Spis treści

Pozycjonowanie a SEO


Zanim przejdę do konkretów, muszę zaznaczyć, że nawet w ścisłym środowisku marketingowców trwa pewnego rodzaju dyskusja o naturę 2 podstawowych pojęć:

  • Pozycjonowanie
  • SEO

Nieścisłości mogą wynikać z anglojęzycznej nomenklatury i, oczywiście, zawiłości języka polskiego. Zagraniczna terminologia ogranicza nazewnictwo tych działań marketingowych właśnie do nazw Search Engine Optimization oraz (rzadziej) Web Positioning. W zagranicznych źródłach jako działania SEO określa się ogół czynności, które prowadzą do poprawy pozycji strony w naturalnych wynikach wyszukiwarki na dane słowa kluczowe – również pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących. Stąd rozróżnienie na off-siteon-site, które jednak nadal należą do SEO. Pozycjonowanie stron WWW ze swoim osobnym wachlarzem pojęciowym tam nie występuje.

Z kolei w polskim słowniku marketingowym pozycjonować można zarówno markę - Brand Positioning (w ujęciu tradycyjnego marketingu), jak i stronę WWW (w kontekście wyszukiwarek internetowych). Dla ułatwienia przyjmijmy, że wszystkie wyrażenia „pozycjonowanie”, zawarte w artykule, będą dotyczyć wirtualnego świata i marketingu internetowego.

Wśród ekspertów z Polski panuje zgoda co do wyjściowego stwierdzenia, że: SEO ≠ pozycjonowanie stron internetowych. Najprościej tę różnicę można wyjaśnić tym, że SEO to część pozycjonowania stron WWW.

pozycjonowanie a seo

Sama terminologia to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Niektórzy argumentują, że optymalizacja strony pod wyszukiwarki obejmuje zarówno działania on-site jak off-site. Stąd tak naprawdę prosta droga do uznania, że pozycjonowanie stron WWW to jakiś twór, który w rzeczywistości nie istnieje (sic!) - większość „roboty” w tym przypadku wykonuje SEO. Prawda leży pośrodku.

Najlepiej będzie jednak przyjąć najpopularniejszą nomenklaturę, która wyraźnie oddziela SEO, jako składową całościowego procesu pozycjonowania. Jest to wyjście racjonalne przynajmniej z kilku powodów:

  1. Jasne oddzielenie pojęć pozwala na łatwiejsze wytłumaczenie działań wchodzących w skład każdego z nich.
  2. Takie rozwiązanie wydaje się racjonalne, gdy rozważamy sens pojęcia optymalizacja. Na przykład link building nie służy dostosowaniu strony do wymagań wyszukiwarki czy użytkowników, ale wpływa znacząco na pozycję w wynikach wyszukiwania.
  3. W wielu przypadkach jest to zbieżne z podziałem stanowisk w agencjach. Często zdarza się tak, że Specjaliści ds. SEO wykonują wyłącznie działania on-site, a już np. linkowanie dokonywane jest przez inne osoby.

Pierwszą część mamy za sobą.

Poniżej znajduje się kompleksowy opis oraz porównanie pojęć z zakresu pozycjonowania stron internetowych - zarówno od strony technicznej, jak i kreatywnej. Czym jest pozycjonowanie stron w Internecie z punktu widzenia praktyki agencyjnej? Jakie działania obejmuje? Co wchodzi w zakres powyżej określonego znaczenia SEO? Czym różnią się standardowe działania i lokalne pozycjonowanie stron? Gdzie w tym wszystkim zlokalizować reklamę? Czy treści na stronie mają znaczenie? Co wymagane jest dla osiągnięcia efektów w Google – pozycjonowanie stron, SEO, SEM, PPC?

Dużo pytań, prawda? Mamy dobrą wiadomość: będzie ich jeszcze więcej! A jeszcze lepsza informacja jest taka, że odpowiedzi znajdują się w kolejnych punktach. Dzięki temu poradnikowi każdy zrozumie, czym jest pozycjonowanie strony internetowej, dlaczego jest tak ważne oraz czy warto w nie zainwestować.

Co to jest SEO i jak się ma do pozycjonowania stron internetowych?


Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek (czyli SEO – z ang. Search Engine Optimization) to podstawa przy dążeniu do wysokiej pozycji w Google (i nie tylko, ale nie ukrywajmy, że przytłaczająca większość działań optymalizacyjnych bierze pod uwagę wyłącznie tę kwestię). Można powiedzieć, że SEO stanowi kluczowy element pozycjonowania stron i swego rodzaju punkt wyjścia. Bez dobrego SEO trudno osiągnąć zadowalające efekty.

Najogólniej rzecz biorąc, SEO ma prowadzić do stworzenia strony, która będzie w maksymalnym stopniu spełniać wymagania narzucane przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Składa się na to:

  • Optymalizacja treści, obrazów i pozostałych elementów istotnych z punktu widzenia każdej domeny www.
  • Optymalizacja techniczna – w tym przyspieszenie ładowania strony (długi czas oczekiwania skutecznie zniechęca nie tylko potencjalnych klientów, ale również roboty wyszukiwarek), ustawienie przekierowań, usunięcie błędów, zapewnienie przyjaznych linków itd.
  • Stworzenie prostej i logicznej architektury strony internetowej, która będzie zgodna z zasadami UX – o ten aspekt warto zadbać również dla zapewnienia lepszej widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania (im prostsza ścieżka dla robotów Google i użytkowników, tym lepiej).

co-to-jest-seo

SEO cały czas się zmienia, ale jego założenia i definicja pozostają niezmienne od lat. W książce „Wojownik SEO. Sztuka osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarce” z 2010 roku John I. Jerkovic pisał, że optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych jest sumą (...) czynności niezbędnych do uzyskania wysokiej liczby trafień ze strony silników wyszukiwarek (...) i innych stron internetowych, które mają na celu zapewnienie stronie wysokiej popularności.

Choć od publikacji tej książki minęła ponad dekada, założenie pozostaje to samo - celem jest zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania. Zasady gry nie są jednak takie, jak kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat temu.

Co to jest pozycjonowanie?


Skoro ustaliliśmy, że SEO to składowy element pozycjonowania, wyjaśnimy sobie zatem, czym jest pozycjonowanie serwisu w ujęciu całościowym. Jak wspomnieliśmy, rozróżnienie SEO od pozycjonowania to tylko wierzchołek góry lodowej. Cała przygoda zaczyna się wtedy, gdy zrozumiemy, że pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach jest procesem ciągłym, w ramach którego należy wykonywać wszelkie działania rzetelnie i konsekwentnie, nieustannie monitorując i analizując każdy krok oraz efekty. Gdy nie chce się stąpać po cienkim lodzie tajników pozycjonowania - warto dowiedzieć się, czym dokładnie jest, jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie w Internecie oraz jakie korzyści można z nich wyciągnąć.

Pozycjonowanie strony internetowej to grupa działań, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności serwisu w wyszukiwarce po wpisaniu do niej konkretnego słowa kluczowego.

co-to-jest-pozycjonowanie

W praktyce działa to tak: użytkownicy wpisują do wyszukiwarki konkretne zagadnienia i szukają odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie. Frazy kluczowe mogą dotyczyć konkretnego produktu, usługi, marki, idei, osoby, a nawet czynności, którą chcą wykonać. Użytkownicy korzystają z komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartfonów - ze wszystkich urządzeń, dzięki którym mają dostęp do sieci.

Szacuje się, że ponad 95% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Warto wykorzystać ten potencjał i zrobić wszystko, żeby zwiększyć widoczność własnej strony w wynikach wyszukiwania. My celujemy jak najwyżej, ponieważ wiemy, że większość użytkowników Google wybiera strony, które znajdują się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.

Działania wchodzące w skład pozycjonowania stron internetowych to między innymi:

  • Audyt strony i analiza konkurencji
  • Wdrożenie poprawnej optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek (SEO)
  • Weryfikacja przekierowań
  • Wdrożenie certyfikatu SSL
  • Stworzenie jakościowego i merytorycznego contentu
  • Nasycenie frazami kluczowymi
  • Optymalizacja nagłówków
  • Likwidacja duplicate content
  • Poprawne skonstruowanie metadanych
  • Optymalizacja zdjęć i grafik na stronie
  • Tworzenie mapy strony i pliku robots.txt
  • Sprawdzenie jakości linków wewnętrznych oraz zewnętrznych (link building)
  • Analiza prędkości strony i wersji mobilnej oraz responsywnej
  • Audyt SEO strony pod kątem zgodności z wytycznymi Google (system wymiany linków, automatycznie generowane treści, maskowanie, content skopiowany z innych serwisów)

Korzyści pozycjonowania stron WWW


  1. Wzrost widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania - dostosowanie strony zarówno do użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki sprawi, że serwis będzie bardziej widoczny dla osób, które szukają konkretnej odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie.
  2. Zwiększenie ruchu na stronie - nawet najlepsze produkty, marki, usługi lub firmy nie osiągną sukcesu, jeśli użytkownicy nie będą o nich wiedzieć. Pozycjonowanie stron intyernetowych daje szansę na zwiększenie tej widoczności w wyszukiwarce i odwiedziny potencjalnych klientów na stronie.
  3. Stosunkowo niskie koszty reklamy - w porównaniu do ogromnych kosztów potrzebnych do wypromowania własnej firmy w telewizji, radiu, czasopiśmie lub w innych mediach, pozycjonowanie to inwestycja marketingowa o niewielkim nakładzie finansowym. Koszt pozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania jest również niższy w porównaniu do płatnych kampanii reklamowych w rozliczeniu PPC.
  4. Trwałe efekty na długie miesiące - dobrze przeprowadzona optymalizacja, właściwe dobranie słów kluczowych, interesujący i wartościowy content i wszelkie inne, konsekwentnie prowadzone działania przyczyniają się do osiągnięcia lepszych wyników w SERP. Efekty pracy mogą być długotrwałe i w konsekwencji przynosić zyski przez wiele miesięcy, a nawet lat.
  5. Prestiż dzięki wysokim pozycjom - pozycjonowanie stron internetowych jest także rodzajem marketingu wizerunkowego: wpływa bowiem na rozpoznawalność i wiarygodność marki. Dzięki temu, że strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, użytkownicy uważają firmę za profesjonalną oraz sprawdzoną.
  6. Wartościowy content i merytoryczna wiedza - treści w postaci tekstów, zdjęć, filmów czy infografik to kluczowy element pozycjonowania strony internetowej, który pozwala marce budować pozycję eksperta w danej dziedzinie.
  7. Określenie grupy docelowej - pozycjonowanie WWW pozwala dotrzeć do konkretnej grupy i jednocześnie sprofilować target danego przedsiębiorstwa. To ogromny potencjał do tego, by pojawić się dokładnie w tym miejscu, w którym znajdują się odbiorcy oferty. Nawet w sytuacji, gdy dane przedsiębiorstwo ma już określoną grupę docelową, dzięki pozycjonowaniu stron internetowych można ją zweryfikować i podjąć odpowiednie kroki w dostosowaniu oferty czy komunikacji do właściwego targetu.
  8. Zwiększenie zysków - ruch na stronie, zainteresowanie potencjalnych użytkowników i pozycja lidera w branży skutecznie przyczynia się do zwiększenia zysków, które płyną z prowadzenia firmy i promowania jej online.
  9. Zdobycie przewagi nad konkurencją - dzięki działaniom pozycjonującym stronę internetową można wyprzedzić swoich konkurentów, budując przy tym zaufanie i autorytet wśród użytkowników.
  10. Rozwój biznesu - naturalnym następstwem trafienia do grupy docelowej jest wzrost przychodów i szansa na rozwój własnego przedsiębiorstwa.
  11. Konsekwentna realizacja strategii marketingowej - dzięki właściwej analizie zachowań użytkowników oraz robotów wyszukiwarki można cały czas udoskonalać swoje działania reklamowe. Bieżący monitoring pozwala również na bezpieczną i spójną realizację całej strategii marketingowej.
  12. Możliwość monitorowania wyników pozycjonowania - efekty prowadzonych działań są mierzalne przy pomocy profesjonalnych narzędzi i programów. Dzięki nim specjaliści SEO mogą określić, na jakie frazy kluczowe w wynikach wyszukiwania najczęściej pojawia się dana strona.

Pozycjonowanie stron w różnych wyszukiwarkach


Według globalnych statystyk StatCounter najczęściej używanymi wyszukiwarkami internetowymi na świecie są:

  • Google - wyszukiwarka internetowa stworzona w 1998 r. przez amerykańską spółkę Google LLC (polska wersja Google pojawiła się w 2002 r.);
  • Bing - wyszukiwarka internetowa stworzona w 2009 r. przez amerykańską firmę Microsoft;
  • Yahoo! - amerykański portal internetowy posiadający m.in. wyszukiwarkę internetową (stworzoną w 1995 roku);
  • Baidu (百度) - najpopularniejsza chińska wyszukiwarka stworzona w 2000 r.;
  • YANDEX - najpopularniejsza rosyjska wyszukiwarka stworzona w 1997 r. przez rosyjsko-holenderskie przedsiębiorstwo o tej samej nazwie.

pozycjonowanie-w-wyszukiwarkach

W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Na podium znajduje się również Bing i Yahoo!, jednak to Gigant z Mountain View ma znaczną przewagę (ponad 96% użytkowników korzysta właśnie z Google). Na dalszych miejscach w polskim rankingu znajduje się MSN i DuckDuckGo.

W promowaniu swojej strony internetowej nie trzeba zatem ograniczać się tylko do Google, zwłaszcza gdy strona jest zorientowana na rynki zagraniczne. Należy przy tym pamiętać, że pozycjonowanie w każdej wyszukiwarce wygląda inaczej i wybór docelowego miejsca, w którym miałaby być promowana strona internetowa, ma swoje wymagania, zasady, plusy i minusy, dostępne rozwiązania oraz narzędzia. Przykładowo, chcąc wejść na chiński rynek, trzeba posiadać stronę w języku chińskim, lokalnego partnera biznesowego w Chinach czy serwery w Hongkongu.

W naszym kraju większość stron internetowych pozycjonowana jest w Google, ponieważ jest to najpopularniejsza wyszukiwarka z największym potencjałem. Dostęp do wiedzy, konferencji i materiałów, wieloletnie doświadczenie ekspertów z branży SEO, narzędzia dostosowane pod tę wyszukiwarkę - to tylko niektóre techniczne argumenty, które przemawiają za pozycjonowaniem strony internetowej w Google. W związku z tym dalsza część artykułu będzie opierać się na technicznych i kreatywnych aspektach pozycjonowania właśnie w tej wyszukiwarce.

Czynniki rankingowe w wynikach wyszukiwania Google


Działania z zakresu SEO i pozycjonowanie strony w konkretnej wyszukiwarce to jedno, ale drugie to pozostałe czynniki, które mogą mieć wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Popularność wyszukiwarki Google daje dużą szansę na dotarcie do potencjalnego klienta, ale jest również swego rodzaju torem przeszkód - przez zasady SEO, działania konkurencji, zmieniające się algorytmy i tym podobne.

Na widoczność w wyszukiwarce internetowej Google mają wpływ:

  • Wiek pozycjonowanej domeny
  • Historia i jakość strony
  • Profil działalności
  • Konkurencyjność w branży
  • Czas i zakres działań SEO wdrożonych na stronie
  • Odpowiednia analiza i monitoring działań prowadzonych w ramach pozycjonowania WWW
  • Budowa strony i jej intuicyjność
  • Działalność docelowa (pozycjonowanie lokalne, krajowe czy międzynarodowe)
  • Zmiany w algorytmach Google i dostosowanie do nich pozycjonowanej strony
  • Popularność fraz kluczowych i na tzw. długi ogon
  • Dostępny content na stronie, jego atrakcyjność, jakość, oryginalność i aktualność
  • Rzetelność strony
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych i wersji responsywnej strony
  • Czas ładowania strony

Działania te dzielą się na optymalizację SEO on-site i off-site. Powyższa lista czynników rankingowych nie jest zamknięta. Rozwój algorytmów wyszukiwarki internetowej Google sprawia, że zasady gry zmieniają się dynamicznie i trzeba być gotowym na ewentualne modyfikacje i zmiany w strategii pozycjonowania.

czynniki rankingowe w Google

Choć zwierzęce nazwy algorytmów brzmią niepozornie, to mają ogromne znaczenie w kontekście pozycjonowania stron WWW. Celem aktualizacji algorytmów jest zwiększenie widoczności wartościowych treści i dostarczeniem użytkownikowi lepiej dopasowanych wyników do jego pytania, co wiąże się z misją Google, którą jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by były powszechnie dostępne i użyteczne.

  • Panda (Google Panda) - aktualizacja zwiększająca priorytet na jakościowe treści. Została opublikowana w 2011 roku i zmieniła wyniki wyszukiwania w Google, wyświetlając wyżej jakościowe strony, a obniżając pozycje tych, które według algorytmu stanowiły mniejszą wartość dla użytkowników. Założeniem algorytmu Panda jest to, żeby treści na stronie były skierowane do użytkowników, a nie do robotów indeksujących. Wiąże się z tym kwestia współczynnika odrzuceń - jeżeli użytkownik wchodzi na stronę i nie znajduje tam odpowiednich dla siebie informacji, wówczas wychodzi, a współczynnik odrzuceń wzrasta. To znak dla robotów indeksujących, że strona nie odpowiada na pytanie użytkownika. Rośnie przy tym ryzyko obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania. Należy zatem dbać o to, żeby treści dostępne na stronie były przydatne, użyteczne i odpowiadające na pytania odwiedzających. Content powinien być dopasowany do słów kluczowych i naturalnie nim nasycony.
  • Pingwin (Google Penguin) - kolejna aktualizacja, która miała i nadal ma duży wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. W 2012 roku Pingwin obniżył pozycje stron, których profil linkowy (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) pozostawiał wiele do życzenia. Założeniem algorytmu jest to, żeby wszelkie odnośniki ze strony lub do niej - miały naturalny charakter.
  • Koliber (Google Hummingbird) - aktualizacja z 2013 roku, która zmieniła sposób interpretowania i wyświetlania wybranych wyników wyszukiwania. Koliber pokazał, że wyszukiwarka coraz lepiej rozpoznaje kontekst całego wyrażenia, a nie tylko pojedynczych słów. Zwraca tym samym wyniki, które bardziej pasują do zadanego pytania i daje możliwość do wykorzystania potencjału fraz long tail (na długi ogon). Koliber bada zależność pomiędzy frazami kluczowymi w całym pytaniu i na podstawie tej zależności ukazuje wyniki. Gdy wpisujemy w wyszukiwarkę „Jaki zamek wybrać?”, oczekujemy innych wyników w zależności od kontekstu - można przecież wybrać zamek do drzwi, zabytkowy budynek do zwiedzania czy zamek błyskawiczny do kurtki. Koliber często chce lepiej zrozumieć dane zapytanie oraz skraca drogę i czas użytkownika poszukującego odpowiedzi na konkretne pytanie. Przykładowo, wpisując w Google 2+2, wyświetla się nam kalkulator i wynik dodawania.
  • Gołąb (Google Pigeon) - algorytm wpływający na lokalne wyniki wyszukiwań. Aktualizacja została wprowadzona w 2014 roku. Jej celem było wyświetlanie wyników na podstawie lokalizacji użytkownika. Dało to pole do zwiększenia widoczności lokalnych biznesów i firm z grupą docelową w konkretnej miejscowości. W wyniku aktualizacji ważne było poinformowanie zarówno użytkowników, jak i robotów indeksujących, o lokalizacji świadczonych usług. Gołąb zwraca uwagę na pełne i spójne dane teleadresowe (NAP), dane strukturalne czy właściwie zoptymalizowaną wizytówkę w Google Moja Firma.
  • Mobile Update - mając świadomość, jak ważne jest wyszukiwanie mobilne, w 2015 roku weszła aktualizacja algorytmu wspierającego to rozwiązanie. Spodziewano się rewolucji, stąd w branży przyjęła się potoczna nazwa Mobilegeddon. I choć końca świata nie wywołał, to algorytm wcale nie powinien być zlekceważony. Responsywna strona to dziś podstawa - zwłaszcza wtedy, gdy ma się na uwadze Mobile First Index.
  • RankBrain - czyli sztuczna inteligencja w wyszukiwarce. Algorytm uczenia maszynowego (AI), którego celem jest to, by wyniki wyszukiwania były jeszcze lepiej dostosowane do zapytania użytkownika. RankBrain bierze pod uwagę kontekst, lokalizację, personalizację, analizę słowa kluczowego i inne zmienne, żeby wyświetlić trafny wynik dla konkretnego użytkownika.
  • Opos (Possum) - podobnie jak algorytm Gołąb, ten futrzak wpłynął na wyniki lokalne w wyszukiwarce. Aktualizacja kładzie nacisk na fizyczną lokalizację użytkownika.

algorytmy Google

Pozycjonowanie stron krok po kroku


Konto Klienta

Pozycjonowanie stron internetowych w agencji Empressia rozpoczyna się od utworzenia panelu dla Klienta. Konto daje dostęp do raportów oraz pozycji, na których znajduje się strona WWW. Panel jest dostępny online w trakcie całego okresu trwania umowy. To idealny sposób na to, żeby monitorować efekty pozycjonowania strony internetowej na wybrane frazy kluczowe. Co miesiąc wysyłamy także zbiorcze zestawienie działań optymalizacyjnych wdrożonych na konkretnej stronie internetowej i raport dotyczący serwisu w wyszukiwarce Google.

Narzędzia analityczne

Każdy pozycjonowany przez nas serwis zostaje zintegrowany z profesjonalnymi narzędziami analitycznymi: Google Analytics i Google Search Console. Taka integracja daje pełne możliwości monitorowania oraz analizy ruchu na stronie. Oryginalne narzędzia od Google przekazują klientom oraz specjalistom ds. SEO najważniejsze informacje dotyczące ruchu organicznego. Dzięki takim narzędziom analitycznym można także sprawdzić ogólne dane odbiorców strony internetowej, takie jak: wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Do pozycjonowania serwisów WWW używamy również narzędzia Google Tag Manager (tagowanie i konfiguracja kodu) i HotJar (zbieranie informacji o użytkownikach strony i analiza miejsc, które są najchętniej przeglądane przez potencjalnych klientów).

Optymalizacja SEO

W trakcie trwania umowy na bieżąco optymalizujemy wszystkie sekcje na stronie internetowej. Nie ograniczamy się wyłącznie do wybranych podstron - zależy nam bowiem na ciągłym i kompleksowym rozwojem pozycjonowanej witryny. Tym samym poprawiamy kod, zwiększamy szybkość ładowania strony, optymalizujemy treści. Istotny jest dla nas plan działania i jego konsekwentna oraz spójna realizacja - nastawiona zarówno na użytkownika, jak i roboty indeksujące.

Wieloetapowe pozycjonowanie stron internetowych

Oprócz optymalizacji SEO dbamy również o inne czynniki pozycjonowania. Wśród usług, które wykonujemy, znajduje się m.in.: link building, monitoring trendów, analiza konkurencji czy redakcja profesjonalnych i eksperckich artykułów. Pozycjonowanie witryn zaczynamy jednak od solidnego fundamentu: audytu SEO strony internetowej oraz wdrożeń on-site, takich jak optymalizacja nagłówków i metadanych, analiza adresów URL czy indeksacja strony w narzędziach analitycznych. Oprócz tego sprawdzamy jakość linków, responsywność serwisu i to, czy na stronie nie występuje zjawisko duplicate content. Przeprowadzamy również działania off-site, a szczególny nacisk kładziemy na linkowanie zewnętrzne.

Treści na stronę

Content marketing w pozycjonowaniu stron internetowych obejmuje zarówno redakcję artykułów blogowych, jak i tworzenie innych formatów tekstowych: opisów produktowych lub kategorii, poradników, rankingów, recenzji i innych. Budowanie treści ma ogromne znaczenie dla widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Nie bez powodu przyjęło się powiedzenie: content is king. Oprócz wpływu na pozycjonowanie - wartościowe i merytoryczne treści na stronie budują pozycję eksperta w danej dziedzinie.

Audyt SEO


Wszystkie działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych warto rozpocząć od zebrania danych dotyczących strony. W ramach podjętej współpracy przeprowadzamy audyt SEO lub możemy potraktować go jako osobną usługę. To idealne rozwiązanie dla firm, które jeszcze nie chcą zdecydować się na pozycjonowanie stron, ale dopiero przygotowywać pod działania SEO. Przez to, że taki raport powinien być wykonany rzetelnie i obiektywnie, zewnętrzna firma wykonująca audyt SEO jest dobrym rozwiązaniem.

Często dzieje się tak, że po wykonaniu przez nas audytu SEO klienci decydują się na rozpoczęcie z nami współpracy na pozycjonowanie stron internetowych.

Audyt SEO jest punktem wyjściowym pozycjonowania stron internetowych. Tak naprawdę, aby optymalizacja strony mogła zostać poprawnie przeprowadzona, niezbędny jest audyt SEO, który wykaże wszystkie słabe i mocne elementy, jakie posiada dana strona internetowa. Dotyczy on aspektów wskazanych poniżej – ważne są zarówno treści, obecność fraz kluczowych, jak i architektura witryny czy kwestie techniczne. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych tak naprawdę bez porządnego audytu byłoby niewykonalne. Dogłębna analiza pozwala naprawić wszystko w taki sposób, aby wywindować stronę www na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

audyt SEO w procesie pozycjonowania

Co zawiera audyt SEO?


Profesjonalny audyt SEO, który otrzymują klienci agencji Empressia, zawierają informacje o ogólnej kondycji strony, optymalizacji nagłówków, metadanych, linkowaniu wewnętrznym oraz nawigacji strony. W tak przygotowanym dokumencie udostępniamy także informacje o contencie, szybkości ładowania strony, jej responsywności czy wdrożenia sitemaps.

Do przygotowania raportu wykorzystujemy własne umiejętności analityczne oraz sprawdzone i profesjonalne narzędzia, dzięki którym każdy klient otrzymuje kompletny raport.Połączenie specjalistycznych narzędzi (takich jak np. Screaming Frog, Ahrefs, Google Mobile Friendly, Woorank itp.) z czynnikiem ludzkim, uwzględniającym umiejętności oraz doświadczenie Specjalisty, daje gwarancję rzetelnie przeprowadzonego audytu.

Audyt strony uświadamia, co trzeba na niej zmienić, co warto poprawić, na czym się skupić, żeby serwis przyniósł najwięcej korzyści i znalazł się jak najwyżej w SERP. Nad audytem pracuje Specjalista SEO, spędzający nad raportem od kilku do nawet kilkunastu godzin.

Analityka


Zbiór danych to jedno, a drugie to ich właściwa interpretacja. Analityka w branży SEO ma ogromne znaczenie, ponieważ prowadzi do podjęcia określonych działań - wszystko po to, żeby przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.

Nasi Specjaliści SEO nie tylko zbierają, ale również analizują dane o widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. Pod lupę bierze się między innymi informacje dotyczące budowy serwisu, szybkości ładowania strony, profilu linkowego, jakości treści, nasycenia fraz kluczowych i wielu innych. Nie chodzi tu jednak tylko o techniczne aspekty, ale również kreatywne podejście i umiejętność zrozumienia takich danych. W końcu, w branży SEO i pozycjonowaniu stron internetowych istotne są także inne czynniki ze świata marketingu: poziom konkurencji, sezonowość branży, obecnie panujące trendy i tym podobne.

Strategia pozycjonowania


Na podstawie profesjonalnego audytu SEO i przeprowadzonej analizy możliwe jest stworzenie strategii pozycjonowania. Określenie, zbadanie i przeanalizowanie konkurencji, branży, trendów, wyników wyszukiwania, profilu linkowego, contentu na stronie, aktualnego ruchu i konwersji, pozwala nam zaplanować wszystkie działania zgodne z celem biznesowym klienta. Inną strategię pozycjonowania przyjmujemy, gdy klientowi zależy na zwiększeniu sprzedaży, inną, gdy stawiamy na pozycjonowanie wizerunkowe. Zróżnicowane plany będą ważne w zależności od tego, czy działamy na bardzo konkurencyjnych frazach, lokalnym rynku, czy w niszowej branży. Nie przeprowadzamy optymalizacji według tego samego schematu dla wszystkich stron - do każdej podchodzimy indywidualnie.

Działanie według strategii SEO pomaga w konsekwentnym i spójnym realizowaniu zaplanowanych prac pozycjonerskich. W zależności od sytuacji, w jednym przypadku można kłaść większy nacisk na profil linkowy, a w innym na priorytetowe usunięcie duplicate content i stworzenie nowych, oryginalnych i jakościowych treści. W tej kwestii możliwe jest również działanie etapowe lub równoległe. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń oraz rekomendacji naszego Specjalisty SEO.

Wstępna optymalizacja a efekty pozycjonowania stron internetowych


Ważne jest to, aby zrozumieć, jak ważne są wstępne działania. Z dobrym, początkowym SEO, skuteczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach na późniejszych etapach jest dużo łatwiejsze. Jeżeli na portalu pozostaną błędy i nierozwiązane kwestie, nawet najlepsze działania obejmujące content marketing czy pozyskiwanie linków przychodzących mogą nie przynieść zakładanych efektów. Przykładem jest np. wolna strona lub duża liczba błędów 404 – te czynniki mogą stanowić poważną przeszkodę dla wdrażanej strategii pozycjonowania strony.

Pozycjonowanie - zbiór pojęć

Istotne w tej kwestii jest, żeby porozmawiać z naszym Specjalistą SEO i poznać dokładnie jego strategię oraz wizję działania. Każdy ekspert łączy oczekiwania klienta z własną wiedzą i planem na skuteczne pozycjonowanie strony WWW. Do efektywnej realizacji usługi pozycjonowania nie wystarczy zaangażowanie wyłącznie z naszej strony - potrzebujemy go również od naszych klientów.

Dbamy o to, aby przeprowadzana przez nas optymalizacja była zgodna nie tylko ze sztuką SEO, ale również przekazywała merytoryczne i rzetelne informacje o ofercie klienta. Dzięki temu strony internetowe, które pozycjonujemy, są wartościowe nie tylko dla robotów indeksujących, ale również - a nawet przede wszystkim - dla użytkowników.

SEO copywriting - pozycjonowanie tekstem


Jak już wcześniej wspomnieliśmy, podstawą dla dobrej pozycji w rankingu Google jest wyposażenie strony we właściwą treść. Tylko co to właściwie oznacza? Niezwykle ważne jest tutaj ustalenie odpowiedniej frazy kluczowej, na którą pozycjonowana będzie strona internetowa. Dzięki niej użytkownicy będą mogli odnaleźć daną firmę podczas poszukiwania danego produktu lub usługi. Istotne jest oczywiście również ustalanie fraz dodatkowych w konkretnych podstronach i kategoriach na witrynie firmowej. Dobór słów kluczowych powinien być bardzo przemyślany, a podczas tego etapu należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:

  • Popularność potencjalnych fraz kluczowych (liczbę użytkowników wpisujących je w wyszukiwarkę – najczęściej w ujęciu miesięcznym),
  • Konkurencyjność branych pod uwagę wyrażeń – trzeba zaznaczyć, że niekoniecznie im bardziej są one popularne, tym bardziej konkurencyjne (choć bardzo często tak właśnie jest). Sam wskaźnik konkurencyjności wskazuje na liczbę stron usiłujących znaleźć się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania Google na wybrane frazy. Dużo zależy od popularności branży i liczby działających na niej podmiotów.
  • Stopień szczegółowości słów kluczowych – wybierając określone wyrażenia, warto zadbać o obecność fraz z tzw. długiego ogona. Chodzi tu o zwroty o większym stopniu szczegółowości – np. ogólne słowa kluczowe, w stylu „złoty pierścionek”, można zastąpić dłuższym wyrażeniem – „złoty pierścionek zaręczynowy z brylantem” (lub podobną kombinacją). Fraza „złoty pierścionek” i tak jest zawarta, ale w nieco dłuższej propozycji. Dochodzą do tego specyficzne wskazówki mówiące o zaręczynach i kamieniu w proponowanym produkcie. Stosowanie longtailowych fraz kluczowych pozwala na skuteczne pozycjonowanie witryn w Google.
  • Niepowtarzalność fraz na podstronach – chodzi oczywiście o to, by możliwie maksymalnie odróżnić od siebie poszczególne części Twojej witryny firmowej (czy to usługowej, czy sklepu internetowego). Każda odróżniająca się usługa (oraz produkt) powinna mieć swoją stronę w ramach danej witryny i byc pozycjonowana na niezależne frazy kluczowe. Inaczej dojdzie do kanibalizacji i wyboru przez roboty wyszukiwarki Google jednej z walczących o miejsce podstron. Trzeba też zaznaczyć, że na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zazwyczaj może znaleźć się tylko jedna podstrona z określonej domeny.
  • Znaczenie dla danego biznesu – selekcjonując wyrażenia kluczowe pod względem powyższych czynników, nie można zapominać o ich dopasowaniu do prowadzonej działalności. Jeżeli nawet uda się „wskoczyć” w popularne wyniki wyszukiwania i wypozycjonować swoją stronę na konkurencyjne frazy, ale usługa czy produkt nie będzie odzwierciedlać haseł wpisywanych przez potencjalnych klientów, cała praca może okazać się bezcelowa.

Przy ustalaniu strategii optymalizacyjnej, Specjalista ds. SEO zajmuje się sprawdzeniem całej witryny pod kątem długości oraz jakości danych treści, a także nasyceniem słowami kluczowymi czy ustaleniem nowych, a tym samym: lepszych fraz. Ważne jest również zwrócenie uwagi na to, czy występuje duplikacja treści, która negatywnie oddziałuje na ocenę danej strony przez roboty Google. Powielanie lub kopiowanie tekstów z zewnętrznych serwisów, mediów społecznościowych albo nawet w obrębie własnej strony może być bardzo niebezpieczne - nie tylko ze względu na nieudane działania pozycjonerskie, ale również ryzyko uzyskania kary od Google bądź oskarżenia o naruszenie praw autorskich.

W tym miejscu wkracza SEO copywriting, czyli modyfikacja istniejących tekstów lub pisanie nowych, zgodnych z ustalonymi wytycznymi. Ważne jest, żeby wszystkie treści były unikatowe, reprezentowały sobą wysoką jakość i moc informacyjną, a także cechowały się adekwatnością w stosunku do profilu działalności firmy, tematyki konkretnej podstrony oraz zainteresowań grupy docelowej.

Jakie działania wchodzą w skład optymalizacji treści?

  • Tworzenie wartościowego contentu z odpowiednimi frazami kluczowymi, podziałem na tytuły i nagłówki
  • Dodawanie znaczników titlemeta description
  • Wyróżnianie ważnych fragmentów tekstu za pomocą pogrubienia i kursywy
  • Linkowanie wewnętrzne

Uzupełnianie strony internetowej treścią musi zawsze odbywać się z myślą o użytkowniku. Po pierwsze to w końcu dla niego tworzona jest cała oferta, a po drugie algorytmy Google najlepiej oceniają takie właśnie teksty (nie mówiąc już o tym, że dla dobrej pozycji zwyczajnie potrzebujesz dużego grona zainteresowanych użytkowników). Jeżeli prowadzisz bloga, to bardzo dobrze jest dywersyfikować rodzaj tekstów oraz ich tematykę.

Oczywiście treść nadal musi odzwierciedlać działalność konkretnego przedsiębiorstwa. Wszystko po to, aby użytkownik poszukujący informacji, chcący rozwiązać jakiś problem, czy zwyczajnie ciekawy niektórych zagadnień, trafił właśnie na tę konkretną pozycjonowaną. A kiedy już na nią trafi, przy założeniu dobrej optymalizacji, istnieje duża szansa, że zostanie po prostu klientem.

Dobrym narzędziem, które pomaga optymalizować teksty jest Surfer SEO. To intuicyjny program dający możliwość analizy wyników wyszukiwania oraz konkurencji, znalezienia fraz kluczowych oraz optymalizacji treści bezpośrednio w edytorze. Narzędzie podpowiada, jaka powinna być średnia liczba wystąpień fraz kluczowych, sugeruje liczbę znaków całego artykułu i zwraca uwagę na pozostałe ważne czynniki SEO, jak optymalizacja nagłówków, liczba akapitów, sformatowanie tekstu czy wzbogacenie artykułu grafikami bądź zdjęciami.

Optymalizacja treści seo w procesie pozycjonowania


Głównym czynnikiem wpływającym na pozycję w wynikach wyszukiwania, a wykraczającym poza sformułowane w tym artykule znaczenie SEO jest liczba i jakość linków odsyłających do danej witryny, a także liczba domen, które prowadzą w wyznaczone miejsce. Google promuje serwisy, które są rozpowszechniane w sieci i cieszą się dużą popularnością pozostałych użytkowników. Z punktu widzenia osoby zajmującej się pozycjonowaniem strony WWW, niezwykle istotna jest tu budowa mocnej bazy linków.

Dlaczego linkowanie jest takie ważne?

  1. Kiedy umieszczasz swój link w danym miejscu, Twoja witryna zyskuje trochę wartości strony internetowej, na której znalazł się link.
  2. Większa liczba linków prowadzących do Ciebie siłą rzeczy powoduje wzrost liczby odwiedzin użytkowników i poprawia Twoje statystyki.
  3. Zwiększając zasięg oddziaływania swojej strony WWW, poprawiasz jej wiarygodność w oczach wyszukiwarki.
  4. Rozpowszechniane anchory wpływają pozytywnie na Twoje skuteczne pozycjonowanie strony WWW na daną frazę.

Linki możesz pozyskiwać z wielu źródeł. Mogą to być katalogi firm, agregatory stron, blogi, fora, profile w social mediach, ogłoszenia internetowe, strony umieszczające wpisy sponsorowane i wiele innych. Są również różne taktyki dotyczące link buildingu, a my testujemy je, żeby skutecznie zwiększyć widoczność danego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Link building - pozycjonowanie stron

Podstawą są oczywiście naturalne oraz naturalnie wyglądające linki (pod tym względem najlepsze są anchory w postaci adresów url). One oddziałują najmocniej i pomagają rozwijać profesjonalny wizerunek firmy. Ideałem jest Tworzenie tak dobrej treści, aby użytkownicy sami chcieli ją rozpowszechniać. Kiedy Twój artykuł zacznie krążyć w mediach społecznościowych, możesz mieć pewność, że efekty będą bardzo zadowalające.

Oczywistą konsekwencją jest zwiększenie ruchu na stronie oraz pozyskanie nowych klientów. To jednak nie jest takie proste i zależy nie tylko od jakości tekstu (wpływ mają również: popularność Twojej witryny www, jej obecna pozycja, liczba i charakterystyka odbiorców).

W żadnym razie nie nie chcemy nikogo odwodzić pomysłu tworzenia oryginalnej, wyczerpującej i atrakcyjnej treści - to nadal podstawa. Żeby osiągnąć większe efekty, należy jednak podejść do tematu bardziej kompleksowo. Innym sposobem na pozyskanie naturalnych odnośników jest monitorowanie nieaktywnych linków na stronach internetowych o podobnej tematyce, a także np. współpraca z innymi blogami.

Wróćmy jednak do tematu przewodniego. Co, oprócz link buildingu wchodzi w skład działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych?

Modyfikacja struktury strony pod SEO


Działania na tym poziomie są w mniejszym stopniu widoczne dla użytkownika, a mają ogromne znaczenie dla procesu optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Jakie działania można podjąć, aby dana witryna www była lepiej oceniana przez roboty wyszukiwarki?

  • Analiza szybkości ładowania strony internetowej oraz ewentualne poprawki
  • Image SEO - dodawanie odpowiednich tytułów oraz alt-ów dodawanym grafikom
  • Wdrożenie certyfikatu SSL
  • Stworzenie mobilnej wersji witryny
  • Wykrywanie i zapobieganie duplikacji treści

To oczywiście nie wszystko. Dobre działania on-site’owe obejmują również analizę kodu źródłowego pod kątem ewentualnych zmian - ma to służyć zarówno lepszej optymalizacji, jak i przyspieszeniu ładowania się danej witryny internetowej (poprzez usunięcie zbędnych znaków, pustych miejsc w kodzie oraz innych elementów, które tylko zaśmiecają dokument). Poza tym niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na naprawę nieaktywnych linków oraz błędów 404.

Temat pozycjonowania wiąże się nierozłącznie z powyższymi działaniami. Optymalizacja treści przyniesie najlepsze efekty wtedy, gdy przygotujesz Twoją stronę internetową pod względem technicznym. Wystarczy wspomnieć o czasie ładowania witryny. Jeżeli całość będzie trwała zbyt długo, użytkownik zwyczajnie wróci do Google Search i wybierze kolejną stronę w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron internetowych


Jeżeli posiada się już zoptymalizowaną stronę, która winduje po szczeblach listy wyszukiwania, ale chce się ten proces wzmocnić i ustabilizować - warto pomyśleć o pozycjonowaniu w Internecie. Tutaj właśnie rozpoczyna się na dobre zabawa z optymalizacją internetowej, obejmującą w dużej mierze działania off-site. Głównie chodzi o:

  • Efektywny link building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych, które zwiększy popularność Twojej strony oraz uczyni ją bardziej widoczną dla algorytmów wyszukiwarek. Nie można zaniedbać przy tym linkowania wewnętrznego, który nawiguje po stronie zarówno użytkowników, jak i roboty indeksujące.
  • Stałe monitorowanie sytuacji oraz wdrażanie niezbędnych poprawek.
  • Warto zadziałać w dodatkowych obszarach zwiększających ruch na stronie, opierających się w dużej mierze na content marketingu. Dzięki temu można zwiększyć pulę słów kluczowych, na które wyświetla się strona. Sklep oferujący sukienki, może opracować serię artykułów o tym, jak ubrać się na wesele, przyjęcie koktajlowe, randkę czy rozmowę kwalifikacyjną. Poprzez takie działania można wzmocnić także pierwszy punkt, czyli linkowanie zewnętrzne. Przykładem jest sytuacja, gdy na firmowym blogu tworzy się ranking konkretnych produktów lub usług na dany rok. Czytelnicy, klienci lub inni przedstawiciele branży chętnie korzystają z takich rankingów, powołują się na nie i udostępniają w mediach społecznościowych, forach internetowych lub na własnych serwisach. Wspomniany producent lub dystrybutor sukienek, może stworzyć ranking na najchętniej kupowane sukienki w 2021 roku. Takimi wiadomościami dzielą się nie tylko blogerzy lub influencerzy modowi, ale również standardowi użytkownicy, którzy interesują się modą.

Nasza wiedza, doświadczenie i nieustanny rozwój sprawiają, że jesteśmy w stanie dopasować strategię pozycjonowania dla każdej strony internetowej. Umiemy także szybko zareagować na wszelkie trendy, sezonowość czy zmiany oraz aktualizacje algorytmów. Zawsze pochodzimy indywidualnie do kwestii pozycjonowania w Internecie.

Pozycjonowanie sklepów internetowych


Pozycjonować można nie tylko strony internetowe przedstawiające ofertę usługową danego przedsiębiorstwa, ale także sklepy internetowe. Celem każdego biznesu, bez względu na branżę, jest zysk - zwłaszcza w e-commerce, gdzie w sklepie internetowym można kupić bezpośrednio jakiś produkt lub usługę. Dlatego właściwe pozycjonowanie sklepów online jest tak istotne. Oprócz tego istotne są kwestie intuicyjnej obsługi platformy sprzedażowej i bezpieczeństwa dokonywanych zakupów. Certyfikat SSL, prosta ścieżka zakupowa, dobry content odpowiadający na pytania użytkownika to podstawa.

Przez sytuację gospodarczą w 2020 roku powstało bardzo dużo sklepów internetowych, co wpłynęło na zwiększenie konkurencji w branży e-commerce. Dziś nie wystarczy jedynie założyć sklepu internetowego, ale właściwie go zoptymalizować oraz wypozycjonować. Tutaj kwestia doboru słów kluczowych jest nieco inna, a wszystko zależy od grupy docelowej i strategii marketingowej danego przedsiębiorstwa. Można nie tylko promować firmę na konkretne frazy produktowe, ale również wykorzystać potencjał content marketingu: stworzyć bloga, nagrać filmy produktowe, opracować instrukcje obsługi lub infografiki przedstawiające sposoby na wykorzystanie danego produktu.

Dzięki takim rozwiązaniom pozycjonowanie sklepu internetowego będzie nie tylko przynosiło zysk, ale również zwiększało świadomość marki, budowało pozycję lidera w branży i pozyskiwało zaangażowanych oraz lojalnych klientów.

Pozycjonowanie lokalne


Lokalne pozycjonowanie to temat, który łączy w pewnym stopniu omawiane wcześniej pojęcia, czyli dobór słów kluczowych, właściwa optymalizacja strony i działania content marketingowe oraz budujące profil linkowy. Do właściwej promocji strony w wyszukiwarce na frazy związane z danym miejscem (np. miastem lub większym obszarem) niezbędny jest szereg działań obejmujących zarówno optymalizację pod kątem SEO, jak i działania z zakresu pozycjonowania. Do podejmowanych czynności w zakresie pozycjonowania lokalnego będzie wykorzystywany zatem content marketing, optymalizacja techniczna, jak i link building czy inne działania on-site oraz off-site.

W kontekście działalności lokalnej niezwykle ważne jest również założenie wizytówki w Google Moja Firma i obecność w mapach online. Niezwykle istotne okazuje się również w wielu przypadkach aktywne prowadzenie profili w social media (oprócz windowania strony w Google).

Pozycjonowanie lokalne w Google

Zarówno działania SEO, jak i wyniki w wyszukiwarkach internetowych, uzależnione są od wcześniej opisywanych algorytmów. Niektóre z nich zwracają uwagę na linki, inne na content, a jeszcze inne na fizyczną lokalizację użytkownika. Te strony, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania, mają większą szansę na odwiedziny gości będących potencjalnymi klientami.

Może to dotyczyć każdej branży i każdej firmy działającej w konkretnej lokalizacji. Lokalne pozycjonowanie w wyszukiwarce Google pomaga zarówno użytkownikowi, jak i właścicielowi konkretnego przedsiębiorstwa. Weźmy na tapet branżę gastronomiczną. Użytkownik znajduje się w Poznaniu na Starym Mieście. Zastanawia się, gdzie znajduje się najbliższa restauracja. Wpisuje w wyszukiwarkę Google frazę kluczową „restauracja” i nie musi dopisywać swojej lokalizacji - gdy udostępni swoje położenie, system zrobi wszystko za niego. W procesie pozycjonowania liczą się właśnie takie szczegóły - jeżeli strona i wizytówka w Google jest odpowiednio zoptymalizowana, użytkownik szybko otrzyma informacji, których szuka.

Pozycjonowanie w Mapach Google


Sprawa dotycząca tego, jak pozycjonować stronę pod wyniki lokalne to jedno, a drugie to dodatkowe działania, które wspierają SEO i mają duży wpływ na ostateczny wynik efektów pozycjonowania. Jednym z elementów, o którym nie można zapomnieć, jest wcześniej wspomniana optymalizacja wizytówki w Mapach Google, a dokładniej w usłudze Google Moja Firma. Uzupełniając profil GMF o podstawowe dane, takie jak adres fizyczny przedsiębiorstwa i adres strony internetowej czy opis działalności, wskazuje się robotom indeksującym oraz użytkownikom, w jakiej lokalizacji świadczy się usługi.

Monitorowanie pozycji


Ważne jest zrozumienie tego, że pozycjonowanie stron WWW jest długotrwałym i praktycznie permanentnym procesem. Dzieje się tak przynajmniej z kilku powodów:

  • Konkurencja nie śpi, a więc strona WWW dobrze pozycjonowana może utracić swoje wpływy przy zaawansowanych działaniach ze strony innych firm,
  • Algorytmy Google ulegają częstym modyfikacjom, przez co strategie działające dobrze obecnie mogą być już za kilka miesięcy nieaktualne (choć trzeba przyznać, że okres prawdziwej burzy i rewolucji, kiedy ogromne zmiany następowały dosłownie z dnia na dzień, już minął),
  • Dodawanie nowych produktów, usług, funkcjonalności na stronie internetowej itp. wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich działań optymalizacyjnych.

Działania te, wzmocnione konkretną analityką, mogą przynieść naprawdę wymierne korzyści. Właściwie skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google na prawie każdym etapie korzysta z analityki. Poszukiwanie fraz kluczowych, optymalizacja strony, tworzenie wytycznych pod lokalne pozycjonowanie stron WWW, szukanie pomysłów na artykuły blogowe, efektywny link building – do tego wszystkiego niezbędne są działania mające na celu analizę konkurencji, a w efekcie badanie możliwości znalezienia się witryny WWW Twojego biznesu na wysokich pozycjach w Google. Proces pozycjonowania i analityka przepadają za sobą i warto o tym pamiętać.

Monitoring pozycjonowania

Efekty pozycjonowania


Wyniki pozycjonowania dla każdego znaczą co innego. Dla jednego przedsiębiorcy trafienie do TOP10 będzie ważne z tego powodu, żeby być na równi z konkurencją, a dla innego, żeby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie. Powodów jest mnóstwo, ale efekty mówią same za siebie. Wśród nich znajdują się:

  • Wzrost pozycji na wybrane słowa kluczowe
  • Wzrost ruchu, wyświetleń lub kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania
  • Wzrost potencjalnych zapytań i liczby konwersji
  • Wzrost wyników sprzedaży

Co więcej, niekiedy efektów pozycjonowania nie da się jednoznacznie zmierzyć. Czasem w sprzedaży danego produktu występuje efekt ROPO (ang. research online, purchase offline), który polega na wyszukiwaniu informacji o konkretnym produkcie w sieci, a kupowaniu go już stacjonarnie. Jeżeli właściciel danej marki posiada zarówno stronę WWW, jak i punkty stacjonarne, może na tym dużo zyskać.

Jak mierzyć efekty pozycjonowania strony internetowej - dostępne narzędzia

Jakie narzędzia przydadzą się do podjęcia właściwych kroków? Możliwości jest wiele, a główne zapewnia firma odpowiedzialna za cały ten biznes. Warto zatem korzystać z wcześniej wspomnianych narzędzi: Google Analytics oraz Google Search Console. Pozwalają one mierzyć ruch na stronie, ale także określać pozycje strony w Google na określone frazy kluczowe. Analytics pozwala na bardziej szczegółowe pomiary, dotyczące liczby uczestników, długości sesji czy danych demograficznych odbiorców. Umożliwia również sprawne śledzenie konwersji, która jest tak istotna w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych. W przypadku Google Search Console główne miary analityczne to liczba wyświetleń i kliknięć użytkowników oraz pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Do monitorowania wyników w branży SEO niezbędne okazują się również komercyjne narzędzia. Dzięki ich wykorzystaniu można kompleksowo zadbać o proces pozycjonowania strony internetowej. Najpopularniejsze propozycje (z większości sami regularnie korzystamy):

  • Ahrefs
  • Surfer SEO
  • Semstorm
  • Senuto
  • Seostation

Trzeba od razu zaznaczyć, że są to płatne programy, jednak oferują ogromne możliwości analitycznych, co sprawia, że osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce internetowej Google staje się o wiele łatwiejsze.

Zakres ich możliwości nie zawsze się pokrywa, a większość agencji SEO oferujących pozycjonowanie stron internetowych korzysta z wielu narzędzi jednocześnie. Ahrefs, Senuto czy Semstorm pozwalają na zaawansowane funkcje analityczne pomagające w badaniu potencjału i osiąganiu wysokich pozycji w Google. Surfer SEO szczególnie przydatny jest w optymalizacji treści oraz poszukiwaniu słów kluczowych, natomiast Seostation ułatwia pozycjonowanie stron poprzez wskazywanie dziennych pozycji dla konkretnych zakładek witryny na wskazane frazy.

Google Analytics a pozycjonowanie

Usługi uzupełniające pozycjonowanie stron internetowych

Dodatkowymi usługami, które mogą wesprzeć działania pozycjonerskie, są na przykład kampanie PPC, promowanie w mediach społecznościowych, treści sponsorowane, audyt SXO - Specjalista SEO doradza, które rozwiązanie będzie najlepsze w danym momencie strategii pozycjonowania. Nawet gdy nie świadczymy konkretnej usługi, z chęcią doradzimy usługi naszych Partnerów.


Warto zaznaczyć, że omawiane tutaj pojęcia – SEO, pozycjonowanie stron internetowych – dotyczą widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania (bezpłatnych) w wyszukiwarce Google. Aby jednak przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów, przydatna okazuje się nie tylko optymalizacja strony. Ważną rolę odgrywają również działania reklamowe, które mogą pomóc wypromować Twoją stronę internetową wśród potencjalnych klientów. Chodzi tutaj przede wszystkim o Google Ads. Czym taka forma promocji różni się od SEO i pozycjonowania?

  1. Korzystając z Google Ads (dawniej Google Adwords) płacisz za widoczność w wynikach reklamowych
  2. Akurat w tym przypadku optymalizacja strony zgodna z zasadami wyszukiwarki Google nie jest tutaj kluczowa. Liczy się treść reklamy oraz kwota, jaką jesteś w stanie zapłacić za to, aby promować swój biznes w sieci
  3. Wyniki reklamowe pojawiają się na samej górze, przez co użytkownicy widzą je jako pierwsze. Może to mieć przełożenie na znaczne zwiększenie ruchu na stronie
  4. Działania w Google Ads dają natychmiastowe efekty, natomiast działania obejmujące SEO i pozycjonowanie internetowe wymagają czasu, aby pomóc osiągnąć wysokie pozycje w naturalnych wynikach
  5. Reklamy Google Ads (Adwords) są mniej pracochłonne w przygotowaniu od długotrwałego pozycjonowania strony oraz działań optymalizacyjnych z zakresu Search Engine Optimization. Ułatwiają one również pozycjonowanie lokalne

Powyższe punkty wpisują się w porównanie SEO – SEM, ponieważ działania płatne branża określa właśnie mianem Search Engine Marketing.

Podsumowanie: SEO a pozycjonowanie stron WWW - czy jest się o co spierać?


Rozważając wszystkie poruszone w tym artykule kwestie, dochodzimydo wniosku, że spory o to, jak pojmować znaczenie optymalizacji oraz jak mają się one w stosunku do pozycjonowania, są zupełnie niepotrzebne. Pozycjonowanie, SEO, zwiększanie widoczności w wynikach wyszukiwania, działania optymalizacyjne - w tym wszystkim chodzi o to, żeby działać na korzyść danego przedsiębiorstwa oraz uporządkować zasoby informacji w sieci, docierając tym samym do konkretnego użytkownika.

Powyższy sposób ujmowania tych zjawisk wprowadza pewien porządek, który ułatwia, zwłaszcza osobom początkującym, zrozumienie tematu. Jednak czy szerokie pojmowanie SEO zmienia coś w zestawie działań koniecznych do poprawy swojej pozycji w wynikach wyszukiwania Google? Wydaje się, że w głównej mierze to kwestia wyłącznie teoretyczna, pojęciowa, a co za tym idzie, drugorzędna.

Jak zostało już nadmienione, między SEO a pozycjonowaniem nie można postawić znaku równości. Bez względu jednak na to, czy przyjmiemy definicję szeroką, która SEO dzieli na działania on-pageoff-page, czy zgodnie z powyższym artykułem, wydzielimy np. linkowanie, jako część niewchodzącą bezpośrednio w skład optymalizacji, ale wpływającą na pozycjonowanie stron internetowych, najistotniejsze jest dostrzegać wagę tych działań i starać się prowadzić je skutecznie. W końcu ostatecznie kluczowe są wyniki i zwiększenie widoczności strony dla potencjalnych klientów.

Jaką agencję SEO zatrudnić?


Naszą!

Oczywiście wiemy, że taka odpowiedź tylko podpowiada pewien kierunek. Najlepszą formą na przekonanie się, jak działanie, jest współpraca z nami. Wiemy jednak, że przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu agencji SEO, chce się znać szczegóły o jej działalności. Oto one:

Empressia działa na rynku marketingu marketingowego od 2010 roku. Doświadczenie i działanie w branży SEO rozpoczęło się jednak znacznie wcześniej. Zatrudnieni w naszej agencji Specjaliści interesują się dziedziną pozycjonowania i marketingu internetowego już od wielu lat. Posiadają tym samym wykształcenie lub certyfikaty potwierdzające zdobyte umiejętności. Dla nas najlepszym potwierdzeniem jakości i profesjonalizmu skutecznego pozycjonowania są jednak wyniki.

  • Kilkunastoletnie doświadczenie w SEO
  • Rozbudowane portfolio i przykłady realizowanych zadań (case study)
  • Dostęp do specjalistycznych narzędzi przeznaczonych dla agencji pozycjonerskich
  • Zespół ekspertów składający się z działu SEO, w ramach którego działają również subdziały Link Buildingu i SEO Copywritingu
  • Wsparcie programistyczne działu Dev
  • Monitorowanie i raportowanie postępu prac
  • Indywidualne podejście do klientów
  • Możliwość spotkań lub wideokonferencji
  • Do każdego projektu przypisany jest opiekun

Skoro potrafimy zadbać o strony naszych klientów i swoją własną witrynę www (która jest w TOP10 na najtrudniejszą i najbardziej konkurencyjną frazę „pozycjonowanie”), można nam zaufać. Zwłaszcza dlatego, że każdy, kto to czyta, zapewne trafił na naszą stronę właśnie po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnych słów kluczowych związanych z pozycjonowaniem w Internecie.

Uważamy, że nasza praca, kultura organizacji i to, że lubimy ze sobą pracować, na wpływ na pozycję każdej strony, którą promujemy. Mamy przejrzyste zasady, działamy transparentnie, dbamy o to, żeby wykonywać swoją pracę profesjonalnie i dobrze. W efekcie cieszymy się razem z naszymi klientami, jak ich witryny w wyszukiwarce zdobywają coraz wyższe pozycje.

Skuteczne pozycjonowanie stron WWW w Google - oferta Empressia


À propos, jeżeli interesują Cię naprawdę dobre wyniki, skontaktuj się z nami lub wypełnij brief - chętnie pomożemy! Podpowiemy, co zrobić, żeby zawalczyć o najwyższą pozycję strony w Google. Dzięki nam zyskuje się nie tylko widoczność i przewagę nad konkurencją, ale również interesujący, merytoryczny content, pozycję eksperta w branży, większe zaufanie konsumentów, wiedzę dotyczącą SEO i marketing wizerunkowy na miarę międzynarodowej kampanii promocyjnej. Kto wie, może dzięki pozycjonowaniu, do Twojej oferty dotrze potencjalny klient z drugiego końca świata? :)

Te wszystkie działania mają ogromny wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google. Pozycja w wyszukiwarce z kolei bardzo często przekłada się na realne zyski i sukces naszych partnerów. To czynności z zakresu marketingu internetowego na miarę XXI wieku - w końcu wszyscy korzystamy ze smartfonów, laptopów, komputerów stacjonarnych, tabletów, notebooków, a nawet telewizorów i zegarków z dostępem do sieci. Pamiętaj, że nawet najlepszy produkt, bez odpowiedniej dystrybucji oraz reklamy, nie jest w stanie trafić do grupy docelowej.

Co ważne, branża marketingu internetowego rozwija się bardzo szybko. Tym samym rośnie konkurencja na pozycjonowanie stron internetowych w Google. Na rynku pojawiają się firmy i pseudo agencje SEO, które obiecują szybkie efekty, przy niewielkich kosztach i zachowaniu „jakości” pracy. Prawdziwi Specjaliści SEO zgadzają się co do tego, że skuteczne pozycjonowanie to ciągły proces, wymagający czasem kilku miesięcy, by dostrzec pierwsze efekty. To nie zabawa, w której nieczyste zagrywki, spamowanie i nieuczciwe praktyki zaniosą Cię na szczyt. Skuteczne pozycjonowanie to gra fair-play, korzystanie z wiedzy specjalistów, rzetelne, precyzyjne i konsekwentne działania - tylko tyle, albo aż tyle pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu.

Dlaczego warto wybrać naszą agencję do pozycjonowania?

Połączenie wieloletniego doświadczenia w branży, nieustannego rozwoju naszych Specjalistów ds. SEO, śledzenia nowinek, trendów i zmian w pozycjonowaniu stron WWW, analitycznego podejścia oraz kreatywnych pomysłów sprawia, że pozycjonowanie witryny w Google w naszym wydaniu jest bardzo skuteczne!

Empressia zajmuje się nie tylko pozycjonowaniem stron, ale również tworzeniem ich od podstaw, z dostosowaniem witryn do potrzeb użytkowników (UX i UI) oraz zachowaniem wysokiego poziomu prezentowanych na nich treści.

Nasza oferta opiera się na indywidualnym podejściu i pomocy ze strony specjalistów z różnych gałęzi marketingu internetowego: od filarów działalności, czyli projektowania stron internetowych i SEO, przez profesjonalny copywriting i content marketing, po kreatywny oraz skuteczny link building. W trakcie współpracy otrzymuje się pełną opiekę, indywidualnie opracowaną strategię i comiesięczne raporty z przeprowadzanych działań.

Przekonaj się o tym wszystkim już dziś - zapraszamy do współpracy te osoby, którym zależy na efektywnym i jednocześnie efektownym wypromowaniu swoich działań w sieci!

 
wyceń usługę pozycjonowania strony www
 

FAQ - najczęściej zadawane pytania

1. Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie stron www z reguły wyceniane jest indywidualnie. Wpływ na cenę ma wiele różnych czynników, w tym np. domena, na której znajduje się strona WWW. Na ogół pozycjonowanie sklepów internetowych jest droższe, niż pozycjonowanie klasycznych stron WWW.

2. W jaki sposób najlepiej się rozliczać?

Zdecydowanie najlepszym sposobem, z perspektywy zarówno Klienta jak i wykonawcy usługi pozycjonowania, jest rozliczanie abonamentowe. Rozwiązanie to pozwala na wysokojakościowe działania, które w obliczu częstych zmian algorytmu Google są niezbędne do uzyskiwania optymalnych rezultatów.

3. Jak długo trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej to czasochłonny proces, aczkolwiek wyniki, które uzyskujemy z czasem, są zdecydowanie warte tego, by czekać często kilka miesięcy. Z reguły pozycjonowanie lokalne stron WWW można przeprowadzić łatwiej i szybciej niż strony internetowe rywalizujące szerzej, np. na arenie ogólnopolskiej.

4. Co daje pozycjonowanie w Internecie?

Skuteczne pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce Google, oprócz wzrostu pozycji w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe, może również zwiększyć ruch na stronie, liczbę konwersji, a także wpłynąć na zwiększenie świadomości marki i prestiżowi na rynku. Dobrze wykonane działania SEO przynoszą długotrwałe efekty.

5. Czy warto zainwestować w pozycjonowanie serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania?

Tak! Wykorzystanie potencjału procesu pozycjonowania pomoże nie tylko w zdobyciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale również zbudowaniu pozycji lidera w danej branży czy zagadnieniu. Standardowe działania SEO, takie jak porządki w kodzie strony, contencie dostępnym na witrynie, linkach wychodzących i prowadzących do strony - z pewnością przyniosą same dobre rezultaty.

6. Na jaką liczbę słów kluczowych warto się pozycjonować?

Liczba, konkurencyjność i tematyka fraz kluczowych zależy od branży, oferty oraz celów biznesowych, które chce się spełnić. Dla niektórych serwisów lepsza będzie mniejsza lista fraz, dla innych lepiej będzie tę liczbę słów kluczowych powiększyć. Doradztwem zajmą się nasi Specjaliści, którzy przed podjęciem działań wykonają audyt SEO oraz kompleksową analizę danego przypadku.