- Czym jest strategia SEO?
- Dobra strategia SEO – od czego zależy jej kształt?
- Jak przygotować strategię pozycjonowania- audyt to podstawa
- Z jakich elementów składa się dobra strategia SEO?
- Stwórz doskonałą strategię SEO!
Czym jest strategia SEO?
Kampanię SEO można w pewnym sensie przyrównać do kampanii reklamowej, a nawet kampanii wyborczej (wyobraźnia proszona na pokład). Bez dobrego planu w postaci strategii SEO trudno wyobrazić sobie odpowiednie efekty w postaci zwiększonego ruchu na stronie. Tak jak we wspomnianych przykładach, dobrze wykonany plan prowadzi do sukcesu, jakim jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google, a więc i poprawa ruchu oraz przyciągnięcie nowych klientów. W toku prowadzonych działań trzeba oczywiście monitorować sytuację i wdrażać ewentualne korekty czy poprawki. Tak czy inaczej, SEO to proces, który wymaga dobrej strategii dla przejrzystości prac i zapewnienia kompleksowego podejścia do tematu.
Dobra strategia SEO – od czego zależy jej kształt?
1. Rodzaj strony
Inaczej w działaniach z zakresu pozycjonowania podchodzi się do stron e-commerce, a inaczej do witryn ofertowych czy skupionych na dostarczaniu użytkownikom ciekawej, angażującej treści. Choć podstawy optymalizacji SEO są z reguły wspólne, to różne rodzaje stron www mogą wymagać odmiennego podejścia do tematu. Wracając do podanych przykładów, warto wskazać wyróżniki, które odnoszą się do każdego z powyższych typów witryn, a mają wpływ na tworzone strategie SEO:
- E-commerce - kluczowa jest optymalizacja kategorii, podkategorii, stworzenie logicznej architektury, dbałość o unikalne opisy oraz obecność dopasowanych danych strukturalnych,
- Strony ofertowe - najważniejsze są poszczególne zakładki dotyczące dostarczanych usług. To na te podstrony w znacznej mierze kierowany jest ruch, a więc liczy się tutaj odpowiednio długa, zoptymalizowana na frazy kluczowe treść, która dodatkowo zachęci czytelnika.
2. Budżet
Jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, to zapewne chodzi o pieniądze, a nie ma co ukrywać, że w SEO pieniądze grają rolę. Nie oznacza to naturalnie, że jak więcej zapłacisz, to automatycznie zagwarantujesz sobie najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google – byłoby to zbyt oczywiste. Jednak niewątpliwie większe pieniądze oznaczają większy zakres działań, możliwość dodawania większej ilości treści oraz linków - czyli start z wyższego pułapu. To oczywiście wpływa na kształt, w jakim powstaje strategia SEO i w jakim stopniu powoduje ona zwiększenie ruchu z wyszukiwarki.
Więcej informacji o szczegółach działań z zakresu pozycjonowania oraz ich rozplanowaniu znajdziesz w dalszej części artykułu. Warto jednak zaznaczyć, że większy zakres działań, to większe koszty pracy specjalistów, a więc i konieczność poniesienia wyższych opłat.
3. Historia pozycjonowania i aktualna sytuacja strony internetowej
Punkt wyjściowy to absolutna podstawa do ustalania całej strategii SEO. Jeżeli strona internetowa ma już historię pozycjonowania, może być łatwiej (jeżeli działania były adekwatne) lub trudniej (jeżeli prace okazały się nieprofesjonalne). W tym miejscu niezbędny okazuje się kompleksowy audyt, który wykaże wszelkie mocne i słabe strony witryny. Czasem okazuje się, że zanim rozpoczęte zostaną działania w ramach kampanii SEO nastawionej na zwiększanie ruchu, trzeba zmodyfikować błędną architekturę serwisu czy zastosować poprawki w postaci przekierowań, wyindeksowania niepotrzebnych podstron i inne.
4. Sezonowość a pozycjonowanie
Istnieją strony czy sklepy online, które cechują się dużą sezonowością, co znaczy, że prawdziwie dobry ruch można uzyskać jedynie w konkretnych okresach (zimowym, letnim wiosennym – zależy od branży). Sezonowość wpływa na prowadzone działania w ramach kampanii SEO i sprawia, że w okresach mniejszego ruchu można pozwolić sobie na większe zmiany czy rewolucje, natomiast w sezonie trzeba skupić się na maksymalizacji obecnego efektu, w celu uzyskania jak najlepszych wyników.
5. Potrzeby biznesowe
Nie wszystkie sklepy mają dokładnie takie same strategie biznesowe. Różne firmy kładą nacisk na odmienne składniki prowadzonej działalności, a strategia SEO powinna być nierozłącznie związana z potrzebami konkretnych podmiotów.
Jak przygotować strategię pozycjonowania - audyt to podstawa
Jeżeli strategia SEO ma być skuteczna, musi opierać się na dokładnej analizie stanu danej strony internetowej oraz potrzeb biznesowych jej właściciela. Jeżeli nie jest to całkowicie nowa witryna, która już na etapie powstawania podlega pracom optymalizacyjnym, niezbędny okaże się audyt SEO.
Wykaże on wszystkie mocne i słabe punkty strony www, dzięki czemu łatwiej będzie ustalić, na co położyć największy nacisk. Pozwoli również poznać dogłębnie strukturę strony. Czynników rankingowych Google jest naprawdę mnóstwo (o czym zresztą pisaliśmy w artykule: Czynniki rankingowe Google wpływające na widoczność strony), a błędy czy uchybienia mogą dotyczyć wielu aspektów witryny.
Co powinno wchodzić w skład audytu przygotowującego do tworzenia strategii SEO?
- Analiza technicznych aspektów optymalizacji strony internetowej – identyfikacja pól do poprawy oraz koniecznych do podjęcia działań. Roboty Google zwracają uwagę na konkretne elementy witryny, a ich optymalizacja prowadzi do poprawy oceny, a więc i pozycji w wyszukiwarce oraz wyników.
- Audyt widoczności witryny w wyszukiwarce (zestawienie pozycji oraz wyników odnoszących się do obecnego ruchu z wyszukiwarki).
- Analiza profilu linków zewnętrznych.
- Audyt treści oraz nasycenia słowami kluczowymi.
- Analiza architektury strony www oraz poprawności linkowania wewnętrznego.
Dokładnie wykonany audyt będzie stanowił świetną podstawę do opracowania dobrej strategii pozycjonowania. Na jego podstawie będzie można sporządzić checklistę SEO, zidentyfikować najważniejsze miejsca do dodawania nowej treści oraz linków zewnętrznych, a także zapewnić poprawność wyświetlania strony.
Po wykonanym audycie pozostaje opracować listę zadań do wykonania w ujęciu czasowym oraz założyć możliwe do uzyskania efekty.
Z jakich elementów składa się dobra strategia SEO?
Najważniejsze działania SEO, które stanowią podstawę strategii pozycjonowania w Google to: dobór fraz kluczowych, optymalizacja techniczna strony, stworzenie unikalnej treści dopasowanej do istotnych słów kluczowych oraz link building. Poniżej znajdziesz omówienie tych elementów.
Wybór słów kluczowych, na jakie pozycjonowana będzie strona www
Treść, jak wiadomo, jest najważniejszym składnikiem pozycjonowania stron internetowych, a dobór właściwych słów kluczowych to podstawa dla stworzenia optymalnych wytycznych. Jeżeli strona internetowa ma już za sobą pozycjonowanie, część wyrażeń będzie opierać się na aktualnych statystykach wyświetlania strony www. Jednak nawet wtedy należy zidentyfikować nowe pola do zagospodarowania.
Jak dobrać właściwe frazy kluczowe?
- Korzystaj z uznanych narzędzi – darmowego Planera Słów Kluczowych Google (dostępnego razem z Google Ads), czy płatnych: Ahrefsa, Senuto czy SurferSEO.
- Postaraj się zagospodarować całą stronę www. Skupianie się wyłącznie na głównych frazach czy głównych podstronach, z punktu widzenia SEO nie jest działaniem optymalnym. Warto badać szeroki zakres możliwych do wykorzystania słów kluczowych, co pozwoli stworzyć zróżnicowane treści i uzyskać większy ruch na stronie. Oczywiście ten punkt zależy w dużej mierze od kolejnego:
- Podstawą researchu fraz kluczowych muszą być cele biznesowe danej firmy. Na niektóre produkty lub kategorie trzeba położyć większy nacisk, a inne można odłożyć na później.
- Korzystaj z fraz long tail (zwanych też „długim ogonem”). Są to bardziej szczegółowe zapytania dotyczące danego tematu (longtailowym odpowiednikiem frazy „buty sportowe” są np. „buty sportowe damskie Nike”). Warto precyzować słowa kluczowe i dopasowywać je do oferty, tak aby dostarczyć użytkownikowi treść adekwatną do jego zapytania.
- Dobierz adekwatne frazy i zastosuj ich odpowiedni podział. W przypadku informacyjnych stron www nastawionych na content największe znaczenie będą miały wyrażenia poradnikowe (np. Jakie buty do biegania kupić?), natomiast w przypadku sklepu internetowego, głównie liczyć się będą frazy produktowe (np. Buty do biegania Nike). Wiele sklepów w celu dywersyfikacji i powiększenia ruchu, a także zwiększenia tzw. topical authority, prowadzi własne blogi. W takiej sytuacji warto podzielić frazy i uwzględnić obydwa rodzaje w swojej strategii SEO.
Topical authority to miara spójności i wszechstronności danej strony, jeżeli chodzi o poruszaną na niej treść. Inaczej mówiąc, wskazuje to na poziom, w jakim dana witryna wyczerpuje tematykę branży, w której działa.
Jeżeli prowadzisz sklep z obuwiem, możesz maksymalnie poszerzyć swoją ofertę, żeby dostarczyć bardzo wiele typów butów dla różnych użytkowników. Z drugiej strony możesz wyjaśnić odbiorcom wszystkie tajniki związane z wyborem, pielęgnacją, dopasowaniem obuwia, a także wskazywać najnowsze trendy i poruszać tematy okołobranżowe (tutaj właśnie przyda się blog). Im więcej zróżnicowanej treści z dodatkiem słów kluczowych w danej tematyce, tym lepsza pozycja jako specjalisty oraz lidera w branży oraz tym większe topical authority. To zaś wpływa na ocenę serwisu dokonywaną przez Google.
Przygotowanie checklisty działań technicznych SEO
Optymalizacja strony to proces, niosący za sobą szereg podstawowych działań, które należy wykonać na początku, aby przygotować stronę www do dalszego pozycjonowania. W ich skład wchodzi m.in.
- optymalizacja pliku robots.txt, wyindeksowanie niepotrzebnych zasobów, stworzenie lub wygenerowanie sitemapy oraz jej podlinkowanie i przesłanie do Google Search Console,
- przygotowanie i wdrożenie danych strukturalnych na stronę,
- optymalizacja opisów alternatywnych (atrybutów alt) w grafikach na stronie internetowej,
- przekierowanie błędów 404 występujących na witrynie,
- wyeliminowanie duplikacji spowodowanej jednoczesnym istnieniem adresów różnego rodzaju (z www i bez www; z http oraz https; z “/” – trailing slashem – na końcu i bez; z końcówką /index.html lub /index.php). Jeżeli nie zostaną wdrożone odpowiednie przekierowania lub linki kanoniczne, witrynie grozi duplikacja treści, a więc spadki w rankingu Google,
- zadbanie o przyjazne adresy URL – krótkie, zawierających słowa kluczowe (bez losowego ciągu znaków oraz powtórzeń frazy),
- sprawdzenie renderowania strony oraz obsługi javascript, a w razie jakichkolwiek błędów, wdrożenie poprawek,
- analiza poprawności wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych i ewentualna naprawa niewidocznych lub niedostosowanych elementów,
- analiza szybkości ładowania witryny oraz podstawowe poprawki w tym zakresie – optymalizacja obrazów, minifikacja niektórych plików źródłowych, usunięcie niepotrzebnych zasobów.
- sprawdzenie poprawności wdrożenia certyfikatu SSL na stronie internetowej,
- analiza zagnieżdżenia nagłówków oraz ich poprawności.
Powyższa lista oczywiście nie wyczerpuje tematu i nie stanowi przepisu na kampanię SEO, która będzie miała powodzenie i zapewni wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Zadbanie o poprawność powyższych elementów sprawi jednak, że szanse na taki efekt znacznie wzrosną.
Zaplanowanie optymalizacji treści na stronie
Jeżeli mamy do czynienia ze sklepem internetowym lub stroną usługową, najważniejsze w strategii SEO będą oczywiście kategorie i podkategorie produktów/usług. To na nich w pierwszej kolejności należy skupić swoje działania.
Jak najlepiej zaplanować content na stronie?
- Zrób kompleksowy przegląd kategorii, ich widoczności, pozycji oraz dopasuj do nich słowa kluczowe z przeprowadzonego researchu.
- Zaplanuj liczbę znaków potrzebnych do treści na każdą z wybranych podstron. Jak zrobić to efektywnie, dowiesz się z poniższej wskazówki.
- W zależności od mocy przerobowych wprowadź do swojej strategii SEO kolejne etapy tworzenia treści na podstronach od najważniejszej pod kątem sprzedażowym, po mniej istotne kategorie.
- Jeżeli w grę wchodzi blog, zaplanuj również potencjalnie tematy angażujące i ciekawe dla użytkownika, oparte na istotnych frazach kluczowych.
- Rozplanuj zlecanie i publikację opisów oraz artykułów blogowych w czasie, rozkładając to na kolejne miesiące lub inne okresy.
- Pomyśl nad strategią oraz strukturą linkowania wewnętrznego pomiędzy poszczególnymi podstronami - to właśnie dzięki takim linkom roboty Google mogą swobodnie przemieszczać się po Twojej stronie.
Liczbę znaków, które będą potrzebne do dobrego pozycjonowania w ramach kampanii SEO można oszacować na wiele sposobów. Wszystkie jednak mają wspólną cechę – opierają się na analizie konkurencji.
- Możesz zrobić to ręcznie, sprawdzając strony www z pierwszych miejsc na liście Google, a uśrednioną długość tych opisów dodać do swojej strategii (jeżeli masz zasoby, możesz przebić konkurentów, zwiększając tym samym swoje szanse na wysoką pozycję).
- Do powyższej operacji możesz wykorzystać również wtyczki zliczające znaki na stronie oraz wskazujące na liczbę słów/znaków w zaznaczonym fragmencie.
- Ostatnią – najbardziej profesjonalną i polecaną opcją jest skorzystanie z narzędzi typu SurferSEO, które na podstawie analizy listy rankingowej porównują poszczególne strony i wskazują, jakiej długości powinien być opis na stronie.
Opracowanie strategii linkowania zewnętrznego
W zależności od obecnego profilu linków zewnętrznych (który sprawdzisz częściowo w Google Search Console lub kompleksowo w narzędziach takich jak Ahrefs), inny będzie model link buildingu w tworzonej strategii pozycjonowania. To o tyle istotne, że linkowanie jest jednym z najważniejszych składników kampanii SEO. Więcej dowiesz się z naszego artykułu: Link building - jak tworzyć profil linków.
Linki zewnętrzne należy pozyskiwać regularnie i dbać o wysoką jakość odsyłających źródeł. Niezwykle istotne w strategii pozycjonowania będącej podstawą udanej kampanii SEO jest również wybór odpowiednich podstron, które zostaną umieszczone na zewnętrznych portalach, a także anchory (teksty odnośników - neutralne bądź zawierające słowa kluczowe). Jeżeli budżet na to pozwala, dobrym sposobem jest
Stwórz doskonałą strategię SEO
Szukasz profesjonalnej firmy, która przygotuje strategię SEO i przeprowadzi fachową kampanię pozycjonowania? Skontaktuj się z nami! Wypełnij formularz, a my dostarczymy Ci darmową wycenę naszych działań. Zachęcamy również do kontaktu telefonicznego.
wyceń pozycjonowanie ze strategią SEO
Strategia pozycjonowania to niezwykle istotny element, który stanowi podstawę udanej kampanii SEO i prowadzi do poprawy pozycji wśród wyników wyszukiwania. Skoro wiesz już, jakie elementy składają się na dobrą strategię i jak ją stworzyć, pozostaje przystąpić do akcji. Jeżeli chcesz dodać coś od siebie lub uważasz, że można pogłębić temat, napisz komentarz!