Spis treści

Było sobie SEO


Narzędzie do wyszukiwania informacji wśród powiązanych hipertekstowo stron internetowych stworzyło w latach 90. dwóch ówczesnych doktorantów Uniwersytetu Stanforda. Algorytm nazwali pierwotnie BackRub, ponieważ zliczał linki odsyłające do stron internetowych. Nazwa się nie przyjęła, więc zmienili ją na PageRank.

Jakiś czas później dwaj wynalazcy postanowili założyć firmę, którą nazwali… no właśnie: „googol”, czyli liczbę równą 10100. Szukając wolnej domeny dla nowej firmy, zamiast „googol”, przypadkowo wpisali „google” i tym sposobem najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest właśnie Google.

Do dziś wyszukiwarka jest źródłem informacji na niezliczone tematy. Jednak z biegiem czasu, gdy ludzie zaczęli manipulować wynikami wyszukiwania i starali się oszukać algorytmy, firma Google wprowadzała coraz więcej zabezpieczeń i aktualizacji, które miały skutecznie oceniać jakość i użyteczność informacji.

Termin „SEO”, czyli Search Engine Optimization został po raz pierwszy użyty w 1997 roku (również na Uniwersytecie Stanforda).

Do dziś wyszukiwarka jest pilnie strzeżona przez boty, dla wielu nadal jest niepojęta, a jeszcze inni uważają ją za wyrocznię. Czarne charaktery tej opowieści nadal bez skrupułów i sumienia manipulują wynikami wyszukiwania. Ci „dobrzy” z kolei wykorzystują możliwości SEO i przekuwają je w coś wartościowego dla użytkownika.

I był sobie marketing narracyjny


Przy 100 km/h najgłośniejszym dźwiękiem, który słychać wewnątrz nowego Rolls Royce’a jest elektryczny zegar.
David Ogilvy

Opowieści są z nami każdego dnia. Dzięki nim znamy historie i mity, rozwijamy tradycje i praktyki, przekazujemy wiedzę i informacje oraz możemy zbudować relacje. Również te biznesowe – jako firma pozyskująca klienta.

Marketing narracyjny, nazywany zamiennie storytellingiem, jest techniką reklamowania produktu, usługi lub marki poprzez opowieść. Za pomocą odpowiedniej narracji można stworzyć pozytywne skojarzenia z brandem lub ideą, którą wyznaje. Opowieści pracują przede wszystkim na emocjach, doświadczeniach, a nawet przekonaniach odbiorcy.

Jednak, jak to bywa w historiach, obok dobra pojawia się również zło. W tym przypadku to klątwa wiedzy, która niestety często towarzyszy pisaniu treści sprzedażowych. Wydaje nam się, że im więcej specjalistycznego i trudniejszego słownictwa użyjemy, tym lepiej. To błędne przekonanie, przez które możemy nie pozyskać klienta. Gdy nie wzbudzimy jego zaufania, nie będziemy mówić jego językiem i nie zainteresujemy go swoją ofertą, po prostu go stracimy.

klątwa wiedzy w seo storytellingu

Zamiast suchego komunikatu:

Suszarka z jonizacją, dyfuzorem i koncentratorem. Ceramiczna kratka jonowa, trwały silnik o mocy XW i prędkości powietrza X km/h.

Możesz opowiedzieć historię:

Chcesz szybko wysuszyć włosy, żeby nie spóźnić się na spotkanie. Włączasz suszarkę. W międzyczasie zastanawiasz się, czy ta temperatura jest odpowiednia dla Twoich włosów. „Czy ich nie niszczę? Czy będą się ładnie układać? Czy na pewno dosuszę całość? Nie chcę wyjść z mokrą głową!” Nie martw się. Technologia XXX z jonami uwalnianymi podczas suszenia sprawi, że włosy przestaną się elektryzować i puszyć. X stopni nagrzewania pomoże Ci dobrać odpowiednią temperaturę do suszenia. A gdy naprawdę już nie masz czasu, włącz opcję Turbo i w kilka minut wysusz włosy.

Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których dłuższy opis lepiej zastąpić specyfikacją techniczną. Jednak chcąc zastosować storytelling w swojej komunikacji marketingowej, można oprócz wspomnianych (często niezrozumiałych) parametrów produktu dodatkowo opowiedzieć historię jego zastosowania. Nie myśl nad tym, jak stworzyć przekonujące opisy produktów, tylko jak rzeczywiście wnieść wartość do życia drugiego człowieka – tego, który BYĆ MOŻE kupi od Ciebie produkt.

Gdy pozycjonowanie spotyka się ze storytellingiem


Osoby, które szukają sposobów na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych i jednocześnie zdobycie oraz zatrzymanie klienta, łączą ze sobą różne techniki marketingowe. Tak właśnie powstał SEO storytelling, czyli połączenie procesu pozycjonowania z marketingiem narracyjnym.

W pierwszej chwili można pomyśleć, że to naginanie rzeczywistości – bo czy da się znaleźć kompromis i połączyć dwie różne techniki: pierwszą, opartą na technologiach, algorytmach i optymalizacji oraz drugą, bazującą na słowach, emocjach, uczuciach?

Z jednej strony zderza się praca analityczna na twardych danych, z drugiej – niebanalne zaprezentowanie swojego biznesu. Umiejętne stosowanie perswazji sprawi, że opowiadanie historii będzie po prostu skuteczne pod względem finansowym i wizerunkowym.

W SEO liczy się trafny dobór słów kluczowych, a w storytellingu użycie ich w tak, żeby były naturalnie wplecione w treść i prawie niezauważalne przez czytelnika.

W praktyce głównie chodzi o to, żeby z pomocą opowieści jednocześnie przypodobać się zarówno algorytmom oceniającym strony, jak i użytkownikom, którzy realnie korzystają z oferty firmy.

Jeżeli Ty również chcesz w oryginalny sposób zainteresować swoją ofertą potencjalnych nabywców – dowiedz się, jak łączyć marketing narracyjny z SEO.

Określenie grupy docelowej


- Babciu, a dlaczego masz takie duże oczy?

- Żebym Cię mogła lepiej widzieć.

- Użytkowniku, a dlaczego masz takie duże oczekiwania?

- Żebym mógł zaspokoić swoje potrzeby.

grupa docelowa seo storytelling

No właśnie – czego oczekuje użytkownik, który jest potencjalnym klientem Twojej firmy? Nie chodzi tylko o to, gdzie mieszka, ale jakie ma możliwości w tym mieście. Nie ma znaczenia to, ile dokładnie ma lat, tylko jakie pokolenie reprezentuje. Nie wystarczy informacja o tym, czym się interesuje, tylko na jakiej podstawie robi tak, a nie inaczej. Decyzje zakupowe odbiorców nie zależą wyłącznie od danych demograficznych. Dla skutecznych działań contentowych istotne jest realne zrozumienie potrzeb konsumentów.

Nasycenie słowami kluczowymi


Frazy kluczowe nie bez powodu nazwane są „kluczowymi”. To wyrażenia, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki i dzięki nim szukają tego, co ich interesuje – od informacji, po produkty.

Zoptymalizuj treści pod SEO w naturalny sposób. Słowa kluczowe powinny być umieszczone w tekście w różnych wariantach:

  • podstawowej wersji,
  • odmianach,
  • synonimach,
  • kolokacjach.

Ważne jest to, żeby stosować wyrażenia budujące tematyczność podstrony. Gdy tekst będzie tylko bezmyślnie wypełniony słowami kluczowymi, to nie przyniesie to żadnej wartości – ani dla robotów, ani dla użytkowników. SPAM frazami kluczowymi zniechęca potencjalnych nabywców do dalszego czytania treści. Optymalizacja tekstu pod SEO nie może zaburzać czytelności opisu ani wpływać negatywnie na doświadczenia użytkownika.

Nasycenie słowami kluczowymi nie powinno również zepsuć historii. SEO storytelling ma jednak naturalnie łączyć te dwie sprawy – zarówno wyjątkową opowieść, jak i prawidłową optymalizację treści na stronę internetową.

Frazy kluczowe warto umieścić w:

  • tytule,
  • leadzie,
  • nagłówkach,
  • akapitach,
  • listach wypunktowanych i numerowanych.

Zadbaj przy tym o poprawność językową, ponieważ błędy ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne lub inne językowe wpadki to Twój największy wróg w tworzeniu opowieści – i to nie tylko w kontekście SEO, ale przede wszystkim w budowaniu pozytywnych doświadczeń użytkownika.

Linkowanie wewnętrzne


Uwzględnienie linkowania wewnętrznego w swojej strategii SEO storytellingu nie tylko przyczynia się do lepszej optymalizacji strony, ale również do doświadczeń użytkownika. Gdy w jednej historii nawiązujesz do drugiej, całość staje się spójna i harmonijna – jak w opowieści, w której dopiero w połowie lub na końcu okazuje się, że pewne drobne szczegóły są ze sobą powiązane.

Postaw na linkowanie wewnętrzne między artykułami blogowymi, kategoriami, a nawet produktami w sklepie internetowym. W swojej opowieści podpowiadaj użytkownikom różne rozwiązania. Możesz przeplatać rzetelne informacje na temat oferty z przykładami zastosowania swoich produktów oraz odnośnikami/widgetami do innych kart produktowych, kategorii czy wpisów blogowych.

Linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej jest jak spis treści w książce lub alfabetycznie posortowane definicje w słowniku czy encyklopedii. Wszystko jest uporządkowane, przejrzyste i zrozumiałe dla czytelnika – a w tym przypadku dla użytkownika witryny.

linkowanie wewnętrzne seo storytelling

Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów


W ilustrowanych książkach lub komiksach obrazy są równie ważne jak tekst, który jest opowiedziany. Dopełnieniem opisów produktowych, blogowych lub kategorii również są obrazki, grafiki lub zdjęcia.

Oprócz warstwy kreatywnej ważne jest jednak to, żeby grafiki były właściwie zoptymalizowane pod SEO. Roboty nie rozpoznają obrazków, dlatego podpowiedzią dla nich o tym, co przedstawia zdjęcie, jest atrybut ALT. Sam obrazek powinien być tematycznie powiązany z treścią dookoła niego, dlatego atrybut ALT może zawierać frazę kluczową dotyczącą tematu.

Opisując na blogu suszenie włosów zimnym nawiewem, można wstawić zdjęcie przedstawiające odległość trzymanej suszarki od skóry głowy.

Zamiast podpisywać zdjęcie:

Kobieta trzymająca suszarkę do włosów w dłoni

Napisz:

Suszenie włosów zimnym nawiewem.

SEO storytelling w pisaniu treści sprzedażowych


W storytellingu zabarwionym SEO można korzystać z dostępnych schematów opowieści, szablonów postaci oraz formuł copywriterskich.

Paweł Tkaczyk w książce „Narratologia” porównał komercyjny storytelling do struktury bajki, w której mamy bohatera, cel, przeciwnika, wsparcie, darczyńcę i obdarowanych. Autor doradza, żeby uczynić ze swojego klienta bohatera opowieści, a z produktu wsparcie dla tego konsumenta.

W sprzedaży suszarki do włosów, bez stosowania storytellingu komunikat mógłby wyglądać następująco:

Masz mokre włosy? Wysusz je suszarką X i po sprawie.

Jednak gdy zastosujemy strukturę bajki, w której występuje bohater, przeszkoda i wsparcie, wtedy opowieść zyskuje na wartości.

Budzisz się pełna nadziei, że właśnie dziś będzie „good hair day”, a Ty oszczędzisz godzinę na układaniu fryzury [bohaterka + schemat „była sobie”]. Tymczasem stajesz przed lustrem i widzisz to, co każdego dnia: przesuszone pasma włosów, rozdwojone końcówki, każdy kosmyk układający się w swoją stronę [schemat „każdego dnia” + przeciwnik/przeszkoda]. Wiesz, że to wina codziennego suszenia włosów starą suszarką, ale z drugiej strony – dzisiaj znów musisz to zrobić – tym samym wpadasz w błędne koło. Dziś powiedz STOP niszczeniu włosów! [cel] Wybierz suszarkę X, która nie tylko pomaga w szybkim i łatwym układaniu fryzury [wsparcie], ale również – dzięki funkcji Y – zamyka łuski włosa i chroni je przed działaniem wysokiej temperatury [wsparcie]

Z kolei Artur Jabłoński w książce „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” podpowiada rozmaite formuły copywriterskie, dzięki którym strategia marketingowa może zyskać kilka przydatnych i sprawdzonych technik perswazji.

Wykorzystując SEO storytelling, możemy zatrzymać potencjalnego klienta poprzez zainteresowanie opowieścią. Użycie formuł copywriterskich z kolei zachęci użytkownika, żeby w ogóle kliknął tytuł, który znajdzie w wynikach wyszukiwania. To nie tylko połączenie storytellingu z SEO, ale również copywritingiem sprzedażowym, w którym naturalnie zawiera się słowa kluczowe – a wszystko to możemy nazwać po prostu skuteczną strategią content marketingową.

Formuła: X czegoś na coś

  • 6 sposobów na bezpieczne suszenie włosów
  • 4 akcesoria do włosów, które musisz mieć
  • Ranking 20 najlepiej ocenianych suszarek do włosów

Formuła: Jak?

  • Jak suszyć włosy w bezpieczny sposób?
  • Marzysz o tafli na włosach? Zobacz, jak suszyć włosy zimnym nawiewem!
  • Chcesz wydobyć naturalny skręt? Sprawdź, jak suszyć włosy dyfuzorem!

Formuła: Tajemna wiedza

  • Sekret zdrowych włosów – wystarczy jedno urządzenie!
  • Wiemy, jak suszyć i nie niszczyć włosów
  • Poznaj jedyny właściwy sposób na bezpieczne suszenie włosów

Formuła: Before – After – Bridge

Nie wiesz, jak suszyć włosy w bezpieczny sposób? [przed] Ciesz się mocnymi i zdrowymi włosami! [po] Wybierz suszarkę XYZ już dziś! [przejście]

Czy warto wykorzystać SEO storytelling w swojej strategii?


Dawno, dawno temu ludzie odkryli, że mają wpływ na wyniki pokazywane w wyszukiwarce Google. Myśleli, że po optymalizacji strony i zdobyciu wymarzonych pozycji będą żyli długo i szczęśliwie. Okazało się jednak, że to, co było „dobre” dla robotów wyszukiwarek, niekoniecznie było ciekawe dla użytkowników i potencjalnych klientów.

Dlatego właśnie SEO storytelling jest tak ważny we współczesnych strategiach content marketingowych – w tworzeniu opisów nie liczy się tylko to, żeby roboty wyszukiwarek uznały treści za użyteczne, ale żeby rzeczywiście te teksty takie były. Dobre historie pomagają zoptymalizować tekst pod SEO i zainteresować użytkownika oraz sprawić, żeby z czytelnika stał się klientem.

Nasza agencja SEO łączy techniczny wymiar SEO z kreatywną formą opowieści. Morał z tej opowieści jest krótki i niektórym znany: pisz i dla robota, i dla użytkownika, a będziesz wygranym!

KONIEC

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Co to jest SEO storytelling?

SEO storytelling to technika content marketingowa łącząca opowiadanie historii z optymalizacją tekstów pod SEO. Dzięki marketingowi narracyjnemu możliwe jest wplecenie do tekstu słów kluczowych, co przyczynia się do zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania oraz, gdy użytkownik już pojawi się na naszej stronie, do zwrócenia jego uwagi ciekawą historią i zachęcenia go do zostania na dłużej.

2. Co jest ważne w SEO storytellingu?

W SEO storytellingu ważne jest połączenie technicznej optymalizacji tekstu SEO (nasycenie słowami kluczowymi, topical authority, ustawianie nagłówków, list punktowanych, pogrubień oraz formatowanie dla zachowania czytelności) z historią opartą na emocjach, przeżyciach i doświadczeniach (przedstawienie bohatera/postaci, wykorzystanie autorytetu, zastosowanie retoryki: patos, etos i logos oraz formuł copywriterskich ładujących emocjonalnie czytelnika).

3. Co daje SEO storytelling?

SEO i storytelling w połączeniu może zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, pomóc w zbudowaniu tematyczności strony, zamianie użytkownika w klienta, a co za tym idzie – zwiększeniu współczynnika konwersji. Oprócz tego ta strategia wyróżni firmę na tle konkurencji i wywoła pozytywne skojarzenia z marką. Jeżeli historia zoptymalizowana pod SEO będzie na tyle ciekawa, by inni dzielili się nią w sieci, SEO storytelling może nawet wesprzeć proces link buildingu.