Spis treści

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to oprogramowanie typu open source pozwalające na darmowe założenie sklepu internetowego. Wystarczy pobrać je ze strony producenta, a następnie zainstalować na serwerze. Skrypt doceniany jest przede wszystkim za łatwość jego obsługi, dzięki czemu mogą z niego korzystać nawet osoby niemające doświadczenia w prowadzeniu sklepów internetowych. Co więcej, PrestaShop daje możliwość rozszerzenia oprogramowania o dodatkowe moduły, z których część jest również bezpłatna.

W związku z tym, że opisywany skrypt należy do oprogramowań otwartych, jest ono nieprzerwanie udoskonalane, a w razie problemów pomoc można znaleźć na forach deweloperskich. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu PrestaShop prowadzenie sklepu internetowego, a także jego pozycjonowanie jest znacznie prostsze niż w przypadku budowy witryny firmy od podstaw. Za sprawą oprogramowania oraz jego dodatkowych modułów bez problemu można zaprezentować sprzedawane produkty, poinformować swoich klientów o promocjach czy pozwolić im na śledzenie zamówionej przesyłki.

Główne zalety PrestaShop dla e-commerce:

  • łatwość obsługi, nawet dla osób, które wcześniej nie prowadziły sklepów internetowych,
  • ułatwienie prowadzenia działań SEO pozwalających na zwiększenie widoczności witryny,
  • darmowy skrypt, który można rozszerzyć o dodatkowe moduły,
  • ciągły rozwój oprogramowania.

Przyjazne adresy URL dla sklepów internetowych

Dzięki PrestaShop właściciele sklepów internetowych mają możliwość łatwego stworzenia przyjaznych adresów URL dla kategorii oraz produktów dodany do oferty. Dobrze, jeśli linki będą zawierać słowa kluczowe, informujące o tym, co użytkownik zobaczy po odwiedzeniu danej witryny. Podczas ustalania URL, należy unikać dodatkowych znaków oraz liczb, chyba że są one częścią nazwy któregoś ze sprzedawanych produktów. Warto pamiętać o tym, że stworzone adresy są istotne nie tylko dla potencjalnych klientów sklepu, lecz także dla robotów Google.

Chcąc ustawić przyjazne adresy URL, należy wejść w zakładkę preferencje, a następnie SEO & URL. Co więcej, można również zainstalować jeden z dostępnych modułów pozwalających na usunięcie z linków numerów ID. Dzięki temu zyskuje się takie linki jak: nazwasklepu.pl/buty/trampki, zamiast skomplikowanych, trudnych do zapamiętania adresów. Podczas wybierania określonego modułu, dobrze zwrócić uwagę na warianty automatycznie ustawiające przekierowanie dla zmienionych linków, co pozwoli uniknąć duplikacji treści.

pozycjonowanie sklepu prestashop

Tworzenie meta danych podczas pozycjonowania sklepu internetowego

Jeśli podejmowane działania przez agencję SEO mają przynieść oczekiwane skutki, warto zadbać o meta description oraz title dla sklepu PrestaShop, które będą wyświetlane w wyszukiwarce Google. Dane te powinny zachęcać użytkownika do wejścia w link i informować go, co znajdzie, po wejściu na daną stronę internetową. Ponadto dobrze, jeśli w opisie są tzw. call to action, czyli wezwanie do działania, np. „Dowiedz się, jak samodzielnie zrobić makramę" czy „Sprawdź naszą ofertę”. Trzeba także pamiętać o tym, aby tytuł oraz opis miały odpowiednią liczbę znaków – dzięki temu, Google będzie mógł wyświetlić cały stworzony tekst, a nie jedynie jego fragment.

Warto pamiętać o tym, że każdorazowa modyfikacja nazwy kategorii czy produktu wiąże się także z powstaniem nowych adresów URL ich podstron.

W związku z tym, chcąc zmienić nazwę wyświetlaną przez Google, trzeba wpisać ją w rubrykę „Meta-tytuł" w panelu administracyjnym. Kwestia ta jest ważna z punktu widzenia SEO, ponieważ jeśli podanych danych nie uzupełni właściciel strony, PrestaShop zrobi to za niego, biorąc pod uwagę jedynie nazwę oraz losowe fragmenty witryny, co może wiązać się ze spadkiem widoczności w Google.

Ustawienie nagłówków Hx a pozycjonowanie sklepu PrestaShop

Prawidłowe ustawienie nagłówków Hx ma znaczący wpływ na efekty, jakie może przynieść pozycjonowanie. PrestaShop niestety nie umożliwia zmiany H1 strony głównej w panelu administracyjnym. Wcześniej dostępny był moduł pozwalający na wprowadzanie tego rodzaju modyfikacji, jednak obecnie dodanie lub jakakolwiek edycja tej części witryny jest możliwa jedynie poprzez wprowadzenie zmian w określonych plikach na serwerze FTP.

Jeśli używa się domyślnego szablonu, H1 dla kategorii oraz produktów są natomiast ich nazwy, co jest poprawne z punktu widzenia SEO. Warto zadbać o to, aby pojawiające się w nagłówkach słowa były frazami kluczowymi, wpisywanymi przez użytkowników w Google. Hx niższego rzędu powinny natomiast zostać wykorzystane podczas tworzenia opisów produktów oraz kategorii.

Content jako podstawa działań SEO w e-commerce

Wysokiej jakości treści są podstawą do osiągnięcia efektów, jakie może przynieść skuteczne pozycjonowanie. PrestaShop umożliwia tworzenie opisów produktów oraz kategorii. Warto zadbać o to, aby nie były one kopiami treści producentów, a unikatowymi, atrakcyjnymi dla użytkowników tekstami. Warto postarać się, żeby zawierały one wszystkie ważne informacje na temat produktu.

W świecie e-commerce ważne okazuje się także prowadzenie bloga. Choć podstawowa wersja PrestaShop nie umożliwia wstawania na stronę sklepu internetowego artykułów, dostępny jest moduł, pozwalający na publikację dodatkowych treści. Interesujące wpisy to doskonały sposób na zwiększenie zaufania użytkowników do marki. Ponadto tworzenie niepowtarzalnych treści pozwala na umocnienie swojej pozycji w roli eksperta.

od tego, jakie treści na stronę chce się stworzyć, należy pamiętać o wykorzystywaniu słów kluczowych, które są niezwykle ważne dla skutecznego pozycjonowania sklepu PrestaShop. Do ich znalezienia dobrze wykorzystać programy i strony internetowe i programy służące do szukania fraz. Pomocna będzie także analiza stron konkurencji. Co więcej, tworząc treści, trzeba pamiętać też o tym, aby wszystkie słowa kluczowe wplatać w treść naturalnie tak, aby tworzone artykuły i opisy były atrakcyjne dla czytelników.

O czym jeszcze pamiętać planując pozycjonowanie sklepu internetowego?

Prowadząc sklep internetowy, należy wykupić certyfikat TLS. Stanowi on gwarancję poufności przesłanych danych, co jest szczególnie ważne podczas zakupów online. Prowadząc stronę na platformie PrestaShop, trzeba go wykupić i włączyć jego obsługę znajdując w menu zakładki preferencje, a następnie ogólny. Istotnym aspektem dla pozycjonowania sklepu internetowego są także atrybuty ALT. Dzięki nim użytkownik nawet nie widząc zdjęcia, może dowiedzieć się, co na nim jest. Ponadto teksty alternatywne są również uwzględniane przez Google.

Warto też zauważyć, że dla PrestaShop powstały także wtyczki, które pozwalają na kompresję zdjęć, dzięki czemu strona sklepu internetowego może się szybciej ładować. Jest to istotne zarówno pod kątem widoczności witryny w Google, jak i z punktu widzenia użytkowników, ponieważ odwiedzający witrynę z reguły nie lubią długo czekać na wyświetlenie wszystkich jej elementów. Dobrze także poszukać innych modułów zwiększających wydajność strony, które są dostępne dla PrestaShop.

Ważny jest także moduł pozwalający na pobranie pliku sitemap. Dzięki niemu nie trzeba tego robić ręcznie, co ułatwia pozycjonowanie. PrestaShop pozwala, aby to właściciel sklepu decydował, kiedy mapa ma się aktualizować oraz jakie podstrony powinna zawierać. Należy również zaznaczyć, że można zoptymalizować też kod strony pod kątem SEO, jednak jest to zadanie dla osób, które mają już doświadczenie w modyfikowaniu stron.

Dla kogo pozycjonowanie PrestaShop jest dobrym wyborem?

Założenie oraz pozycjonowanie sklepu na platformie PrestaShop to doskonały wybór dla mniejszych i średnich firm z różnych branż. Oprogramowanie docenią przede wszystkim osoby, które wcześniej nie prowadziły sprzedaży online, ponieważ wykonanie przedstawionych działań SEO nie powinno sprawić większych problemów. Warto jednak zauważyć, że jeśli sklep ma pojawić się i utrzymać w top 10 w wynikach wyszukiwania Google, trzeba wprowadzić bardziej zaawansowane rozwiązania. W tym celu warto skorzystać z pomocy specjalistów, który stworzą sklep internetowy pod indywidualny plan na PrestaShop.

Planując działania SEO dla sklepu internetowego na systemie PrestaShop, warto poznać koszt pozycjonowania.

Jeśli interesuje Cię zatem taka informacja, wypełnij poniższy brief i zaczekaj na kontakt z naszej strony:

wyceń usługę pozycjonowania sklepu Prestashop

FAQ:

1. Czy oprogramowanie PrestaShop jest płatne?

Korzystający z PrestaShop muszą jedynie zapłacić za część dodatkowych modułów.

2. Czy PrestaShop umożliwia prowadzenie firmowego bloga?

Jeżeli chce się prowadzić bloga na stronie internetowej PrestaShop, należy pobrać odpowiedni moduł, ponieważ w podstawowej wersji oprogramowania nie jest to możliwe.

3. Jakie sklepy powinny zdecydować się na skorzystanie z platformy PrestaShop?

PrestaShop to doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich sklepów internetowych. W przypadku dużych firm problemem mogą okazać się ograniczone możliwości platformy, jednak warto pamiętać, że dostępnych jest wiele modułów zwiększających funkcjonalność oprogramowania.