Spis treści

Łatwo i tanio - mity na temat pozycjonowania

W ciągu ostatnich lat powstało kilka mitów o pozycjonowaniu, które wpływają na podejmowanie niekorzystnych decyzji. Zanim więc przejdziemy do powodów, dla których nie warto pozycjonować stron samodzielnie, zastanówmy się, skąd rodzi się pomysł pozycjonowania na własną rękę.


Po pierwsze, pozycjonowanie uważane jest za prostą czynność. Skoro wiele innych firm bierze się za to samodzielnie, to dlaczego akurat Tobie miałoby się nie udać, znacznie przy tym oszczędzając? A już tym bardziej, kiedy wujek Google we wszystkim Ci pomoże i gotowe. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna.


Po drugie, istnieje przeświadczenie, że pozycjonowanie jest tanie. Rodzi się więc pytanie, skąd te kuriozalne kwoty przedstawiane przez agencje SEO? W tym przypadku historia zazwyczaj kończy się machnięciem ręki i pozycjonowaniem na własną rękę. Niestety to błąd - zarówno decyzja o podjęciu samodzielnych działań, jak i przeświadczenie o tym, że pozycjonowanie jest tanie.


Wiemy już, czym kierują się osoby podejmujące działania na własną rękę, a więc czas przejść do powodów, dlaczego nie opłaca się pozycjonować stron www samemu.

1. Duże ryzyko wyboru złej strategii działań

Nie ukrywajmy, w pojedynkę nie dysponujesz takimi zasobami, co agencje SEO. Profesjonaliści biorą udział w szkoleniach i pogłębiają wiedzę o najnowszych metodach pozycjonowania. Ta branża bardzo szybko się zmienia i aby działać skutecznie, nie może Ci umknąć żaden szczegół. Agencje są na to przygotowane tak samo, jak na bieżące dopasowanie nowych strategii do zmieniających się okoliczności. O ile być może znajdziesz czas na przeglądanie części newsów, to czy jesteś pewny, że będziesz umiał wykorzystać tę wiedzę w praktyce?

zła strategia działania

2. Zmiany w algorytmach Google

Algorytmy Google potrafią zmieniać się w zawrotnym tempie. Pandy, Pingwiny i inne "zwierzęta" pojawiają się jako aktualizacje w Google, powodując zawirowania w istotnych kryteriach. To według nich ustalany jest ranking stron na dane słowa kluczowe. Jeżeli chcesz pozycjonować stronę samemu, to także takie zmiany musisz śledzić na bieżąco. Czy masz czas poświęcić się pozycjonowaniu na cały etat? No właśnie! A agencje SEO to robią i to też jest powód, dla którego warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. To oni potrafią szybko zmodyfikować strategię promowania witryny w wyszukiwarce do aktualnych wytycznych. Niestety skończyły się czasy, kiedy dla algorytmu w głównej mierze liczyła się liczba linków, a nie ich jakość. Negatywne linki mogą nieźle namieszać, dlatego niezbędna jest dokładna analiza techniczna.

3. Nakład czasu na pozycjonowanie

Pozycjonowanie to nie jednorazowy wyskok, jak wielu osobom się wydaje. Pisanie artykułów i unikalnych treści, a następnie dodawanie ich do katalogów i blogów pochłania bardzo dużo czasu. Czy prowadząc własną firmę, naprawdę znajdziesz czas jeszcze na takie dodatkowe zajęcie? Myślę, że o to bardzo ciężko, a biorąc pod uwagę godziny na przyswojenie minimalnej wiedzy, to robi się już spory kawałek życia, który mógłbyś przeznaczyć na działania ściśle związane z Twoją branżą. Musisz mieć też świadomość, że niestety przeczytanie dużej liczby książek i artykułów w Internecie nie zagwarantuje Ci takiego obycia z pozycjonowaniem, jaki mają profesjonaliści, dzięki pracy z optymalizacją na co dzień.

4. Ukryte koszty

Nie zakładaj, że wysoka cena świadczy o tym, że agencja chce Cię wykiwać. Musisz pamiętać, że oprócz wynagrodzenia w kosztach znajdują się ukryte pozycje, tj. serwery na zaplecza, kosztowne specjalistyczne programy czy dostęp do płatnych serwisów. Pamiętaj, że firmy SEO często mogą liczyć na rabaty, więc na pewno jest to korzystniejsza opcja niż pozycjonowanie na własną rękę.

5. Kosztowne zaplecze

Wspominaliśmy już o ukrytych kosztach zapleczowych, które są niezbędne do wypozycjonowania witryny. Są to stałe wydatki, poniesione na zamierzony sukces. Zlecając pozycjonowanie strony internetowej , nie musisz się nimi przejmować, ponieważ to agencja buduje nowe lub wykorzystuje istniejące zaplecza, aby wypromować stronę.

6. Kolosalne ceny za narzędzia

Jeżeli podchodzisz do pozycjonowania swojej strony na poważnie, musisz zaopatrzyć się w szereg niezbędnych narzędzi, dzięki którym będziesz mógł na bieżąco analizować swoją sytuację i optymalizować działania. Problem w tym, że te programy nie należą do najtańszych, a Ty płacisz za nie sam. Nie oszukujmy się, nie opłaca Ci się inwestować kilkuset złotych za jedno narzędzie do pozycjonowania tylko Twojej strony www. Korzystając z usług agencji nie musisz o tym myśleć. One już dawno mają te narzędzia, a koszty dzielą się na wielu klientów.

7. Kupić to jedno, korzystać to drugie

Inna sprawa to umiejętne korzystanie z zakupionych narzędzi. Jeżeli działasz na własną rękę i zdecydowałeś się już na konkretne programy, to nadal pozostaje jeszcze kwestia ich znajomości. Może nie są to bardzo skomplikowane rzeczy, ale na pewno będziesz musiał poświęcić na to kolejne godziny. Sprawne posługiwanie się narzędziami oraz umiejętność odczytywania i korzystania z uzyskanych przy ich pomocy danych nie są dodawane w pakiecie z programem. Tego znowu trzeba się od podstaw nauczyć. Zapytam więc jeszcze raz, czy na pewno masz na to czas?

8. Wiedza + praktyka = sukces

Jasne, możesz się wybrać na kurs, poczytać co nieco w Internecie. Mamy ogromny dostęp do treści branżowych i poradników typu "jak pozycjonować stronę samemu". Niestety kilka artykułów nie uczyni z nikogo specjalisty, a trzeba pamiętać, że niektóre działania mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. I to właśnie przemawia za tym, abyś nie działał na własną rękę. Tylko wieloletnie doświadczenie zdobyte przy pozycjonowaniu różnych stron pozwala na efektywne pozyskiwanie pozycji i niwelowanie błędów. Oczywiście, możesz spróbować zdobyć praktykę na własnej skórze, tylko czy masz na to czas, chęci oraz pieniądze na naprawę ewentualnych szkód? Zapewne sam specjalizujesz się w jakiejś konkretnej dziedzinie - pozostaw pozycjonowanie tym, którzy radzą sobie z tym po mistrzowsku.

wiedza

9. Brak szybkich efektów - gwóźdź do trumny

Kolejnym powodem, dla którego nie powinieneś sam zabierać się za pozycjonowanie jest brak szybkich efektów. Uzyskiwanie wysokich pozycji to proces, który musi trwać. Osoby, które pierwszy raz się za to zabierają, chcą zobaczyć efekty w krótkim czasie, przez co działają na oślep i idą na ilość bez opamiętania. Na przykład takie przesycanie tekstów słowami kluczowymi czy linkowanie bez zastanowienia może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego. Doświadczenie specjalistów pozwala im na optymalne dopasowanie wszystkich metod pozycjonowania, które wyniosą Twoją stronę na najwyższe pozycje. Może nie zobaczysz tego od razu, ale efekty na pewno będą widoczne, a Twoja witryna będzie bezpieczna i bez nałożonej kary od Google.

brak efektów

10. Koszty większe niż oszczędności

Wiadomo, oszczędności dobra rzecz, ale nie warto oszczędzać na pozycjonowaniu. Działanie w SEO na własną rękę często jest spowodowane kosztami przedstawionymi przez agencje. Względy finansowe wpływają na podjęcie takiej, a nie innej decyzji, ale niekoniecznie akurat te oszczędności przyniosą Ci korzyści. Może okazać się tak, że pozycjonując stronę samodzielnie, nie tylko wydasz środki na nieumiejętne działania, to jeszcze później tak czy siak trafisz do agencji SEO z prośbą o ratunek Twojej witryny. Wtedy koszty mogą być znacznie większe od Twoich oszczędności.

11. Dyscyplina i systematyczność

Musisz być świadomy, że pozycjonowanie wymaga dyscypliny i ciągłych działań. Nie wystarczy, że czasem usiądziesz i wrzucisz artykuł na bloga. To ciężki proces, który wymaga wiele zaangażowania i systematyczności w działaniach. Pozycjonowania nie da się dobrze robić, nie poświęcając temu mnóstwa czasu i energii.

12. Dobry audyt nie jest zły

Niestety albo i stety, pozycjonowanie i obszar marketingu internetowego stale się rozrasta. Z tego powodu nie warto na własną rękę ładować się w paszczę konkurencji, która korzysta z usług firm pozycjonerskich. Profesjonalistów nie przebijesz. Inną kwestią jest fakt, że agencje SEO przygotowują audyt, pozwalający na wskazanie istniejących problemów oraz dostosowywanie strategii. Strony są analizowane przez agencje pod każdym aspektem - nazwa domeny, optymalizacja treści czy link building.

dobry audyt

13. Wszystko w zasięgu ręki

Wolisz działać na własną rękę czy mieć zawsze wszystko pod ręką? Działanie po omacku nie tylko może Ci zaszkodzić pod kątem pozycji Twojej strony w wyszukiwarce, ale może mieć także wpływ na inne kwestie, z którymi sam sobie nie poradzisz. Korzystając z agencji SEO czy agencji interaktywnej masz wszystkich specjalistów z pokrewnych dziedzin w jednym miejscu. Dzięki temu działania poszczególnych działów nie kolidują ze sobą, tylko tworzą wspólną całość, gwarantując sukces Twojej strony. Plusem jest także to, że w razie jakichkolwiek problemów, wszystko zostaje rozwiązane w ekspresowym tempie. Pamiętaj, że przeszkody, jakie możesz napotkać, działając w pojedynkę, niekoniecznie da się łatwo samemu rozwiązać.

wszystko w zasięgu ręki

14. Optymalizacja strony w parze z kodowaniem?

O ile możesz poznać podstawy SEO i stopniowo zagłębiać się w nie coraz bardziej, o tyle musisz wiedzieć, że to jeszcze nie wszystko. Na optymalizację SEO składa się ogrom czynników, które wymagają znacznie więcej, np. wiedzy z kodowania stron. Czy jesteś na to gotowy? Agencje interaktywne mają swoich specjalistów również w tej dziedzinie, dzięki czemu możesz mieć pewność, że wszystko zostanie zrobione, jak należy.

Optymalizacja strony

15. Pytania bez odpowiedzi

Podobno kto pyta, ten nie błądzi, ale co w przypadku, kiedy nie ma nikogo, kto mógłby odpowiedzieć na nurtujące nas kwestie? Pozycjonowanie może wydawać się proste, ale w trakcie samodzielnej zabawy będzie budzić masę wątpliwości. Pewnie Cię zaskoczę, ale niestety wujek Google nie potrafi odpowiedzieć na wszystkie pytania, na które profesjonaliści znają odpowiedź z własnego doświadczenia. Istnieje ryzyko, że zapytania pojawiające się w Twojej głowie pozostaną nierozwikłane, a Twoje działania będą wyglądały, jakby były wykonywane z zasłoniętymi oczami. Może też okazać się, że pomiędzy Twoimi przewidywaniami a praktyką po prostu "nie ma fal". Czy naprawdę chcesz się dowiadywać o słuszności swoich ruchów, testując je na własnej stronie?