Spis treści

Wąskie vs. szerokie rozumienie SEO

Zanim przejdę do konkretów, muszę zaznaczyć, że nawet w ścisłym środowisku marketingowców trwa pewnego rodzaju dyskusja o naturę tych pojęć. Ogólnie rzecz biorąc panuje zgoda co do wyjściowego stwierdzenia, że:


SEO ≠ pozycjonowanie


To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Niektórzy argumentują, że optymalizacja strony pod wyszukiwarki obejmuje zarówno działania on-site jak off-site. Stąd tak naprawdę prosta droga do uznania, że pozycjonowanie to jakiś twór, który w rzeczywistości nie istnieje - większośc roboty w tym przypadku wykonuje SEO.


Wydaje mi się, że najlepiej będzie jednak przyjąć najpopularniejszą nomenklaturę, która wyraźnie oddziela SEO, jako składową całościowego procesu pozycjonowania. Jest to wyjście racjonalne przynajmniej z kilku powodów:

  1. Jasne oddzielenie pojęć pozwala na łatwiejsze wytłumaczenie działań wchodzących w skład każdego z nich.
  2. Takie rozwiązanie wydaje się racjonalne, gdy rozważy się sens pojęcia optymalizacja. Przykładowo Link building nie służy dostosowaniu strony do wymagań Google, ani też użytkowników, a wpływa znacząco na pozycję w wynikach wyszukiwania.
  3. W wielu przypadkach jest to zbieżne z podziałem stanowisk w agencjach. Często zdarza się tak, że specjaliści ds. SEO wykonują wyłącznie działania on-site, a już np. linkowanie dokonywane jest przez inne osoby.

SEO - co to jest i jak się ma do pozycjonowania?

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek (czyli SEO właśnie) to podstawa przy dążeniu do wysokiej pozycji w Google (i nie tylko, ale nie ukrywajmy, że przytłaczająca większość działań optymalizacyjnych bierze pod uwagę wyłącznie tę kwestię). Można powiedzieć, że stanowi kluczowy element pozycjonowania i swego rodzaju punkt wyjścia. Bez odpicowanego SEO trudno osiągnąć zadowalające efekty.

optymalizacja seo

Ogromna moc treści

Podstawą dla dobrej pozycji w rankingu Google jest wyposażenie strony we właściwą treść. Tylko co to właściwie oznacza? Niezwykle ważne jest tutaj ustalenie odpowiedniej frazy kluczowej, na którą pozycjonowana będzie strona. Dzięki niej użytkownicy będą mogli odnaleźć Twoją firmę podczas poszukiwania danego produktu lub usługi. Istotne jest oczywiście również ustalanie fraz dodatkowych w konkretnych podstronach i kategoriach na witrynie firmowej. Do tego niezbędny jest content.


Przy ustalaniu strategii optymalizacyjnej, specjalista ds. SEO zajmuje się sprawdzeniem całej strony pod kątem długości oraz jakości danych treści, a także nasyceniem frazami kluczowymi czy ustaleniem nowych, lepszych fraz. Ważne jest również zwrócenie uwagi na to, czy występuje duplikacja treści, która negatywnie oddziałuje na ocenę danej strony przez roboty Google.


Tutaj rozpoczyna się SEO copywriting, czyli modyfikacja istniejących tekstów lub pisanie nowych, zgodnych z ustalonymi wytycznymi. Ważne jest, żeby wszystkie treści były unikalne, reprezentowały sobą wysoką jakość i moc informacyjną, a także cechowały się adekwatnością w stosunku do profilu działalności firmy lub tematyki konkretnej podstrony.


Jakie działania wchodzą w skład optymalizacji treści?

  • Tworzenie wartościowego contentu z odpowiednimi frazami kluczowymi, podziałem na tytuły i nagłówki,
  • Dodawanie znaczników titlemeta description,
  • Wyróżnianie ważnych fragmentów tekstu za pomocą pogrubienia i kursywy,
  • Linkowanie wewnętrzne.

Uzupełnianie strony internetowej treścią musi zawsze odbywać się z myślą o użytkowniku. Po pierwsze to w końcu dla niego tworzona jest cała oferta, a po drugie algorytmy Google najlepiej oceniają takie właśnie teksty (nie mówiąc już o tym, że dla dobrej pozycji zwyczajnie potrzebujesz dużego grona zainteresowanych użytkowników). Jeżeli prowadzisz bloga, to bardzo dobrze jest dywersyfikować rodzaj tekstów oraz ich tematykę. Oczywiście nadal musi ona odzwierciedlać Twoją działalność. Wszystko po to, aby użytkownik poszukujący informacji, chcący rozwiązać jakiś problem, czy zwyczajnie ciekawy niektórych zagadnień trafił właśnie na Twoją stronę. A kiedy już na nią trafi, przy założeniu dobrej optymalizacji, istnieje duża szansa, że zostanie Twoim klientem. Dobrym narzędziem, które pomaga optymalizować teksty jest Surfer SEO.

Modyfikacja struktury strony

Działania na tym poziomie są w mniejszym stopniu widoczne dla użytkownika, a mają ogromne znaczenie dla procesu optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Jakie działania można podjąć, aby dana witryna www była lepiej oceniana przez roboty wyszukiwarki?

  • Analiza szybkości ładowania strony internetowej oraz ewentualne poprawki,
  • Image SEO - dodawanie odpowiednich tytułów oraz alt-ów dodawanym grafikom,
  • Wdrożenie certyfikatu SSL,
  • Stworzenie mobilnej wersji witryny,
  • Wykrywanie i zapobieganie duplikacji treści.

To oczywiście nie wszystko. Dobre działania on-site’owe obejmują również analizę kodu źródłowego pod kątem ewentualnych zmian - ma to służyć zarówno lepszej optymalizacji, jak i przyspieszeniu ładowania się danej witryny internetowej (poprzez usunięcie zbędnych znaków, pustych miejsc w kodzie oraz innych elementów, które tylko zaśmiecają dokument). Poza tym niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na naprawę nieaktywnych linków oraz błędów 404.

Pozycjonowanie

Masz już zoptymalizowaną stronę, która pnie się w górę po szczeblach listy wyszukiwania, ale chcesz ten proces wzmocnić i ustabilizować? Tutaj właśnie rozpoczyna się na dobre zabawa z pozycjonowaniem strony internetowej, obejmująca w dużej mierze działania off-site. Głównie chodzi o:

  • Efektywny link building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych, które zwiększy popularność Twojej strony oraz uczyni ją bardziej widoczną dla algorytmów wyszukiwarek.
  • Stałe monitorowanie sytuacji oraz wdrażanie niezbędnych poprawek.

Dlaczego potrzebujesz wartościowych linków?

Głównym czynnikiem wpływającym na pozycję w wynikach wyszukiwania, a wykraczającym poza sformułowane w tym artykule znaczenie SEO jest liczba i jakość linków odsyłających do danej witryny, a także liczba domen, które odsyłają w wyznaczone miejsce. Google promuje strony, które są rozpowszechniane w sieci i cieszą się dużą popularnością pozostałych użytkowników. Z punktu widzenia osoby zajmującej się pozycjonowaniem, niezwykle istotna jest tu budowa mocnej bazy linków.

Dlaczego linkowanie jest takie ważne?

  1. Kiedy umieszczasz swój link w danym miejscu, Twoja witryna zyskuje trochę wartości strony internetowej, na której znalazł się link.
  2. Większa liczba linków prowadzących do Ciebie siłą rzeczy powoduje wzrost liczby odwiedzin użytkowników i poprawia Twoje statystyki.
  3. Zwiększając zasięg oddziaływania swojej strony www, poprawiasz jej wiarygodność w oczach wyszukiwarki.
  4. Rozpowszechniane anchory wpływają pozytywnie na Twoje pozycjonowanie na daną frazę.

Linki możesz pozyskiwać z wielu źródeł. Mogą to być katalogi firm, agregatory stron, blogi, fora, profile w social mediach, ogłoszenia internetowe, strony umieszczające wpisy sponsorowane i wiele innych. Są również różne taktyki dotyczące link buildingu.


Podstawą są oczywiście naturalne oraz naturalnie wyglądające linki (pod tym względem najlepsze są anchory w postaci adresów url). One oddziałują najmocniej i pomagają rozwijać profesjonalny wizerunek firmy. Ideałem jest Tworzenie tak dobrej treści, aby użytkownicy sami chcieli ją rozpowszechniać. Kiedy Twój artykuł zacznie krążyć w mediach społecznościowych, możesz mieć pewność, że efekty będą bardzo zadowalające. To jednak nie jest takie proste i zależy nie tylko od jakości tekstu (wpływ mają: popularność Twojej witryny www, jej obecna pozycja, liczba i charakterystyka odbiorców).


W żadnym razie nie chce tutaj odwodzić Cię od pomysłu tworzenia oryginalnej, wyczerpującej i atrakcyjnej treści - to nadal podstawa. Żeby osiągnąć większe efekty, musisz jednak podejść do tematu bardziej kompleksowo. Innym sposobem na pozyskanie naturalnych odnośników jest monitorowanie nieaktywnych linków na stronach internetowych o podobnej tematyce, a także np. współpraca z innymi blogami.


Wróćmy jednak do tematu przewodniego. Co, oprócz link buildingu wchodzi w skład działań związanych z pozycjonowaniem?

Monitorowanie pozycji oraz analityka

Ważne jest zrozumienie tego, że pozycjonowanie stron jest długotrwałym i praktycznie niekończącym się procesem. Dzieje się tak przynajmniej z kilku powodów:

  • Konkurencja nie śpi, a więc strona www dobrze pozycjonowana może utracić swoje wpływy przy zaawansowanych działaniach ze strony innych firm,
  • Algorytmy Google ulegają częstym modyfikacjom, przez co strategie działające dobrze obecnie mogą być już za kilka miesięcy nieaktualne (choć trzeba przyznać, że okres prawdziwej burzy i rewolucji, kiedy ogromne zmiany następowały dosłownie z dnia na dzień, już minął),
  • Dodawanie nowych produktów, usług, funkcjonalności na stronie internetowej itp. wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich działań optymalizacyjnych.

Działania te, wzmocnione konkretną analityką, mogą przynieść naprawdę wymierne korzyści. Jakie narzędzia przydadzą się do podjęcia właściwych kroków? Możliwości jest wiele, a główne zapewnia firma odpowiedzialna za cały ten biznes. Warto zatem korzystać z Google Analytics oraz Google Search Console. Dobrym wyjściem do kontrolowania strategii linkowania, a także swojej pozycji w wynikach wyszukiwania jest korzystanie z narzędzia Ahrefs (jest co prawda płatne, ale dostarcza ogromnych możliwości).

Google Analytics

SEO a pozycjonowanie - czy jest się o co spierać?

Rozważając powyższe kwestie, dochodzę do wniosku, że spory o to, jak pojmować znaczenie optymalizacji oraz jak mają się one w stosunku do pozycjonowania, są zupełnie niepotrzebne. Powyższy sposób ujmowania tych zjawisk wprowadza pewien porządek, który ułatwia, zwłaszcza osobom początkującym, zrozumienie tematu. Jednak czy szerokie pojmowanie SEO zmienia coś w zestawie działań koniecznych do poprawy swojej pozycji w wynikach wyszukiwania Google? Wydaje się, że w głównej mierze to kwestia wyłącznie teoretyczna, pojęciowa, a co za tym idzie, drugorzędna.


Jak zostało już nadmienione, między SEO a pozycjonowaniem nie można postawić znaku równości. Bez względu jednak na to, czy przyjmiemy definicję szeroką, która SEO dzieli na działania on-pageoff-page, czy zgodnie z powyższym artykułem, wydzielimy np. linkowanie, jako część niewchodzącą bezpośrednio w skład optymalizacji, ale wpływającą na pozycjonowanie, najistotniejsze jest dostrzegać wagę tych działań i starać się prowadzić je skutecznie. W końcu ostatecznie liczą się wyniki.


À propos, jeżeli interesują Cię naprawdę dobre wyniki, skontaktuj się z nami lub wypełnij brief - chętnie pomożemy!