Spis treści

Co to jest content commerce?


Treści komercyjne można zaliczyć do jednej z gałęzi content marketingu. Potencjalny klient chce dowiedzieć się czegoś o produkcie lub usłudze. Wpisuje słowo kluczowe i znajduje w wynikach wyszukiwania interesującą go treść. To, co tam znajdzie, ma duży wpływ na jego decyzje zakupowe.

Content commerce to połączenie marketingu treści z handlem elektronicznym (e-commerce). W czasach, w których coraz więcej konsumentów szuka informacji o produktach i usługach w sieci, teksty stają się jednym z kluczowych elementów procesu sprzedaży w sklepach internetowych (i nie tylko).

Content commerce jest zatem strategią marketingową, która polega na wykorzystaniu treści do sprzedaży produktów lub usług. Można stosować ją bezpośrednio w swoim sklepie internetowym lub na zewnętrznych portalach, w których wstawia się linki afiliacyjne lub pod pozycjonowanie strony.

Dlaczego treści są ważne w e-commerce?


Roman Jakobson, językoznawca i teoretyk literatury, opracował koncepcję funkcji wypowiedzi ponad 60 lat temu.

W swojej teorii wymienił m.in. funkcje komunikacyjne, którym towarzyszą różne intencje, np. gdy chcemy przekazać jakąś informacyjną, wtedy wypowiedź pełnią funkcję poznawczą. Z kolei jeżeli mamy wpłynąć na zachowanie odbiorcy, wówczas nasze wypowiedzi pełnią funkcję impresywną.

schemat komunikacji Jakobsona

Opracowane na podstawie Schematu Jakobsona (Wikipedia)

I właśnie te 2 funkcje komunikacyjne, spośród 6, które opracował Jakobson, mają odzwierciedlenie w handlu elektronicznym.

Przykład ⬇️

  • Funkcja poznawcza – w opisie produktu przedstawione są konkretne parametry techniczne, np. w przypadku telewizora będą to: rozmiar, przekątna w calach, rozdzielczość, technologia, wbudowane opcje, porty wejścia-wyjścia.
  • Funkcja impresywna – w tym samym opisie produktowym mogą widnieć informacje o tym, jak odbiorca będzie się czuć, gdy faktycznie kupi ten telewizor. Chcąc dodatkowo wpłynąć na zachowanie czytelnika, można zamieścić jeszcze tekst CTA albo informacje o promocjach czy ostatnich sztukach produktu (marketing niedoboru).

Dlatego treści są ważne w sprzedaży, żeby spełniły zarówno funkcję poznawczą, jak i impresywną. Poinformowały potencjalnych klientów o najważniejszych cechach produktu i jednocześnie zachęciły użytkownika do jakiegoś działania, które docelowo miałoby doprowadzić do kupna.

Jakie treści można zaliczyć do content commerce?


rodzaje treści content commerce

  • Opisy produktów – coś więcej, niż tylko suche informacje o cechach i specyfikacji produktu. Dobre opisy produktowe mogą być przyciągające, skutecznie zachęcić do zakupu i wpływać na dalsze decyzje konsumenckie.
  • User generated content – treści generowane przez użytkowników: recenzje, opinie, rekomendacje i komentarze. Są autentyczne, budują zaufanie i wpływają na społeczny dowód słuszności.
  • Poradniki i instrukcje – dostarczenie wartości czytelnikom i promowanie produkcji lub usługi za jednym razem. Dzieląc się poradami lub wskazówkami na temat stosowania konkretnego produktu, realnie pomaga się klientom (również tym potencjalnym, którzy dopiero rozważają zakup!).
  • Artykuły blogowe – moduł blogowy na stronie internetowej daje mnóstwo możliwości. W artykułach można nie tylko dawać porady, ale również publikować raporty, badania, analizy, informacje o nowych trendach czy case study. W taki sposób buduje się autorytet własnej firmy oraz zaangażowanie czytelników, które przekuwa się w lojalność i ma wpływ na decyzje zakupowe.

Jak tworzyć treści, które wpływają na sprzedaż?


Teksty SEO

Treści zoptymalizowane pod wymagania konkretnych wyszukiwarek wpływają pośrednio na sprzedaż. Jeżeli są odpowiednio nasycone słowami kluczowymi, w tekście zbudowany jest właściwy kontekst, a całość jest spójna i ciekawa, wówczas jest szansa na to, że algorytmy pokażą stronę lub post z tym tekstem na wysokich pozycjach w liście wyszukiwania. To z kolei wpływa na większy ruch organiczny i, oczywiście, większą szansę na sprzedaż!

Przykład ⬇️

Schemat tekstu SEO na frazę kluczową „Jaki smartfon wybrać” mógłby wyglądać następująco:

  1. Tytuł: Jaki smartfon wybrać? Poradnik dla osób, które szukają idealnego urządzenia!
  2. Lead: Zastanawiasz się, jaki telefon spełni Twoje potrzeby dotyczące ceny, funkcjonalności i wyglądu? Podpowiadamy, jaki smartfon wybrać, żeby nie żałować podjętej decyzji!
  3. Nagłówek H2: Marka i system operacyjny – pierwszy czynnik przy wyborze smartfona
  4. Akapit: Świat dzieli się na tych, którzy wybierają smartfony z systemem iOS i na tych, którzy wolą Androida.
  5. Nagłówek H2: Zanim dokonasz wyboru, określ budżet, jaki możesz wydać na telefon!
  6. Akapit + lista punktowana: Cena jest dla wielu osób bardzo ważnym czynnikiem przy doborze telefonu. Często na podstawie określonego budżetu decydują się na konkretny model. Warto poznać przedział cenowy najnowszych modeli poszczególnych marek (...)

Język korzyści

Podkreślanie potencjalnych korzyści, które może otrzymać konsument, jest kluczowe przy tworzeniu treści typu commerce content. Oprócz skupiania się na cechach produktu lub usługi warto również podkreślić, jak te cechy przełożą się na korzyści dla użytkownika. Można stosować różne techniki – od tego, że produkt lub usługa rozwiążą jakiś problem, przez ułatwienie życia, aż po przyniesienie satysfakcji.

Przykład ⬇️

Smartfon X z wbudowaną pamięcią aż 512 GB [cecha] pomieści nawet kilka tysięcy zdjęć [zaleta], dzięki czemu będziesz mieć wspomnienia na wyciągnięcie ręki – dosłownie! [korzyść]

Power word

Mocne słowa, które pobudzają emocje. Wśród przykładów słów mocy można wymienić: „naukowo udowodnione” – jako wyrażenie wzbudzające zaufanie, „sekretny”, czyli słowo ciekawości, „prosty” (w domyśle: sposób) to tzw. słowo lenistwa, czyli po prostu unikania pracy, a „sprawdzony” jest frazą, która zapewnia o bezpieczeństwie. Stosując takie power words, zwiększamy szansę na konwersję.

Przykład ⬇️

Wybierz smartfon sprawdzonej marki i poznaj sekret robienia pięknych zdjęć telefonem!

Formuły copywriterskie

Najpopularniejszą formułą copywriterską jest AIDA, która pomaga w tworzeniu tekstów reklamowych. Akronim AIDA pochodzi od wyrażeń: A – attention, I – interest, D – desire oraz A – action. Można ją śmiało wykorzystywać w content commerce.

aida

Przykład ⬇️

  • A (zwrócenie uwagi)Zastanawiasz się, jaki smartfon wybrać? albo: Przytłacza Cię mnogość rozwiązań, niezrozumiałe parametry techniczne i kosmiczne ceny?
  • I (zainteresowanie)Poznaj prosty sposób na wybór telefonu, który spełni wszystkie Twoje potrzeby!
  • D (pragnienie)Wyobraź sobie, że możesz mieć telefon, który działa płynnie, robi piękne zdjęcia i mieści wszystkie aplikacje, które od dawna chcesz zainstalować – i to wszystko w budżecie na Twoją kieszeń!
  • A (działanie)Sprawdź porady od ekspertów, przejrzyj naszą ofertę i wybierz idealny telefon już dzisiaj!

Storytelling + SEO

Czy poprzez historię można coś sprzedać? Jak najbardziej! Najczęściej jest to pomysł, idea, morał czy ostrzeżenie. W content commerce za pomocą opowieści można również sprzedać produkt lub usługę. Trzeba pamiętać, że już sama konwersja jest świetną drogą do sprzedaży. Konwersją może być z kolei pobranie materiałów, subskrypcja newslettera, wypełnienie formularza zgłoszeniowego. I można do niej doprowadzić właśnie za pośrednictwem opowieści. Taką strategię można włączyć do działań content marketingowych.

Przykład ⬇️

Wyobraź sobie Annę, młodą profesjonalistkę, która od dawna marzyła o nowym smartfonie [bohaterka + cel]. Była przytłoczona mnogością dostępnych opcji na rynku i nie wiedziała, od czego zacząć [przeciwnik/przeszkoda]. Czy chciała telefon ze świetnym aparatem do uwieczniania swoich podróży? A może bardziej zależało jej na wydajności, aby mogła płynnie pracować, korzystać z wielu aplikacji i odpowiadać na maile w biegu? Albo chciała po prostu zainstalować ulubioną grę, dzięki której, chociaż na chwilę, zapomina o codzienności?

Przeglądała recenzje, analizowała specyfikacje i… zaczynała się zniechęcać. [perypetie] Gdy już wydawało się, że opinia o danym modelu była pozytywna, okazywało się, że to artykuł sponsorowany i nie był za bardzo wiarygodny. Albo kiedy znalazła telefon w dobrej cenie, ale dopiero po chwili orientowała się, że ma za małą pamięć wbudowaną i nie pomieści w nim żadnych zdjęć.

Zamknęła komputer i zrezygnowana postanowiła, że odłoży poszukiwanie na bok. Pomyślała, że znalezienie idealnego smartfona jest niemożliwe i będzie musiała pójść na kompromis.

Następnego dnia natknęła się na tekst [schemat „pewnego dnia” + moment przełomowy/punkt zwrotny] niezależnego eksperta [archetyp mędrca]. Zajawka tekstu obiecywała przedstawienie prostego sposobu na wybór idealnego telefonu. To było jak odkrycie skarbu dla Anny.

W instrukcji znajdowały się praktyczne porady, które pomogły zrozumieć Ani, jakie funkcje i parametry w telefonie są dla niej najważniejsze. Dowiedziała się też o różnych systemach operacyjnych, markach i ich ofertach. Przykłady i historie użytkowników pomogły jej zobaczyć, jak konkretny telefon mógłby wpasować się w codzienne potrzeby i styl życia. [szczyt akcji]

W końcu Anna poczuła się pewna i zdecydowana. [przemiana bohatera] Dzięki zdobytym informacjom dokładnie wiedziała, jaki smartfon wybrać. Zdecydowała się na model, który spełniał wszystkie jej oczekiwania i… jeszcze więcej! Teraz cieszy się nowym telefonem, który sprawia, że każdy dzień jest pełen możliwości i satysfakcji. [moment triumfu]

Czas, żeby te porady ujrzały światło dzienne! Bądź jak Anna i pobierz bezpłatną instrukcję, z której dowiesz się, jak wybrać smartfon. [zakończenie + CTA]

Marketing niedoboru

Content marketing to nie tylko techniki zachęcania i chwalenia produktów, usług czy rozwiązań, ale bazowanie również na innych emocjach. Gdy naszym celem jest zwiększenie sprzedaży, można wykorzystać… strach przed stratą!

Dzieje się tak na Bookingu, gdy system „straszy” nas, że właśnie 5 innych osób ogląda ten hotel albo że to OSTATNI WOLNY POKÓJ W TYM OBIEKCIE 😩 Jest tak również w sklepach elektronicznych, w których pojawiają się limitowane produkty albo wyprzedaż, która trwa tylko do północy.

Takie komunikaty są dalekie od zapewnienia klientowi najlepszego rozwiązania, a poczucie bezpieczeństwa w tym momencie nie istnieje. To właśnie nutka ryzyka, szczęśliwej loterii, bo kto pierwszy, ten lepszy. Strach przed utratą w content marketingu mogą wywołać pojedyncze słowa lub komunikaty.

Przykład ⬇️

Gdy użytkownik aplikacji Zalando Lounge dodaje produkt do koszyka, pojawia się informacja, że artykuł został zarezerwowany na 20 minut. Czas rezerwacji artykułów wygasa. Jak tłumaczy komunikat: „Aby inni klienci mogli również skorzystać z naszych rabatów, opróżniamy wszystkie koszyki, które nie zostały zaktualizowane przez dłużej niż 20 minut”. Uciekający czas, presja na szybkie zakupy lub dodawanie nowych produktów do koszyka, wymuszenie skupienia – brzmi negatywnie, ale w efekcie jest… bardzo skuteczne!

marketing niedoboru content commerce

Narzędzia i strategie mierzenia skuteczności treści w content commerce


W strategii content marketingowej nie liczą się wyłącznie wartościowe treści, ale… liczby, statystyki, dane i przede wszystkim – ich skuteczność. W końcu reklamy mają swoje cele. Najczęściej jest to sprzedaż bezpośrednia, ale często również zwiększenie czy zbudowanie świadomości marki, pozycjonowanie, dbałość o wizerunek firmy czy przypomnienie o produkcie lub usłudze. Jak zatem mierzyć skuteczność treści w content commerce?

Narzędzia do mierzenia konwersji

Po wysyłce newslettera wpadł lead sprzedażowy? Udało Ci się sprzedać coś dzięki mediom społecznościowym? A może ktoś założył konto w Twoim sklepie i dopiero ma zamiar coś kupić? Wszystkie te sytuacje są konwersjami. To one potwierdzają skuteczność działań content marketingowych. Do narzędzi analitycznych służących do mierzenia takich konwersji można zaliczyć m.in. Google Analytics czy Pixel Facebooka oraz narzędzie pomocnicze Google Tag Manager.

Analiza zachowań użytkowników

Czy użytkownicy klikają buttony z tekstem CTA? Czy wezwanie do działania jest skuteczne? Czy potencjalny klient w ogóle zauważa stworzony tekst w ramach content commerce? Zrób testy A/B przy użyciu dostępnych na rynku narzędzi (np. Optymizely) albo nagrywaj sesje użytkowników i analizuj mapy cieplne (np. HotJar).

Pozycja w wyszukiwarce

Do content commerce zalicza się teksty SEO, zatem miernikiem skuteczności tych treści będzie oczywiście widoczność w wyszukiwarce. Jeżeli pozycja strony podniosła się po publikacji tekstu, można przyjąć to za metrykę skuteczności. Do narzędzi analitycznych zaliczają się m.in. Google Search Console, Ahrefs, Senuto, SeoStation bądź SEMSTORM.

Content commerce w praktyce


Szukasz agencji SEO, która przekuje tę wiedzę w praktykę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi eksperci znają zasady komunikacji i wiedzą, że dobra reklama może powstać przy odpowiednim połączeniu słów. Stworzymy teksty na bloga, artykuły sponsorowane, opisy kategorii i produktów pod kątem SEO i inne wysokiej jakości treści, które nie tylko przyciągną na stronę, ale również zachęcą klienta do kupna!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej