Spis treści

Działania wykonywane w ramach pozycjonowania

W ramach pozycjonowania strony internetowej należy wykonać szereg działań na różnych płaszczyznach. Są to prace realizowane na stronie www oraz poza nią.

Audyt SEO

Pierwszym zadaniem, które powinna wykonać agencja bądź freelancer, jest wykonanie audytu SEO pozycjonowanej strony internetowej. Dokument ten zawiera informacje o aktualnej kondycji domeny. Przedstawia płaszczyzny, które wymagają poprawy oraz wskazuje pomysły na rozwiązanie tychże błędów. W skład audytu SEO wchodzą m.in. dane na temat treści strony, uchybień w kodzie, indeksowania, mobilności, UX oraz wielu innych. Każdy audyt będzie inny, ponieważ każda strona internetowa to zupełnie odmienny organizm, któremu może dolegać inna choroba. Do przeprowadzenia czynności analitycznych używa się wielu narzędzi.


Oczywiście pierwszym rozeznaniem będzie przeklikanie strony, podejrzenie kodu oraz sprawdzenie, co się dzieje po wpisaniu w Google site:www.przykladowa-strona.com.pl. Następnie wykorzystuje się narzędzia takie jak Google Speed Insight, GT Metrix, Screaming Frog, Xenu Link Sleuth, Deep Crawl i Google Search Console (jeśli to możliwe).


Czas przygotowania audytu może wynieść dla małej strony od 2 do 4 godzin, natomiast dla dużego sklepu internetowego nawet kilkanaście godzin.


Zakładając, że średnio roboczogodzina pracy SEOwca to 100 zł, audyt SEO może kosztować od 200 do kilku tysięcy złotych. Często jest jednak tak, że agencja interaktywna wykonuje audyt SEO w ramach umowy, traktując to jako obowiązek i inwestycję. Niektórzy natomiast wyceniają te działania osobno.


Duże firmy zlecają audyty SEO, a zmiany mogą wprowadzać we własnym zakresie. Oczywiście właściciel strony może wykonać wstępny audyt, wykorzystując darmowe narzędzia typu Seoptimer, jednak dane te będą znacznie ograniczone.

Czynności on-site

Optymalizacja strony internetowej to fundament całego procesu pozycjonowania. To działania stricte wykonywane na stronie www.

W ramach SEO:

  • przeprowadzamy analizę fraz kluczowych,
  • dbamy o właściwą indeksację strony internetowej w przypadku np. zablokowania,
  • eliminujemy duplikacje strony głównej oraz treści,
  • tworzymy odpowiednie meta dane: title oraz description;
  • rozbudowujemy treści na stronie www wraz z uwzględnieniem słów kluczowych,
  • wprowadzamy właściwą strukturę nagłówków h1, h2, h3,
  • tworzymy przyjazne adresy URL,
  • tworzymy pliki robots.xt oraz sitemap.xml,
  • opracowujemy strategię linkowania wewnętrznego,
  • odpowiednio nazywamy oraz opisujemy zdjęcia,
  • przyspieszamy stronę internetową.
  • wprowadzamy dane strukturalne,
  • sprawdzamy elementy pod UX,
  • eliminujemy błędy z Google Search Console.

Jak widać, optymalizacja strony internetowej wymaga fachowej, szerokiej wiedzy. Jest to także proces czasochłonny, któremu należy poświęcić tyle czasu, ile potrzeba. Optymalizacja tworzy dobry grunt pod inne działania. Jest to także proces stały, lecz raz wykonana praca, będzie wymagać doglądania bądź usprawnień typu: dalsza poprawa szybkości bądź poszerzenie warstwy tekstowej. Warto tu nadmienić, że dobra optymalizacja może dać szybki efekt w przypadku np. lokalnych fraz, co klient może już odczuć, dzięki większej liczbie zapytań poprzez e-mail lub kontakt telefoniczny.

Wycena poszczególnych działań w ramach SEO:

  • działania stricte optymalizacyjne trwają od 4 h, przy prostej stronie z kilkoma podstronami, do 40 h przy większym sklepie internetowym (każda roboczogodzina kosztuje 100 zł, czyli od 400 do 4000 zł). To oczywiście jest zależne od konkretnej strony internetowej, sprawności i doświadczenia SEO specjalisty oraz liczby osób pracujących nad stroną www.
  • do każdej podstrony należy napisać rozbudowany tekst, załóżmy o objętości 5000 znaków ze spacjami. Jeden taki artykuł może kosztować od 50 do 200 zł. Podobnie jest w przypadku artykułów na bloga. Przeważnie rekomendujemy 2 artykuły blogowe miesięcznie.
  • optymalizacja treści (dodanie, formatowanie, linkowanie wewnętrzne itp.) – ok. 1 godziny na artykuł, czyli 200 zł.
  • w przypadku sklepu internetowego tych treści będzie jeszcze więcej, gdyż dochodzą opisy kategorii i produktów.

Jak widać, tak duża ilość zmiennych powoduje, że nie da się uniwersalnie określić, ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych, gdyż koszty, które należy ponieść przy optymalizacji stron, są zależne od jej stanu. Ta cena może wynieść kilkaset złotych bądź nawet kilkanaście tysięcy.

Prace off-site

Następnym elementem działań w zakresie pozycjonowania są prace poza stroną.

W ramach on-site:

  • realizujemy strategię pozyskiwania linków zewnętrznych - link building – ok. 30 linków miesięcznie wzwyż. Linki można zdobywać z różnych miejsc – sprawdzonych katalogów, portali ogłoszeniowych, forów, blogów, lokalnych portali, ogólnotematycznych portali. Ręczne zdobycie takiej liczby linków to czas od 3 do 8 godzin w zależności od posiadanej bazy miejsc, branży itp. Koszty agencji SEO w tym zakresie będą co miesiąc oscylować od 300 do 800 zł.
  • wprowadzamy w życie strategię content marketingu. Polega ona na napisaniu 2 bądź więcej artykułów miesięcznie. Koszt napisania artykułu wynosi od 50 do 200 zł. Natomiast umieszczenie tekstu wraz z linkiem na portalu/blogu oscyluje od 50 zł do nawet kilku tysięcy złotych za pośrednictwem np. platformy Whitepress.

Narzędzia wykorzystywane podczas pozycjonowania strony

Każda profesjonalna agencja SEO pracuje na narzędziach. Pomagają one w analizie strony, wyszukiwaniu miejsc pod linkowanie, do analizy konkurencji bądź monitoringu fraz kluczowych. Brandle, Semstorm, Senuto, Ahrefs, Majestic SEO, Seostation – tego rodzaju narzędzia kosztują agencję SEO przynajmniej kilkaset złotych miesięcznie.

Ile kosztuje pozycjonowanie? Warianty cen – abonament miesięczny

Poniżej przygotowaliśmy 5 wariantów kosztów pozycjonowania, które są często spotykane.

Strona www lokalna – frazy małokonkurencyjne – budżet: 500 zł netto

  • optymalizacja strony,
  • 20 linków miesięcznie.

Strona www ogólnopolska – frazy średniokonkurencyjne – budżet: 1000 zł netto

  • optymalizacja strony,
  • 30 linków zewnętrznych,
  • 1 artykuł sponsorowany lub 2 artykuły na bloga.

Strona www ogólnopolska – frazy konkurencyjne – budżet: 2000 zł netto

  • optymalizacja strony,
  • 40 linków zewnętrznych,
  • 2 artykuły sponsorowane,
  • 2 artykuły na bloga.

Mały sklep internetowy, kilkadziesiąt produktów – budżet: 3000 zł netto

  • optymalizacja strony,
  • 40 linków zewnętrznych,
  • 3 artykuły sponsorowane,
  • 3 artykuły na bloga,
  • opisy kategorii i produktów.

Duży sklep internetowy – setki bądź tysiące produktów – budżet: sky is the limit. :)

  • optymalizacja strony,
  • +40 linków zewnętrznych,
  • +3 artykuły sponsorowane,
  • +3 artykuły na bloga,
  • opisy kategorii i produktów.

Czy można pozycjonować stronę internetową za 300 zł?

Nie będę oryginalny. Pozycjonowanie jest coraz trudniejsze. Z roku na rok sytuacja się komplikuje, gdyż algorytmy Google cały czas stawiają wyżej poprzeczkę w zakresie dostosowywania stron internetowych pod użytkownika. Trzeba poświęcić więcej czasu na tworzenie treści oraz szukanie dobrych miejsc pod wartościowe linki. Biorąc pod uwagę to, co napisałem powyżej, można stwierdzić, że nie da się pozycjonować strony za 300 zł netto miesięcznie. Tak naprawdę pozycjonować można każdą stronę internetową w tak niskim budżecie. Natomiast każdy właściciel musi sobie logicznie przemyśleć, ile agencja jest w stanie zrobić za 300 zł, jeśli chce na tym zarobić? W takim przypadku w pierwszym miesiącu można wykonać tylko optymalizację jako inwestycję. W drugim zdobyć większą liczbę linków, a w następnych miesiącach... doglądać frazy. Czy klienci chcą, żeby tak było? Na pewno nie. Dlatego na promocji jak na własnym dziecku, nie należy oszczędzać. Jeśli masz 300 zł jako budżet, lepiej samemu napisz treści na blog i choćby w taki sposób rozwijaj własną stronę internetową.