Spis treści

Specjalista SEO a pozycjoner – kwestia nomenklatury

Ogólnie rzecz ujmując, specjalista SEO zajmuje się przede wszystkim optymalizacją stron internetowych, czyli dostosowywaniem ich pod wymogi wyszukiwarek internetowych, zawarte w tym poradniku Google oraz pod użyteczność względem potencjalnych klientów.

Pozycjoner stron internetowych natomiast skupia się w głównej mierze na działaniach off-site, czyli zdobywaniu linków zewnętrznych, a także na copywritingu SEO.

W zależności od charakteru pracy, w agencji SEO często spotykamy taki podział (szczególnie w większych agencjach). W przypadku mniejszych firm marketingu internetowego, obowiązki specjalisty SEO i link buildera scedowane są na jedną osobę. Dlatego też w artykule będziemy używać określenia pozycjoner jako pracownika dbającego kompleksowo o działania związane z SEO strony internetowej.

Cel pracy pozycjonera stron internetowych

Głównym zadaniem pozycjonera jest dobór takich rozwiązań, aby promowane przezeń strony internetowe generowały jak najwięcej jakościowego ruchu na jak najwięcej fraz kluczowych. Pisząc ,,jakościowego", mam na myśli takiego, który pochodzi z wyrażeń kluczowych związanych tematycznie z branżami klientów, którymi się opiekuje. Pozycjoner www często wykonuje analizę ruchu najlepszej konkurencji (benchmarków), na podstawie której szacuje estymowany ruch, który może dana strona osiągnąć. W ten sposób powstaje kluczowy KPI – wzrost ruchu do strony o określoną ilość procentową w założonym okresie.

Co robi pozycjoner stron internetowych?

Jak wspomniałem powyżej, praca pozycjonera jest wielopłaszczyznowa. Jego działania dotyczą zagadnień programistycznych (w skali mikro), analitycznych czy też biznesowych (czasami trzeba po prostu pomóc klientowi w doborze działań w sieci, nie skupiając się wyłącznie na pozycjonowaniu).

pozycjoner stron www

1. Dobór słów kluczowych

Przed rozpoczęciem działań, związanych z promocją strony w wyszukiwarce, pozycjoner bada słowa kluczowe, na jakie warto windować daną witrynę w wynikach wyszukiwania. Do tego wykorzystuje szereg narzędzi – od samej wyszukiwarki Google, która podpowiada frazy, przez Ahrefs, Planer słów kluczowych Google, po Answer The Public. Dobór słów kluczowych jest jednym z najistotniejszych działań pozycjonera. Tylko wyrażenia, które są wyszukiwane przez odbiorców, mogą przełożyć się na ruch do strony.

Niestety częstym zjawiskiem w naszej branży jest to, że agencje SEO dobierają frazy, których nikt nie wpisuje w Google. Są one niezwykle łatwe do promocji, gdyż konkurencyjność ich jest bliska 0. Po pewnym czasie zgłasza się klient i mówi, że nie ma klientów. ,,Ale pozycje Pan ma" – odpowiada papuga hochsztaplerów SEO. Często też niesforne agencje SEO pozycjonują stronę klienta na frazy związane z brandem... Jako klient, nie daj się na to nabrać! Wymagaj od agencji SEO, by przedstawiła wyszukiwalność proponowanych fraz. Nie brakuje ludzi, którzy żerują na niewiedzy innych, dlatego pytaj, weryfikuj, wymagaj!

2. Analiza konkurencji

Kolejnym krokiem pracy pozycjonera jest analiza konkurencji. W końcu nie jesteśmy specami od każdej branży, więc musimy zebrać informacje o najlepszych, a przede wszystkim Twoich najskuteczniejszych konkurentach w sieci. Ten etap wiąże się mocno z pierwszym. Poprzez analizę tego, na co pozycjonuje się Twoja najmocniejsza konkurencja i jak to robi, wiemy, od czego trzeba zacząć. Inspirujemy się dokonaniami innych, wdrażamy je na Twojej stronie, a następnie poprzez dodanie innych technik działań, w końcu prześcigamy ją w wynikach wyszukiwania Google. Analiza konkurencji wykaże także, jakie płaszczyzny marketingowe wykorzystuje Twoja konkurencja, a Ty nie.

Na przykład może ona łożyć duże środki na social media, a Ty tego nie robisz. Działania w mediach społecznościowych nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie , ale pośrednio już tak. Większa ilość ruchu do strony (zagospodarowany kanał social media , większa ilość wzmianek o Twojej firmie, dystrybucja treści - czyli linki, reakcje na content – to malutkie głosy za Twoją witryną. Strategia działań zależy od tego, jak działa Twoja konkurencja. Natomiast w  przypadku, gdy prowadzisz firmę, np. instalacyjną, a Twoi konkurenci nie wykorzystują mediów społecznościowych, na tej płaszczyźnie możesz być lepszy.

3. Wycena działań SEO

Ok, wiemy już z kim musimy się mierzyć, co musimy zrobić i jak. Musimy teraz wycenić naszą pracę. O kosztach w SEO pisaliśmy już w naszym artykule – ile kosztuje strona internetowa. Koszty działań wiążą się często z Twoimi możliwościami budżetowymi. My zaproponujemy najbardziej optymalne rozwiązanie. Załóżmy, że po analizie uznaliśmy, że kwota 1500 zł miesięcznie będzie optymalna. W ramach prac wykonamy optymalizację techniczną, zdobędziemy wysokiej jakości linki z artykułów eksperckich czy też napiszemy artykuły na Twojego bloga. Natomiast, jeśli nam powiesz, że masz 800 zł budżetu – ok, możemy działać, natomiast skala prac będzie mniejsza i musisz liczyć się z tym, że upragniony efekt przyjdzie znacznie później.

4. Planowanie architektury strony

W agencjach interaktywnych często jest tak, że klient chce być obsłużony kompleksowo. Dlatego decydując się na stronę internetową, przeważnie prosi o pozycjonowanie. Wtedy już od początku realizacji strony internetowej pozycjoner musi trzymać nad nią pieczę. Nie zawsze to, co wykona programista, jest dobre pod SEO, dlatego komunikacja na linii działu IT-SEO w tym przypadku musi być regularna i skrupulatna. Pozwoli to na wykonanie strony przygotowanej pod pozycjonowanie, co skróci czas oczekiwania na pierwsze wyniki.

Podobnie jest w przypadku, gdy klient chce zmienić lub odświeżyć swoją witrynę www. Wtedy to współpraca ta musi być jeszcze bardziej ścisła, gdyż trzeba uważać na to, by nie utracić pozycji przez kilka niedopatrzeń. Przebudowa strony internetowej to często moment piękny, bo firma się rozwija, ale i kryzysowy, bo wszelkie wcześniejsze działania mogą runąć. Dlatego tak ważna jest rola pozycjonera w tym zakresie.

5. Współpraca z działem IT

Kontynuując wątek kooperacji na linii pozycjoner-programista, wielokrotnie jest tak, że pozycjoner nie potrafi wykonać pewnych technicznych rzeczy na stronie. Dlatego też często kieruje prośby do działu IT. Przygotowywanie wytycznych, czuwanie nad etapami wdrażanych zmian czy po prostu ogólnoludzka komunikacja, by przyspieszyć wprowadzenie zmian też należą do obowiązków pozycjonera. Pomimo tego, że pozycjoner działa w świecie wirtualnym, musi posiadać wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, by móc skutecznie pracować w zespole.

dział IT

6. Audyt SEO/UX

Gdy zgłasza się do nas klient z prośbą o pozycjonowanie, zawsze wykonujemy audyt SEO z elementami UX. Dlaczego? O tym, że dana strona internetowa słabo radzi sobie w wynikach wyszukiwania, najczęściej decyduje źle obrana strategia działań z przeszłości bądź... ich brak. Tak, są agencje, które nic nie robią na rzecz strony www, a pobierają środki za... podpisanie umowy. Audyt SEO uwidocznia słabe oraz mocne strony serwisu. Dzięki niemu wiemy, jakie płaszczyzny działań musimy zoptymalizować, aby strona ruszyła do przodu.

Audyt SEO często jest także elementem sprzedażowym. Gdy duży klient chce zlecić obsługę SEO swojej strony, robi analizę rynku agencji SEO. Aby wyróżnić się na tle innych, wykonujemy audyt SEO. Ta praca często popłaca – jesteśmy zawsze przygotowani. Wykonujemy część pracy za darmo, a nawet dajemy klientom wartość, bo przecież mogliby sobie sami wprowadzić te zmiany. Niemniej zasada wzajemności znana z psychologii, każe nam pozytywnie patrzeć na nadprogramową pracę, wykonaną w celu przekonania klienta do swoich usług. Audyt SEO jest również podstawą do przygotowania strategii SEO dla danej strony internetowej.

7. Optymalizacja strony internetowej - SEO

SEO (search engine optimization), czyli optymalizacja stron internetowych to, jak wspomnieliśmy, działania na stronie www (on-site), wykonywane w celu przygotowania gruntu pod dobre pozycjonowanie. W ramach optymalizacji przeprowadzamy szereg działań związanych z pracą m.in. nad: meta danymi, ułatwieniem dostępności do strony robotom Google czy też przyspieszeniu jej. Więcej o tych działaniach napisaliśmy już w artykule – optymalizacja strony internetowej krok po kroku.

8. Content marketing

Tak, aktualnie treść na stronie internetowej jest kluczowym czynnikiem rankingowym dla robotów Google. W najbliższym czasie nic tego nie zmieni. Praca pozycjonera to w dużej mierze analiza treści, która jest na Twojej witrynie internetowej. SEOwiec musi sprawdzić, czy teksty są unikalne, rozbudowane oraz odpowiednio sformatowane. Gdy ma już dobrane frazy kluczowe, pozycjoner zleca napisanie tekstów na stronę internetową wraz z odpowiednim nasyceniem frazami, a także z zaplanowaniem nagłówków czy też wypunktowań.

Pozycjoner planuje także treści na artykuły blogowe. Teksty na blogu mają dwie kluczowe zalety. Wzmacniają pozycjonowanie danych fraz poprzez linkowanie wewnętrzne, a także generują ruch z dłuższych, bardziej precyzyjnych fraz – long tail. Tu znakomicie sprawdza się ponowna analiza artykułów konkurencji oraz sprawdzenie ilości ruchu, które może dany temat generować (narzędzie Ahrefs). Następnie należy przygotować plan artykułu na bazie różnych zapytań użytkowników (Answer the Public, Semstorm). Dzięki temu kompleksowo odpowiadamy potencjalnym klientom na pytania. A Google lubi takie treści.

Bardzo dobry efekt przynosi również recykling treści, czyli rozbudowa starszych artykułów, które mają duży potencjał w generowaniu ruchu.

9. Dystrybucja artykułów eksperckich

Dla klientów, którzy dysponują budżetem >800 zł, przygotowujemy artykuły eksperckie na tematy związane z prowadzoną działalnością. Zadaniem pozycjonera jest dystrybucja takich artykułów na wysokiej jakości portalach tematycznych, np. poprzez platformę Whitepress. Przeznaczyć musi czas na analizę docelowego portalu na podstawie parametrów Trust Flow czy też Domain Rating. Sprawdza też aspekt ilościowy i czy do danej strony generowany jest ruch. Jest to ważne, jeśli artykuł nie ma być tylko asumptem do zdobycia linka pozycjonującego. Następną decyzją, którą musi podjąć pozycjoner, jest to, jaki link zdobyć – URL, brand, partial match, exact match? Jak widzisz, elementów do sprawdzenia jest bardzo dużo. Wszystko trzeba przemyśleć, aby nie narobić szkód promowanej stronie.

10. Link building

W zależności od charakteru pracy agencji SEO, pozycjoner albo sam zdobywa linki do strony internetowej, albo zleca je innemu pracownikowi bądź innej firmie zajmującej się outsourcingiem, jak np. Linkhouse.

Link building, czyli zdobywanie odnośników zewnętrznych do Twojej strony, jest jednym z najskuteczniejszych działań, dzięki którym zwiększamy widoczność Twojej firmy w Google. Zdobywamy linki z rożnych miejsc – portale tematyczne, ogłoszeniowe, fora internetowe, blogi, social media. Ważna jest dywersyfikacja działań – trzeba zdobyć zarówno linki dofollow, jak i nofollow, różne typy linków – URL, brand, słowo kluczowe. Nie może być w tej materii mowy o schematycznym działaniu, które algorytmy Google wyłapałyby i uznały za manipulację.

11. Zgłaszanie próśb do Google

Regularnie poprawiamy błędy po innych agencjach SEO. Idąc na łatwiznę, niektóre firmy zdobywają dużą ilość niskiej jakości linków zewnętrznych. Tego typu działania dają szybki efekt, ale po czasie, gdy roboty się zreflektują, skutkują nałożeniem kary ręcznej. Od dłuższego czasu nie zauważamy co prawda komunikatu w Google Search Console o karze ręcznej za linki, niemniej duża liczba szkodliwych linków z przeszłości moim zdaniem nadal szkodzi (wbrew temu, co mówią przedstawiciele Google). Dlatego, gdy istnieje taka możliwość, ręcznie zmieniamy/usuwamy złe linki. Gdy nie mamy do tego dostępu, prosimy Google o ich zignorowanie poprzez narzędzie Disavow Tools. Dzięki temu działaniu możemy przywrócić Twoją stronę do gry w Google. :)

roboty Google

12. Edukacja na co dzień

Edukacja w pracy pozycjonera jest niezwykle istotna. Dlaczego? W tej branży wszystko się zmienia. Trzeba być cały czas na bieżąco. Dokształcanie się to jeden z elementów pracy pozycjonera. Na rodzimym polu polecam Planetę SEO – agregator treści blogowych ze stron polskich agencji/specjalistów SEO. Z zagranicznych stron www – zdecydowanie Backlinko, Ahrefs, Moz cz też Search Engine Journal. Oczywiście nie warto polegać wyłącznie na artykułach. Pozycjoner rozwija się także dzięki kursom video, jak i w ramach Google Partners, które dotyczą całościowego spojrzenia na promocję w wyszukiwarce.

Oprócz edukacji własnej, ważne jest, by pozycjoner edukował młodszych stażem pracowników. Nic tak nie wzbogaca wiedzy, jak doświadczenie. A w pozycjonowaniu jest ono niezwykle istotne, ponieważ sama teoria nie wystarczy do skutecznego pozycjonowania, o czym pisaliśmy w artykule "Dlaczego nie warto pozycjonować strony samemu".

13. Analiza dzialań SEO

Wprowadzone działania – optymalizacja czy też link building nie muszą być zawsze trafione w punkt. Dlatego niezwykle istotne jest, by regularnie analizować pracę i modyfikować ją w celu osiągnięcia lepszych rezultatów. Pozycjoner powinien regularnie sprawdzać dane z Google Search Console, Google Analytics czy też Ahrefs. Dzięki temu śledzi na bieżąco efekty działań i może wprowadzać poprawki.

14. Raportowanie działań

Jako klient z pewnością chcesz wiedzieć, co dzieje się z Twoją stroną internetową. Chcesz wiedzieć, co robimy na rzecz Twojej firmy w ramach abonamentu. I słusznie. Dlatego też regularnie (w zależności od potrzeb - co miesiąc lub co 3 miesiące) wykonujemy raport z przeprowadzonych działań. W ramach raportu pozycjoner przygotowuje informacje o działaniach wykonanych wewnątrz strony, zdobytych linkach zewnętrznych oraz aktualnej widoczności i ruchu. Rekomendujemy raporty co 3 miesiące, gdyż wtedy widać czarno na białym, jaka jest tendencja.

15. Testowanie nowych rozwiązań

W pracy pozycjonera nie ma gotowych rozwiązań. Są sprawdzone czynności, ale nie wszystkie zadziałają dla wszystkich stron. Dlatego też często testujemy nietuzinkowe rozwiązania. Ale spokojnie – Twoja strona nie jest królikiem doświadczalnym. Testy te polegają raczej na zmianach tytułów stron, pracy na tekście, przyspieszaniu strony, zmienianiu opisów, optymalizacji linków wewnętrznych, wpływu mediów społecznościowych na pozycjonowanie itp. Wszystko to wykonujemy, aby pomóc Twojej stronie.

16. Nawiązywanie kontaktów biznesowych

Praca pozycjonera to również szukanie współpracy z innymi firmami/portalami. Jeśli prowadzisz na przykład firmę produkującą nawozy, my kontaktujemy się ze wszelkimi portalami rolniczymi, aby wynegocjować korzystne warunki publikacji artykułów z linkiem do Twojej strony. Dzięki temu możemy w cenie Twojego abonamentu dotrzeć do szerszego grona klientów.

Pozycjoner kontaktuje się również z firmami, które są z Twojej branży, ale niekoniecznie są Twoją konkurencją. Na przykład, jeśli prowadzisz firmę z gryzakami dla psów, pozycjoner nawiąże relacje z psim fryzjerem. Wtedy to salon może umieścić baner lub artykuł o sklepie z gryzakami, a na Twojej stronie możemy się zrewanżować. Dzięki temu docieramy do klientów, którzy kochają psy, a więc zwiększamy szansę na leady sprzedażowe. Przy okazji oczywiście zdobywamy link do strony.

17. Rozwój stron zapleczowych

Zaplecze SEO jest to lista domen, najczęściej w formie blogów lub portali. Służą one do promocji stron klientów. Pozycjoner zleca co miesiąc napisanie tekstów na każdą z tych stron. Dlaczego zaplecza mogą być wartościowe? Są to miejsca, z których nie wychodzi mnoga liczba linków, jak w przypadku np. forów internetowych. Dlatego też moc danego linka jest większa. Szczególnie, gdy zaplecze jest zadbane, a treści są wyczerpujące oraz publikowane regularnie.

Gdy masz na przykład sklep internetowy z ekogroszkiem, skierujemy link do Twojego e-commerce z zaplecza o tematyce grzewczej. Taki tematyczny link z artykułu o objętości +/- 5000 znaków ze spacjami jest bardziej wartościowy niż 10 linków z komentarzy blogowych. Co ważne, jeśli strona zapleczowa generuje ruch tematyczny, istnieje duża szansa, że po przejściu na Twój sklep odbiorca wykona zakup produktów bądź skorzysta z usług. Utrzymanie zaplecza SEO to również wysokie koszty, które rzadko się klientom uzmysławia. Tak naprawdę, aby skutecznie pozycjonować Twoją stronę www, my inwestujemy w zaplecza znacznie wcześniej.

18. Spotkania z klientami

Pozycjoner uczestniczy również w spotkaniach z klientami, którzy albo chcą wyłącznie pozycjonować swoją stronę www, albo chcą wykonać nową, a potem promować ją w sieci. Jego zadaniem jest rozwianie wszelkich wątpliwości klienta, wyperswadowanie pomysłów, które byłyby niekorzystne biznesowo i doradzenie, w którym kierunku powinna pójść strona internetowa, aby osiągnąć jak najlepsze pozycje słów kluczowych w Google. Bardzo często jest tak, że doradztwo pozycjonera podczas takiego spotkania działa sprzedażowo, ponieważ klient ma poczucie, że nad stroną będzie czuwać osoba odpowiedzialna za promocję w sieci domeny o merytorycznej wiedzy.

spotkanie biznesowe

19. Szkolenia branżowe

Pozycjoner nie może być oderwany od branży. W końcu nie znajdzie wszystkich informacji w artykułach blogowych czy dedykowanych kursach. Duża dawkę wiedzy dostarczają szkolenia branżowe. W Polsce prym wiodą szkolenia Sprawnego Marketingu czy też wykłady na Festiwalu SEO. Oprócz najświeższej wiedzy, pozycjoner otrzymuje informacje o ciekawych case studies i testach, które może przenieść na strony www swojego klienta. Jak widzisz, aby efektywnie pozycjonować Twoja stronę, regularnie inwestujemy środki w wiedzę, aby móc optymalizować działania zgodnie z najnowszymi trendami.

20. Kontakt z klientami

Pozycjoner stron internetowych jest także do dyspozycji klientów. Odpowiada na pytania związane z aktualnym stanem działań. Często też musi kontaktować się z partnerami, gdy np. przesyła artykuły do akceptacji bądź pomysły do wdrożenia na stronie internetowej. Te działania mogłaby przeprowadzić osoba od obsługi klienta, niemniej zdecydowanie łatwiej jest odpowiedzieć na trudne pytania właśnie specjaliście. Dopiero wtedy klient czuje, że rozmawia z odpowiednią osobą. Uważam, że kontakt z klientem jest bardzo ważny, ponieważ dzięki temu możemy na bieżąco uzyskiwać informacje, które w przyszłości pozwolą na tworzenie jak najbardziej trafnych treści dla użytkowników.

Praca pozycjonera stron www – podsumowanie

Jak widzisz, zakres obowiązków pracy pozycjonera jest niezwykle szeroki. Ciągła analiza, optymalizacja, myślenie biznesowe – to tylko nieliczne z nich. W procesie pozycjonowania uczestniczą również inne osoby – copywriterzy oraz programiści. Z uwagi na to, że jest coraz więcej pracy w zakresie obsługi SEO, pozycjonowanie jest coraz droższe. Praca pozycjonera staje się kompleksowym dbaniem o Twoją stronę internetową. Potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO? Wypełnij brief, a my przygotujemy dla Ciebie najlepszą strategię działań.