Spis treści

Google Tag Manager – co to jest?


Google Tag Manager, inaczej Menedżer tagów Google, to bezpłatne narzędzie do zarządzania tagami. Dzięki niemu można w łatwy, szybki i bezpieczny sposób aktualizować różnego rodzaju kody śledzenia czy inne powiązane fragmenty kodu – bez konieczności edytowania kodu źródłowego.

Oznacza to, że bez wiedzy programistycznej można podpinać kody śledzące bądź wdrażać kody remarketingu.

Co to są tagi?


Wymienionymi wcześniej fragmentami kodu są właśnie tagi, które służą do obsługi statystyk czy marketingu. Może to być kod zapewniany przez jakąś organizację do instalacji wymaganych produktów lub funkcji w sklepie internetowym, na stronie czy w aplikacji mobilnej. Tagi mogą służyć do różnych celów, ale najczęściej są używane do wysyłania informacji z jednej witryny internetowej do innych firm.

zarządzanie tagami google tag manager

W GTM możemy dodatkowo zaimplementować tag, który nie jest jeszcze natywnie obsługiwany w Menedżerze tagów. Wówczas można utworzyć niestandardowy tag. Może to być tag graficzny, HTML lub tag funkcji.

Przykładami tagów są m.in.:

  • Tag śledzenia konwersji Google Ads – takie kody pomagają tworzyć raporty, w których widzimy, do jakiej doszło konwersji po kliknięciu reklamy przez użytkownika. Może to być kupno produktu, subskrypcja newslettera, pobranie aplikacji lub materiałów, a nawet wykonany telefon do firmy. Takie śledzenie konwersji w Google Ads można ustawić właśnie przy pomocy Menedżera tagów Google.
  • Tag Google Analytics – konfiguracja usługi GA4 w celu mierzenia danych witryny lub aplikacji. Dzięki temu można zbierać dane od momentu utworzenia usługi. Tagi Google Analytics pomagają lepiej dopasować ofertę do oczekiwań klientów.
  • Piksel Facebooka – niestandardowy kod HTML, który pozwala mierzyć skuteczność reklam na podstawie zachowań użytkowników w obrębie strony internetowej. Dzięki analizie działań konsumentów można mierzyć wyniki reklam, zwiększyć sprzedaż i wyświetlać reklamy właściwym odbiorcom.
  • Tag sprzedaży Floodlight – element pozwalający śledzić liczbę produktów kupionych przez użytkowników oraz łączną wartość tych przedmiotów.

Reguły, zmienne i kontenery w GTM


W Google Tag Managerze znajduje się interfejs, za pośrednictwem którego można skonfigurować różne funkcje kodu śledzącego. Nazewnictwo może być mylące dla początkujących, dlatego tłumaczymy, czym są reguły, zmienne i kontenery w koncie GTM.

Reguły w Google Tag Managerze

Reguły powodują uruchomienie tagu, kiedy wystąpią określone zdarzenia. W praktyce tagi uruchamiają się w reakcji na jakieś zdarzenia, np.:

  • przesłanie formularza kontaktowego,
  • odsłona strony,
  • kliknięcie przycisku,
  • uruchomienie wideo na stronie internetowej.

Reguły to inaczej detektory takich zdarzeń i decydują, w którym momencie dany tag jest uruchamiany, a kiedy blokowany. W Menedżerze tagów Google występuje m.in. reguła licznika czasu, widoczności elementu, wyświetlenia strony czy błędu skryptu JavaScript.

Zmienne w panelu Google Tag Managera

Zmienne w GTM przypominają zmienne w świecie programistycznym. To symbol w kodzie, który jest odzwierciedleniem wartości ulegającej zmianom. W Menedżerze tagów zmiennych używa się zarówno w regułach, jak i samych tagach. Te pierwsze służą do definiowania filtrów, które określają, kiedy ma uruchomić się konkretna reguła. Z kolei zmienne w tagach przechwytują wartości dynamiczne.

Kontenery w GTM

Zbiór tagów, reguł, zmiennych i powiązanych konfiguracji nosi nazwę kontenera. Umieszczenie kontenera na stronie internetowej wymaga wygenerowania indywidualnego kodu, który wkleja się do sekcji head i body w kodzie strony. Dzięki temu kontener jest w stanie zbierać i przetwarzać dane analityczne na stronie internetowej.

czynniki wpływające na wiarygodność sklepu internetowego

Korzyści ze stosowania Menedżera tagów


  • Darmowe narzędzie
  • Implementacja danych bez programowania
  • Tagi w jednym miejscu
  • Testowanie tagów przed wdrożeniem

Google Tag Manager a SEO


Menedżer tagów Google nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron internetowych, ale może pomóc w zbieraniu danych, które przydają się w procesie optymalizacji działań SEO strony.

Poprzez GTM można dodać tagi analityczne, które pozwolą na śledzenie ruchu na stronie internetowej, współczynnika odrzuceń czy czasu, który użytkownicy spędzają w obrębie witryny. Te informacje mogą być użyte do audytu SEO, czyli identyfikacji mocnych i słabych stron oraz przyszłego planowania odpowiedniej strategii SEO.

W pozycjonowaniu stron internetowych narzędzie Google Tag Manager pomoże również w generowaniu danych strukturalnych. Za pomocą GTM możliwe jest bowiem stworzenie kodu JSON-LD (źródło: Generowanie uporządkowanych danych za pomocą kodu JavaScript). Google zaleca korzystanie ze standardu JSON-LD na potrzeby uporządkowania danych (tam, gdzie to możliwe).

Menedżer tagów Google w praktyce


Zapytaliśmy naszych ekspertów o stosowanie Google Tag Managera w praktyce.

Ekspert Radzi
GTM przede wszystkim umożliwia implementację kodu, ograniczając w znacznym stopniu udział programistów. Korzystanie z narzędzia Google Tag Manager oszczędza tym samym czas na wdrożenia. Używanie go jest korzystne również dla wydajności stron internetowych, gdyż nie obarczamy ich niepotrzebnie skryptami typu: Google Analytics, Hotjar, Yandex bezpośrednio w kodzie. Poprzez Google Tag Managera mamy także sposobność konfigurowania i monitorowania mikro oraz makrokonwersji, które są istotne podczas realizacji usługi SXO.
Ekspert Radzi

GTM-a używam do implementacji Google Analytics oraz do dodawania kodu do witryny, jeżeli nie mam bezpośredniego dostępu do plików strony. Dodatkowo Google Tag Managera wykorzystuję do śledzenia zdarzeń, które przekazują dużo wartościowych informacji o zachowaniu użytkownika na stronie oraz dokonywania przez niego różnorodnych mikrokonwersji.

GTM pozwala w łatwy sposób dodać skrypt lub inny kod do poszczególnych części strony, bez konieczności modyfikacji plików źródłowych czy dostępu do zaawansowanych funkcji w panelu danego CMS-a. Dodatkowo umożliwia śledzenie zdarzeń, których zakres przekracza możliwości Google Analytics – również w wersji 4.

Uważam, że z Google Tag Managerem powinien działać specjalista od Google Ads, specjalista SEO, osoba zajmująca się obsługą e-commerce, ale także i stron usługowych czy nawet contentowych.

Dariusz Maćczak
SEO Specialist

Jak zainstalować Google Tag Managera?


Instrukcję zainstalowania GTM znajdziesz w oficjalnej dokumentacji Google → Menedżer tagów — Pomoc. Jeżeli chcesz przekazać to działanie profesjonalistom, zgłoś się do nas!

Jak widać powyżej, eksperci z naszej agencji SEO mają już doświadczenie w konfiguracji i korzystaniu z narzędzia Google Tag Manager. Chętnie pomożemy we wdrożeniu kodów na stronę internetową, konfiguracji analityki i wykorzystaniu potencjału tego zaawansowanego narzędzia.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Co to jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) to narzędzie umożliwiające łatwe zarządzanie tagami bez konieczności edycji kodu źródłowego strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Tagi to fragmenty kodu umożliwiające monitorowanie różnego rodzaju działań na stronie internetowej, takie jak śledzenie konwersji, wdrażanie remarketingu, a także umożliwiające przekazywanie informacji do innych firm. GTM jest darmowy i pozwala na łatwe i bezpieczne aktualizowanie kodu śledzenia.

2. Jakie tagi można zaimplementować w GTM?

Przykładowe tagi, które można zaimplementować w GTM, to tagi śledzenia konwersji Google Ads, tagi Google Analytics, piksel Facebooka czy tagi sprzedaży Floodlight. W GTM można także tworzyć niestandardowe tagi, takie jak tagi graficzne, HTML lub tagi funkcji.

3. Do czego można wykorzystać GTM w marketingu internetowym?

GTM można wykorzystać w marketingu internetowym do monitorowania działań użytkowników na stronie internetowej, remarketingu, personalizacji reklam oraz analizy zachowań klientów. GTM umożliwia łatwe i bezpieczne aktualizowanie kodu śledzenia oraz pomaga w lepszym dopasowaniu oferty do oczekiwań klientów.