Spis treści

CMS Wordpress

logo systemu cms wordpress

Wordpress powstał 2003 roku jako system dla blogerów. Z czasem jego słynne „Witaj, świecie” zaczęło pojawiać się także na innego rodzaju stronach, a liczba wtyczek do CMS-a rozrosła się do rozmiarów armii. Jest to system CMS intuicyjny i prosty, chociaż aby rozwinął skrzydła potrzeba nieco umiejętności. Jeśli jesteś zdolnym programistą, nabędziesz je szybko, a jeśli coś jest zrobić trudno, znajomy podpowie, że „na pewno jest do tego jakaś wtyczka”.  wyceń stronę www na systemie Wordpress
 

Kto używa Wordpressa? A kto nie używa? Ten, co używa np. Joomli. Powstała ona w 2005 roku a jej nazwa w suahili oznacza „wspólnie” (i podobno się jej nie odmienia, ale wszyscy to robią). Nazwano ją tak, ponieważ została zaprojektowana jako system CMS dla społeczności i portali internetowych. Joomli nie opanujemy z marszu, potrzeba nieco czasu, aby ją rozgryźć. Jednak, jeśli naszym celem jest praca ze społecznościami, będzie ona dobrym wyborem, dzięki systemowi zarządzania użytkownikami. Joomla sprawdzi się też przy budowie bardziej zaawansowanych stro www, szczególnie multimedialnych.

Po uruchomieniu — interfejs

Wordpress jest prosty (chociaż Instagram prostszy :). Gdy się go uruchomi, można szybko się zorientować, o co chodzi. Oczywiście trzeba poświęcić chwilę, by nabrać biegłości w tym CMS-ie, ale jego użyteczność stoi na wysokim poziomie. Kolejną jego zaletą jest to, że gdy kupimy hosting, bez problemu zainstalujemy automatycznie Wordpressa (choć Joomlę często też). A zatem jedno kliknięcie i zaczynamy. O aktualizacjach przypomną nam komunikaty na stronie głównej, wtyczki wyszukamy bezpośrednio z poziomu CMS-a, a mediami zarządza się bardzo wygodnie. Jeśli ktoś ma jednak problem, to w sieci znajdziemy setki stron i godzin wideo z tutorialami na każdy Wordpress-owy temat. Poza tym, jak już wspomnieliśmy, jeśli coś w Wordpressie jest zrobić trudno, pewnie znajdzie się wtyczka, która nas w czynności wyręczy.

CMS Joomla

logo systemu cms joomla

Joomla użytkowników przyzwyczajonych do prostoty może nieco odstraszyć. To menu dłuższe niż w niejednej restauracji. Ale nie jest tak bez powodu. Joomla bazowo obsługuje domyślnie znacznie więcej opcji niż Wordpress — np. wielojęzyczność, wbudowane formularze, cache, liczne moduły. Pojedynek UX między systemami jednak się wyrównuje, gdy zainstalujemy w Wordpressie wszystkie potrzebne rozbudowanemu serwisowi wtyczki. Wtedy jego menu rozrasta się do rozmiarów tego z Joomli. Mimo to, jeśli jednak początkujący użytkownik, chcący zaktualizować swoją stronę wizytówkową, odwiedzi panel tej ostatniej, może dostać ataku paniki. Warto się jednak opanować i opanować też tego CMS-a, jeśli chcemy zarządzać złożonym serwisem. Wtedy dostęp do potrzebnych, zaawansowanych funkcji okaże się wyjątkowo wygodny.

 wyceń stronę www na systemie Joomla
 

Jakie serwisy możemy zbudować w poszczególnych systemach CMS?

W przypadku Wordpressa i Joomli jazda bez tuningu to połowa zabawy. Modyfikowanie systemów pozwala wyciągnąć z CMS-ów pełnię ich możliwości. Sam Wordpress może poszczycić się ekosystemem 50 000 wtyczek, z czego bardzo wiele (przynajmniej w podstawowej wersji) jest bezpłatnych. I tak na przykład, oferowana bazowo przez Joomlę wielojęzyczność uzyskamy poprzez pluginy, które często mają rozbudowane możliwości personalizacji. Do tego znajdziemy wtyczki, które pomogą nam w modyfikowaniu CSS, bez znajomości nawet linijki kodu, czy optymalizowaniu SEO. W takim stadzie pluginowych owiec znajdują się niestety i te czarne. Hackerzy czasem wykorzystują wtyczki, aby dokonywać włamań na strony. Wybierając jednak te popularne, minimalizujemy ryzyko.

Wordpress zatem może pozostać blogiem lub przekształcić się w stronę wizytówkową. Wystarczy trochę zachodu i stanie się wielojęzycznym serwisem lub średniozaawansowanym sklepem internetowym. Możliwości tego CMS-a nie są jednak nieograniczone.

Tutaj z odsieczą przychodzi Joomla!. Jest to system, który można rozbudowywać prawie bez końca. Najwięcej zrobimy z nim znając podstawy php, ale i liczba wtyczek (czyli „extensions”) jest bardzo wysoka. Minusem jest to, że najbardziej użyteczne z nich są płatne.

Mimo to w Joomli potrafią powstawać bardzo zaawansowane strony. Ten CMS wybrał np. Peugeot, co pokazuje, jak skomplikowane i profesjonalne witryny można w nim stworzyć. Dzięki doskonałemu dodatkowi DJ-Catalog2 stworzymy sklep internetowy bardziej zaawansowany niż WooCommerce. Joomla świetnie sprawdzi się e-learningu, obsłudze społeczności czy prowadzeniu e-urzędów, biblioteki lub zbioru dokumentów. CMS poradzi sobie bez problemu ze stronami korporacyjnymi (także intranetem), które wymagają wielkiej ilości modułów i obsługi dużej ilości użytkowników.

Warto wspomnieć, że w przypadkach obu serwisów możemy tworzyć własne rozszerzenia. Oczywiście dzięki temu istnieje ich tak wiele. To już jednak nieco wyższa szkoła jazdy.

Wsparcie

W przypadkach obu serwisów największym wsparciem jest olbrzymia społeczność użytkowników. Rozwiązań naszych problemów możemy szukać na forach a o możliwościach rozbudowy rozmawiać na konferencjach jak WordCamp czy JoomlaDay. Trudno jest znaleźć problem, którego nie dałoby się rozwiązać prosząc o pomoc społeczności. Na forach obu serwisów są dziesiątki tysięcy wątków.

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście współpraca ze specjalistą od danego systemu CMS, który nie tylko szybko rozwiąże problem, oszczędzając nasz czas, ale także będzie miał umiejętności programistyczne. Dzięki temu możemy nie tylko zaradzić na sytuacje kłopotliwe, ale i rozwinąć możliwości serwisu. W kontekście wspomnianego tworzenia własnych rozszerzeń może to być dobra opcja.

Szablony, motywy

Zarówno w Wordpress , jak i w Joomla mamy możliwość zakupu motywów, które pozwolą nam łatwiej stworzyć stronę www. Motyw nie oznacza tu tylko personalizacji wyglądu naszej witryny, jest to kompletne rozwiązanie z gotową architekturą. Trzeba dodać, że istnieje też wiele motywów bezpłatnych, które można dostosować do swoich potrzeb za pomocą również bezpłatnych wtyczek i mieć stronę www całkowicie za darmo. Wymaga to jednak nieco większych umiejętności.

Motywy zawierają w sobie takie funkcje jak np. responsywność, czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Wiele kupnych motywów otrzymujemy także z płatnymi wtyczkami jak np. WPBakery Page Builder (dla Wordpressa), umożliwiający budowę strony poprzez intuicyjny drag&drop. Mają one ponadto wbudowane funkcje np. zmiany czcionek lub gotowe warianty wyglądu witryny, tak abyśmy mogli szybko stworzyć np. prostą stronę wizytówkową.

Eksperci od obu systemów CMS zazwyczaj budują strony w oparciu o bazowe, bezpłatne motywy, własne, skierowane do konkretnego klienta motywy. Umożliwia to umieszczenie w nich tylko (lub aż) tych funkcji, które są potrzebne do danego projektu. Dzięki temu zarządzanie stroną jest dla klienta prostsze, a serwis wyposażony we wszystkie potrzebne funkcjonalności. Zakupiony motyw nigdy nie będzie wykonany „pod nas”.

Podsumowanie

Ważna w wyborze systemu CMS jest możliwość rozbudowy. Tutaj w Joomli ogranicza nas wyobraźnia a w Wordpressie... sam Wordpress. Jednak potrafi być to zaletą, ponieważ ten drugi jest łatwiejszy w użytkowaniu i szybko zbudujemy na nim prostą stronę (a także rozbudujemy ją do średnio-zaawansowanej). Przy tym administratorzy i redaktorzy strony www, na przykład nasi pracownicy, czy klienci, może nieco łatwiej poradzą sobie z obsługą Wordpressa niż Joomli. Ta jednak ma niebywałe możliwości rozbudowy i można za jej pomocą stworzyć bardzo zaawansowany serwis www, który przy tym wcale nie będzie specjalnie trudny w obsłudze.

Wokół obu systemów CMS istnieje olbrzymia społeczność użytkowników i programistów, tworzących nowe wtyczki i motywy oraz gotowych pomóc w kłopotach. Nie zostaniemy zatem pozostawieni sami sobie. Wszystko to sprawia, że zamiast przeglądać listę dziesiątek dostępnych CMS-ów, warto postawić na gigantów. To możliwość rozwijania serwisu i otrzymania wsparcia. Ponadto będziemy mieli do dyspozycji wielką ilość specjalistów i firm, które stworzą lub rozbudują naszą stronę www w miarę potrzeby.

A Wy? Jak oceniacie oba systemy CMS? Wordpress czy Joomla?

Zalety i wady - naszym zdaniem

WORDPRESS

Mocne strony:

  • intuicyjna obsługa
  • mnóstwo pluginów
  • olbrzymia społeczność
  • doskonały do prostych stron www
  • duża ilość szablonów
  • łatwa aktualizacja

Słabe strony:

  • mniejsze możliwości rozbudowy
  • skomplikowana nawigacja przy zaawansowanych serwisach
  • problemy z bezpieczeństwem

JOOMLA

Mocne strony:

  • nieograniczone możliwości rozbudowy
  • aktywna i duża społeczność
  • świetna obsługa użytkowników
  • idealny do rozbudowanych stron www (e-learning, społeczności, portale internetowe itd.)

Słabe strony:

  • wiele rozszerzeń jest płatnych
  • mniejsza ilość szablonów