Spis treści
- 1. Twórz wartościowy content
- 2. Zadbaj o optymalizację pod kątem SEO
- 3. Zapobiegaj duplikacji treści
- 4. Wykorzystaj dane strukturalne
- 5. Prowadź efektywny link building
- 6. Stwórz responsywną stronę www
- 7. Zwiększ szybkość ładowania swojej strony internetowej
- 8. Zadbaj o to, by Twoja witryna posiadała certyfikat SSL
- Jak się w tym wszystkim połapać?
1. Twórz wartościowy content
O niezliczonych czynnikach, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania, można pisać całe tomy, ale według mnie zupełną podstawą jest wartościowa treść. To ona w ogólnym rozrachunku decyduje o tym, czy użytkownicy będą chętnie odwiedzali daną witrynę, a wyszukiwarka oceni ją pozytywnie. Dlaczego tak jest?
Algorytmy Google lubią dobry content.
A kiedy algorytmy Google coś lubią, to trzeba im tę radość umożliwić i pozwolić działać. Ogólnie rzecz biorąc, chodzi o to, żeby content jak najbardziej trafiał do odbiorcy. W końcu twórcom wyszukiwarki zależy na tym, by dawała ona jak najlepszą odpowiedź na zapotrzebowanie internautów. Z tego powodu promowane są wyczerpujące oraz adekwatne do potrzeb użytkownika treści.
Bardzo ważnym czynnikiem w tym kontekście jest również zróżnicowanie treści na stronie. Prowadząc jakąś działalność, warto zdecydować się na firmowego bloga, który przyciągnie czytelników (a więc potencjalnych klientów), dostarczy im odpowiedzi na ich pytania, a także stworzy wizerunek profesjonalnej firmy. W kontekście pozycji w wynikach wyszukiwania zróżnicowana treść jest o tyle ważna, że odpowiada na więcej rodzajów potencjalnych zapytań użytkowników.
2. Zadbaj o optymalizację pod kątem SEO
Mówiąc o treści, nie sposób nie odwołać się do optymalizacji pod kątem SEO. Istnieje kilka podstawowych zasad, którymi należy kierować się podczas uzupełniania swojej strony internetowej. Jak poprawić pozycjonowanie strony za ich pomocą?
- Zadbaj o właściwe frazy kluczowe, na które będziesz pozycjonować swoją witrynę. Nie mogą być one zbyt ogólne, ponieważ konkurencja jest wtedy wysoka. Warto odnaleźć swoją niszę, która przyczyni się do zadowalającej liczby zapytań, a dzięki której stosunkowo łatwo będzie znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Służą do tego frazy long tail, czyli tzw. długi ogon. Zawierają one więcej słów i są bardziej specyficzne, a przez to mniej konkurencyjne. Przy zastosowaniu tej taktyki możesz paradoksalnie pozyskać więcej klientów - pozycjonowanie się na popularną frazę może „wypchnąć” Twoją stronę na dalekie pozycje, które nie zwiększą ruchu organicznego.
- Wprowadź odpowiednie tagi title oraz meta description. Są to treści, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Ważne jest tutaj korzystanie z wartościowych fraz kluczowych, ale także właściwa organizacja tekstu. Po pierwsze musisz zadbać o jego odpowiednią długość, aby tytuł oraz opis nie były ucięte w połowie. Źle to wygląda i nie jest zbyt dobrze oceniane. Najczęściej pojawiające się wartości to 600 pikseli dla title oraz do 155 znaków dla meta description.
- Twórz przyjazne adresy url. Ich struktura powinna być prosta i odzwierciedlać treść na danej podstronie. Adresy, w których znajdują się losowe ciągi znaków lub liczne zakotwiczenia, nie będą działały na Twoją korzyść.
- Dbaj o właściwą strukturę treści. Jeżeli prowadzisz bloga lub publikujesz na swojej stronie artykuły, musisz sprawić, by były one odpowiednio sformatowane. Chodzi tutaj głównie o Tytuł, odpowiednio zakotwiczone nagłówki (h1 - h6) oraz właściwe zagęszczenie fraz kluczowych. Znaczenie dla robotów wyszukiwarek ma również długość poszczególnych akapitów, wypunktowania i wylistowania oraz wyróżnienie tekstu za pomocą pogrubienia czy kursywy.
- Dodaj odpowiednie tytuły oraz opisy alternatywne do grafik. Roboty Google nie potrafią zobaczyć obrazu. Widzą tylko to, co umieścisz w jego opisie. Z tego powodu warto umieszczać alty jak najlepiej opisujące zawartość grafiki.
3. Zapobiegaj duplikacji treści
To, że nie można sobie pozwolić na kopiowanie treści z innych źródeł, jest oczywiste, ale duplikacja treści niekoniecznie musi wiązać się z kradzieżą czyjejś własności intelektualnej. Takie zjawisko może występować również w obrębie Twojej witryny. Jak się przed tym bronić?
- Prowadząc sklep internetowy , zadbaj o to, by każdy produkt, kategoria, grupa itd. posiadały osobny, unikalny opis. Często zdarza się, że opisy kategorii dublują się z tekstami odnoszącymi się do konkretnych artykułów.
- Zadbaj o przekierowania pomiędzy różnymi wersjami strony. Do jednej witryny często prowadzą różne adresy (z www, bez www, z indeksami typu /index.html czy /index.php). Google traktuje je jako osobne strony, co powoduje, że cała treść podlega duplikacji.
- Sprawdź, czy różne podstrony mają unikalne znaczniki title i meta description, a jeżeli tak nie jest, uzupełnij braki.
- Wracając do sklepów internetowych, upewnij się, że różne wersje tego samego produktu mają unikalne opisy albo zastosuj parametr canonical, który nadaje danemu produktowi status „głównego”.
- Ważne jest również monitorowanie sieci w poszukiwaniu ewentualnych tekstów, które inni skopiowali od Ciebie. Nie wpływa to dobrze na Twoją stronę. Nie musisz robić wszystkiego ręcznie. Możesz wykorzystać narzędzia takie, jak Copyscape czy Siteliner.
4. Wykorzystaj dane strukturalne
Dane strukturalne to, z technicznego punktu widzenia, znaczniki, które umieszcza się w kodzie, a których rolą jest przekazanie dodatkowych informacji o witrynie na liście wyników wyszukiwania. Co to oznacza w praktyce i jak poprawić pozycjonowanie strony dzięki właściwym informacjom? Dane strukturalne pozwalają na wyświetlanie m.in.:
- Oceny danej strony lub treści (w postaci liczby gwiazdek oraz zapisu tekstowego), a także liczby głosów,
- Opinii dotyczących witryny,
- Zdjęcia produktu lub grafiki dotyczącej usługi,
- Ceny danych produktów.
Abstrahując od tego, że urozmaica to wizytówkę firmy w wynikach wyszukiwania, to ma duże znaczenie dla oceny dokonywanej przez algorytmy Google. Możesz także połączyć dane ze swoimi profilami na Facebooku lub Goldenline, a oceny i opinie z tych portali również pojawią się w wyszukiwarce.
5. Prowadź efektywny link building
Linkowanie to zdecydowanie temat na osobny artykuł (na naszym blogu znajduje się już zresztą poradnik dotyczący link buildingu), a to dlatego, że 1) jest to kwestia dosyć rozbudowana, 2) algorytmy Google lubią dobre linki równie mocno, co wartościowy content. Jak zatem pozyskiwać odnośniki do swojej strony, by robić to dobrze? Kluczem do sukcesu jest odpowiedni profil linków zwrotnych.
Najbardziej wartościowe są linki z atrybutem dofollow, a to dlatego, że przekazują Twojej stronie część wartości witryny umieszczającej odnośnik. Ustalając strategię linkowania, musisz zadbać, by profil był naturalny - w tym wypadku lepsze jest wrogiem dobrego. Najczęściej przytaczana proporcja linków dofollow do nofollow to 70/30 proc. Nie musisz się tego oczywiście trzymać bardzo sztywno, ale warto mieć na uwadze dane sprawdzone w praktyce. Zbyt dużo szybko pojawiających się „dobrych” linków może być przyjęta z podejrzliwością, co grozi nawet dotkliwymi karami od Google (w tym usunięciem z indeksu wyszukiwarki).
Poniżej niepełna, acz przydatna lista miejsc, z których możesz pozyskiwać linki:
- katalogi,
- komentarze na blogach,
- posty na forach internetowych,
- ogłoszenia,
- agregatory stron,
- portale społecznościowe,
- artykuły sponsorowane.
W procesie linkowania bardzo ważne jest właściwe wykorzystanie anchor text oraz ich odpowiednia proporcja. Głównym ich zadaniem jest przekazanie informacji wyszukiwarce, co znajduje się na stronie, do której prowadzi konkretny link. Podstawowe rodzaje anchorów to:
- Exact match - zawierają główne frazy, na jakie pozycjonuje się dana strona internetowa (np. kosmetyki naturalne dla mężczyzn). Mają największą moc, ale zbyt częste ich używanie może wydać się podejrzane,
- URL - to po prostu link w czystej postaci umieszczony na danej stronie,
- Brand - odnośnik będący nazwą firmy, powinien odsyłać do strony głównej,
- Zero match - nie zawiera żadnych słów powiązanych z firmą lub oferowanymi produktami (np. tutaj, sprawdź itp.).
Jaki jest właściwy stosunek powyższych anchorów? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Praca pozycjonera w wielu przypadkach opiera się na intuicji i próbie najlepszego wpasowania się w częściowo tylko ujawnione mechanizmy algorytmów. Jedno jest pewne - exact match oraz zero match powinny stanowić znaczną mniejszość. Stosowanie pierwszego z nich może być niebezpieczne i może narazić Twoją stronę na otrzymanie kary od Google, natomiast drugi ma najmniejszą moc (co jednak nie oznacza, że wcale się nie przydaje). Najbezpieczniej stosować anchory url i brandowe.
6. Stwórz responsywną stronę www
Responsywne witryny to obecnie podstawa. Według raportu Polska.Jest.Mobi 2018 tylko w 2017 roku użytkownicy w Polsce spędzali 40 proc. całego czasu w sieci, korzystając z urządzeń mobilnych. Patrząc na ogólne tendencje, można domyślać się, że ten procent jest obecnie jeszcze większy. Globalne badania wskazują, że udział urządzeń mobilnych w generowaniu ruchu w Internecie wyniósł w 2018 roku ponad 52 proc. Już tylko to powinno przekonać wszystkich wątpiących, że responsywna strona jest niezbędna - szukanie informacji i czytanie treści na smartfonie lub tablecie, w przypadku tradycyjnej wersji strony www może być niezwykle uciążliwe.
Zanim jednak powiesz: „hola hola! Miało być o pozycjonowaniu, unlike”, wrócę do maglowanych tu od samego początku algorytmów wyszukiwarek.
Jak responsywność ma się do pozycjonowania?
- Witryny posiadające wersję mobilną, promowane są w wynikach wyszukiwania. Wszystko za sprawą aktualizacji Mobilegeddon (wprowadzonej w 2015 roku), zwracającej uwagę na prawidłowe wyświetlanie strony na smartfonach (i nie tylko),
- Ma to znaczenie wyłącznie w wynikach prezentowanych na urządzeniach mobilnych. To oznacza, że algorytm nie wpływa na listę pojawiającą się na komputerze.
7. Zwiększ szybkość ładowania swojej strony internetowej
Czas, który potrzebuje strona www na załadowanie, jest czynnikiem istotnym w równym stopniu dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Kiedy trwa zbyt długo, odbiorcy mogą rezygnować z odwiedzin, wybierając konkurencję, która znajduje się na podobnym miejscu w wynikach wyszukiwania. Jak w prosty sposób poprawić szybkość ładowania witryny?
- Zmniejsz wagę zdjęć i obrazków umieszczanych na stronie.
- Przeanalizuj kod pod względem niepotrzebnych znaków, spacji itp. (minimalizacja).
- Dokonaj kompresji gzip w .htacces.
- Postaraj się zmniejszyć liczbę przekierowań 301.
- Jeżeli korzystasz z CMS-a, możesz zmniejszyć liczbę wykorzystywanych wtyczek.
- Wykorzystaj pamięć podręczną (cache) do zapisywania elementów strony w pamięci przeglądarki. Dzięki temu następnym razem, gdy taka osoba odwiedzi witrynę, będzie ładowała się dużo szybciej.
- Połącz pliki CSS i JS w jeden duży dokument (minifikacja). Dzięki temu serwer będzie miał do wykonania mniejszą pracę podczas analizy zapytań.
Istnieje więcej, bardziej zaawansowanych technik, jednak powyższe kroki powinny już porządnie odciążyć witrynę. Szybkość ładowania dla swojej strony możesz sprawdzić w łatwy sposób w takich narzędziach, jak PageSpeed Insight czy Test my site.
8. Zadbaj o to, by Twoja witryna posiadała certyfikat SSL
Google zwraca bardzo dużą uwagę na bezpieczeństwo. Posiadanie certyfikatu SSL (lub też jego brak) ma duże znaczenie dla robotów wyszukiwarki. Ale nie tylko - niedawne badanie brytyjskiej agencji John Cabot wykazało, że niemal połowa uczestników nie powierzyłaby swoich danych niezabezpieczonej stronie, a 64 proc. z nich opuściłaby ją natychmiastowo. Już w 2017 roku w przeglądarce Chrome pojawiła się funkcja, która informuje odbiorców o tym, czy witryna jest zabezpieczona, czy nie.
Jak się w tym wszystkim połapać?
Jak widać czynników, które wpływają na pozycjonowanie strony internetowej w Google jest dużo, a wymienione powyżej stanowią tylko najważniejsze z nich. W wielu przypadkach samodzielne działanie może okazać się nieefektywne. I nie chodzi tu wcale o sprzedażowy przekaz podprogowy - wyobraź sobie teraz uzupełnianie treścią wszystkich kategorii i podstron w sklepie internetowym, gdzie znajdują się setki produktów. Trzeba przyznać, że copywriter zdecydowanie bywa całkiem przydatny.
Więcej materiałów edukacyjnych o SEO i SXO znajdziesz na kanale Empressia na YouTube.
Jak poprawić pozycjonowanie strony? Najważniejsza jest świadomość, że chcąc uzyskać lepsze wyniki, trzeba podejść do tematu kompleksowo. Mam nadzieję, że powyższy poradnik pomoże Tobie zrozumieć znaczenie powyższych procesów i ułatwi pozycjonowanie strony krok po kroku. Jeżeli masz dodatkowe pytania dotyczące pozycjonowania, zgłoś się do naszej agencji SEO!