiamy kod, zwiększamy szybkość ładowania strony, optymalizujemy treści. Istotny jest dla nas plan działania i jego konsekwentna oraz spójna realizacja - nastawiona zarówno na użytkownika, jak i roboty indeksujące.

Wieloetapowe pozycjonowanie

Oprócz optymalizacji SEO dbamy również o inne czynniki pozycjonowania. Wśród usług, które wykonujemy, znajduje się m.in.: link building, monitoring trendów, analiza konkurencji czy redakcja profesjonalnych i eksperckich artykułów. Pozycjonowanie zaczynamy jednak od solidnego fundamentu: audytu SEO strony internetowej oraz wdrożeń on-site, takich jak optymalizacja nagłówków i metadanych, analiza adresów URL czy indeksacja strony w narzędziach analitycznych. Oprócz tego sprawdzamy jakość linków, responsywność serwisu i to, czy na stronie nie występuje zjawisko duplicate content. Przeprowadzamy również działania off-site, a szczególny nacisk kładziemy na linkowanie zewnętrzne.

Treści na stronę

Content marketing w pozycjonowaniu stron internetowych obejmuje zarówno redakcję artykułów blogowych, jak i tworzenie innych formatów tekstowych: opisów produktowych lub kategorii, poradników, rankingów, recenzji i innych. Budowanie treści ma ogromne znaczenie dla widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Nie bez powodu przyjęło się powiedzenie: content is king. Oprócz wpływu na pozycjonowanie - wartościowe i merytoryczne treści na stronie budują pozycję eksperta w danej dziedzinie.

Czynniki rankingowe wysokiej pozycji w Google

Działania z zakresu SEO i pozycjonowanie to jedno, drugie to pozostałe czynniki, które mogą mieć wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, to:

  • Wiek pozycjonowanej domeny
  • Historia i jakość strony
  • Profil działalności
  • Konkurencyjność w branży
  • Czas i zakres działań SEO wdrożonych na stronie
  • Odpowiednia analiza i monitoring działań prowadzonych w ramach pozycjonowania www
  • Budowa strony i jej intuicyjność
  • Działalność docelowa (pozycjonowanie lokalne, krajowe czy międzynarodowe)
  • Zmiany w algorytmach Google i dostosowanie do nich pozycjonowanej strony
  • Popularność fraz kluczowych i na tzw. długi ogon
  • Dostępny content na stronie, jego atrakcyjność, jakość i aktualność
  • Rzetelność strony
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych i wersji responsywnej strony
  • Czas ładowania strony

Audyt SEO – punkt wyjściowy pozycjonowania stron internetowych

Aby optymalizacja strony mogła zostać poprawnie przeprowadzona, niezbędny jest audyt SEO, który wykaże wszystkie słabe i mocne elementy, jakie posiada dana strona internetowa. Dotyczy on aspektów wskazanych poniżej – ważne są zarówno treści, obecność fraz kluczowych, jak i architektura witryny czy kwestie techniczne. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych tak naprawdę bez porządnego audytu byłoby niewykonalne. Dogłębna analiza pozwala naprawić wszystko w taki sposób, aby wywindować stronę www na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

Profesjonalny audyt SEO, który otrzymują klienci agencji Empressia, zawierają informacje o ogólnej kondycji strony, optymalizacji nagłówków, metadanych, linkowaniu wewnętrznym oraz nawigacji strony. W tak przygotowanym dokumencie udostępniamy także informacje o contencie, szybkości ładowania strony, jej responsywności czy wdrożenia sitemaps. Do przygotowania raportu wykorzystujemy własne umiejętności analityczne oraz sprawdzone i profesjonalne narzędzia, dzięki którym każdy klient otrzymuje kompletny raport.

Audyt strony uświadamia, co trzeba na niej zmienić, co warto poprawić, na czym się skupić, żeby serwis przyniósł najwięcej korzyści i znalazł się jak najwyżej w SERP. Nad audytem pracuje specjalista SEO, spędzający nad raportem od kilku do nawet kilkunastu godzin.

Wstępna optymalizacja a efekty pozycjonowania stron internetowych

Ważne jest to, aby zrozumieć, jak ważne są wstępne działania. Z dobrym, początkowym SEO, pozycjonowanie stron internetowych na późniejszych etapach jest dużo łatwiejsze. Jeżeli na portalu pozostaną błędy i nierozwiązane kwestie, nawet najlepsze działania obejmujące content marketing czy pozyskiwanie linków przychodzących mogą nie przynieść zakładanych efektów. Przykładem jest np. wolna strona lub duża liczba błędów 404 – te czynniki mogą stanowić poważną przeszkodę dla wdrażanej strategii pozycjonowania strony.

Pozycjonowanie - zbiór pojęć

Ogromna moc treści, aby pozycjonowanie rosło w siłę!

Jak już wcześniej wspomniałem, podstawą dla dobrej pozycji w rankingu Google jest wyposażenie strony we właściwą treść. Tylko co to właściwie oznacza? Niezwykle ważne jest tutaj ustalenie odpowiedniej frazy kluczowej, na którą pozycjonowana będzie strona internetowa. Dzięki niej użytkownicy będą mogli odnaleźć Twoją firmę podczas poszukiwania danego produktu lub usługi. Istotne jest oczywiście również ustalanie fraz dodatkowych w konkretnych podstronach i kategoriach na witrynie firmowej. Dobór słów kluczowych powinien być bardzo przemyślany, a podczas tego etapu należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:

  • Popularność potencjalnych fraz kluczowych (liczbę użytkowników wpisujących je w wyszukiwarkę – najczęściej w ujęciu miesięcznym),
  • Konkurencyjność branych pod uwagę wyrażeń – trzeba zaznaczyć, że niekoniecznie im bardziej są one popularne, tym bardziej konkurencyjne (choć bardzo często tak właśnie jest). Sam wskaźnik konkurencyjności wskazuje na liczbę stron usiłujących znaleźć się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania Google na wybrane frazy. Dużo zależy od popularności branży i liczby działających na niej podmiotów.
  • Stopień szczegółowości słów kluczowych – wybierając określone wyrażenia, warto zadbać o obecność fraz z tzw. długiego ogona. Chodzi tu o zwroty o większym stopniu szczegółowości – np. ogólne słowa kluczowe, w stylu “złoty pierścionek”, można zastąpić dłuższym wyrażeniem – “złoty pierścionek zaręczynowy z brylantem” (lub podobną kombinacją). Fraza “złoty pierścionek” i tak jest zawarta zawarta, ale w nieco dłuższej propozycji. Dochodzą do tego specyficzne wskazówki mówiące o zaręczynach i kamieniu w proponowanym produkcie. Stosowanie longtailowych fraz kluczowych pozwala na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.
  • Niepowtarzalność fraz na podstronach – chodzi oczywiście o to, by możliwie maksymalnie odróżnić od siebie poszczególne części Twojej witryny firmowej (czy to usługowej, czy sklepu internetowego). Każda odróżniająca się usługa (oraz produkt) powinna mieć swoją stronę w ramach danej witryny i byc pozycjonowana na niezależne frazy kluczowe. Inaczej dojdzie do kanibalizacji i wyboru przez roboty wyszukiwarki Google jednej z walczących o miejsce podstron. Trzeba też zaznaczyć, że na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zazwyczaj może znaleźć się tylko jedna podstrona z określonej domeny.
  • Znaczenie dla danego biznesu – selekcjonując wyrażenia kluczowe pod względem powyższych czynników, nie można zapominać o ich dopasowaniu do prowadzonej działalności. Jeżeli nawet uda się "wskoczyć" w popularne wyniki wyszukiwania i wypozycjonować swoją stronę na konkurencyjne frazy, ale usługa czy produkt nie będzie odzwierciedlać haseł wpisywanych przez potencjalnych klientów, cała praca może okazać się bezcelowa.

Przy ustalaniu strategii optymalizacyjnej, specjalista ds. SEO zajmuje się sprawdzeniem całej witryny pod kątem długości oraz jakości danych treści, a także nasyceniem słowami kluczowymi czy ustaleniem nowych, a tym samym: lepszych fraz. Ważne jest również zwrócenie uwagi na to, czy występuje duplikacja treści, która negatywnie oddziałuje na ocenę danej strony przez roboty Google. Powielanie lub kopiowanie tekstów z zewnętrznych serwisów, mediów społecznościowych albo nawet w obrębie własnej strony może być bardzo niebezpieczne - nie tylko ze względu na nieudane działania pozycjonerskie, ale również ryzyko uzyskania kary od Google bądź oskarżenia o naruszenie praw autorskich.

W tym miejscu wkracza SEO copywriting, czyli modyfikacja istniejących tekstów lub pisanie nowych, zgodnych z ustalonymi wytycznymi. Ważne jest, żeby wszystkie treści były unikatowe, reprezentowały sobą wysoką jakość i moc informacyjną, a także cechowały się adekwatnością w stosunku do profilu działalności firmy, tematyki konkretnej podstrony oraz zainteresowań grupy docelowej.


Jakie działania wchodzą w skład optymalizacji treści?

  • Tworzenie wartościowego contentu z odpowiednimi frazami kluczowymi, podziałem na tytuły i nagłówki
  • Dodawanie znaczników titlemeta description
  • Wyróżnianie ważnych fragmentów tekstu za pomocą pogrubienia i kursywy
  • Linkowanie wewnętrzne

Uzupełnianie strony internetowej treścią musi zawsze odbywać się z myślą o użytkowniku. Po pierwsze to w końcu dla niego tworzona jest cała oferta, a po drugie algorytmy Google najlepiej oceniają takie właśnie teksty (nie mówiąc już o tym, że dla dobrej pozycji zwyczajnie potrzebujesz dużego grona zainteresowanych użytkowników). Jeżeli prowadzisz bloga, to bardzo dobrze jest dywersyfikować rodzaj tekstów oraz ich tematykę.

Oczywiście treść nadal musi odzwierciedlać Twoją działalność. Wszystko po to, aby użytkownik poszukujący informacji, chcący rozwiązać jakiś problem, czy zwyczajnie ciekawy niektórych zagadnień, trafił właśnie na Twoją stronę. A kiedy już na nią trafi, przy założeniu dobrej optymalizacji, istnieje duża szansa, że zostanie Twoim klientem. Dobrym narzędziem, które pomaga optymalizować teksty jest Surfer SEO. To intuicyjny program dający możliwość analizy wyników wyszukiwania oraz konkurencji, znalezienia fraz kluczowych oraz optymalizacji treści bezpośrednio w edytorze. Narzędzie podpowiada, jaka powinna być średnia liczba wystąpień fraz kluczowych, sugeruje liczbę znaków całego artykułu i zwraca uwagę na pozostałe ważne czynniki SEO, jak optymalizacja nagłówków, sformatowanie tekstu czy wzbogacenie artykułu grafikami bądź zdjęciami.

Optymalizacja treści seo w procesie pozycjonowania

Modyfikacja struktury a pozycjonowanie stron internetowych

Działania na tym poziomie są w mniejszym stopniu widoczne dla użytkownika, a mają ogromne znaczenie dla procesu optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Jakie działania można podjąć, aby dana witryna www była lepiej oceniana przez roboty wyszukiwarki?

  • Analiza szybkości ładowania strony internetowej oraz ewentualne poprawki
  • Image SEO - dodawanie odpowiednich tytułów oraz alt-ów dodawanym grafikom
  • Wdrożenie certyfikatu SSL
  • Stworzenie mobilnej wersji witryny
  • Wykrywanie i zapobieganie duplikacji treści

To oczywiście nie wszystko. Dobre działania on-site’owe obejmują również analizę kodu źródłowego pod kątem ewentualnych zmian - ma to służyć zarówno lepszej optymalizacji, jak i przyspieszeniu ładowania się danej witryny internetowej (poprzez usunięcie zbędnych znaków, pustych miejsc w kodzie oraz innych elementów, które tylko zaśmiecają dokument). Poza tym niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na naprawę nieaktywnych linków oraz błędów 404.

Temat pozycjonowania wiąże się nierozłącznie z powyższymi działaniami. Optymalizacja treści przyniesie najlepsze efekty wtedy, gdy przygotujesz Twoją stronę internetową pod względem technicznym. Wystarczy wspomnieć o czasie ładowania witryny. Jeżeli całość będzie trwała zbyt długo, użytkownik zwyczajnie wróci do Google Search i wybierze kolejną stronę w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron internetowych

Masz już zoptymalizowaną stronę, która winduje po szczeblach listy wyszukiwania, ale chcesz ten proces wzmocnić i ustabilizować? Tutaj właśnie rozpoczyna się na dobre zabawa z pozycjonowaniem strony internetowej, obejmująca w dużej mierze działania off-site. Głównie chodzi o:

  • Efektywny link building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych, które zwiększy popularność Twojej strony oraz uczyni ją bardziej widoczną dla algorytmów wyszukiwarek.
  • Stałe monitorowanie sytuacji oraz wdrażanie niezbędnych poprawek.

Dlaczego potrzebujesz wartościowych linków?

Głównym czynnikiem wpływającym na pozycję w wynikach wyszukiwania, a wykraczającym poza sformułowane w tym artykule znaczenie SEO jest liczba i jakość linków odsyłających do danej witryny, a także liczba domen, które prowadzą w wyznaczone miejsce. Google promuje serwisy, które są rozpowszechniane w sieci i cieszą się dużą popularnością pozostałych użytkowników. Z punktu widzenia osoby zajmującej się pozycjonowaniem strony WWW, niezwykle istotna jest tu budowa mocnej bazy linków.

Dlaczego linkowanie jest takie ważne?

  1. Kiedy umieszczasz swój link w danym miejscu, Twoja witryna zyskuje trochę wartości strony internetowej, na której znalazł się link.
  2. Większa liczba linków prowadzących do Ciebie siłą rzeczy powoduje wzrost liczby odwiedzin użytkowników i poprawia Twoje statystyki.
  3. Zwiększając zasięg oddziaływania swojej strony WWW, poprawiasz jej wiarygodność w oczach wyszukiwarki.
  4. Rozpowszechniane anchory wpływają pozytywnie na Twoje pozycjonowanie strony WWW na daną frazę.

Linki możesz pozyskiwać z wielu źródeł. Mogą to być katalogi firm, agregatory stron, blogi, fora, profile w social mediach, ogłoszenia internetowe, strony umieszczające wpisy sponsorowane i wiele innych. Są również różne taktyki dotyczące link buildingu.


Link building - pozycjonowanie stron

Podstawą są oczywiście naturalne oraz naturalnie wyglądające linki (pod tym względem najlepsze są anchory w postaci adresów url). One oddziałują najmocniej i pomagają rozwijać profesjonalny wizerunek firmy. Ideałem jest Tworzenie tak dobrej treści, aby użytkownicy sami chcieli ją rozpowszechniać. Kiedy Twój artykuł zacznie krążyć w mediach społecznościowych, możesz mieć pewność, że efekty będą bardzo zadowalające.

Oczywistą konsekwencją jest zwiększenie ruchu na stronie oraz pozyskanie nowych klientów. To jednak nie jest takie proste i zależy nie tylko od jakości tekstu (wpływ mają również: popularność Twojej witryny www, jej obecna pozycja, liczba i charakterystyka odbiorców).

W żadnym razie nie chce tutaj odwodzić Cię od pomysłu tworzenia oryginalnej, wyczerpującej i atrakcyjnej treści - to nadal podstawa. Żeby osiągnąć większe efekty, musisz jednak podejść do tematu bardziej kompleksowo. Innym sposobem na pozyskanie naturalnych odnośników jest monitorowanie nieaktywnych linków na stronach internetowych o podobnej tematyce, a także np. współpraca z innymi blogami.

Wróćmy jednak do tematu przewodniego. Co, oprócz link buildingu wchodzi w skład działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych?

Monitorowanie pozycji oraz analityka

Ważne jest zrozumienie tego, że pozycjonowanie stron WWW jest długotrwałym i praktycznie permanentnym procesem. Dzieje się tak przynajmniej z kilku powodów:

  • Konkurencja nie śpi, a więc strona WWW dobrze pozycjonowana może utracić swoje wpływy przy zaawansowanych działaniach ze strony innych firm,
  • Algorytmy Google ulegają częstym modyfikacjom, przez co strategie działające dobrze obecnie mogą być już za kilka miesięcy nieaktualne (choć trzeba przyznać, że okres prawdziwej burzy i rewolucji, kiedy ogromne zmiany następowały dosłownie z dnia na dzień, już minął),
  • Dodawanie nowych produktów, usług, funkcjonalności na stronie internetowej itp. wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich działań optymalizacyjnych.

Działania te, wzmocnione konkretną analityką, mogą przynieść naprawdę wymierne korzyści. Właściwie pozycjonowanie stron internetowych na prawie każdym etapie korzysta z analityki. Poszukiwanie fraz kluczowych, optymalizacja strony, tworzenie wytycznych pod lokalne pozycjonowanie stron WWW, szukanie pomysłów na artykuły blogowe, efektywny link building – do tego wszystkiego niezbędne są działania mające na celu analizę konkurencji, a w efekcie badanie możliwości znalezienia się witryny WWW Twojego biznesu na wysokich pozycjach w Google. Proces pozycjonowania i analityka przepadają za sobą i warto o tym pamiętać.

Jak mierzyć efekty pozycjonowania strony internetowej? Dostępne narzędzia

Jakie narzędzia przydadzą się do podjęcia właściwych kroków? Możliwości jest wiele, a główne zapewnia firma odpowiedzialna za cały ten biznes. Warto zatem korzystać z wcześniej wspomnianych narzędzi: Google Analytics oraz Google Search Console. Pozwalają one mierzyć ruch na stronie, ale także określać pozycje strony w Google na określone frazy kluczowe. Analytics pozwala na bardziej szczegółowe pomiary, dotyczące liczby uczestników, długości sesji czy danych demograficznych odbiorców. Umożliwia również sprawne śledzenie konwersji, która jest tak istotna w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych. W przypadku Google Search Console główne miary analityczne to liczba wyświetleń i kliknięć użytkowników oraz pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Do monitorowania wyników w branży SEO niezbędne okazują się również komercyjne narzędzia. Dzięki ich wykorzystaniu można kompleksowo zadbać o proces pozycjonowania strony internetowej. Najpopularniejsze propozycje (z większości sami regularnie korzystamy):

  • Ahrefs
  • Surfer SEO
  • Semstorm
  • Senuto
  • Seostation

Trzeba od razu zaznaczyć, że są to płatne programy, jednak oferują ogromne możliwości analitycznych, co sprawia, że osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce internetowej Google staje się o wiele łatwiejsze.

Zakres ich możliwości nie zawsze się pokrywa, a większość agencji SEO oferujących pozycjonowanie stron internetowych korzysta z wielu narzędzi jednocześnie. Ahrefs, Senuto czy Semstorm pozwalają na zaawansowane funkcje analityczne pomagające w badaniu potencjału i osiąganiu wysokich pozycji w Google. Surfer SEO szczególnie przydatny jest w optymalizacji treści oraz poszukiwaniu słów kluczowych, natomiast Seostation ułatwia pozycjonowanie stron poprzez wskazywanie dziennych pozycji dla konkretnych zakładek witryny na wskazane frazy.

Google Analytics a pozycjonowanie

Skuteczne lokalne pozycjonowanie a SEO

Lokalne pozycjonowanie to temat, który łączy w pewnym stopniu omawiane pojęcia. Do właściwej promocji strony w wyszukiwarce na frazy związane z danym miejscem (np. miastem lub większym obszarem) niezbędny jest szereg działań obejmujących zarówno optymalizację pod kątem SEO, jak i działania z zakresu pozycjonowania. Do podejmowanych czynności w zakresie pozycjonowania lokalnego będzie wykorzystywany zatem content marketing, optymalizacja techniczna, jak i link building czy inne działania on-site oraz off-site. W kontekście działalności lokalnej niezwykle ważne jest również założenie wizytówki w Google Moja Firma i obecność w mapach online. Niezwykle istotne okazuje się również w wielu przypadkach aktywne prowadzenie profili w social media (oprócz windowania strony w Google).

Warto zaznaczyć, że omawiane tutaj pojęcia – SEO, pozycjonowanie stron internetowych – dotyczą widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (bezpłatnych) w wyszukiwarce Google. Aby jednak przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów, przydatna okazuje się nie tylko optymalizacja strony. Ważną rolę odgrywają również działania reklamowe, które mogą pomóc wypromować Twoją stronę internetową wśród potencjalnych klientów. Chodzi tutaj przede wszystkim o Google Ads. Czym taka forma promocji różni się od SEO i pozycjonowania?

  1. Korzystając z Google Ads (dawniej Google Adwords) płacisz za widoczność w wynikach reklamowych
  2. Akurat w tym przypadku optymalizacja strony zgodna z zasadami wyszukiwarki Google nie jest tutaj kluczowa. Liczy się treść reklamy oraz kwota, jaką jesteś w stanie zapłacić za to, aby promować swój biznes w sieci
  3. Wyniki reklamowe pojawiają się na samej górze, przez co użytkownicy widzą je jako pierwsze. Może to mieć przełożenie na znaczne zwiększenie ruchu na stronie
  4. Działania w Google Ads dają natychmiastowe efekty, natomiast działania obejmujące SEO, pozycjonowanie wymagają czasu, aby pomóc osiągnąć wysokie pozycje w naturalnych wynikach
  5. Reklamy Google Ads (Adwords) są mniej pracochłonne w przygotowaniu od długotrwałego pozycjonowania strony oraz działań optymalizacyjnych z zakresu Search Engine Optimization. Ułatwiają one również pozycjonowanie lokalne

Powyższe punkty wpisują się w porównanie SEO – SEM, ponieważ działania płatne branża określa właśnie mianem Search Engine Marketing.

SEO a pozycjonowanie stron WWW - czy jest się o co spierać?

Rozważając powyższe kwestie, dochodzę do wniosku, że spory o to, jak pojmować znaczenie optymalizacji oraz jak mają się one w stosunku do pozycjonowania, są zupełnie niepotrzebne. Powyższy sposób ujmowania tych zjawisk wprowadza pewien porządek, który ułatwia, zwłaszcza osobom początkującym, zrozumienie tematu. Jednak czy szerokie pojmowanie SEO zmienia coś w zestawie działań koniecznych do poprawy swojej pozycji w wynikach wyszukiwania Google? Wydaje się, że w głównej mierze to kwestia wyłącznie teoretyczna, pojęciowa, a co za tym idzie, drugorzędna.

Jak zostało już nadmienione, między SEO a pozycjonowaniem nie można postawić znaku równości. Bez względu jednak na to, czy przyjmiemy definicję szeroką, która SEO dzieli na działania on-pageoff-page, czy zgodnie z powyższym artykułem, wydzielimy np. linkowanie, jako część niewchodzącą bezpośrednio w skład optymalizacji, ale wpływającą na pozycjonowanie, najistotniejsze jest dostrzegać wagę tych działań i starać się prowadzić je skutecznie. W końcu ostatecznie kluczowe są wyniki i zwiększenie widoczności strony dla potencjalnych klientów.


Oferta na pozycjonowanie strony - agencja Empressia

A propos, jeżeli interesują Cię naprawdę dobre wyniki, skontaktuj się z nami lub wypełnij brief - chętnie pomożemy! Podpowiemy, co zrobić, żeby zawalczyć o najwyższą pozycję strony w Google. Dzięki nam zyskuje się nie tylko widoczność i przewagę nad konkurencją, ale również interesujący, merytoryczny content, pozycję eksperta w branży, większe zaufanie konsumentów, wiedzę dotyczącą SEO i marketing wizerunkowy na miarę międzynarodowej kampanii promocyjnej. Kto wie, może dzięki pozycjonowaniu, do Twojej oferty dotrze potencjalny klient z drugiego końca świata? :)

Te wszystkie działania mają ogromny wpływ na pozycję - a ona z kolei bardzo często przekłada się na realne zyski i sukces naszych partnerów. To czynności z zakresu marketingu internetowego na miarę XXI wieku - w końcu wszyscy korzystamy ze smartfonów, laptopów, komputerów stacjonarnych, tabletów, notebooków, a nawet telewizorów i zegarków z dostępem do sieci. Pamiętaj, że nawet najlepszy produkt, bez odpowiedniej dystrybucji oraz reklamy, nie jest w stanie trafić do grupy docelowej.

Co ważne, branża marketingu internetowego rozwija się bardzo szybko. Tym samym rośnie konkurencja na pozycjonowanie w Google. Na rynku pojawiają się firmy i pseudo agencje SEO, które obiecują szybkie efekty, przy niewielkich kosztach i zachowaniu “jakości” pracy. Prawdziwi specjaliści SEO zgadzają się co do tego, że pozycjonowanie to ciągły proces, wymagający czasem kilku miesięcy, by dostrzec pierwsze efekty. To nie zabawa, w której nieczyste zagrywki, spamowanie i nieuczciwe praktyki zaniosą Cię na szczyt. Skuteczne pozycjonowanie to gra fair-play, korzystanie z wiedzy specjalistów, rzetelne, precyzyjne i konsekwentne działania - tylko tyle, albo aż tyle pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu.

Połączenie wieloletniego doświadczenia w branży, nieustannego rozwoju naszych specjalistów ds. SEO, śledzenia nowinek, trendów i zmian w pozycjonowaniu stron WWW, analitycznego podejście oraz kreatywnych pomysłów sprawia, że pozycjonowanie witryny w Google w naszym wydaniu jest bardzo skuteczne! Empressia zajmuje się nie tylko pozycjonowaniem stron, ale również tworzeniem ich od podstaw, z dostosowaniem witryn do potrzeb użytkowników (UX i UI) oraz zachowaniem wysokiego poziomu prezentowanych na nich treści. Nasza oferta opiera się na indywidualnym podejściu i pomocy ze strony specjalistów z różnych gałęzi marketingu internetowego: od filarów działalności, czyli projektowania stron internetowych i SEO, przez profesjonalny copywriting i content marketing, po kreatywny oraz skuteczny link building. W trakcie współpracy otrzymujesz pełną opiekę, indywidualnie opracowaną strategię i comiesięczne raporty z przeprowadzanych działań.

Przekonaj się o tym wszystkim już dziś - zapraszamy do współpracy te osoby, którym zależy na efektywnym i jednocześnie efektownym wypromowaniu swoich działań w sieci!

 
wyceń usługę pozycjonowania strony www
 

FAQ - najczęściej zadawane pytania

1. Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie stron www z reguły wyceniane jest indywidualnie. Wpływ na cenę ma wiele różnych czynników, w tym np. domena, na której znajduje się strona WWW. Na ogół pozycjonowanie sklepów internetowych jest droższe, niż pozycjonowanie klasycznych stron WWW.

2. W jaki sposób najlepiej się rozliczać?

Zdecydowanie najlepszym sposobem, z perspektywy zarówno Klienta jak i wykonawcy usługi pozycjonowania, jest rozliczanie abonamentowe. Rozwiązanie to pozwala na wysokojakościowe działania, które w obliczu częstych zmian algorytmu Google są niezbędne do uzyskiwania optymalnych rezultatów.

3. Jak długo trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej to czasochłonny proces, aczkolwiek wyniki, które uzyskujemy z czasem, są zdecydowanie warte tego, by czekać często kilka miesięcy. Z reguły pozycjonowanie lokalne stron WWW można przeprowadzić łatwiej i szybciej niż strony internetowe rywalizujące szerzej, np. na arenie ogólnopolskiej.