Jeśli jesteś na etapie wyboru agencji do pozycjonowania swojej strony www, poświęć 5 minut i przeczytaj uważnie niniejszy artykuł. Wówczas podczas wyboru wykonawcy będziesz nieco bardziej roztropny. Poniżej zamieściłem listę wątków, jakie powinieneś poruszyć podczas rozmowy z agencją SEO. Oto one:

Spis treści

Research

Sprawdzaj opinie w sieci. Ileż to razy odbierałem telefon od Klientów, którzy dzwonili do mnie z pretensją w głosie o koszt pozycjonowania, na który się umówiliśmy, podczas gdy firma X proponuje przecież pozycjonowanie kilkukrotnie tańsze (o cenach piszę w kolejnym punkcie). Niezależnie od obiecanek, pierwszym Twoim krokiem powinna być weryfikacja takiej firmy SEO. Poświęć kilka minut i wygoogluj, czy przypadkiem opinie na temat tej firmy nie dyskredytują jej na starcie.

Cena

Nie sugeruj się wyłącznie ceną. Wiem, że to trudne, bo przecież my, Polacy, na ogół sugerujemy się wyłącznie tym aspektem. W Polsce wszelkie przetargi charakteryzują się często jednym wspólnym mianownikiem - kryterium wyboru wykonawcy: 100% cena. Jest to dla nas (Polaków) tak ważna kwestia, że przesłania wszystkie inne aspekty, często bardziej istotne z perspektywy finałowego efektu. Pozycjonowanie strony internetowej musi kosztować nie tylko dlatego, że wymaga ogromu pracy - analiz, redagowania treści, pisania maili z prośbą o link, ale także poniesionych kosztów, choćby na zakup oprogramowania SEO. Nie wybieraj najtańszej oferty, ponieważ gwarantuję Ci, że skończy się to wyrzuceniem pieniędzy w błoto. O tym, ile kosztuje pozycjonowanie poczytasz na naszym blogu.

mem - cena pozycjonowania

Doświadczenie/wiedza

Pytaj o wiedzę na temat aktualizacji algorytmu Google. Rzetelna agencja pozycjonująca strony www powinna być z tym tematem na bieżąco. Co prawda w ostatnim czasie algorytm nie szaleje już tak bardzo, jest to bardziej ewolucja niż rewolucja, jednak musisz mieć pewność, że Twoja piętnastoletnia domena, która do tej pory egzystowała w Google bez skazy, nie zostanie narażona na filtr czy ban. Dowiedz się w jaki sposób przebiega proces link buildingu. Spytaj wprost, czy system budowania bazy linków przychodzących opiera się na naturalnym (choć z pozoru) procesie ich pozyskiwania, czy może wyłącznie na zakupie top100 katalogów SEO + 50 profili z forum. To bardzo ważna kwestia. Musisz mieć pewność, że swój serwis www powierzasz specjalistom, nie Januszom.

Transparentność działań

Poproś o jasne i klarowne wyjaśnienie pracy, którą Agencja SEO będzie realizować. Zwróć szczególną uwagę na to, czy przewidziane jest tworzenie treści, zarówno wewnątrz strony www, jak i poza nią, w postaci np. artykułów sponsorowanych. Pamiętaj, że jednym z ważniejszych aspektów podnoszenia widoczności strony www w wynikach wyszukiwania Google jest tworzenie wysokiej jakości contentu - w dużej mierze ten element powoduje, że Google podnosi pozycje strony www - WYSOKA JAKOŚĆ CONTENTU.

System rozliczeń

Przede wszyskim - unikaj rozliczeń za efekt. To stara szkoła SEO, która nie przyniesie Ci żadnego pozytywnego efektu, a wręcz przeciwnie. W przypadku rozliczania za efekt, możesz liczyć na jeden z dwóch scenariuszy: A - przez cały okres trwania umowy agencja seo nie kiwnie palcem, licząc na to, że “samo coś wpadnie”, B - agencja SEO będzie linkować spamem lub niskiej jakości odnośnikami (ponownie licząc na to, że dzięki temu “coś wpadnie” do top10), czego efektem będzie kara od Google. Rozważ innego rodzaju systemy rozliczania, np. hybrydowy lub abonamentowy. Na naszym blogu piszemy o rodzajach rozliczeń na pozycjonowanie, przedstawiamy między innymi wady rozliczania za efekt oraz zalety abonamentu.

Obiecanki

Agencja SEO obiecała Ci konkretny efekt? Konkretną pozycję? Od tego momentu możesz podziękować za współpracę.W pozycjonowaniu kto obiecuje, ten niekompetentny. Niestety nasza praca - pozycjonerów - w ogromnej mierze uzależniona jest od Google i jego algorytmicznych zwierzątek. Musisz też wiedzieć, że pozycjonowanie to PROCES, DĄŻENIE do efektu, którego finał jest strasznie trudno sprecyzować. Jeśli więc posiadasz nową domenę, na której chcesz zbudować co najwyżej stronę www typu one page, a ktoś obiecuje Ci top10 w 3 miesiące na frazę “kredyty” - wiedz, że coś się dzieje.

mem - obiecanki

Elastyczność

Zwróć uwagę, czy masz wpływ na modyfikację fraz kluczowych. Czasy, w których pozycjonuje się określone frazy kluczowe i nic ponadto, dawno minęły. Teraz pozycjonowanie polega na podnoszeniu pozycji wszystkich sekcji na stronie www. Koniec końców to ruch na stronie www ma największe znaczenie, nie frazy. Jeśli nie dostaniesz swobody w monitorowaniu dowolnych fraz i zostaniesz uwiązany na frazy ustalone w umowie, zostanie tym samym uwiązany Twój biznes.

Raportowanie prac

Upewnij się, że co miesiąc będziesz otrzymywać raporty z wykonanych prac a także otrzymasz dostęp do systemu monitorowania pozycji. Dodatkowo poproś o raporty z Google Analytics, ponieważ to, co powinno interesować Cię najmocniej, to wysoki ruch organiczny na stronie www. Dowiedz się również, czy w razie Twojego “widzimisię” będziesz mógł otrzymać listę linków, którą Agencja SEO dla Ciebie pozyskała - wszystko powinno być transparentne.

SEOkorpo

Zorientuj się, czy firma, z którą chcesz nawiązać współpracę, to nie przypadkiem “SEOkorpo” - najgorsze, co może Cię spotkać. Niestety w naszym mieście - Poznaniu - takich firm jest całkiem sporo. Kontakt odbywa się wyłącznie przez telemarketera, który sprzedaje “umowy na pozycjonowanie”, a nie wysokiej jakości usługę z ustaloną strategią działania, poprzedzoną audytem SEO - to robimy my. ;) Ale wracając do tematu - oczywiście od SEOkorpo dostaniesz najbardziej atrakcyjną ofertę pod kątem ceny. Niestety, jak się później okaże, choć dla Ciebie będzie już za późno, w SEOkorpo pracuje 10 pozycjonerów na 10 000 pozycjonowanych stron www i każdy z nich może przeznaczyć 98 sekund w skali miesiąca, by pochylić się nad Twoim tematem.

Support

Aspekt ten, nawiązuje nieco do w/w punktu na temat, roboczo nazwanego przeze mnie, SEOkorpo. Często jest tak, że kontakt z firmą SEO odbywa się wyłącznie przez infolinię, pod którą dostępne są osoby zupełnie niezorientowane w sytuacji Twojej strony www. Postaraj się znaleźć taką agencję, która oddeleguje w Twojej sprawie rzetelnego specjalistę, z którym będziesz mógł nawiązać kontakt szybki, sprawny oraz od której otrzymasz jasną i profesjonalną odpowiedź na każde pytania. Pozycjonowanie to nie pakiet TV z kanałami premium, tutaj chodzi o Twój biznes, o Twoje być albo nie być w sieci.

Zaangażowanie

Spytaj o SWOJE zaangażowanie. Jeśli usłyszysz, że nic nie musisz robić tylko czekać na efekty, to znaczy, że daleko nie zajedziesz. Agencja SEO powinna zaangażować Cię w pracę nad pozycjonowaniem, choćby prosząc o akceptację kolejnych treści na Twojej stronie www, które zamierza zamieścić w ramach content marketingu. Powinieneś znaleźć czas również na swoje uwagi, swoje sugestie. Generalnie powinieneś współpracować z Agencją SEO, nie tylko podpisać z nią umowę.

I to by było na tyle. Pewnie coś przeoczyłem, pewnie pytań, które należy zadać agencji SEO jest więcej, więc jeśli macie swoje sugestie, czekam na nie w komentarzach.

A tymczasem... czekam na hejt. ;)