Spis treści

Co to jest SEO?


SEO (ang. Search Engine Optimization) obejmuje wszystkie działania podejmowane na stronie (a w szerokim ujęciu również poza nią), które mają na celu poprawić pozycję witryny www na liście wyników wyszukiwania. Czy można więc to pojęcie utożsamić z pozycjonowaniem? To zależy od przyjętych założeń. Jedni utożsamiają SEO wyłącznie z działaniami on-site, inni ujmują je szerzej, dołączając również strategie off-site. W drugim przypadku możemy uznać, że SEO to po prostu pozycjonowanie, choć w branży zgodnie przyjmuje się założenie, że to dwa oddzielne pojęcia.

Według zagranicznej literatury optymalizacja dla wyszukiwarek (czyli SEO) jest sumą czynności niezbędnych do uzyskania wysokiej liczby trafień ze strony silników wyszukiwarek i innych stron internetowych, które mają na celu zapewnienie stronie internetowej wysokiej popularności (J.I. Jerkovic, Wojownik SEO, 2010). Pomimo tego, że od publikacji tej książki minęło ponad 10 lat, to cel działań SEO nadal pozostaje ten sam: zwiększyć widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W Polsce najczęściej walczy się o wysokie pozycje w Google, ponieważ to właśnie z tej wyszukiwarki korzystają najchętniej użytkownicy z naszego kraju.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek łączy w sobie różne usługi SEO. Działania można podzielić na 3 główne elementy:

  1. Content - tj. optymalizacja treści ważnych na stronie internetowych, czyli tekstów, grafik, zdjęć, obrazów. Do contentu można wliczyć również optymalizację meta tagów, dzięki którym można dostosować stronę do wymagań wyszukiwarki oraz wskazać nie tylko robotom, ale również użytkownikom, czego dotyczy konkretna podstrona.
  2. Optymalizacja techniczna - zalicza się do niej usprawnienia strony internetowej, które wpływają na lepszy odbiór zarówno ze strony robotów, jak i osób przeglądających witrynę.
  3. Logiczna architektura - właściwie funkcjonująca, a do tego intuicyjna strona to duży krok w stronę sukcesu działań SEO. Im prostsza ścieżka dla użytkowników oraz robotów Google, tym lepiej.

O szczegółach przeprowadzanych działań w ramach usługi SEO przeczytasz poniżej.

Działania SEO dla strony internetowej


  • Tworzenie i optymalizacja treści — ważna jest tutaj zarówno ich długość, liczba i zagęszczenie fraz kluczowych, jak i wysoka jakość, która zachęci użytkowników do skorzystania z usługi. Istotna jest również ochrona przed duplikacją, bardzo negatywnie ocenianą przez algorytmy Google. Działania związane z contentem na stronie to nie tylko SEO copywriting, ale również dbałość o ciekawą i angażującą treść, która konwertuje - zarówno teksty nasycone frazami kluczowymi, jak i materiały wideo, zdjęcia, infografiki, podcasty i inne.
  • Dbanie o poprawne wypełnienie znaczników title i meta description. Meta tagi informują o zawartości strony internetowej i są ważnym czynnikiem w marketingu SEO. Właściwie skonstruowane znaczniki mogą na przykład wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie. Ciekawy tytuł strony oraz angażujący opis wprowadzający są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, co znaczy, że zwracają na nie uwagę i roboty, i użytkownicy. Całość powinna być zwięzła, oryginalna oraz zrozumiała. Długość znaczników mierzona jest w pikselach i aktualnie dla title jest to wartość max. 512 px, a dla meta description max. 1000 px.
  • Linkowanie wewnętrzne — kierowanie użytkowników na inne podstrony, które uzupełniają daną treść czy stanowią dodatkowe źródło informacji. Działania wpływają na wcześniej wspomniane stworzenie prostej i logicznej architektury strony. Na przykład z artykułu blogowego użytkownik może w prosty sposób przenieść się bezpośrednio do podstrony z produktem lub formularzem kontaktowym na stronie internetowej.
  • Modyfikacja struktury witryny — optymalizacja kodu, wdrażanie certyfikatu SSL, tworzenie responsywnej wersji strony internetowej, zwiększenie prędkości ładowania, image SEO, a także modyfikacja architektury (tworzenie logicznych powiązań pomiędzy kategoriami w menu, odpowiednia ekspozycja słów kluczowych, stosowanie spójnych fraz w obrębie danych treści i niewykraczanie na tematykę innych podstron — tzw. silosy).
  • Indeksacja i zarządzanie crawl budget — żeby mówić w ogóle o pozycjonowaniu strony internetowej, musi ona zostać zaindeksowana przez googleboty. Najchętniej odwiedzają one popularne i często aktualizowane strony z treścią wysokiej jakości. Niezwykle istotna jest również szybkość ładowania się witryny internetowej, jej waga, a także liczba występujących błędów (w tym kontekście warto zwrócić szczególną uwagę na przekierowania 301).
  • Link building — budowanie profilu linków, który będzie zwiększał wartość strony internetowej. We współczesnym link buildingu nie chodzi jednak o liczbę pozyskiwanych odnośników, ale przede wszystkim ich jakość oraz naturalność. Alternatywą zapleczówek o słabej mocy są tematyczne witryny i serwisy (np. fora internetowe, blogi, portale społecznościowe, katalogi). Marketing SEO stawia na jakość, i dostosowanie treści nie tylko do wymagań wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim do potrzeb i zapytań użytkownika.
  • Monitorowanie pozycji i wdrażanie ewentualnych modyfikacji - chcąc zadbać o to, żeby coraz więcej użytkowników korzystało z serwisu internetowego lub sklepu online, warto na bieżąco obserwować wyniki optymalizacji strony i w razie potrzeby zmienić działania SEO, zakres słów kluczowych czy inne czynniki, które mają wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.

Największą zaletą pozycjonowania stron jest jego trwałość. Marketing SEO pozwala na w miarę stabilną poprawę pozycji, przez co liczba odwiedzających, którzy wpisują konkretną frazę, rośnie. Algorytmy Google, za którymi nadążyć próbują specjaliści SEO, mają na celu zapewnienie użytkownikowi najlepszych i najbardziej dopasowanych wyników. Jeżeli uda Ci się spełnić wymagania użytkowników i wyszukiwarki Google w większym stopniu niż zrobi to konkurencja, to właśnie Twoja strona zagości na pierwszych miejscach, a co za tym idzie, użytkownicy będą bardziej skłonni skorzystać z Twoich usług.

SEO Search Engine Optimization

Co to jest SEM?


Odpowiedź na to pytanie zależy w pewnym stopniu od przyjętej nomenklatury. Dosłowne i podręcznikowe znaczenie pojęcia SEM (Search Engine Marketing) to wszystkie działania, które przyczyniają się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania i poprawy wskaźnika konwersji. W takim znaczeniu SEO, czyli optymalizacja strony pod algorytmy wyszukiwarek zawiera się w nim. Jednak obecnie bardzo często używa się pojęcia SEM wyłącznie w odniesieniu do płatnych wyników Google (co w klasycznej definicji utożsamia się z PPC — pay per click). W końcu firmy szukające specjalistów SEM mają raczej nadzieję trafić na kogoś z dobrą znajomością Google Ads niż wyłącznie speca od optymalizacji (czyli specjalisty SEO).

Najlepiej w tym miejscu pójść na kompromis i stwierdzić, że:

SEM = SEO + PPC

Wiadomo, mogą pojawić się w tym miejscu głosy sprzeciwu — ale tak naprawdę samo nazewnictwo i podział nie ma kluczowego znaczenia. Jeżeli tylko tłumaczy się w sposób klarowny, co rozumie się przez dane pojęcia, to wystarczy do opisania clue całego tekstu — działań, które wchodzą w skład SEO/SEM, a które przyczyniają się do poprawy pozycji strony internetowej.

Najważniejszym działaniem związanym z SEM jest inicjowanie płatnychkampanii w Google Ads (dawniej AdWords). To narzędzie umożliwia wyświetlanie różnych rodzajów reklam. Są to m.in.:

  • Reklamy w sieci wyszukiwania — czyli płatne wyniki tekstowe w SERP (Search Engine Results Page),
  • Kampanie w sieci reklamowej — banery pojawiające się na stronach współpracujących z Google,
  • Reklamy produktowe — znajdujące się również na stronie z wynikami wyszukiwania, na samej górze. Umożliwiają bezpośrednie przekierowanie do oferty produktowej,
  • Reklamy wideo — pojawiające się na YouTube oraz podobnych portalach,
  • Kampanie w aplikacjach mobilnych.

Podstawowym typem reklamy jest oczywiście pierwsza z nich. Wymaga również najmniejszego przygotowania — do sieci reklamowej musisz przygotować odpowiednie banery, reklamy produktowe wymagają dopasowania zdjęć i podania wszystkich potrzebnych informacji dotyczących danego artykułu, a do tego konfiguracji Google Merchant Center, natomiast reklama wideo może wiązać się z przygotowaniem spotu.

W przypadku reklamy tekstowej jedyne kroki, jakie musisz postawić, wiążą się z organizacją samej kampanii. Składa się na to wybór odpowiedniej podstrony, określenie słów kluczowych pożądanych i niepożądanych, wybór rozszerzeń (m.in. numer telefonu, linki do innych podstron, dodatkowe informacje o witrynie www), określenie budżetu i stawki za kliknięcie, ustalenie lokalizacji, dla której reklama ma się wyświetlać oraz stworzenie harmonogramu.

Warto również pamiętać, by przed inicjacją kampanii przetestować i dokonać optymalizacji strony docelowej pod kątem Google Ads. Reklamy tekstowe rozliczane są w modelu PPC (płacisz wyłącznie, gdy ktoś kliknie reklamę). Dzięki temu nie ponosisz niepotrzebnych kosztów.

reklama Google Ads
Przykład jednoczesnej reklamy tekstowej i produktowej.

Czym różnią się usługi SEO od SEM?


  • SEM, czyli reklamy w wynikach wyszukiwania (oraz inne ich rodzaje) jest płatne, natomiast SEO w zasadzie samo z siebie nie generuje żadnych kosztów. Oczywiście trzeba zapłacić agencjom lub freelancerom, a jeżeli dokonuje się samodzielnej optymalizacji, nieraz pojawiają się koszty związane z wykorzystywanymi narzędziami (większość z nich ma darmowe odpowiedniki). Jednak sam fakt obecności w wynikach wyszukiwania nie wiąże się z żadnymi opłatami. W przypadku SEM, jeżeli nie płacisz, to zwyczajnie Twoja strona nie pojawia się wśród innych reklam.
  • SEM działa natychmiastowo, natomiast na efekty SEO trzeba poczekać. Ile? Od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Tutaj jednak zaczyna się temat rzeka, na który nie ma wystarczająco dużo miejsca. Odsyłam do istniejącego wpisu na blogu, w którym odpowiadamy na pytanie, ile trwa pozycjonowanie strony www.
  • Płatne wyniki pojawiają się na samej górze (oraz na dole) listy wyników i są oznaczone atrybutem „reklama”. Ich pozycja jest oczywiście uwarunkowana promowaniem opłaconych propozycji. Jednak trzeba liczyć się z faktem, że reklamy są mniej klikalne (generują mniejszy współczynnik CTR — click through rate), ponieważ część użytkowników bardziej ufa wynikom organicznym.
  • Optymalizacja stron internetowych pod algorytmy wyszukiwarek to proces o wiele bardziej czasochłonny niż płatna reklama w internecie. Oprócz modyfikacji kodu strony, poprawy ułożenia poszczególnych elementów, liczy się tutaj w dużej mierze treść. Żeby pozycjonować się wysoko, musi jej być stosunkowo dużo, a główny nacisk należy położyć na jej jakość. W przypadku reklam Google Ads adekwatność witryny ma oczywiście duże znaczenie, jednak głównym czynnikiem są słowa kluczowe, na jakie tworzy się kampanię oraz dostępny budżet.

Marketing SEO - istota słów kluczowych


W kontekście pozycjonowania stron internetowych słowa kluczowe są hasłami wpisywanymi przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Są niezwykle ważną częścią marketingu SEO.

Optymalizacja strony pod kątem słów kluczowych jest możliwa do realizacji, jednak przed nią warto zrozumieć istotę działania samej wyszukiwarki internetowej. Najpopularniejsza wyszukiwarka - Google odpowiada na pytania zadane przez użytkowników. Osoby w różnym wieku, miejscu czy sytuacji życiowej wpisują do wyszukiwarki konkretne hasła, pytania czy zdania, nazywane frazami kluczowymi (ang. keywords). W podstawowym założeniu należy odpowiedzieć na te pytania na swojej stronie internetowej w ciekawy, wartościowy i satysfakcjonujący dla użytkownika sposób.

Słowa kluczowe odgrywają, jak sama nazwa wskazuje, kluczową rolę w działaniach SEO.

Ważne jest zatem, żeby słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy do wyszukiwarki, były zawarte w treściach na stronie. Nie zawsze jednak to możliwe, ponieważ całość prezentuje się nienaturalnie (na przykład frazy z lokalizacją, jak: „restauracja Warszawa”). Zarówno dla potencjalnych klientów, jak i wyszukiwarki Google, ważny jest właściwy kontekst, objaśnienie tematu, stosowanie semantycznych słów kluczowych. O ile jednak udzielenie odpowiedzi na konkretne pytanie może być proste, o tyle przekonanie Google do tego, że to właśnie nasza witryna zasługuje na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, wymaga bardziej złożonych działań.

Optymalizacja SEO pod słowa kluczowe dotyczy bowiem nie tylko tekstów, ale całej struktury strony internetowej. W końcu ani użytkownikowi, ani wyszukiwarce Google nie zaimponuje się wyłącznie odpowiednim nasyceniem tekstu słowami kluczowymi.

Content marketing w usługach SEO i SEM


Słowo kluczowe, choć ważne w strategii SEO, w pojedynkę nie przyciągnie na witrynę potencjalnych klientów. Potrzebuje do tego odpowiedniego towarzystwa: oryginalnego i poprawnie napisanego tekstu, tematycznych grafik lub zdjęć, ciekawych filmów - do tego właściwie zoptymalizowanych pod SEO. Dlatego skuteczne pozycjonowanie stron pod wyszukiwarki internetowe powinno uwzględniać marketing treści (ang. content marketing).

Agencja SEO, optymalizując Twoją stronę lub sklep online, przeprowadza analizę słów kluczowych, konkurencji, branży, a nawet zachodzących w niej trendów lub sezonowości. Wykorzystuje do tego przeróżne narzędzia:

  • Google Search Console,
  • Ahrefs,
  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • Google Ads,
  • Google Trends

i wiele innych.

Usługi SEO i przypisane im działania content marketingowe dla serwisów lub sklepów internetowych mogą się między sobą różnić. Wszystko zależy od konkurencyjności fraz, na które pozycjonuje się serwis. Warto zadbać o to, żeby nawet przy niszowych słowach kluczowych właściwie zoptymalizować strony www.


W pozycjonowaniu stron internetowych mówi się także o istocie link buildingu. Budowa zewnętrznego profilu linkowego zalicza się natomiast nie do samego SEO, ale do działań poza stroną (tzw. off-site SEO). Uznając jednak marketing SEO jako ogólne działania dotyczące zwiększania widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, można mówić o link buildingu. Pozycjonowanie stron uwzględniające przemyślaną i konsekwentnie realizowaną strategię link buildingu może być naprawdę skuteczne.

Link building wykorzystuje nie tylko konkretną liczbę słów kluczowych bez odmiany (Exact Match), ale również:

  • frazy w odmianie (Portal Match),
  • anchory generyczne (CTA),
  • linkowanie na URL,
  • frazy dotyczące konkretnego brandu.

Oprócz samego link buildingu istotne w marketingu SEO jest również budowanie logicznej architektury wewnątrz strony. Wówczas wewnętrzne linki prowadzą użytkowników oraz roboty Google do innych podstron w obrębie danej witryny internetowej. Usługi SEO uwzględniają również te działania.

Usługi SEO czy SEM? A może jedno i drugie?


Doszliśmy już do tego, czym jest SEM i SEO oraz czym się charakteryzują te pojęcia. Świetnie. Pojawia się jednak w tym miejscu pytanie, jaką strategię obrać podczas promowania swojej strony www? Trzy możliwe opcje to:

  1. Tylko SEO.
  2. Tylko SEM.
  3. Strategia mieszana.

Poniżej rozważę po kolei wskazane propozycje.

Stawianie wyłącznie na usługi SEO

Niezależnie od tego, czy posiadasz nowo założoną stronę internetową, czy ma ona już historię pozycjonowania, optymalizacja zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Marketing internetowy ma to do siebie, że nie istnieje moment, w którym można odtrąbić triumfalnie sukces i liczyć na zachowanie istniejącego stanu rzeczy. Najlepsze witryny www dlatego utrzymują się na pierwszych pozycjach, że stale monitorują wszelkie zmiany i dostosowują do nich swoją strategię. Jeżeli więc Twój budżet nie pozwala na działanie wielokanałowe, a chcesz uzyskać stabilny wzrost liczby osób odwiedzających stronę www, podejmij współpracę z agencją lub zacznij dokonywać własnoręcznych zmian (jest to jednak zadanie czasochłonne, a samodzielne pozycjonowanie stron internetowych może okazać się całkowicie nieskuteczne).

Zalety SEO:

  • Całkiem rozsądne koszty (mniejsze w stosunku do strategii mieszanej),
  • Skuteczny, stabilny wzrost,
  • Długotrwałe efekty.

Wybór wyłącznie kampanii SEM

Płatne kampanie zupełnie niezoptymalizowanej strony internetowej co prawda są możliwe, jednak z pewnością generują większe koszty niż reklamowanie strony przyjaznej algorytmom i użytkownikom. Google promuje dobrą jakość oraz responsywność, a więc chcąc zwiększyć popularność swojej strony, która niekoniecznie spełnia wszystkie kryteria, trzeba liczyć się z większą stawką.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda wówczas, gdy witryna posiada pewną historię pozycjonowania. W celu osiągnięcia szybkich efektów można zainicjować wyłącznie działania z zakresu SEM. Jest to uzasadnione, zwłaszcza gdy zależy Ci na promowaniu konkretnego produktu lub usługi. Skuteczność kampanii ocenia się jednak głównie wymiernymi korzyściami, czyli liczbą konwersji (wykonania przez użytkownika pewnego pożądanego działania — zakupu produktu, zapisania się do newslettera itp.). Nie wystarczy znaleźć się wysoko na liście płatnych wyników. Jeżeli strona www nie będzie miała dużej wartości, to będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Pamiętaj więc:

Reklama w wyszukiwarkach sprawdza się najlepiej w przypadku zoptymalizowanych stron www

Google Ads to narzędzie, które może przynieść bardzo duże korzyści, jednak, jak już zostało wspomniane, działa krótkookresowo. Pomyśl więc, co jest Twoim priorytetem i podejmij decyzję.

Zalety SEM:

  • Stosunkowo szybki efekt (idealne np. dla czasowo ograniczonej promocji),
  • Możliwość targetowania reklam na konkretne grupy odbiorców, a także wyświetlanie ich w konkretnych dniach i godzinach (oraz na określonym obszarze),
  • Można precyzyjnie określić, na jakie podstrony dla danej frazy kierować ma użytkownika reklama.

Połączenie usługi SEO i SEM

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, nie powinien być zaskoczeniem fakt, że najlepszym rozwiązaniem jest łączenie długotrwałego procesu pozycjonowania z szybką i skuteczną reklamą w wyszukiwarc Google. Działania SEO mają w ogólnym rozrachunku ten sam cel, co kampanie SEM, a obydwie strategie wzajemnie się uzupełniają.

Zalety SEO i SEM:

  • Jest to działanie kompleksowe — połączenie poprawy pozycji na liście wyników wyszukiwania oraz szybkiej reklamy stron sprzedażowych,
  • Istnieje możliwość testowania reklamowanych podstron — te, które uzyskują większą klikalność, warto poprawić pod kątem SEO oraz User Experience,
  • Łączy promowanie stałej oferty z reklamą sezonowych produktów lub usług przy wykorzystaniu wielu kanałów (nie tylko sieci wyszukiwania).

Analytics CTR

Audyt SEO/SEM


Wyjściową w tworzeniu strategii usług SEO lub SEM jest przeprowadzenie profesjonalnego i rzetelnego audytu strony internetowej. Dzięki obiektywnej ocenie kondycji witryny, wytłuszczenia ich plusów i minusów oraz sprawdzenia stanu optymalizacji treści czy całego serwisu, możliwe jest skuteczne pozycjonowanie www. Takie audyty SEO przeprowadza nasza agencja. Specjalista SEO spędza od kilku do kilkunastu roboczogodzin na zbieraniu danych, analizowaniu ich oraz wyciąganiu wniosków, które mogą przyczynić się do opracowania strategii SEO i zaplanowania konkretnych działań.

Marketing SEO to nie tylko działania dla wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim użytkownika. Dobry audyt SEO powinien uwzględniać zatem techniczne aspekty strony, ale zinterpretowane przez Specjalistę SEO. W naszym wykonaniu audyty SEO łączą zbiór danych i statystyki ze sprawdzonych narzędzi oraz czynnik ludzki

Daj się zauważyć w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe


W obecnych czasach promocja w internecie to podstawa dla każdego biznesu. Oczywiście w niektórych przypadkach da się bez tego przeżyć, ale wspomniane „przeżycie” to nie jest cel żadnego przedsiębiorcy. Skoro można znacząco zwiększyć swoje wpływy i rozpoznawalność marki, to czemu tego nie zrobić? Pomyśl zresztą, co robisz, kiedy musisz znaleźć konkretny punkt usługowy lub handlowy. Przeglądasz gazety/informatory lub „obdzwaniasz” znajomych, czy może jednak wpisujesz frazę w Google, licząc na szybkie uzyskanie wskazówek i błyskawiczne załatwienie sprawy? No właśnie. Inni też tak robią i warto to wykorzystać.

Marketing SEO a SEM - podsumowanie


Podsumujmy. Wiesz już, czym jest SEO i SEM, jakie są różnice oraz jak je wykorzystywać w procesie pozyskiwania klientów. Pozostaje już tylko działać! Poczekaj tylko jeszcze kilka chwil. Jeżeli już rzuciłeś wszystko i oddalasz się w stronę zachodzącego słońca, aby podbić świat, a zwłaszcza wyniki wyszukiwania Google, musisz pamiętać, że inni też to robią (nieraz wykorzystując do tego wielkie firmy, pełne specjalistów w branży). Warto zatem rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnej agencji, która zajmie się sprawą kompleksowo. Brzmi jak reklama? Możliwe, ale skoro znamy się na pozycjonowaniu stron internetowych, to nie będziemy udawali, że tak nie jest :) Chętnie pomożemy Ci w poprawie pozycji w Google i dotarciu do nowych klientów.

wyceń usługi SEO i SEM

FAQ:

1. Co to są usługi SEO?

Usługi SEO to wszystkie działania na stronie podejmowane w celu zwiększenia widoczności witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. W niektórych przypadkach SEO utożsamia się z pozycjonowaniem stron internetowych, co oznacza, że marketing SEO wychodzi poza optymalizację on-site, wykonując również tzw. off-site SEO.

2. Co to są usługi SEM?

Usługi SEM to z angielskiego marketing w wyszukiwarkach, co oznacza, że obejmuje zarówno działania SEO (zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania), jak i PPC (płatne reklamy w sieci wyszukiwania).

3. Czym różnią się usługi SEO od SEM?

Efekty płatnych reklam w sieci wyszukiwania (zaliczanych do SEM) widać natychmiastowo, natomiast usługi SEO wymagają opracowania strategii, jej realizacji oraz czasu na efekty w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania SEO prowadzą do tego, że serwis wyświetla się w naturalnych wynikach wyszukiwarki, natomiast efekty SEM widoczne są jako wyniki sponsorowane (np. na górze i na dole listy w wyszukiwarce).