Spis treści
- Co to jest społeczny dowód słuszności?
- Społeczny dowód słuszności – przykłady z życia
- Wykorzystanie społecznego dowodu słuszności w e–commerce, branżach usługowych i marketingu
- Czy warto wykorzystać społeczny dowód słuszności na swojej stronie lub mediach społecznościowych?
Co to jest społeczny dowód słuszności?
Społeczny dowód słuszności to mechanizm, który odgrywa ważną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych przez konsumentów. Polega on na tym, że ludzie przyjmują poglądy lub podejmują decyzje na podstawie opinii innych ludzi, z którymi się identyfikują lub którym ufają.
O społecznym dowodzie słuszności pisał Robert Cialdini w książce „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”. Social proof stanowi jeden z 6 mechanizmów przekonywania innych osób, które autor przedstawił w swojej książce.
Społeczny dowód słuszności – przykłady z życia
Idea social proof jest taka: im więcej osób postąpi w określony sposób, istnieje duża szansa, że inni też tak zrobią.
- Gdy stoimy w długiej kolejce i większość osób nagle wyszłaby z niej i szła w inne miejsce, prawdopodobnie też z niej wyjdziemy i pójdziemy za tłumem.
- Kiedy nie wiemy, która ubikacja jest przeznaczona dla konkretnej płci, wejdziemy do tej, z której wychodzą przedstawiciele tej płci.
- A gdy zastanawiamy się, który produkt w sklepie internetowym wybrać, częściej wybierzemy ten, który ma więcej pozytywnych opinii.
To tylko niektóre przykłady z życia, w których społeczny dowód słuszności przyczynia się do podejmowanych przez nas decyzji.
Wykorzystanie społecznego dowodu słuszności w e–commerce, branżach usługowych i marketingu
Opinie i oceny produktów
Mechanizm social proof w opiniach i ocenach produktów (lub usług) można zastosować na kilka sposobów:
- Umieszczenie widgetów z ocenami/opiniami na karcie produktów – dzięki czemu użytkownik, który zapoznaje się opisem, zdjęciami i parametrami konkretnego przedmiotu, może przeczytać również opinie innych użytkowników, które traktuje jak rekomendacje znajomych.
- Użycie opinii w komunikacji – czasami jedną opinię można pokazać w różnych miejscach i na wiele sposobów. Gdy udostępnimy pozytywną recenzję w mediach społecznościowych czy w newsletterze, istnieje duża szansa, że zauważą ją potencjalni klienci. W tym mogą uprzedzić nas sami użytkownicy. Według The psychology of social media sharing użytkownicy sami chętnie dzielą się opiniami w mediach społecznościowych, ponieważ wierzą, że w ten sposób dostarczają wartość innym.
- Wstawienie do oferty – kiedy sprzedajemy produkty nie tylko poprzez sklep internetowy, ale również w kontakcie bezpośrednim, możemy podeprzeć się takimi opiniami przy tworzeniu indywidualnej oferty dla klienta.
Referencje i rekomendacje
Społeczny dowód słuszności sprawdza się w również w marketingu B2B w postaci referencji czy rekomendacji od partnerów biznesowych. Potencjalni klienci lub kontrahenci, czytając takie rekomendacje, będą w stanie zaufać marce bardziej, niż takiej, która nie może przedstawić żadnych referencji.
Liczba sprzedanych produktów
(źródło: Allegro)
Gdy nie wiemy, który produkt wybrać, będziemy skłaniać się ku temu, który wybrała większość. To kolejny mechanizm społecznego dowodu słuszności w praktyce. Czasami nie musimy nawet czytać opinii o konkretnym produkcie, ale jeżeli widzimy, że kupiły go już setki konsumentów, to znaczy, że pewnie warto!
Dlatego właśnie w sklepach internetowych czy na stronach usługowych ustawia się bestsellerowe produkty, najchętniej wybierane usługi czy różnego rodzaju pakiety, z których chętnie korzystają klienci.
Współpraca z influencerami
Chcąc wykorzystać społeczny dowód słuszności w marketingu, warto wykorzystać media, które są najpopularniejsze. Aktualnie na czele kanałów marketingowych są profile w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Wiele odbiorców podejmuje decyzje na podstawie rekomendacji ulubionych celebrytów.
Polecenia influencerów traktujemy jak opinie znajomych czy nawet przyjaciół (źródło: Czy ufamy influencerom?), ponieważ nasz mózg się do nich przyzwyczaja i tak właśnie zaczyna ich traktować.
Grupa docelowa nie tylko podejmuje decyzje, ale czasami wręcz przyjmuje poglądy influencerów. I tak właśnie działa społeczny dowód słuszności – nie tylko w marketingu, ale również w codziennym życiu. Innymi słowy, uważamy, że to, co przedstawia influencer, jest dobrą decyzją, zakupem czy przekonaniem.
Pozycja w Google
Siłę społecznego dowodu słuszności można zobaczyć już w samej wyszukiwarce Google. Im wyżej znajduje się konkretna strona, tym większe zaufanie do niej mamy. W końcu ktoś, kto znajduje się na pierwszym, drugim albo trzecim miejscu na konkretną frazę kluczową, „musi” coś o tym wiedzieć, prawda?
Czy to lider w konkretnej branży, ekspert do tej sprawy czy po prostu trafna strona internetowa, której zawartość odpowiada na nasze potrzeby i oczekiwania?
Przesłanki są różne, ale social proof w e-commerce, marketingu i różnych branżach usługowych może objawiać się właśnie w ten sposób. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych pomaga skutecznie wykorzystać ten mechanizm w działalności biznesowej.
Wskaźniki społeczne
Nie tylko opinie na Twojej stronie internetowej czy pozycja w wyszukiwarce są ważne. Istotne są również tzw. wskaźniki społeczne, czyli np. polubienia na Facebooku, liczba obserwujących na Instagramie czy gwiazdki w usłudze Google Moja Firma. Podejmowanie decyzji przez konsumentów może w głównej mierze opierać się właśnie na tych wskaźnikach.
Czy warto wykorzystać społeczny dowód słuszności na swojej stronie lub mediach społecznościowych?
Jak najbardziej! Bez względu na to, czy chcesz sprzedać dany produkt, wypromować świadczoną usługę, zwiększyć liczbę obserwujących profil w social mediach czy przekonać użytkowników do subskrypcji newslettera, społeczny dowód słuszności Ci w tym pomoże.
Nasza agencja SEO chętnie zajmie się jednym z kanałów, w których można wykorzystać social proof. Zgłoś się do nas, jeżeli chcesz pozycjonować swoją stronę lub sklep internetowy w profesjonalny sposób!