Spis treści

Epickie opisy produktów


I nie mówimy tu o „epickich” w  rozumieniu slangowym (tj. „wspaniałych” czy „najlepszych”), ale dosłownie o „epickich” opisach, czyli o jednym z trzech rodzajów literackich (czyli o epice!).

O pisaniu uczyliśmy się już w szkole. Omawiając szkolną lekturę, opowiadanie lub wiersz, często rozpisywaliśmy świat przedstawiony – czyli zjawiska ukazane w utworach literackich, do których zaliczają się:

  • czas i miejsce akcji,
  • bohaterowie,
  • wydarzenia.

Trafne wypełnienie wszystkich pól było możliwe tylko dzięki znajomości opisywanego utworu. Czy zatem opis produktu można porównać do takiego dzieła literackiego? Poniekąd tak! Idealny opis produktu może nie będzie piękną balladą, ciekawą powieścią czy epopeją na milion znaków, ale może zawierać cechy epiki: wymieniony świat przedstawiony, fabułę i prozę, a nawet narratora.

Zasada pięciu W i H (5W+H)


Bez obaw, jeszcze nie piszemy o watach czy wodorze ;). 5W+H to angielskojęzyczny akronim oznaczający zasadę pięciu „W” i jednego „H”, czyli zaimków pytających:

  • What?
  • Who?
  • When?
  • Where?
  • Why?
  • How?

Przekładając tę zasadę na pisanie tekstów produktowych, jeszcze przed rozpoczęciem pracy warto zadać sobie pytania:

  • Co? (Co to za produkt?)
  • Kto? (Kto może być zainteresowany tym produktem, kto może/powinien go użyć, kto jest grupą docelową komunikatu?)
  • Kiedy? (W jakim czasie można go użyć, czy jest to produkt na lata, czy raczej jednorazowa rzecz? Czy produkt ma termin przydatności lub, czy jest inna wartość, która określa długość eksploatacji?)
  • Gdzie? (Gdzie znajduje zastosowanie ten produkt?)
  • Dlaczego? (Dlaczego warto go użyć? Dlaczego ktoś potrzebuje tego produktu? Dlaczego ten produkt w ogóle pojawił się na rynku? Dlaczego to właśnie ten produkt warto kupić?)
  • Jak? (Jak używać tego produktu? Jak go zamontować, obsłużyć, konserwować?)

Taki konspekt wprowadzający do opisów produktów z pewnością pozwoli przynajmniej nakreślić plan działania. Trzymając się go, można określić też pewien schemat, który sprawi, że różne opisy produktowe w obrębie kategorii czy całej strony będą po prostu spójne.

10 pomysłów – jak napisać opis produktu?


Wylistuj parametry produktu

Nawet gdy nie masz pojęcia, od czego zacząć, po prostu wypisz podstawy z karty produktowej (na przykład wymiary i waga produktu). Do takiej wstępnej specyfikacji zaliczamy parametry techniczne, użytkowe, logistyczne (np. wielkość opakowania produktu), a nawet parametry indywidualne, takie jak kod producenta czy numer referencyjny.

Czy takie informacje sprawdzą się w przypadku każdego produktu? Nie jesteśmy pewni, czy każdego, ale na pewno większości:

  • W branży meblarskiej możesz wypisać wymiary kanapy, stołu, krzesła czy innego elementu wyposażenia wnętrz;
  • W przypadku produktów żywnościowych wypisujesz gramaturę, czasami również wymiary opakowania;
  • Gdy tworzysz opis śrubki, bez problemu wypiszesz jej wymiary;
  • Nawet gdy opisujesz roślinę, możesz określić jej aktualny i przewidywany wymiar;
  • W sytuacji, gdy tworzysz opis produktowy dla ubrań, wpisanie rozmiaru S, M, L itd., już nie wystarcza – dobrze, jeżeli podasz długość rękawa/nogawki, szerokość spódnicy w biodrach, a nawet dokładne wymiary czapki, szala, ubranek dziecięcych i innych.

Oprócz wypisania tych parametrów zadbaj również o stronę wizualną. Takie informacje najlepiej wypisz w liście lub tabelce, bądź opracuj graficznie. Możesz je umieścić na początku opisu, w środku, na końcu, a nawet obok zdjęcia produktu czy w rozwijanej liście.

2. Wymień cechy produktu

Zakupy w wirtualnej rzeczywistości różnią się od kupowania w stacjonarnym sklepie tym, że potencjalny klient nie może dotknąć produktu. Naszym zadaniem jest zatem umieścić wszystkie najważniejsze informacje właśnie w opisie produktu.

W sklepie internetowym dobry opis produktu zastępuje sprzedawcę, który mógłby doradzić potencjalnemu klientowi w sklepie stacjonarnym.

W zależności od rodzaju produktu możemy wymienić:

  • Cechy chemiczne (skład surowców i właściwości – np. drewno)
  • Cechy organoleptyczne (smak, zapach, konsystencja – np. produkty spożywcze)
  • Cechy estetyczne (kształt, kolor, styl – np. meble)

opis produktu cechy

Takie informacje również można przedstawić w punktach lub od razu w modelu cecha -> zaleta -> korzyść, o którym przeczytasz w dalszej części.

3. Napisz o zastosowaniu produktu

Po wypisaniu parametrów i cech, czas na kilka zdań (a czasem wystarczy nawet jedno!) o tym, jakie są zastosowania produktu. Przedstaw różne możliwe warianty użycia konkretnego przedmiotu.

  • Opisujesz kłódkę do kontenera morskiego? Napisz, że stosuje się ją do zabezpieczenia ładunku nie tylko w trakcie morskiej przeprawy, ale również na lądzie.
  • Chcesz stworzyć opis przydomowej oczyszczalni ścieków? Poinformuj użytkownika, że może zastosować takie rozwiązanie wtedy, gdy np. nie może podłączyć się do sieci kanalizacyjnej lub gdy inne systemy oczyszczania ścieków są nieopłacalne. Jeżeli produkt ma takie przeznaczenie, napisz, że może być stosowany nie tylko na działkach prywatnych, ale również komercyjnych czy publicznych.
  • Szukasz różnych pomysłów na zastosowanie… jeansów? Spróbuj poinformować potencjalnego klienta o tym, do jakich stylizacji te spodnie będą pasować, np. do pracy, szkoły, na randkę, a nawet spacer.

4. Streść instrukcję montażu lub obsługi

Nawet gdy obsługa konkretnego urządzenia czy sprzętu wydaje Ci się intuicyjna, druga osoba wcale może tak nie uważać. Warto poinformować użytkownika o tym, czy produkt wymaga dodatkowego montażu (wykonanego samodzielnie lub przez fachowca), czy może jest już złożony.

Jeżeli montaż w ogóle nie dotyczy konkretnego produktu, można z kolei wspomnieć o jego obsłudze, ewentualnych ostrzeżeniach lub specjalnych formach użytkowania (np. temperatura i sposób prania bielizny).

WAŻNE! Ne przepisuj całej instrukcji do opisu produktu (możesz załączyć ją w formie PDF lub infografiki). Wystarczy kilka najważniejszych słów czy zdań na temat używania produktu.

5. Wspomnij o grupie docelowej

W kilku zdaniach w opisach produktów możesz zawrzeć informacje o tym, kto używa tego typu produktów (lub kto może ich używać). Jeżeli opisujesz duży stół, wspomnij, że to idealne rozwiązanie dla wieloosobowej rodziny czy dla gościnnych osób, a nawet dla biznesmenów: sali konferencyjnej bądź jako wyposażenie biura.

Gdy opisujesz sukienkę, napisz, że ten krój ubrania będzie pasować kobietom o konkretnym typie sylwetki. Zawężasz tym samym tę grupę docelową wyłącznie do płci oraz typu sylwetki. Z drugiej strony czasami produkt sam w sobie jest niszowy i trafia do wąskiej grupy odbiorców i to również warto podkreślić w opisie.

6. Zastosuj język korzyści i model cecha – zaleta – korzyść

Chcąc napisać dobry opis produktu, warto podeprzeć się techniką perswazji, którą jest m.in. język korzyści. To sposób na przedstawienie produktu w kontekście spełnienia określonych potrzeb potencjalnego klienta.

Wiedząc o cesze produktu (np. niebiesko-fioletowy), można z łatwością przekuć tę informację w zaletę samego przedmiotu oraz korzyść dla klienta, która z tego wynika.

Niebiesko-fioletowa sukienka XYZ [cecha], przypomina kolor roku 2022 (Veri Peri), przez co idealnie wpisuje się w aktualne trendy [zaleta]. Dzięki temu Twoja stylizacja będzie modna i na topie! [korzyść]

przykładowy opis produktu cecha zaleta korzyść

Zastosowanie języka korzyści w prosty sposób pomaga napisać nawet kilka zdań, które nie tylko przedstawiają dany produkt, ale od razu zachęcają potencjalnych klientów do nabycia zakupów. W tej sposób możesz również wpłynąć na wyobraźnię konsumenta. Po przeczytaniu opisu może wizualizować sobie efekty, które uzyska dzięki opisywanemu produktowi.

7. Napisz, kiedy można używać tego produktu

Jeżeli produkt ma konkretny termin przydatności, wspomnij o tym. W sytuacji, gdy przedmiot wykonany jest z trwałego materiału, odpornego na różne warunki atmosferyczne lub uszkodzenia mechaniczne, również poinformuj o tym użytkownika. Rozwiązanie sprawdzi się również w opisach produktów sezonowych (np. w branży ogrodniczej: nasiona, sadzonki, rośliny). Dodatkowo, w jednym zdaniu wspomnij również o gwarancji, której udziela producent.

8. Opisz technologię lub sposób produkcji

Wartością dodaną do opisu produktu jest wspomnienie o unikatowych technologiach lub sposobach produkcji, w jakich dany przedmiot został stworzony.

Jeżeli piszesz o stalowych ogrodzeniach ocynkowanych, możesz w 2-3 zdaniach wspomnieć, jak wygląda ten proces produkcyjny i co się dzięki niemu uzyskuje. Tworząc opis produktu z armatury łazienkowej, może warto wspomnieć o technologii nakładania specjalnej powłoki, która zwiększa odporność powierzchni na zmatowienie czy odbarwienia? Pomysłów jest mnóstwo, a informacje zawarte w specyfikacji lub karcie produktu mogą bardzo pomóc.

Coraz ważniejsza z perspektywy użytkownika jest także informacja nie tylko o sposobie, ale również kraju produkcji!

9. Zoptymalizuj opis produktu słowami kluczowymi

Tworzenie opisów produktów powinno uwzględniać również zasady SEO copywritingu. Zanim dotrze się do potencjalnego użytkownika, trzeba zadbać o techniki optymalizacji oraz formatowania tekstu, które pomagają zwiększyć widoczność strony produktowej w wynikach wyszukiwarki. Tworząc opisy zoptymalizowane pod SEO, wspiera się pozycjonowanie strony internetowej.

Wartościowy opis produktu pod SEO zawiera nie tylko odpowiednie słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest karta produktu, ale również pojedyncze wyrażenia kluczowe pomocne w linkowaniu wewnętrznym. Najczęściej w takich opisach wymienia się nazwę kategorii nadrzędnej, do której można linkować.

10. FAQ w opisach produktowych

Ostatnim w tym zestawieniu pomysłem na napisanie dobrego opisu produktu jest umieszczenie sekcji FAQ (najczęściej zadawane pytania) lub Q&A (pytania i odpowiedzi), w której mogą znaleźć się pytania:

  1. Czy warto kupić produkt X?
  2. Jaki wymiar produktu X wybrać?
  3. Jaką pojemność X potrzebuję do Y?
  4. Do jakiej stylizacji pasuje produkt X?
  5. Ile kosztuje X?

Powyższe pytania to tylko przykłady i nie są uniwersalne dla każdego produktu. Warto je stosować, ponieważ nie tylko streszczają tekst i najważniejsze pytania dla użytkownika, ale również zwiększają szansę na to, żeby znaleźć się w formie wyróżnionych fragmentów (featured snippet) lub bezpośrednich odpowiedzi (direct answer) w wyszukiwarce Google.

faq w opisie produktu i wyróżnionych fragmentach

Sposób wyświetlania takich sekcji w wynikach wyszukiwania może być różny. W jednej sytuacji może to być zestaw pytań i odpowiedzi w środku wyników wyszukiwania, w innym direct answer, a jeszcze w innym osiągnięcie tzw. pozycji 0.

Co jeszcze powinien zawierać dobry opis produktu?


To, co dodatkowo powinien zawierać opis produktu, często przyjmuje warstwę wizualną. Chodzi o zdjęcia, które świetnie uzupełniają przekazywane w tekście informacje. Jednak, żeby opisy produktów SEO i zdjęcia były zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarki, należy zadbać o tekst alternatywny, znany również pod pojęciem atrybutu ALT.

ALT to tekst alternatywny do tego, co pokazuje zdjęcie. Taka treść zastępuje grafikę lub zdjęcie, gdy ta z jakichś powodów nie może wyświetlić się na stronie. Taki opis jest widoczny również dla robotów Google, co wspiera proces pozycjonowania witryny.

Oprócz tego opisy produktów mogą zawierać w sobie również polecane przedmioty (np. do zestawu czy montażu). Gdy opisujemy śrubkę, w opisie, w formie tekstowej lub graficznej, możemy wskazać np. podkładki, śrubokręty czy wkrętarko-wiertarkę, którą warto zakupić oprócz produktu głównego.

Dodatkowym sposobem na naturalny content dla podstrony czy karty produktu, są opinie użytkowników.

Przykładowy opis produktu


Świetnie pracować na przykładach produktów, o których można pisać nieskończenie wiele i szybko, ale z doświadczenia wiemy, że w życiu copywritera czy właściciela sklepu internetowego pojawiają się produkty również z „trudnych” branż, o których nie pisze się z polotem i finezją w 5 minut.

Pokazujemy, jak można napisać dobry opis produktu zgodnie z 10 powyższymi poradami. Tym samym uzyskaliśmy ponad 1500 zzs opisu produktu zawierającego zarówno odpowiednie frazy kluczowe, jak i język korzyści, parametry, FAQ i inne elementy, o których wspomnieliśmy.

Oczyszczalnia ścieków EcoBio z drenażem

  • Wymiary: 300 x 120 x 250 cm
  • Pojemność: 3500 l
  • Waga brutto: 250 kg
  • Kod producenta: xxx-xxx-xxx
  • Nr referencyjny: xxxx
  • Zestaw z rurami drenażowymi
  • Zużycie prądu: 0 kWh rocznie

Oczyszczalnia ścieków EcoBio z drenażem wykonana w całości z polietylenu. Znajduje zastosowanie w oczyszczaniu ścieków przy domach jednorodzinnych oraz na działkach rekreacyjnych (max. 6-7 osób). Do produktu dołączony jest zestaw montażowy gotowy do samodzielnej instalacji.

Oczyszczalnia ścieków EcoBio z drenażem jest dobrym wyborem dla osób, które cenią ekologiczne rozwiązania i niskie koszty eksploatacji. Proponowany zestaw nie generuje dodatkowych opłat za prąd. Dzięki wykonaniu z polietylenu ekologiczne szambo EcoBio zyskuje trwałość i jest odporne na uszkodzenia mechaniczne. Dzięki temu użytkownicy nie muszą martwić się o eksploatację oczyszczalni. Należy usuwać osad wyłącznie raz na 2 lata.

Stosowanie oczyszczalni ścieków z drenażem z pewnością jest idealnym rozwiązaniem na działkach bez kanalizacji. Seria EcoBio została przygotowana specjalnie dla osób, które oczekują połączenia ekologii oraz ekonomii.

FAQ:

1. Jaką pojemność ma zbiornik oczyszczalni ścieków EcoBio?

Jednokomorowy zbiornik w szambie ekologicznym EcoBio ma pojemność 3500 l.

2. Dla ilu osób wystarcza oczyszczalnia ścieków EcoBio z drenażem?

Nasza oczyszczalnia ścieków EcoBio sprawdza się na działkach rekreacyjnych i w domach zamieszkiwanych przez około 6-7 osób.

3. Co jaki czas trzeba oczyszczać ekologiczne szambo EcoBio?

Oczyszczalnia ścieków EcoBio wymaga usuwania osadów raz na 2 lata.

Kreatywny opis produktu


Nie każdy wyczerpujący opis produktowy musi mieć ten sam styl wypowiedzi. Jeżeli Twoja marka chce wyróżnić się na tle konkurencji, zalety produktu można przedstawić w ten sposób:

kreatywny opis produktu

(źródło: hebe.pl)

Humorystyczny ton i nawiązania do popkultury, stereotypów, a nawet internetowych memów w opisie produktu z pewnością nie przypadnie do gustu każdemu, ale jakiś czas temu marka Shots! tym niestandardowym krokiem sprawiła, że zrobiło się o niej bardzo głośno.

Czego unikać przy tworzeniu opisów produktów?


Wszystkie powyższe porady warto traktować i wykorzystywać mądrze. Zbyt duże nagromadzenie słów kluczowych, błędy językowe, słaba czytelność tekstu czy za długie opisy produktów mogą budzić wątpliwości klienta i tym samym zniechęcić go do zakupu.

Tworząc opisy do Twojego sklepu internetowego, unikaj:

  • Nasycania tekstów frazami, które mogą tworzyć zjawisko kanibalizacji słów kluczowych;
  • Duplikatów wewnętrznych i zewnętrznych – nie chodzi tylko o kwestie SEO i niemile widziany duplicate content, ale o sam fakt powielania tej samej treści w internecie; daj coś od siebie, zautomatyzuj nawet proces tworzenia opisów produktowych, ale niech to będzie Twoje;
  • Błędów językowych;
  • Pisania wszystkiego w jednym bloku tekstowym (dla przejrzystości i czytelności tekstu lepiej podzielić opis na akapity, dłuższe sekcje oddzielić nagłówkami, stosować listy punktowane);
  • Pustych słów i oklepanych frazesów, np. „oferujemy wysokiej jakości produkty, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów”;
  • Zmyślonych opinii oraz nieprawdziwych informacji na temat produktu czy firmy;
  • Przekombinowania – czasami na siłę chcesz wepchnąć CTA lub hasło reklamowe, które ma zachęcić do zakupu, ale jest ono tak zawiłe, niezrozumiałe i nietrafione, że ostatecznie zniechęca przeciętnego klienta do transakcji.

Podsumowanie: jak napisać opis produktu?


Pisanie opisu produktu wcale nie jest tak proste, jak się wydaje. Wymaga pewnej wiedzy na temat sprzedawanego przedmiotu i jego funkcji, a także umiejętności przekazania swojego punktu widzenia w sposób, który sprawi, że ludzie będą chcieli go kupić. Jednocześnie trzeba zadbać o zasady SEO copywritingu i przejrzystość takiego opisu na karcie produktowej.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że z tymi 10 pomysłami, stworzenie opisów produktów nawet z „trudnych” branż będzie nie tylko możliwe, ale również skuteczne. I tego życzymy wszystkim, którzy tworzą teksty do Internetu – w końcu wszyscy z niego korzystamy, więc wypełnijmy go wartościową treścią!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej