Słowa kluczowe i ich wybór możemy usystematyzować na wiele sposobów, jednym z nich jest ilość wyrazów w wyszukiwanej frazie. Poza pewnymi wyjątkami, otrzymamy w ten sposób frazy których złożoność mówi wiele o tym, jakiego klienta przyciągają na stronie www.

Wykres pozycjonowanie long tail

Wyszukiwane przez odbiorców słowa kluczowe możemy podzielić zależnie od ilości wyrazów w wyszukiwanej frazie:

Fat head

Krótkie frazy kluczowe, składające się z jednego, czasem dwóch słów kluczowych. Są to głównie rzeczowniki i brandy, które charakteryzują się bardzo dużą ilością zapytań oraz wysoką konkurencyjnością. Klient używający takich słów jest często niezdecydowany, znajduje się na początku tzw. lejka sprzedaży. Przy takim wyszukiwaniu, na strony www trafia zarówno klient szukający produktu jak i porównań, czy np. ogólnych informacji o marce. Najlepszymi przykładami są frazy ogólne takie jak:

  • buty
  • pozycjonowanie
  • komputer
  • Joomla
  • Nike
  • Adidas

Frazy Fat Head stanowią około 18% wszystkich zapytań, jednak ich zasób dla każdej strony jest niewielki i łatwy do ustalenia. Czyni to z nich często niedościgniony cel w pozycjonowaniu witryny. Zwłaszcza dla konkurencyjnych branż, gdzie pierwsze pozycje zajmują stare i mocno rozbudowane witryny z bogatym zapleczem. Zdobycie dobrych pozycji przez nowe witryny to praca na lata.

Chunky Middle

Wyrażenia składające się z dwóch lub trzech słów kluczowych. Znajdujemy tutaj bardziej szczegółowe zapytania, np.:

  • buty do biegania
  • strona Joomla
  • hodowla jedwabników
  • bluza Nike

Potencjalny odbiorca naszej witryny prawdopodobnie znajduje się głębiej w lejku sprzedaży niż w przypadku Fat Headów, jednak dalej są to zarówno osoby szukające informacji jak i potencjalni klienci. Zapytania takie stanowią około 12% całości i podobnie jak w przypadku Fat Head, pozycje w konkurencyjnych branżach wymagają dużego zaplecza, bogatych treściowo serwisów i długiej pracy.

Long Tail

Czyli tzw. "długi ogon", sedno naszego artykułu, to frazy powyżej trzech słów kluczowych, które wyszukiwane są stosunkowo rzadko, jednak dzięki swojej szczegółowości wpisywane są przez o wiele bardziej zdecydowanych odbiorców niż w przypadku 2 poprzedników. Przykładami takich fraz będą:

  • jakie buty do biegania do 300 zł,
  • ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej,
  • jak zacząć hodowlę jedwabników,
  • jak zainstalować moduł Joomla,
  • czarna bluza Nike z kapturem

Zgodnie z klasyczna teorią lejka sprzedaży, odbiorca korzystający z tak szczegółowych fraz jest bardziej skłonny do konwersji niż na początku procesu zakupowego. Często proces poszukiwania informacji ma już za sobą i szuka sklepu bądź wykonawcy. Frazy Long Tail stanowią około 70% wszystkich zapytań, jednak cechują się bardzo niską powtarzalnością w przeciwieństwie do wcześniej wspomnianych Fat Head i Chunky Middle.

Główne zalety pozyjonowania Long Tail

Niższy koszt. Treść oraz zaplecze potrzebne do skutecznego pozycjonowania długich fraz jest po prostu tańsze w wykonaniu. Wymaga dużo mniejszego nakładu pracy, serwis internetowy nie musi posiadać tak bogatej i kompleksowo rozbudowanej treści jak w przypadku krótszych i bardziej konkurencyjnych fraz. Szczególnie dobrze widać to w Google AdWords, gdzie wysokie pozycje na dużo dłuższe frazy wymagają od nas najczęściej dużo niższych stawek.

Szybszy efekt. Częściowo z poprzedniej zalety wynika również kolejna istotna wartość, czyli dużo szybszy efekt pozycjonowania. W przypadku długich fraz Long Tail, efekt pojawia się szybciej niż gdy próbujemy uzyskać wysokie pozycje dla konkurencyjnych, krótkich fraz kluczowych. Często efekty przynosi już odpowiednia optymalizacja, dobra treść oraz właściwe linkowanie. Wysokie pozycje pojawiają się błyskawicznie po przeindeksowaniu strony przez roboty Google.

Wysoka stabilność pozycji. Dzięki niższej konkurencyjności i łatwości pozycjonowania Long Tail, frazy utrzymują się dłużej na uzyskanych pozycjach. Nie są tak wrażliwe na pozycjonowanie konkurencji (która jest po prostu mniejsza z powodu ilości potencjalnych słów kluczowych), a także na aktualizacje algorytmu.

Wyższy współczynnik konwersji. Odnosząc się do wspomnianego lejka sprzedaży, odbiorca korzystający z fraz Long Tail to osoba na samym końcu procesu zakupowego. Docieramy w ten sposób do odbiorcy nastawionego na kupno, który cały proces kreowania potrzeby, wyszukiwania informacji oraz porównywania produktów ma za sobą. Ruch dla szczegółowych i długich fraz charakteryzuje się wyższym współczynnikiem konwersji. Dotyczy to zarówno pozycjonowania jak i reklam AdWords.

Semantyczne słowa kluczowe (LSI) i wpływ długiego ogona na pozycjonowanie strony internetowej

Warto również wspomnieć o wpływie długiego ogona na pozycjonowanie krótszych i trudniejszych fraz. Trendy w pozycjonowaniu stron www zmieniły się w ciągu ostatnich kilku lat naprawdę znacząco. Na chwilę obecną Google oczekuje stron, które kompleksowo obejmują dany temat. Nie jest możliwe skuteczne pozycjonowanie krótkiej i trudnej frazy bez zadbania o odpowiednią treść poboczną, która dobrze obejmuje długi ogon utworzony z pomocą tzw. semantycznych słów kluczowych (LSI). Stąd między innymi taki wzrost popularności blogów i artykułów na stronach internetowych.

Jak dobrać długi ogon?

Przede wszystkim należy szczegółowo przeanalizować zawartość naszej witryny. Sprawdzić które elementy nasza strona www już obejmuje, jakie podstrony należy rozbudować lub utworzyć. Jeśli znamy tylko krótkie Fat Heady, to droga do długiego ogona może wyglądać następująco:

Oczywiście należy mieć na uwadze cały czas główną funkcję strony, z którą część fraz może się na pierwszy rzut oka kłócić, ale przy odrobinie kreatywności powinnyśmy znaleźć odpowiednią treść do każdego długiego ogona związanego z naszą witryną.

Narzędzia pomocne przy szukaniu fraz Long Tail

Oto kilka narzędzi pomocnych w planowaniu strategii SEO naszej witryny oraz szukaniu inspiracji również dla długiego ogona:

Planer słów kluczowych AdWords - nie jest to narzędzie dedykowane do SEO, jednak przemawia za nim jego dostępność i statystyki wyszukiwania. Wyniki są często aż zbyt szerokie i planer skupia się na najbardziej popularnych frazach, jednak jest to dobry punkt wyjścia do dalszych prac.

Planer słów kluczowych Google AdWords

Ubersuggest - kolejny planer, jest darmowy i zwraca dużo bardziej rozbudowane wyniki. Lista tworzona jest głównie na podstawie sugestii z planera Google AdWords oraz LSI widocznych w wynikach wyszukiwania. Narzędzie obsługuje wiele języków, zwraca potencjalną ilość zapytań, koszt w przypadku kampanii Google AdWords, oraz konkurencyjność frazy, która ułatwi nam określenie nakładu prac potrzebnego dla danego słowa kluczowego.

Ubersuggest

Answerthepublic - narzędzie o bardzo przyjaznym interfejsie, nieocenione gdy potrzebujemy pomysłów na długi ogon i treść, ponieważ zwraca odpowiedzi również w postaci konkretnych pytań dotyczących naszej frazy. Narzędzie jest darmowe i zwraca wynik w postaci przejrzystych wykresów. Nie posiada jednak żadnych statystyk dotyczących konkurencyjności czy potencjalnego ruchu.

Answerthepublic

Czy warto zainteresować się długim ogonem?

Oczywiście. Niezależnie od tego czy mamy mały budżet, gdzie pozycjonowanie Long Tail będzie głównym źródłem ruchu, czy może jednak ma być wspomagaczem dla krótkich i bardziej konkurencyjnych fraz, długi ogon jest nieodzownym elementem SEO.