Co to jest link building?

Najprościej mówiąc, link building polega na zdobywaniu linków ze wszelkich możliwych źródeł, kierujących do pozycjonowanej domeny. Aktualnie nie liczy się ilość linków a ich jakość i dywersyfikacja. Dlatego, aby uzyskać zadowalające i przede wszystkim trwałe efekty, należy być cierpliwym i ostrożnym – pozyskiwanie kiepskiej jakości (spamerskich) linków, może narazić nas na nałożenie kary od Google, a w najgorszym przypadku usunięcie całej strony z indeksu Google. Zatem należy pamiętać, że jeden link dodany na wartościowej domenie jest dużo więcej warty, aniżeli zamieszczenie kilkudziesięciu linków na przypadkowych, słabej jakości witrynach.

Skąd zdobywać wartościowe linki?

Obecnie najbardziej naturalna i sprawdzona metoda polega na dodawaniu odnośników w miejscach powiązanych z tematyką pozycjonowanej strony www. Google pozytywnie ocenia linki publikowane na stronach związanych z branżą pozycjonowanej firmy. Jeżeli pozycjonujemy firmę motoryzacyjną, należy unikać miejsc, których tematyka powiązana jest, np. ze zdrowiem i urodą, ponieważ pozyskane w ten sposób linki mogą negatywnie wpłynąć na przebieg pozycjonowania - możemy narazić się na nałożenie filtru Google, a tego za wszelką cenę chcemy uniknąć.

Rozpoczynając proces pozycjonowania, warto mieć ustaloną strategię zdobywania linków z różnorodnych źródeł.

  • Katalogi – idealne miejsce na zaprezentowanie informacji o firmie. Dodając wpis firmowy, pamiętajmy o unikalnych i atrakcyjnych treściach oraz poprawnym wypełnieniu danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Istotne jest, aby dany katalog był wysokiej jakości lub był powiązany tematycznie z naszą branżą.

  • Ogłoszenia – portale ogłoszeniowe umożliwiają dotarcie do potencjalnych klientów, którzy rzeczywiście są zainteresowani zamieszczoną przez nas ofertą. Publikowana oferta powinna zawierać cenne dla potencjalnych klientów informacje. Aby oferta była atrakcyjna, warto opatrzyć ją zdjęciami.

  • Fora internetowe – to popularny i prosty sposób na link building. W wątku związanym z naszą branżą, udzielamy odpowiedzi na zdane przez forumowiczów pytania, zachęcając jednocześnie do odwiedzenia naszej strony www. Róbmy to w dyskretny sposób tak, aby nikt nie zarzucił nam spamowania forum.

  • Portale społecznościowe – prowadzenie fanpage na Facebooku, Google +, LinkedIn itp. pozwala budować pozytywny wizerunek w sieci i rozpoznawalność. Ciekawe i angażujące treści zwiększają szanse na udostępnianie ich przez innych użytkowników.

  • Artykuły sponsorowane - publikowanie wartościowych i merytorycznych artykułów specjalistycznych jest niezbędnym elementem link buildingu. Artykuł zamieszczony na popularnym i dopasowanym do tematyki tekstu portalu, przynosi nie tylko korzyści w postaci wyższych pozycji, ale także zwiększenie ruchu na stronie.

Należy pamiętać, aby w wyżej wymienionych miejscach zamieszczać odpowiednie i bardzo zróżnicowane anchor texty. To kolejna z ważniejszych zasad bezpiecznego link buildingu. Najbardziej naturalne, a co za tym idzie – najbezpieczniejsze - są linki brandowe (to te, które zawierają w tekście zakotwiczenia nazwę witryny albo firmy) oraz URL (adres strony www, podstrony) i Zero Match (tekst zakotwiczenia: „tutaj”, „kliknij”, „czytaj więcej” itp.). Te odnośniki, nie będą rozpatrywane w kategoriach spamu i na pewno nie zaszkodzą pozycjonowanej witrynie. Exact Match Anchor Text to typ linków, które przekazują największą „moc”, jednak należy je pozyskiwać z wielką ostrożnością.

pozycjonowanie

Podsumowanie

Jak widać, sposobów zdobywania linków jest wiele, a to i tak nie wszystkie możliwości jakie daje link building. Pamiętajmy, aby każdą stronę traktować indywidualnie i unikać schematów. Najważniejsze, aby dywersyfikować źródła linków, typ linków (nofollow, dofollow) i  rodzaj anchor’ów oraz zadbać o dopasowanie witryn do tematyki linkowanej strony. Algorytm wyszukiwarki stale się zmienia, dlatego działania odnoszące obecnie najlepsze rezultaty mogą w każdej chwili okazać się nieskuteczne, jednak wysokiej jakości i jak najbardziej naturalny profil linków, pozwoli nam uniknąć kar często stosowanych przez Google . Należy zatem wypracować kompromis pomiędzy skutecznością działań SEO a wytycznymi jakie narzuca Google.