Spis treści

Składniki tekstu SEO

Tekst na stronę internetową może być jak tort – to odpowiednia mieszanka słów, przygotowana z pomocą jakiegoś przepisu, z dodatkiem własnej inwencji twórczej i dobrych składników. Powiedzmy, że to biszkopt przekładany kremem – może być naprawdę smaczny, pobudzić kubki smakowe, a także sprawić dużo radości. Jednak bez odpowiedniej „oprawy”, będzie tylko standardowym ciastem, o którym szybko się zapomina.

Tekst SEO to w zasadzie ten sam tort. Jednak przekładany nie samą śmietaną, ale jeszcze owocami. Z polewą. Z charakterystyczną wisienką. I posypką. Mnóstwem posypki! Jeśli będzie zawierał zbyt wiele sztucznych barwników i niepasujących do siebie ozdób, na przykład w postaci nienaturalnie upchniętych słów kluczowych czy nieodmienionych fraz z miejscowościami (torty Poznań, auć!), może być po prostu nie do przełknięcia. Jeżeli jednak jest stworzony według sprawdzonego przepisu, na pewno jest smacznym kąskiem zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów. Co więcej, osoby, które spróbują takiego tortu, z pewnością będą chciały podzielić się nim z innymi.

SEO copywriting

Podstawowym błędem osób spoza branży marketingu internetowego (i niektórych z branży) jest myślenie, że SEO Copywriterem może zostać każdy. Nie dość, że ta opinia jest krzywdząca dla prawdziwych wojowników SEO copywritingu, to dodatkowo dość często może narobić dużo bałaganu na stronach internetowych i niestety psuć rynek. Do dziś można znaleźć witryny z tekstami jakościowo zbliżonymi do treści zapleczowych sprzed kilkunastu lat.

Chcąc napisać teksty SEO, trzeba mieć wyczucie naturalnego wprowadzenia frazy do tekstu, odpowiednio operować słownictwem, a do tego umieć tak przekazać merytoryczną wiedzę lub opisać daną usługę bądź produkt, by tekst był zrozumiały dla grupy docelowej i jednocześnie wspomagał pozycjonowanie strony internetowej.

Głównym założeniem działań SEO jest zdobycie jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych w Google. Powszechnie mówi się, że tekst powinien być poprawnie zoptymalizowany pod SEO, jednak optymalizacja treści jest jedynie częścią procesu stworzenia takiego tekstu. W procesie tworzenia treści pod SEO trzeba zatem połączyć merytorykę z użyciem odpowiedniego słownictwa i środków stylistycznych, właściwym formatowaniem tekstu oraz wspomnianą wyżej optymalizacją pod kątem fraz kluczowych.

Przepis na teksty SEO – 5 kroków do tworzenia treści na stronę

1. Dobry research to podstawa


Pierwszym krokiem do napisania jakiegokolwiek tekstu jest opracowanie strategii oraz poszukiwanie informacji potrzebnych do stworzenia merytorycznej treści – bez względu na to, czy jest to opis produktu, czy ekspercki artykuł na bloga. Im więcej wiedzy zgromadzi się na dany temat, tym większa szansa na merytoryczny tekst, który odpowie na pytanie użytkownika lub, nie bójmy się tego stwierdzenia, zachęci go do kupna produktów lub skorzystania z usług oferowanych przez dane przedsiębiorstwo. Ważnych informacji można szukać online i offline: na stronach www, w książkach i czasopismach, forach internetowych, w mediach społecznościowych, w artykułach eksperckich czy na witrynach konkurencji.

Temat artykułu lub tekstu SEO

Zgodnie z profilem prowadzonej działalności, założoną strategią marketingową i potrzebami grupy docelowej, należy wymyślić temat danego tekstu SEO. Przy opisach produktów, usług, kategorii czy podkategorii sprawa jest łatwa – tworzy się tekst o konkretnym przedmiocie lub wykonywanej usłudze. Od początku można założyć, jaki charakter będzie miał tekst – czy będzie to czysto informacyjny lub techniczny opis, czy z zastosowaniem środków perswazji. Artykuły na bloga firmowego należą do innego gatunku – to teksty, które również mogą sprzedawać, ale przy tym przekazywać wiedzę i dostępne rozwiązania, przedstawiać pewne idee, edukować czy budować wizerunek przedsiębiorstwa.

Tematy na opisy kategorii czy artykuły blogowe można znaleźć przy pomocy specjalistycznych narzędzi lub w samej wyszukiwarce. Wpisanie frazy do Google sprawia, że w oknie pojawiają się podpowiedzi, które dają pomysły na tematy tekstów SEO.

Wyszukiwanie frazy
(Źródło: Google)

Wpisanie w wyszukiwarkę frazy „jaką sukienkę na…” i sugerowanie się podpowiedziami daje aż 10 pomysłów na osobne lub zbiorcze artykuły blogowe, idealne na strony internetowe o damskiej modzie. Taką longailową frazę można zastosować również w opisach kategorii, a nawet w tekstach produktowych:

„Jeśli zastanawiasz się, jaką sukienkę na wesele wybrać – ten model z pewnością Ci się spodoba.”

„To podpowiedź, jaką sukienkę na Sylwestra kupić, żeby zachwycić wszystkich zaproszonych gości!”

Przedsiębiorstwa lub fachowcy zajmujący się produkcją mebli na wymiar, również mogą opisać na firmowym blogu pomysły na zabudowę różnego rodzaju urządzeń sanitarnych.

  • Zabudowa wanny krok po kroku
  • Ile kosztuje zabudowa wanny
  • Jaka zabudowa wanny jest najlepsza?

To tylko niektóre pomysły na temat dla eksperckiego artykułu. Średnia liczba miesięcznego wyszukiwania frazy „zabudowa wanny” to 3500 razy[1]. Jest potencjał, prawda?

A co do podpowiedzi odnośnie do pisania tekstów… O ile po tym artykule będzie wiadomo, jak pisać teksty SEO, to w wolnej chwili można również dowiedzieć się, jak skutecznie rapować! Sam temat będzie dobry na artykuł dla firm z branży muzycznej i serwisów o zbliżonej tematyce.

Często tematy artykułów wymyśla się na podstawie już znanych fraz kluczowych – więcej informacji o tym poniżej.

Dobór fraz kluczowych do tekstów SEO

Jednym z najważniejszych czynników w SEO są frazy kluczowe – celem działań jest bowiem osiągnięcie przez witrynę internetową jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce na określone słowo kluczowe wpisywane przez użytkowników. W każdym tekście SEO powinny zatem znaleźć się takie frazy. Keywords można podzielić na wyrażenia:

  • brandowe – sama nazwa marki lub słowa z marką, czyli „torty + nazwa cukierni”;
  • ogólne – dotyczące szerokich pojęć, kategorii produktów lub usług, np. „torty”;
  • szczegółowe – doprecyzowujące zagadnienie, np. „torty urodzinowe”;
  • longtailowe – podobne do szczegółowych, ale jeszcze dokładniej opisujące wyszukiwane pojęcie, np. „torty na roczek dla dziewczynki”;
  • lokalne – z nazwą miejscowości, w której świadczone są usługi lub sprzedawane produkty, czyli wcześniej wspomniane „torty Poznań”.

Nie ma idealnego przepisu na zagęszczenie tekstu frazami, więc podczas researchu do tekstów SEO warto poszukać także fraz semantycznych (ang. Latent Semantic Indexing – LSI). Są to różnego rodzaju synonimy, wyrazy bliskoznaczne, idiomy, kolokacje i tym podobne.

Przykład fraz semantycznych dla wyrażenia „torty urodzinowe”:

ciasto na urodziny

ciasta na urodziny

ciasta urodzinowe

ciasto urodzinowe

drip cake na urodziny

pavlova na urodziny

sachertorte na urodziny

  • Analiza konkurencji

Na etapie researchu można przeprowadzić także analizę konkurencji, po to, by porównać frazy, na jakie rankuje konkurencyjna strona, osiągany ruch i prowadzone kampanie. Celem takiej analizy jest poznanie mocnych oraz słabych stron witryny konkurencyjnej oraz wykorzystanie zebranych danych do stworzenia własnej strategii czy metod działania.

2. Konspekt do tekstu SEO


Mamy już temat, frazy kluczowe, teksty źródłowe – jak w tym wszystkim się połapać? Można stworzyć konspekt, dzięki któremu uporządkuje się wypowiedź i nada się konkretny kierunek tekstowi. Może przy treści o długości tysiąca znaków ze spacjami konspekt nie będzie potrzebny, ale przy opisie kategorii na 5000 zzs, albo eksperckim artykule na 10 000 zzs, taki podział z pewnością ułatwi pracę. Usprawni to również późniejsze formatowanie tekstu.

3. Treść SEO


Odpowiednie przygotowanie na pewno pomoże w napisaniu tekstu SEO. Mamy wszystko, co potrzebne do stworzenia dobrego contentu: składniki, przepis, narzędzia, akcesoria i umiejętności.

Specyfika gatunku internetowego cały czas się kształtuje, jednak na podstawie milionów stron internetowych widoczne są pewne uzusy językowe. Jednym z przykładów jest powszechne stosowanie na stronach internetowych w języku polskim trybu rozkazującego: „zarejestruj się, kup teraz, dodaj do koszyka, zadzwoń, napisz wiadomość”, czyli popularnych CTA (zwrotów call to action). Kolejnym jest tzw. hybrydalność języka[2], czyli łączenie języka pisanego i mówionego.

Niektóre frazy wpisywane w wyszukiwarkę mają konstrukcję z języka mówionego:

  • jak zrobić lazanie – poprawne jak zrobić lasagne,
  • chrostki na języku – poprawne: krostki na języku,
  • (...) w organiźmiepoprawne: (...) w organizmie,
  • ciasto z kaszy mannejpoprawne: ciasto z kaszy manny,
  • pufa zielonapoprawnie: puf zielony,
  • cukier waniliowy(w kontekście innego produktu) poprawnie: cukier wanilinowy.

Czasem w tekstach SEO umieszcza się takie frazy, ponieważ właśnie w tej formie są one wyszukiwane przez użytkowników (fraza „pufa” jest wyszukiwana średnio 13 000 razy miesięcznie)[3].

Powszechne wzorce utarły się także w netykiecie, czyli zbiorze zasad dotyczących kultury języka w Internecie. Przy tworzeniu tekstu SEO warto zatem spojrzeć na sprawę nieco szerzej – sieć jest źródłem informacji na dowolny temat, jednak trzeba pamiętać o tym, żeby przedstawiać na swojej stronie przede wszystkim prawdziwe treści.

Istnieje kilka uniwersalnych zasad, które podpowiedzą, jak pisać teksty SEO, bez względu na tematykę.

Nie duplikuj

Kopiowanie lub przepisywanie treści ze strony internetowej nie jest dobrym pomysłem. Roboty Google doceniają oryginalne treści, a powielane mogą blokować. Duplicate content można podzielić na treść skopiowaną w obrębie jednej witryny (duplikat wewnętrzny) lub w zakresie wielu domen (duplikat zewnętrzny).

Nie warto robić tego z minimum trzech powodów:

  1. Ryzyko zbanowania strony przez Google
  2. Utrata wiarygodności w oczach użytkowników (czytelnicy w łatwy sposób wyczują oszustwo)
  3. Jeśli kopiuje się treść, do której prawa ma ktoś inny, takie działanie jest po prostu nielegalne.

Pisz dla ludzi

Algorytm Google Panda, choć oficjalnie nieaktualizowany od kilku lat, stoi na straży jakości wyszukiwanych wyników. Szansa na znalezienie się wyżej w wynikach wyszukiwania na daną frazę jest większa, jeśli strona posiada zróżnicowaną i unikatową treść. Przy tworzeniu tekstów SEO trzeba zatem znaleźć kompromis pomiędzy pisaniem dla użytkowników i robotów. Na oficjalnej stronie Google czytamy, że gigantowi z Mountain View zależy na tym, aby dostarczać najbardziej trafne i wiarygodne informacje. Misją przedsiębiorstwa jest uporządkowanie światowych zasobów informacji – w taki sposób, aby były one dostępne i użyteczne[4]. Udostępnia przy tym narzędzia dla webmasterów, które mogą pomóc w zwiększeniu widoczności witryny w wyszukiwarce Google.

Stosuj słowa zamienne

Wskazane jest, żeby w tekstach SEO znajdowały się słowa kluczowe, jednak w taki sposób, by nie przytłoczyły one czytelnika i mogły wkomponować się w treść naturalnie. Pomocnym procesem jest zatem dywersyfikacja słów kluczowych, czyli używanie wcześniej wspomnianych fraz semantycznych.

Pisząc artykuł o tortach na wesele, można użyć słów zamiennych, typu: „ciasto”, „wypieki”, ale także „tort ślubny” oraz wyrazów z grupy tematycznej: masa, biszkopt, cukiernia, wypieki cukiernicze, dekoracje cukiernicze, ozdoby cukiernicze. Im więcej tego typu wyrażeń kluczowych, tym roboty lepiej poznają kontekst treści i będą mogły precyzyjniej określić tematykę strony internetowej.

Dywersyfikacja słów kluczowych oraz rozszerzanie fraz jest szczególnie ważne w przypadku słów o takim samym brzmieniu i zapisie, ale innym znaczeniu (homografy/homogramy). Idealnym przykładem jest słowo „zamek”, które może oznaczać:

  • zamek z piasku,
  • zamek do drzwi,
  • zamek królewski,
  • zamek dmuchany,
  • zamek błyskawiczny.

Dbaj o merytoryczność i jakość

Tak, jak przy pieczeniu tortu, warto skupić się na konkretnym zadaniu i wykonać je najlepiej, jak się potrafi, tak przy pisaniu tekstu SEO należy trzymać się tematu i postarać się go maksymalnie wyczerpać.

Ważne, by tekst był również jakościowy – wszelkiego rodzaju „lanie wody” czy uniwersalne zwroty, które mogłyby pasować do każdej tematyki, niestety już nie są akceptowane. Ważne jest również wcześniej wspomniane pisanie prawdy. Ostatecznie tekst powinien być unikalny i wartościowy dla użytkownika.

4. Formatowanie i optymalizacja treści SEO


Czas na dopieszczenie szczegółów, czyli optymalizację treści pod SEO. W tym kroku dba się o ostateczną strukturę i zawartość tekstów pod SEO, czyli nasyca się je słowami kluczowymi, dodaje się nagłówki i wypunktowania, bolduje się ważne wyrażenia oraz wstawia anchory.

Formatowanie i optymalizacja tekstów SEO ma na celu stworzenie takiego tekstu, który będzie przyjemniejszy w odbiorze – zarówno pod względem estetycznym, jak i merytorycznym – i dla użytkowników, i dla robotów Google.

Co zrobić, żeby tekst był prawidłowo sformatowany?

  1. Podziel opis lub artykuł na akapity
  2. Stosuj wypunktowania
  3. Pogrubiaj ważne słowa lub wyrażenia
  4. Stosuj linkowanie
  5. Zadbaj o poprawną hierarchię nagłówków (h1-h6)
  6. Rozbuduj treści o inne elementy content marketingu: wideo, grafiki, infografiki, zdjęcia.

Struktura contentu

Źródło: Surfer SEO

5. Redakcja + korekta tekstów SEO


Niestety nie wszyscy pamiętają o ostatnim kroku, czyli o dokonaniu ostatecznej redakcji oraz korekty treści. Tekst SEO powinien przekonać algorytmy, że jest bardziej wartościowy od innych – jeśli to się uda, istnieje duża szansa na osiągnięcie zamierzonego celu w postaci coraz wyższych pozycji w Google. Tekst z literówkami lub błędami językowymi może niestety zaszkodzić – użytkownik w końcu wyłączy stronę lub artykuł, w którym znajdują się błędy i zwiększy przy tym współczynnik odrzuceń. Najpierw zatem trzeba przekonać siebie i oddać w pełni dopracowany tekst, który wniesie pozytywną wartość do zasobów sieci.

SEO copywriting może przyczynić się do zwiększenia pozycji w wynikach wyszukiwania w Google na konkretne słowa kluczowe. To siła, w której drzemie ogromny potencjał. Można, a nawet trzeba go wykorzystać. To jak przepis na tort, przechodzący z pokolenia na pokolenie, udoskonalany i dostosowywany do obecnych czasów oraz możliwości. Korzystając z powyższych rad, odpowiednich składników i narzędzi oraz własnej kreatywności, można stworzyć dzieło, które przyniesie mnóstwo korzyści. Uwaga! Apetyt rośnie w miarę jedzenia – jeśli dostrzeżesz potencjał tekstów SEO raz, już nigdy z nich nie zrezygnujesz. :)

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnych, zachęcających treści, które dodatkowo będą zoptymalizowane pod kątem SEO, skontaktuj się z nami!


Przypisy

  1. Dane z Ahrefs na dzień 31.01.2020 r.
  2. Językoznawcy wobec badań języka w Internecie yadda.icm.edu .pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_arte_2016_1_111/c/1656-2616.pdf
  3. Dane z Ahrefs na dzień 31.01.2020 r.
  4. www.google .com/search/howsearchworks/mission/