Spis treści

1. Research w Google

Sprawdzaj opinie w sieci. Ileż to razy odbierałem telefon od Klientów, którzy dzwonili do mnie z pretensją w głosie o koszt pozycjonowania, na który się umówiliśmy, podczas gdy firma X proponuje przecież pozycjonowanie kilkukrotnie tańsze (o cenach piszę w kolejnym punkcie). Niezależnie od obiecanek, pierwszym Twoim krokiem powinna być weryfikacja takiej firmy SEO. Poświęć kilka minut i wygoogluj, czy przypadkiem informacje na temat tej firmy pozycjonującej nie dyskredytują jej na starcie. Sprawdź też jej stronę internetową, profile w mediach społecznościowych, inne miejsca, w których konkretna marka się reklamuje lub udziela. Taki ogólny zarys pomoże we wstępnym określeniu, czy SEO firma nadaje na tych samych falach, co Ty.

2. Cena pozycjonowania

Dyskusje na temat kosztów konkretnych usług to temat rzeka nie tylko w naszej branży, ale w zasadzie w każdej. W wewnętrznym środowisku SEO nadal trwają rozgorzałe dyskusje dotyczące cen, klienci porównują oferty firm pozycjonujących (patrząc zazwyczaj tylko na cenę), a i tak zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał zaoferować niższą cenę lub wykonać coś mniejszym kosztem.

Moja rada już na samym wstępie jest taka: nie sugeruj się wyłącznie ceną. Wiem, że to trudne, bo przecież my, Polacy, na ogół sugerujemy się wyłącznie tym aspektem. W Polsce wszelkie przetargi charakteryzują się często jednym wspólnym mianownikiem - kryterium wyboru wykonawcy: 100% cena. Jest to dla nas (Polaków) tak ważna kwestia, że przesłania wszystkie inne aspekty, często bardziej istotne z perspektywy finałowego efektu.

Prawda jest jednak taka, że albo coś jest tanie, albo dobre, albo szybko wykonane.

Pozycjonowanie strony internetowej musi kosztować nie tylko dlatego, że wymaga ogromu pracy - analiz, redagowania treści, pisania maili z prośbą o link, ale także poniesionych kosztów, choćby na zakup oprogramowania SEO czy narzędzi. Nie wybieraj najtańszej oferty, tylko dlatego, że jest najtańsza - gwarantuję Ci, że skończy się to wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

O tym, ile kosztuje pozycjonowanie, poczytasz na naszym blogu. Jako doświadczona SEO firma postanowiliśmy podjąć się tego tematu i pokazać, jakie czynniki mają wpływ na cenę usług pozycjonerskich, jaki zakres prac obejmuje konkretne założenia i do jakich efektów dąży się w trakcie realizacji takich strategii.

A poniżej mem odzwierciedlający niektórych klientów :)

ceny usług w agencjach SEO

3. Doświadczenie i wiedza firmy pozycjonującej

Do podjęcia decyzji na temat tego, jak wybrać firmę pozycjonującą, na pewno będą dla Ciebie ważne kompetencje osób, z którymi zaczniesz współpracę. Dla przykładu- nasza firma SEO składa się ze specjalistów w konkretnych obszarach z zakresu pozycjonowania stron internetowych. W trakcie wielu lat działania na polskim rynku stworzyliśmy zespół, który zgodnie, konsekwentnie i z zaangażowaniem realizuje wspólne projekty. Naszą firmę pozycjonującą tworzą Specjaliści SEO, Link Builderzy, SEO Copywriterzy - osoby, które są na bieżąco nie tylko z nowościami w dziedzinie SEO, ale również w całej branży marketingu internetowego.

Pytaj o wiedzę na temat aktualizacji algorytmu Google. Rzetelna firma pozycjonująca strony www powinna być z tym tematem na bieżąco. Co prawda w ostatnim czasie algorytm nie szaleje już tak bardzo, jest to bardziej ewolucja niż rewolucja, jednak musisz mieć pewność, że Twoja piętnastoletnia domena, która do tej pory egzystowała w Google bez skazy, nie zostanie narażona na filtr czy ban. Dowiedz się w jaki sposób przebiega proces link buildingu.

Spytaj wprost, czy system budowania bazy linków przychodzących opiera się na naturalnym (choć z pozoru) procesie ich pozyskiwania, czy może wyłącznie na zakupie top100 katalogów SEO + 50 profili z forum. To bardzo ważna kwestia.

Chcąc dowiedzieć się, jakie efekty wypracowała konkretna firma SEO, przejrzyj jej stronę internetową, zapoznaj się z portfolio bądź wybranym case study. Jeżeli zależy Ci też na weryfikacji wiedzy, zapoznaj się z firmowym blogiem lub serwisami zewnętrznymi bądź czasopismami, w których wypowiadają się eksperci z danej firmy.

W końcu musisz mieć pewność, że swój serwis www powierzasz specjalistom, nie „Januszom”.

4. Transparentność działań - klucz do sukcesu

Poproś o jasne i klarowne wyjaśnienie pracy, którą firma pozycjonująca stronę będzie realizować. Zwróć szczególną uwagę na to, czy przewidziane jest tworzenie treści, zarówno wewnątrz strony www, jak i poza nią, w postaci np. artykułów sponsorowanych. Pamiętaj, że jednym z ważniejszych aspektów podnoszenia widoczności strony www w wynikach wyszukiwania Google jest tworzenie wysokiej jakości contentu - w dużej mierze ten element powoduje, że Google podnosi pozycje strony www - WYSOKA JAKOŚĆ CONTENTU.

5. System rozliczeń - efekt czy abonament?

Przede wszystkim - unikaj rozliczeń za efekt. To stara szkoła SEO, która nie przyniesie Ci żadnego pozytywnego efektu, a wręcz przeciwnie. W przypadku rozliczania za efekt, możesz liczyć na jeden z dwóch scenariuszy:

  • A) Przez cały okres trwania umowy firma pozycjonująca nie kiwnie palcem, licząc na to, że „samo coś wpadnie”;
  • B) Agencja SEO będzie linkować spamem lub niskiej jakości odnośnikami (ponownie licząc na to, że dzięki temu „coś wpadnie” do TOP10), czego efektem będzie kara od Google.

Rozważ innego rodzaju systemy rozliczania, np. hybrydowy lub abonamentowy. Na naszym blogu piszemy o rodzajach rozliczeń na pozycjonowanie, przedstawiamy między innymi wady rozliczania za efekt oraz zalety abonamentu.

6. Czas trwania umowy

Pozycjonowanie to często mozolny i długotrwały proces, którego efekty widoczne są często po kilku-kilkunastu miesiącach. Nie jest to jednak argument, dla którego SEO firma miałaby Cię przywiązać umową na długie miesiące. Jeśli rzetelnie realizuje swoje prace, wykazuje się profesjonalizmem, raportuje swoje działania, a Ty widzisz, że nie ma powodu do niepokoju, to po prostu nie wypowiesz umowy po 3-4 miesiącach - proste :) Jeśli po tym czasie dostrzeżesz też pierwsze wyniki, z pewnością zechcesz współpracować w dalszym ciągu. My, Empressia - jako agencja SEO, nie zmuszamy Klientów do tego, by z nami byli - oni po prostu chcą z nami być. Uważaj więc na przedsiębiorstwa, które w treści umów zmuszają wręcz do pozostania z nimi, niezależnie od ich poczynań. Jeśli firma SEO będzie działać uczciwie, to po prostu zostaniesz z nią na lata, bo współpraca będzie dla Ciebie korzystna.

7. Obiecanki, czyli nie daj się nabrać

Jakaś firma SEO obiecała Ci konkretny efekt? Dokładną pozycję? Precyzyjne zapewnienia dotyczące liczby wyświetleń, ruchu lub konwersji na stronie? Od tego momentu możesz podziękować za współpracę. W pozycjonowaniu kto obiecuje, ten niekompetentny. Niestety nasza praca - czyli pozycjonerów - w ogromnej mierze uzależniona jest od Google i jego algorytmicznych zwierzątek. Musisz też wiedzieć, że pozycjonowanie to PROCES, DĄŻENIE do efektu, którego finał jest strasznie trudno sprecyzować. Jeśli więc posiadasz nową domenę, na której chcesz zbudować co najwyżej stronę www typu one page, a ktoś obiecuje Ci TOP 10 w 3 miesiące na frazę “kredyty” - wiedz, że coś się dzieje - i nie jest to nic pozytywnego...

mem - obiecanki

8. Wyznaczenie celów w firmie SEO

Ten punkt nawiązuje do poprzedniego, jest jednak czymś zupełnie innym. Dlaczego? Obiecywanie konkretnych efektów to nie to samo co wyznaczenie celów, które zamierzamy zrealizować. Dobrze byłoby, gdyby jeszcze przed podpisaniem umowy zostały wyznaczone konkretne cele, jakie agencja SEO PLANUJE osiągnąć.

Na ogół w wyznaczaniu celów SEO stosuje się KPI (Key Performance Indicators) - są to tzw. kluczowe wskaźniki efektywności. Każda SEO firma powinna zaproponować swoim potencjalnym klientom takie wskaźniki w postaci np. liczby wyrażeń w TOP 10, jakie PLANUJE wypracować po pierwszym kwartale prac.

Może to być m.in. estymowana:

  • miesięczna liczba odwiedzin serwisu,
  • średni czas sesji,
  • współczynnik konwersji.

Wskaźniki można podzielić na te dotyczące ruchu organicznego na pozycjonowanej stronie internetowej, zaangażowania użytkowników odwiedzających witrynę bądź wartości składanych zamówień, wypełnianych formularzy zgłoszeniowych, pobieranych materiałów i innych czynności stanowiących konwersję w serwisie.

Dodatkowo Ty również możesz zasugerować swoje KPI.

Najważniejsze jest to, by firma SEO spróbowała estymować jakiekolwiek wyniki swojej pracy. Jeśli nie potrafi tego zrobić, postaraj się uzyskać jasny argument, który odpowie, skąd wynika brak estymacji na początku współpracy.

Lepiej jednak trzymać się tych, którzy ustalą z Tobą cel do zrealizowania i będą do niego dążyć w trakcie prac. Pamiętaj jednak, że jeśli ktoś obieca Ci konkretny wynik, tym bardziej taki, który wydaje się wręcz nie do zrealizowania, uważaj - jak wspomniałem w punkcie poprzednim, w SEO nic nie jest pewne. Rzeczywiste oraz realne cele i wskaźniki pomogą w tym, jak wybrać firmę pozycjonującą, z którą naprawdę warto współpracować.

9. Elastyczność w działaniu firmy pozycjonującej

Zwróć uwagę, czy masz wpływ na modyfikację fraz kluczowych. Czasy, w których pozycjonuje się określone frazy kluczowe i nic ponadto, dawno minęły. Obecnie pozycjonowanie polega na podnoszeniu pozycji wszystkich sekcji na stronie www. Koniec końców to ruch na stronie www ma największe znaczenie, nie frazy. Jeśli nie dostaniesz swobody w monitorowaniu dowolnych słów kluczowych i ktoś uwiązuje Cię na frazy ustalone w umowie, uwiązany zostanie również... Twój biznes.

Coraz częściej oprócz głównych słów kluczowych, które użytkownicy najczęściej wpisują w wyszukiwarkę i jest to (teoretycznie) największa wartość dla przedsiębiorcy, SEO firmy realizują również strategie poboczne, takie jak stosowanie fraz na długi ogon - choć liczba miesięcznych wyszukiwań takich słów kluczowych może być niższa w porównaniu do mocnych i konkurencyjnych fraz, to ich użycie pozwala często na dotarcie do konkretnej, nawet niszowej grupy docelowej. Przyjęło się, że frazy typu long tail lepiej konwertują. Dzięki temu można uzyskać wysokie pozycje na większą liczbę fraz kluczowych i dodatkowo zwiększyć wskaźnik konwersji swojej strony internetowej.

Liczba i rodzaj takich słów kluczowych często zmienia się bardzo dynamicznie, dlatego wybierając firmę pozycjonującą, warto zwrócić uwagę, czy konkretne przedsiębiorstwo jest gotowe na elastyczność w tym zakresie.

10. Cykliczne raportowanie prac

Jeżeli pozycjonowanie stron ma przynieść oczekiwane rezultaty, działania optymalizacyjne powinny być wykonywane regularnie. Upewnij się, że co miesiąc będziesz mieć wgląd w raporty z wykonanych prac, a także otrzymasz dostęp do systemu monitorowania pozycji. Dodatkowo poproś o raporty z Google Analytics, ponieważ to, co powinno interesować Cię najmocniej, to wysoki ruch organiczny na stronie internetowej. Dowiedz się również, czy w razie Twojego „widzimisię”, otrzymasz listę linków, którą SEO firma dla Ciebie pozyskała - wszystko powinno być bowiem transparentne.

raporty w firmie pozycjonującej

11. SEOkorpo

Zorientuj się, czy agencja SEO, z którą chcesz nawiązać współpracę, to nie przypadkiem „SEOkorpo” - czyli najczęściej najgorsze, co może Cię spotkać. Niestety w naszym mieście - Poznaniu - takich firm jest całkiem sporo. Kontakt odbywa się wyłącznie przez telemarketera, który sprzedaje „umowy na pozycjonowanie”, a nie wysokiej jakości usługę z ustaloną strategią działania, poprzedzoną audytem SEO.

Oczywiście od tzw. SEOkorpo dostaniesz z pewnością najbardziej atrakcyjną ofertę pod kątem ceny. Niestety, jak się później okaże, choć dla Ciebie będzie już za późno, w SEOkorpo pracuje 10 pozycjonerów na 10 000 pozycjonowanych stron www i każdy z nich może przeznaczyć 98 sekund w skali miesiąca, by pochylić się nad Twoim tematem.

Ta dość szczera wypowiedź i okrutna rzeczywistość jest jednak ostrzeżeniem, przed firmami SEO, w których w tzw. portfelu Specjalisty SEO jest za dużo stron internetowych do pozycjonowania - bez względu na to, jak duża jest firma, w której pracuje. Może dziać się tak w dużych korporacjach, jednoosobowych działalnościach lub mniejszych agencjach. Szukając firmy pozycjonującej witryny internetowe, warto zatem zorientować się, czy Specjalista SEO rzeczywiście będzie miał czas na optymalizację Twojej strony internetowej.

12. Support

Aspekt ten nawiązuje nieco do w/w punktu na temat (roboczo nazwanego przeze mnie) SEOkorpo. Często jest tak, że kontakt z firmą pozycjonującą odbywa się wyłącznie przez infolinię, pod którą dostępne są osoby świetnie rozmawiające, ale zupełnie niezorientowane w sytuacji Twojej strony www oraz etapu przeprowadzanych przez SEO firmę prac. Postaraj się znaleźć taką agencję, która oddeleguje w Twojej sprawie rzetelnego specjalistę, z którym możesz nawiązać kontakt szybki, sprawny oraz od którego otrzymasz jasną i profesjonalną odpowiedź na każde pytania. Pozycjonowanie to nie pakiet TV z kanałami premium, tutaj chodzi o Twój biznes, o Twoje być albo nie być w sieci.

13. Zaangażowanie

Spytaj o SWOJE zaangażowanie. Jeśli usłyszysz, że nic nie musisz robić tylko czekać na efekty, to znaczy, że daleko nie zajedziesz. Firma pozycjonująca Twoją witrynę internetową powinna zaangażować Cię w pracę nad pozycjonowaniem, choćby prosząc o akceptację kolejnych treści na Twojej stronie www, które zamierza zamieścić w ramach content marketingu. Musisz znaleźć czas również na swoje uwagi, swoje sugestie.

Generalnie - wręcz musisz współpracować z agencją SEO, a nie tylko podpisać z nią umowę.

jak wybrać firmę SEO



14. Firma SEO a opinie

Ostatni punkt to trochę powrót do pierwszego, dzięki czemu zataczamy koło. Często pierwszym odruchem w poszukiwaniu firmy pozycjonującej strony internetowe jest czytanie opinii o danym przedsiębiorstwie w sieci. Czasem niektórzy przedsiębiorcy wyrabiają sobie zdanie po przeczytaniu jednej opinii, inni podchodzą do tego nieco rzetelniej i zapoznają się z różnymi źródłami na temat konkretnej SEO firmy.

Wartością dodaną dla konkretnych firm pozycjonujących strony internetowe są eksperckie publikacje, występy na tematycznych wydarzeniach czy pomoc oraz udzielanie się na grupach bądź forach związanych z SEO. Warto zapoznawać się także z raportami czy rankingami dotyczącymi świadczonych usług przez firmy pozycjonerskie.

Opinie o przedsiębiorstwach zajmujących się pozycjonowaniem można przeczytać między innymi w mediach społecznościowych (np. na profilu konkretnej firmy na Facebooku), a także w samej wyszukiwarce Google.

opinie o firmie SEO

Chcąc podjąć współpracę z rzetelną firmą SEO, warto zapoznać się także z opiniami jej aktualnych lub byłych pracowników. Takie można przeczytać między innymi w serwisie GoWork, LinkedIn czy Golden Line. Łatwo zweryfikować, czy konta, które publikują treści związane z konkretną firmą SEO, są własnością prawdziwych osób.

Jednocześnie lepiej wystrzegać się sztucznych (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) komentarzy dodawanych z fałszywych kont. Może to być efekt działań nieuczciwej konkurencji lub marketingu szeptanego.

Jak wybrać firmę pozycjonującą stronę internetową?

Przede wszystkim - z głową! :) Nie musisz podpisywać umowy z dnia na dzień, nie musisz nabierać się na oferty „kompleksowego” pozycjonowania za 300 zł, nie musisz wierzyć w obietnice bez pokrycia. Z drugiej strony, możesz rozważyć kilka rozwiązań, porównać oferty konkretnych firm pozycjonujących, zapoznać się z opiniami na temat przedsiębiorstw zajmujących się SEO. Pamiętaj, że nie każda agencja SEO czyha, żeby Cię oszukać. W grupie, której naprawdę zależy na wynikach, znajduje się nasza firma pozycjonująca. Zgłoś się i przekonaj, że warto współpracować z taką rzetelną firmą SEO, która z pozycjJANUSZowaniem nie ma nic wspólnego! ;)

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Jak wybrać agencję pozycjonującą?

Zwróć uwagę na kilka czynników: czas trwania umowy, koszt pozycjonowania, model rozliczenia, KPI, jakość audytu SEO, raportowanie prac, opinie o firmie SEO (zarówno od strony klientów, jak i obecnych oraz byłych pracowników).

2. Czym wyróżnia się rzetelna firma SEO?

Rzetelna firma SEO oferuje między innymi przejrzyste warunki współpracy, wyznacza cele i strategię do ich realizacji, raportuje wykonaną przez siebie pracę, działa transparentne, angażuje się w optymalizację strony internetowej.