Optymalizacja konwersji (CRO)

Jak sprzedawać więcej? To odwieczne pytanie zadają sobie handlowcy i marketerzy na całym świecie. Odpowiedzią jest optymalizacja współczynnika konwersji.

Poznaj naszą ofertę

Co to jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji (ang. conversion rate - w skrócie CR) w kontekście pozycjonowania stron internetowych jest parametrem, który przedstawia odsetek użytkowników dokonujących konkretnego działania na stronie, w stosunku do wszystkich odwiedzających serwis.

Konwersją (zarówno makro-, jak i mikrokonwersją) w przypadku strony internetowej lub e-sklepu może być:

  • dokonanie zakupu,
  • subskrypcja newslettera,
  • rejestracja na stronie/stworzenie konta klienta,
  • wypełnienie formularza zgłoszeniowego,
  • kontakt poprzez adres e-mail lub telefon,
  • pobranie e-booka,
  • zapisanie się na wydarzenie,
  • skomentowanie wpisu blogowego,
  • skorzystanie z chatboxu/live chatu,
  • kliknięcie banneru, okna pop-upu, przycisku CTA i innych angażujących przycisków.
optymalizacja konwersji

Cele konwersji są różne: od przebywania na stronie określony czas, obejrzenie filmu, przeczytanie artykułu, przez rejestrację, pobranie dokumentu, pozostawienie danych kontaktowych, aż po zakup produktu, udostępnienie go czy powrót na stronę internetową po jakimś czasie.

Współczynnik konwersji pomaga określić skuteczność prowadzonych działań, efektywność konkretnego serwisu internetowego oraz wskaźnik odwiedzających, którzy zareagowali na ustalony cel w pożądany sposób.

wskaźnik konwersji

Gdy stronę odwiedzi 500 użytkowników, a 5 dokona oczekiwanej konwersji, to współczynnik konwersji wynosi:

5:500 x 100% = 1%

Średni współczynnik w każdej branży, kategorii produktowej czy sposobie dystrybucji będzie inny. Do porównywania CR można korzystać z narzędzi lub uzupełnianych oraz aktualizowanych statystyk ze świata marketingowego. Takie liczby wskażą, czy obliczony współczynnik konwersji znajduje się w normach konkretnej branży, czy znacznie odstaje.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla każdego przedsiębiorcy najważniejsze będzie, żeby stale zwiększać ten wskaźnik konwersji. Celem są bowiem nie tylko kwestie finansowe, ale również budowanie świadomości marki, zaangażowania oraz lojalności klientów. W wyniku dobrych konwersji i zadowolenia konsumenta można zdobyć pozycję lidera w danej branży. Odpowiedzią na te potrzeby jest właśnie tzw. optymalizacja współczynnika konwersji.

Co to jest CRO - optymalizacja
konwersji?

Optymalizacja konwersji (ang. conversion rate optimization - w skrócie CRO) to działania polegające na zwiększeniu odsetku użytkowników podejmujących pożądaną akcję na stronie internetowej w skali do wszystkich osób, które odwiedzają serwis.

Konwersja to realizacja konkretnego celu, który jest stawiany przed użytkownikiem odwiedzającym stronę internetową. Współczynnik konwersji pokazuje, z jaką skutecznością prowadzone są działania, by ten cel spełnić. Optymalizacja konwersji pomaga zatem w zwiększeniu wspomnianego wskaźnika, a co za tym idzie - celów biznesowych właściciela strony internetowej.

CRO

Co może dać optymalizacja współczynnika konwersji?

Proces optymalizacji konwersji sam w sobie pozwala zrozumieć odbiorców i zaoferować im to, czego oczekują. Gdy CRO nie jest zadowalający, występuje konieczność optymalizacji współczynnika konwersji.

Nasze działania w obrębie CRO mogą:

  • polepszyć wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI),
  • powiększyć procent współczynnika konwersji,
  • pozyskać nowych i potencjalnych klientów,
  • skrócić ścieżkę zamówienia,
  • zwiększyć sprzedaż w serwisie lub sklepie internetowym,
  • zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Proces optymalizacji współczynnika konwersji w kilku krokach

Optymalizacja współczynnika konwersji jest procesem, który trzeba właściwie zaplanować oraz przeprowadzić. W naszym wykonaniu CRO przebiega w następujący sposób:

1. Gromadzenie i analiza danych

Dane same w sobie są tylko zbiorem liczb, znaków, tekstów oraz informacji dotyczących serwisu. Tylko ich właściwe zebranie i późniejsza analiza ma sens w procesie optymalizacji konwersji. Analityka powinna prowadzić również do podjęcia określonych działań i zmiany dotychczasowych wyników.

Przyczyna niskiego współczynnika konwersji może leżeć na przykład w niedopasowanym źródle ruchu. Duży ruch i praktycznie zerowe konwersje wcale nie są spełnieniem celu biznesowego właściciela strony internetowej. Może dziać się tak na przykład przez wysyłkę mailingową, wyniki sponsorowane w wynikach wyszukiwania, viral w mediach społecznościowych i wiele innych.

Pierwszy etap obejmuje zatem zbieranie danych dotyczących między innymi:

  • Efektywności kanałów dotarcia i pozyskania potencjalnego klienta,
  • Ścieżki zakupowej klientów,
  • Najchętniej odwiedzanych przez użytkowników podstron,
  • Czasu spędzonego na konkretnych podstronach,
  • Podstron, które są najczęściej opuszczane przez użytkowników,
  • Słów kluczowych, które użytkownicy wpisali w wyszukiwarkę i znaleźli się na konkretnej stronie/podstronie.

Korzystając ze specjalistycznych narzędzi analitycznych i pomiarowych, jak np. Hotjar, Google Tag Manager czy Google Analytics można dokładnie prześledzić zachowanie konsumentów i zobaczyć, w którym miejscu rezygnują z finalizacji zamówienia. Może już na etapie dodania produktu do koszyka? A może w sytuacji, gdy nie mogą dokonać zakupu bez rejestracji na stronie? Powodem często jest też nieintuicyjna obsługa sklepu, wysokie koszty wysyłki, niedogodne formy płatności i wiele innych. Eksperci z naszej agencji znajdą ten powód.

Pomożemy odpowiedzieć na pytanie: dlaczego użytkownicy nie zostają Twoimi klientami?

2. Wstępna koncepcja

Rzetelna analiza oraz interpretacja danych pozwala znaleźć miejsca na stronie internetowej wymagające poprawy. To z kolei pomaga w postawieniu hipotezy i wstępnym zaplanowaniu kolejnych działań. Być może czas ładowania strony jest zbyt długi, brakuje przycisków Call To Action, konstrukcja formularza kontaktowego jest nieintuicyjna? Już w drugim etapie można skonstruować takie założenia i według nich stworzyć strategię optymalizacji konwersji.

Na tym etapie podpowiemy: co zrobić, żeby użytkownicy stali się Twoimi klientami?

3. Określenie planu działań

Zanim przeprowadzi się optymalizację konwersji sklepu internetowego lub serwisu online, należy dokładnie zaplanować wszelkie działania. W całym procesie nie liczy się bowiem pozyskanie „byle jakiego” ruchu na stronie, ale dopasowanie oferty do oczekiwań, potrzeb i zapytań użytkowników. Wszystkie etapy prac powinny być dokładnie zaplanowane. Poszczególnym działaniom należy także określić priorytet. Strona internetowa będzie wówczas optymalizowana etapami, a na każdym z nich będzie można przetestować różne rozwiązania.

Podczas trzeciego etapu odpowiemy na pytanie: jakie działania wykonać w pierwszej kolejności, żeby poprawić współczynnik konwersji?

4. Testowanie rozwiązań

Nawet najlepsza strategia do optymalizacji konwersji musi być przetestowana. Czasami wdrożenie wszystkich pomysłów i planów byłoby niemożliwe, dlatego rozsądnym rozwiązaniem jest testowanie poszczególnych działań. W tej kwestii niezawodne okazują się testy A/B i wielowymiarowe.

Testy A/B

jedna z najpopularniejszych metod sprawdzania skuteczności konkretnych rozwiązań. Badanie polega na losowym przedstawieniu użytkownikom dwóch różnych wersji strony internetowej i obserwacji, na której z nich użytkownicy dokonują większej liczby konwersji.

Testy wielowymiarowe

jak nazwa wskazuje, testy przeprowadzane są w różnych wymiarach. Mieszane rozwiązania i kombinacje konkretnych rozwiązań pozwolą jeszcze bardziej dopasować ofertę do potrzeb potencjalnego klienta.

To moment, w którym użytkownik zmienia się w klienta, a ruch pozyskany w wyniku pozycjonowania zmienia się w realny zysk.

Domysły czy przeczucia w optymalizacji konwersji to zły kierunek. Sugerowanie się wyłącznie działaniami konkurencji to, zgadnij co? Również nie ta droga! Obserwowanie zachowań konsumentów, testowanie użytkownika, ankiety satysfakcji, przeprowadzanie badań, obiektywna perspektywa - to dobra droga, która zapewnia wzrost współczynnika konwersji.

W trakcie czwartego etapu CRO radzimy: które rozwiązania będą lepsze w zwiększeniu współczynnika konwersji?

5. Monitorowanie zmian i wyciąganie wniosków

Gdy po właściwej analizie danych, testowaniu różnych rozwiązań i wprowadzeniu zmian na stronie odnotowuje się wzrost współczynnika konwersji, działania CRO można określić jako skuteczne. Dochodzi się do wniosku, że nie tylko poprawiło się niektóre funkcjonalności na stronie, ale przede wszystkim zrozumiało się odbiorców własnej oferty i zaoferowało się im to, czego szukają. Należy jednak nieustannie monitorować sytuację, a w razie potrzeby testować kolejne rozwiązania i wprowadzać konieczne zmiany.

Ostatni etap wcale nie jest zakończeniem, ale odpowiedzią na kolejne pytania: czy optymalizacja konwersji przebiegła skutecznie?

Czy warto zainwestować w CRO?

Optymalizacja konwersji daje możliwość monetyzacji ruchu zdobytego w wyniku pozycjonowania stron internetowych i optymalizacji doświadczeń użytkownika. Głównym założeniem CRO jest zwiększenie współczynnika konwersji, co przekłada się na realne zyski przedsiębiorstwa. Jaka konwersja będzie ważna dla Ciebie?

Trudności, które czekają na użytkownika w obrębie konkretnego serwisu lub sklepu internetowego, zazwyczaj zniechęcają go do podejmowania dalszych działań. Nic dziwnego - wszyscy jesteśmy użytkownikami i potencjalnymi klientami wielu serwisów internetowych. Raz szukamy nowych ubrań, innym razem sposobu na automatyzację pracy w zakładzie produkcyjnym, a kolejnym najkorzystniejszego ubezpieczenia na życie. Przekrój produktów, usług, branż, tematów i idei dostępnych w sieci jest naprawdę szeroki. Ważne jest to, żeby strona internetowa, na której się znajdziemy, rzeczywiście odpowiadała na wpisaną przez nas frazę do wyszukiwarki.

Tu warto podkreślić, jak ważna jest nie tylko liczba, ale jakość użytkowników i ruchu na stronie. Nawet bardzo duży ruch, jednak bez zadowalających konwersji, nie będzie wartościowy dla właściciela strony internetowej (chyba że jest to portal informacyjny czy edukacyjny - chociaż również w takich można dokonywać różnych konwersji).

Przekucie ruchu w sprzedaż dzięki optymalizacji
konwersji na stronie

Działania z zakresu marketingu w wyszukiwarkach, prowadzone przez naszą agencję SEO, są ze sobą ściśle powiązane. Możemy zająć się promowaniem Twojej witryny w wyszukiwarce Google od audytu strony internetowej lub sklepu online, przez właściwą optymalizację od strony technicznej, kreatywny link building oraz SEO copywriting, aż po optymalizację współczynnika konwersji i pozytywne doświadczenia użytkownika - te wszystkie działania prowadzą do jednego: zwiększenia zysku konkretnego przedsiębiorstwa.

Z pomocą naszych specjalistów z zakresu SEO, SXO, CRO, SEO copywritingu, link buildingu i e-marketingu możesz zwiększyć widoczność swojej strony internetowej lub sklepu online, a także zapewnić jej wartościową konwersję. Decydując się na współpracę z naszymi ekspertami, inwestujesz w rozwój swojej firmy. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz popularne, czy niszowe produkty, świadczysz usługi w całej Polsce, czy wyłącznie w jednej miejscowości - warto, żeby współczynnik konwersji na Twojej stronie internetowej spełniał cele biznesowe Twojej firmy. Przekłada się to na lepsze wyniki sprzedaży, rozpoznawalność marki na konkretnym obszarze, szerzenie informacji o własnej działalności i przebicie konkurencji na rynku marketingu internetowego.

Pozycjonowanie
Większy ruch na stronie
Lepsze dopasowanie oferty do użytkowników
Zwiększenie współczynnika konwersji

Ta ścieżka wygląda prosto, prawda? W rzeczywistości jest pełna krętych dróg, różnych rozjazdów, zmian i zaskakujących zwrotów akcji - jednak z pomocą naszych ekspertów - ta podróż do sukcesu będzie odpowiednio oświetlona, wypełniona drogowskazami i poradami. Trzeba trzymać się pewnych elementów, przemyśleć strategię CRO, testować różne rozwiązania i na bieżąco monitorować sytuację.

Przepis na udaną optymalizację konwersji

Właściwe narzędzia, umiejętności, duża porcja precyzji, szczypta ciekawości, a czasem nawet skorzystanie z pomocy innych specjalistów - to podstawa w przygotowaniu właściwej koncepcji oraz przeprowadzeniu skutecznej optymalizacji konwersji na stronie. Tak jak w gotowaniu - potrzebne są odpowiednie składniki, akcesoria, narzędzia, a także czas na to, żeby poczuć smak sukcesu.

W naszym przypadku są to:

  • specjalistyczne narzędzia analityczne i pomiarowe
  • koncentracja na analityce i obiektywna ocena kondycji strony
  • zespół ekspertów od analityki
  • przemyślany plan
  • precyzyjne działanie

Jeżeli chcesz ugościć użytkowników na stronie w dobrym stylu, nie warto korzystać z gotowych rozwiązań. Rozwiązania spersonalizowane dla konkretnej grupy docelowej z pewnością zbudują pozytywne doświadczenia i relacje z użytkownikiem. Gdy zależy Ci na tym, żeby potencjalni klienci wypełniali swoje koszyki, finalizowali transakcje i wracali do Twojego sklepu - musisz pokazać im, że warto.

Zachowanie użytkowników na stronie odzwierciedla Twoje działania marketingowe i funkcjonalność Twojej strony lub sklepu. Gdy coś jest nie tak - czas na zmiany! Pamiętaj, że nawet najlepszy przepis na CRO nie zadziała, jeżeli nie zaangażujesz się w ten proces. Możemy pomóc Ci na każdym etapie optymalizacji konwersji.

Czy wiesz, że?

Im wyższa pozycja w Google, tym większa szansa na potencjalne konwersje.

Nawet sekunda opóźnienia w ładowaniu strony może spowodować aż 7% spadek konwersji (źródło: KISSmetrics).

Rozbudowany formularz zgłoszeniowy zniechęca do jego wypełnienia.

7 na 10 osób deklaruje, że robi zakupy online w polskich e-sklepach (źródło: E-Commerce w Polsce 2020).

Optymalizacja konwersji
z agencją SEO Empressia

Wzrost sprzedaży z ruchu organicznego jest często wynikiem właściwie przeprowadzonych prac SEO na stronie internetowej. W naszym portfolio znajduje się dużo takich przypadków z każdej branży: od technicznych i przemysłowych (np. ogrodzenia, kotły, sprężarki czy spawarki), przez branżę health & beauty (gabinety stomatologiczne, sklepy z kosmetykami, salony urody, suplementy diety), po serwisy z bardzo konkurencyjnymi frazami (e-sklepy z meblami, modą, elektroniką).

Można żartobliwie powiedzieć, że dobry CR to efekt uboczny naszych działań pozycjonerskich :) Jednak - w każdym jest trochę prawdy. My tę prawdę chętnie udowodnimy na „żywym” przykładzie, czyli stronie internetowej Twojej firmy. Proces optymalizacji współczynnika konwersji w naszym przypadku przebiega rzetelnie.

Dzięki optymalizacji konwersji zmniejszasz ryzyko tego, że osoba z Twojej grupy docelowej dokona zakupów u Twojego konkurenta. Nie pozwól, żeby wygenerowany ruch się zmarnował - postaw na proces optymalizacji konwersji z agencją Empressia.

Badania, statystyki oraz analizy specjalistów z branży marketingu internetowego jasno wskazują, że połączenie pozytywnych doświadczeń użytkownika z wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania stanowią podstawę w skutecznych działaniach SEO i SEM. Odpowiednia optymalizacja konwersji zwiększa szansę na realne zyski Twojego biznesu.

Szybkość ładowania strony, spersonalizowane Call To Action, certyfikat SSL zapewniający bezpieczeństwo danych, wartościowe i angażujące treści - te i inne czynniki mogą polepszyć liczbę konwersji, wartość koszyka, statystyki sprzedaży i… Twoje zarobki!

Skontaktuj się
Oceń nasze usługi
5/5 na podstawie 2 głosów

Darmowa wycena

Chcesz otrzymać indywidualną wycenę naszych usług?

Wypełnij krótki brief i prześlij go do nas. Wycenę otrzymasz w ciągu 48h.

cookie

Ciasteczka na tej stronie nie są jadalne. Dla Twojego bezpieczeństwa korzystamy z wirtualnych :) Dowiedz się więcej.

Polityka prywatności