Spis treści

Firma SEO - research w Google

Sprawdzaj opinie w sieci. Ileż to razy odbierałem telefon od Klientów, którzy dzwonili do mnie z pretensją w głosie o koszt pozycjonowania, na który się umówiliśmy, podczas gdy firma X proponuje przecież pozycjonowanie kilkukrotnie tańsze (o cenach piszę w kolejnym punkcie). Niezależnie od obiecanek, pierwszym Twoim krokiem powinna być weryfikacja takiej Agencji SEO. Poświęć kilka minut i wygoogluj, czy przypadkiem opinie na temat tej Agencji SEO nie dyskredytują jej na starcie.

Cena pozycjonowania

Nie sugeruj się wyłącznie ceną. Wiem, że to trudne, bo przecież my, Polacy, na ogół sugerujemy się wyłącznie tym aspektem. W Polsce wszelkie przetargi charakteryzują się często jednym wspólnym mianownikiem - kryterium wyboru wykonawcy: 100% cena. Jest to dla nas (Polaków) tak ważna kwestia, że przesłania wszystkie inne aspekty, często bardziej istotne z perspektywy finałowego efektu. Pozycjonowanie strony internetowej musi kosztować nie tylko dlatego, że wymaga ogromu pracy - analiz, redagowania treści, pisania maili z prośbą o link, ale także poniesionych kosztów, choćby na zakup oprogramowania SEO. Nie wybieraj najtańszej oferty, ponieważ gwarantuję Ci, że skończy się to wyrzuceniem pieniędzy w błoto. O tym, ile kosztuje pozycjonowanie poczytasz na naszym blogu.
A poniżej mem odzwierciedlający bardzo częsty stan świadomości Klienta :)

ceny usług w agencjach SEO

Doświadczenie/wiedza firmy pozycjonującej

Pytaj o wiedzę na temat aktualizacji algorytmu Google. Rzetelna agencja pozycjonująca strony www powinna być z tym tematem na bieżąco. Co prawda w ostatnim czasie algorytm nie szaleje już tak bardzo, jest to bardziej ewolucja niż rewolucja, jednak musisz mieć pewność, że Twoja piętnastoletnia domena, która do tej pory egzystowała w Google bez skazy, nie zostanie narażona na filtr czy ban. Dowiedz się w jaki sposób przebiega proces link buildingu. Spytaj wprost, czy system budowania bazy linków przychodzących opiera się na naturalnym (choć z pozoru) procesie ich pozyskiwania, czy może wyłącznie na zakupie top100 katalogów SEO + 50 profili z forum. To bardzo ważna kwestia. Musisz mieć pewność, że swój serwis www powierzasz specjalistom, nie Januszom.

Transparentność działań - klucz do sukcesu

Poproś o jasne i klarowne wyjaśnienie pracy, którą Agencja SEO będzie realizować. Zwróć szczególną uwagę na to, czy przewidziane jest tworzenie treści, zarówno wewnątrz strony www, jak i poza nią, w postaci np. artykułów sponsorowanych. Pamiętaj, że jednym z ważniejszych aspektów podnoszenia widoczności strony www w wynikach wyszukiwania Google jest tworzenie wysokiej jakości contentu - w dużej mierze ten element powoduje, że Google podnosi pozycje strony www - WYSOKA JAKOŚĆ CONTENTU.

System rozliczeń - efekt czy abonament?

Przede wszystkim - unikaj rozliczeń za efekt. To stara szkoła SEO, która nie przyniesie Ci żadnego pozytywnego efektu, a wręcz przeciwnie. W przypadku rozliczania za efekt, możesz liczyć na jeden z dwóch scenariuszy: A - przez cały okres trwania umowy agencja seo nie kiwnie palcem, licząc na to, że “samo coś wpadnie”, B - agencja SEO będzie linkować spamem lub niskiej jakości odnośnikami (ponownie licząc na to, że dzięki temu “coś wpadnie” do top10), czego efektem będzie kara od Google. Rozważ innego rodzaju systemy rozliczania, np. hybrydowy lub abonamentowy. Na naszym blogu piszemy o rodzajach rozliczeń na pozycjonowanie, przedstawiamy między innymi wady rozliczania za efekt oraz zalety abonamentu.

Czas trwania umowy

Pozycjonowanie to często mozolny i długotrwały proces, którego efekty widoczne są często po kilku-kilkunastu miesiącach. Nie jest to jednak argument, dla którego Agencja SEO miałaby Cię przywiązać umową na długie miesiące. Jeśli rzetelnie realizuje swoje prace, wykazuje się profesjonalizmem, raportuje swoje działania, a Ty widzisz, że nie ma powodu do niepokoju, to po prostu nie wypowiesz umowy po 3-4 miesiącach - proste :) Jeśli po tym czasie dostrzeżesz też pierwsze wyniki, również będziesz chciał współpracować w dalszym ciągu. My, Empressia - jako Agencja SEO, nie zmuszamy Klientów do tego, by z nami byli - oni po prostu chcą z nami być. Uważaj więc na Agencje SEO, które w tresci umów zmuszają wręcz do pozostania z nimi, niezależnie od ich poczynań. Jeśli Agencja SEO będzie działać uczciwie, to po prostu zostaniesz z nią na lata, bo będziesz zadowolony.

Obiecanki, czyli nie daj sie nabrać

Agencja SEO obiecała Ci konkretny efekt? Konkretną pozycję? Od tego momentu możesz podziękować za współpracę. W pozycjonowaniu kto obiecuje, ten niekompetentny. Niestety nasza praca - pozycjonerów - w ogromnej mierze uzależniona jest od Google i jego algorytmicznych zwierzątek. Musisz też wiedzieć, że pozycjonowanie to PROCES, DĄŻENIE do efektu, którego finał jest strasznie trudno sprecyzować. Jeśli więc posiadasz nową domenę, na której chcesz zbudować co najwyżej stronę www typu one page, a ktoś obiecuje Ci top10 w 3 miesiące na frazę “kredyty” - wiedz, że coś się dzieje.

mem - obiecanki

Wyznaczenie celów w firmie SEO

Ten punkt nawiązuje do poprzedniego, jest jednak czymś zupełnie innym. Dlaczego? Obiecywanie konkretnych efektów to nie to samo co wyznaczenie celów, które zamierzamy zrealizować. Dobrze byłoby, gdyby jeszcze przed podpisaniem umowy zostały wyznaczone konkretne cele, jakie Agencja SEO planuje osiągnąć. Na ogół stosuje się wyznaczanie tzw. KPI (Key Performance Indicators) - są to tzw. kluczowe wskaźniki efektywności. Każda agencja SEO powinna zaproponować Tobie takie wskaźniki w postaci np. liczby wyrażeń w top10, jakie planuje wypracować po pierwszym kwartale prac, czy np. miesięczną liczbę odwiedzin serwisu - sam możesz zasugerować swoje KPI. Najważniejsze jest to, by Agencja spróbowała estymować jakiekolwiek wyniki swojej pracy. Jeśli nie potrafi tego zrobić, postaraj się uzyskać jasny argument, który odpowie skąd wynika brak estymacji na początku współpracy. Lepiej jednak trzymać się tych, którzy ustalą z Tobą cel do zrealizowania i będą do niego dążyć w trakcie prac. Pamiętaj jednak, że jeśli ktoś obieca Ci konkretny wynik, tym bardziej taki, który wydaje się wręcz nie do zrealizowania, uważaj - jak wspomniałem w punkcie poprzednim, w SEO nic nie jest pewne.

Elastyczność w działaniu firmy pozycjonującej

Zwróć uwagę, czy masz wpływ na modyfikację fraz kluczowych. Czasy, w których pozycjonuje się określone frazy kluczowe i nic ponadto, dawno minęły. Obecnie pozycjonowanie polega na podnoszeniu pozycji wszystkich sekcji na stronie www. Koniec końców to ruch na stronie www ma największe znaczenie, nie frazy. Jeśli nie dostaniesz swobody w monitorowaniu dowolnych fraz i zostaniesz uwiązany na frazy ustalone w umowie, zostanie tym samym uwiązany Twój biznes.

Cykliczne raportowanie prac

Upewnij się, że co miesiąc będziesz otrzymywać raporty z wykonanych prac a także otrzymasz dostęp do systemu monitorowania pozycji. Dodatkowo poproś o raporty z Google Analytics, ponieważ to, co powinno interesować Cię najmocniej, to wysoki ruch organiczny na stronie www. Dowiedz się również, czy w razie Twojego “widzimisię” będziesz mógł otrzymać listę linków, którą Agencja SEO dla Ciebie pozyskała - wszystko powinno być transparentne.

raporty w firmie pozycjonującej

SEOkorpo

Zorientuj się, czy Agencja SEO, z którą chcesz nawiązać współpracę, to nie przypadkiem “SEOkorpo” - najgorsze, co może Cię spotkać. Niestety w naszym mieście - Poznaniu - takich firm jest całkiem sporo. Kontakt odbywa się wyłącznie przez telemarketera, który sprzedaje “umowy na pozycjonowanie”, a nie wysokiej jakości usługę z ustaloną strategią działania, poprzedzoną audytem SEO - to robimy my. ;) Ale wracając do tematu - oczywiście od SEOkorpo dostaniesz najbardziej atrakcyjną ofertę pod kątem ceny. Niestety, jak się później okaże, choć dla Ciebie będzie już za późno, w SEOkorpo pracuje 10 pozycjonerów na 10 000 pozycjonowanych stron www i każdy z nich może przeznaczyć 98 sekund w skali miesiąca, by pochylić się nad Twoim tematem.

Support

Aspekt ten, nawiązuje nieco do w/w punktu na temat, roboczo nazwanego przeze mnie, SEOkorpo. Często jest tak, że kontakt z Agencją SEO odbywa się wyłącznie przez infolinię, pod którą dostępne są osoby zupełnie niezorientowane w sytuacji Twojej strony www. Postaraj się znaleźć taką agencję, która oddeleguje w Twojej sprawie rzetelnego specjalistę, z którym będziesz mógł nawiązać kontakt szybki, sprawny oraz od której otrzymasz jasną i profesjonalną odpowiedź na każde pytania. Pozycjonowanie to nie pakiet TV z kanałami premium, tutaj chodzi o Twój biznes, o Twoje być albo nie być w sieci.

Zaangażowanie

Spytaj o SWOJE zaangażowanie. Jeśli usłyszysz, że nic nie musisz robić tylko czekać na efekty, to znaczy, że daleko nie zajedziesz. Agencja SEO powinna zaangażować Cię w pracę nad pozycjonowaniem, choćby prosząc o akceptację kolejnych treści na Twojej stronie www, które zamierza zamieścić w ramach content marketingu. Powinieneś znaleźć czas również na swoje uwagi, swoje sugestie. Generalnie powinieneś współpracować z agencją SEO, nie tylko podpisać z nią umowę.

jak wybrać firmę SEO



I to by było na tyle. Pewnie coś przeoczyłem, pewnie pytań, które należy zadać agencji SEO jest więcej, więc jeśli macie swoje sugestie, czekam na nie w komentarzach.