Pozycjonowanie na długi ogon, czyli słowa kluczowe na pierwszym miejscu


Słowa kluczowe i ich wybór możemy usystematyzować na wiele sposobów, jednym z nich jest ilość wyrazów w wyszukiwanej frazie. Poza pewnymi wyjątkami otrzymamy w ten sposób frazy których złożoność mówi wiele o tym, jakiego klienta przyciągają na stronie www.

pozycjonowanie long tail

Wyszukiwane przez odbiorców słowa kluczowe możemy podzielić zależnie od ilości wyrazów w wyszukiwanej frazie:

Fat head

Krótkie frazy kluczowe, składające się z jednego, czasem dwóch słów kluczowych. Są to głównie rzeczowniki i brandy, które charakteryzują się bardzo dużą ilością zapytań oraz wysoką konkurencyjnością. Klient używający takich słów jest często niezdecydowany, znajduje się na początku tzw. lejka sprzedaży. Przy takim wyszukiwaniu, na strony www trafia zarówno klient szukający produktu jak i porównań, czy np. ogólnych informacji o marce. Najlepszymi przykładami są frazy ogólne takie jak:

  • buty
  • pozycjonowanie
  • komputer
  • Joomla
  • Nike
  • Adidas

Frazy Fat Head stanowią około 18% wszystkich zapytań, jednak ich zasób dla każdej strony jest niewielki i łatwy do ustalenia. Czyni to z nich często niedościgniony cel w pozycjonowaniu witryny. Zwłaszcza dla konkurencyjnych branż, gdzie pierwsze pozycje zajmują stare i mocno rozbudowane witryny z bogatym zapleczem. Zdobycie dobrych pozycji przez nowe witryny to praca na lata.

Frazy Chunky Middle

Wyrażenia składające się z dwóch lub trzech słów kluczowych. Znajdujemy tutaj bardziej szczegółowe zapytania, np.:

Potencjalny odbiorca naszej witryny prawdopodobnie znajduje się głębiej w lejku sprzedaży niż w przypadku Fat Headów, jednak dalej są to zarówno osoby szukające informacji jak i potencjalni klienci. Zapytania takie stanowią około 12% całości i podobnie jak w przypadku Fat Head, pozycje w konkurencyjnych branżach wymagają dużego zaplecza, bogatych treściowo serwisów i długiej pracy.

Pozycjonowanie long tail


Czyli tzw. "długi ogon", sedno naszego artykułu, to frazy powyżej trzech słów kluczowych, które wyszukiwane są stosunkowo rzadko, jednak dzięki swojej szczegółowości wpisywane są przez o wiele bardziej zdecydowanych odbiorców niż w przypadku 2 poprzedników. Przykładami takich fraz będą:

  • jakie buty do biegania do 300 zł,
  • ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej,
  • jak zacząć hodowlę jedwabników,
  • jak zainstalować moduł Joomla,
  • czarna bluza Nike z kapturem

Zgodnie z klasyczną teorią lejka sprzedaży, odbiorca korzystający z tak szczegółowych fraz jest bardziej skłonny do konwersji niż na początku procesu zakupowego. Często proces poszukiwania informacji ma już za sobą i szuka sklepu bądź wykonawcy. Frazy Long Tail stanowią około 70% wszystkich zapytań, jednak cechują się bardzo niską powtarzalnością w przeciwieństwie do wcześniej wspomnianych Fat Head i Chunky Middle.

Główne zalety pozyjonowania Long Tail

Niższy koszt. Treść oraz zaplecze potrzebne do skutecznego pozycjonowania długich fraz jest po prostu tańsze w wykonaniu. Wymaga dużo mniejszego nakładu pracy, serwis internetowy nie musi posiadać tak bogatej i kompleksowo rozbudowanej treści jak w przypadku krótszych i bardziej konkurencyjnych fraz. Szczególnie dobrze widać to w Google AdWords, gdzie wysokie pozycje na dużo dłuższe frazy wymagają od nas najczęściej dużo niższych stawek. Krótko mówiąc, cena pozycjonowania long tail powinna być zawsze niższa niż pozycjonowanie fraz typu fat head.

Szybszy efekt. Częściowo z poprzedniej zalety wynika również kolejna istotna wartość, czyli dużo szybszy efekt pozycjonowania. W przypadku długich fraz Long Tail, efekt pojawia się szybciej niż gdy próbujemy uzyskać wysokie pozycje dla konkurencyjnych, krótkich fraz kluczowych. Często efekty przynosi już odpowiednia optymalizacja, dobra treść oraz właściwe linkowanie. Wysokie pozycje pojawiają się błyskawicznie po przeindeksowaniu strony przez roboty Google.

Wysoka stabilność pozycji. Dzięki niższej konkurencyjności i łatwości pozycjonowania Long Tail, frazy utrzymują się dłużej na uzyskanych pozycjach. Nie są tak wrażliwe na pozycjonowanie konkurencji (która jest po prostu mniejsza z powodu ilości potencjalnych słów kluczowych), a także na aktualizacje algorytmu.

Wyższy współczynnik konwersji. Odnosząc się do wspomnianego lejka sprzedaży, odbiorca korzystający z fraz Long Tail to osoba na samym końcu procesu zakupowego. Docieramy w ten sposób do odbiorcy nastawionego na kupno, który cały proces kreowania potrzeby, wyszukiwania informacji oraz porównywania produktów ma za sobą. Ruch dla szczegółowych i długich fraz charakteryzuje się wyższym współczynnikiem konwersji. Dotyczy to zarówno pozycjonowania jak i reklam AdWords.

Semantyczne słowa kluczowe (LSI) i wpływ długiego ogona na pozycjonowanie strony internetowej

Warto również wspomnieć o wpływie długiego ogona na pozycjonowanie krótszych i trudniejszych fraz. Trendy w pozycjonowaniu stron www zmieniły się w ciągu ostatnich kilku lat naprawdę znacząco. Na chwilę obecną Google oczekuje stron, które kompleksowo obejmują dany temat. Nie jest możliwe skuteczne pozycjonowanie krótkiej i trudnej frazy bez zadbania o odpowiednią treść poboczną, która dobrze obejmuje długi ogon utworzony z pomocą tzw. semantycznych słów kluczowych (LSI). Stąd między innymi taki wzrost popularności blogów i artykułów na stronach internetowych.

Chcąc wyjaśnić, czym są semantyczne słowa kluczowe (LSI), można przytoczyć przykład słowa „zamek”. Artykuł w kontekście historii średniowiecza, rycerskich pojedynków czy królewskich komnat przypisuje się raczej zamkowi księżniczki niż zamkowi błyskawicznemu w kurtce lub zamkowi w drzwiach. Z kolei opowieść o plaży i nadmorskich zabawach bardziej pasuje do zamków z piasku. Tym prostym porównaniem wyjaśnia się zależność i kontekst semantycznych słów kluczowych. Im więcej ich w tekście czy artykule dotyczącym konkretnej frazy kluczowej i długiego ogona, tym lepiej.

Jak dobrać frazy do pozycjonowania na długi ogon?


Chcąc właściwie dobrać słowa kluczowe long tail, przede wszystkim należy szczegółowo przeanalizować zawartość naszej witryny. Sprawdzić które elementy nasza strona www już obejmuje, jakie podstrony należy rozbudować lub utworzyć. Jeśli znamy tylko krótkie Fat Heady, to droga do długiego ogona może wyglądać następująco:

Oczywiście należy mieć na uwadze cały czas główną funkcję strony, z którą część fraz może się na pierwszy rzut oka kłócić, ale przy odrobinie kreatywności powinnyśmy znaleźć odpowiednią treść do każdego długiego ogona związanego z naszą witryną.

Dobór fraz do długiego ogona należy oprzeć na konkretnych danych i profesjonalnej analizie. Oczywiście w niektórych sytuacjach odbywa się to intuicyjnie, ale zawsze warto korzystać z dostępnych rozwiązań, które podpowiedzą, czy idziemy w dobrym kierunku. Dlatego pozycjonowanie na długi ogon powinno być realizowane przez doświadczonych specjalistów z agencji SEO - którzy oprócz wiedzy i umiejętności, będą mogli skorzystać także z branżowych narzędzi. Dobór fraz z długiego ogona wydaje się logiczny i prosty, ale w teorii. W praktyce jednak to proces wymagający właściwej analizy strony internetowej oraz przygotowania strategii pozycjonowania szerokiego.

Żeby long tail SEO przyniosło oczekiwane rezultaty, musi być właściwie zrealizowane zarówno pod względem technicznym, jak i kreatywnym. Należy pamiętać, że nawet najlepsze narzedzie - bez właściwej obsługi i czynnika ludzkiego - nie pomoże w odpowiedniej optymalizacji strony internetowej. Podobnie jest w sytuacji, że nawet najlepszy specjalista, bez odpowiednich narzędzi, nie jest w stanie dokładnie przeanalizować aktualnej kondycji strony internetowej oraz dobrać najlepszej strategii long tail SEO.

Narzędzia pomocne przy szukaniu fraz długiego ogona


Oto kilka narzędzi pomocnych w planowaniu strategii SEO naszej witryny oraz szukaniu inspiracji również dla fraz z długiego ogona. Są to zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia (niektóre z nich są dostępne za darmo w ograniczonej wersji).

Planer słów kluczowych Google Ads - nie jest to narzędzie skierowane typowo pod SEO, jednak przemawia za nim jego dostępność i statystyki wyszukiwania. Wyniki są często aż zbyt szerokie i planer skupia się na najbardziej popularnych frazach, jednak jest to dobry punkt wyjścia do dalszych prac. Jak widać, planer słów kluczowych może być przydatny nie tylko w kampaniach sponsorowanych, ale również wpływać na to, żeby strategia pozycjonowania szerokiego była trafna i skuteczna.

Planer słów kluczowych Google AdWords

Ubersuggest - kolejny planer, jest darmowy i zwraca dużo bardziej rozbudowane wyniki. Lista tworzona jest głównie na podstawie sugestii z planera Google AdWords oraz LSI widocznych w wynikach wyszukiwania. Narzędzie obsługuje wiele języków, zwraca potencjalną ilość zapytań, koszt w przypadku kampanii Google AdWords, oraz konkurencyjność frazy, która ułatwi nam określenie nakładu prac potrzebnego dla danego słowa kluczowego.

Ubersuggest

Answerthepublic - narzędzie o bardzo przyjaznym interfejsie, nieocenione gdy potrzebujemy pomysłów na długi ogon i treść, ponieważ zwraca odpowiedzi również w postaci konkretnych pytań dotyczących naszej frazy. Narzędzie jest darmowe i zwraca wynik w postaci przejrzystych wykresów. Nie posiada jednak żadnych statystyk dotyczących konkurencyjności czy potencjalnego ruchu.

Answerthepublic

Google Trends - darmowe, jednak niedoceniane do końca narzędzie w kontekście optymalizacji stron internetowych oraz doboru słów kluczowych. Trendy Google ujawniają realne i aktualne intencje użytkowników. Na podstawie statystyk z tego narzędzia możliwe jest także porównanie popularności fraz kluczowych na osi czasu. Google Trends daje także możliwość wyszukiwania fraz typu long tail z uwzględnieniem regionu. To świetne rozwiązanie dla kampanii kierowanych lokalnie.

Surfer SEO - do wyboru jest bezpłatna wtyczka Keyword Surfer lub pełna wersja programu Surfer SEO, w którym można skorzystać z modułu Keyword Research. W narzędziu możliwe jest także wygenerowanie kredytu w Content Editorze, który na podstawie konkurencyjnych stron i contentu zawartego na nich, oblicza średnią liczbę optymalnego nasycenia tekstu frazami kluczowymi. W programie znajdują się zarówno krótkie i konkurencyjne, jak i bardziej niszowe, ale i szczegółowe frazy long tail.

Ahrefs - komercyjne narzędzie z modułem Keyword Explorer, który umożliwia analizę fraz kluczowych, statystyk związanych z ich wyszukiwaniem, a nawet filtrowania słów kluczowych po wynikach zawierających konkretne słowa, np. „jak”, „ile”, „czy”, które bardzo przydają się w tworzeniu pytań tożsamych z intencją użytkownika. Odpowiednie wykorzystanie tych danych sprawia, że pozycjonowanie long tail jest naprawdę skuteczne.

Senuto - płatne narzędzie, w którym można wyszukać frazy długiego ogona oraz przeanalizować widoczność strony na konkretne słowa wpisywane do wyszukiwarki Google. Dzięki szerokiej perspektywie danych, porównaniu do konkurencji i szczegółowym informacjom można stworzyć niezawodną strategię pozycjonowania szerokiego na długi ogon.

SEMSTORM - kolejne z najbardziej znanych i popularnych narzędzi stosowane w codziennej pracy w branży SEO. Dzięki podpowiedziom słów kluczowych w SEMSTORM można odkryć zapytania użytkowników oraz ich realne potrzeby, z którymi zwracają się do wyszukiwarki. Pomaga to nie tylko w doborze słów kluczowych, ale wykorzystania tego potencjału do wymyślania nowych tematów na bloga czy artykuły sponsorowane.

Pozycjonowanie długi ogon - czy warto się zainteresować?


Oczywiście. Niezależnie od tego czy mamy mały budżet - nie stać nas na wysokie ceny usług pozycjonowania - gdzie pozycjonowanie Long Tail będzie głównym źródłem ruchu, czy może jednak ma być wspomagaczem dla krótkich i bardziej konkurencyjnych fraz, długi ogon jest nieodzownym elementem SEO.

Frazy z długiego ogona sprawdzają się zarówno w e-commerce, jak i serwisach internetowych. Pozycjonowanie (również lokalne) z ich wykorzystaniem przynosi wiele korzyści, o których poniżej.

Efekty pozycjonowania long tail


Szerokie pozycjonowanie stron na długi ogon jest o tyle korzystne, że w przypadku spadku pozycji na wybrane słowa kluczowe, zawsze jest szansa na to, żeby pozyskiwać ruch i konwersje z innych fraz.

  • Większy ruch (nawet o kilkanaście procent)
  • Dotarcie do grupy docelowej
  • Wartościowe konwersje
  • Budowanie widoczności całej witryny na wiele fraz powiązanych ściśle z ofertą
  • Większa szansa na sprzedaż
  • Dostarczenie użytkownikom konkretnych, szczegółowych wyników
  • Znajomość i celne trafienie w potrzeby użytkowników
  • Mniejsza konkurencja
  • Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania
  • Budowanie świadomości marki

Wszystkie te efekty przekładają się na realne zyski i realizację celów biznesowych. Frazy z długiego ogona często wpływają także na frazy generyczne, czyli te bardziej ogólne. W sytuacji, gdy domena zyskuje siłę, a marka pozycję lidera na rynku, wówczas użytkownicy bardziej ufają konkretnej witrynie, a to pokazuje robotom Google, że nasza strona zasługuje na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie szerokie na długi ogon sklepów internetowych czy stron www?


SEO - zarówno dla e-commerce, jak i serwisów internetowych jest tak samo ważne. Strategia oparta na frazach long tail sprawdzi się w przypadku obu rodzajów witryn. Dla sklepów internetowych może to być szansa na sprzedaż konkretnych produktów i zwiększenie ruchu na dodatkowe słowa kluczowe (np. z artykułów poradnikowych), a dla przedsiębiorstw usługowych trafienie do ściśle określonej grupy docelowej i promowanie własnej oferty.

Włącz frazy long tailowe do strategii SEO, zawalcz o nowych użytkowników i potencjalnych klientów, nasyć treści nowymi słowami kluczowymi i semantycznymi oraz zainwestuj w przypływ wartościowych konwersji.

Z naszą pomocą możesz tego dokonać! Posiadamy odpowiednie narzędzia, umiejętności i doświadczenie do prowadzenia skutecznego marketingu w wyszukiwarkach. Gdy inni z kulą ogon ze strachu przed konkurencją, Ty go wykorzystaj i zwiększ widoczność swojej strony na frazy na tzw. długi ogon!

 wyceń usługę pozycjonowania na długi ogon
 

FAQ

1. Co to jest pozycjonowanie na długi ogon (long tail)?

Pozycjonowanie na długi ogon jest strategią SEO, której celem jest zwiększenie widoczności witryny internetowej na wiele długich i bardziej szczegółowych fraz kluczowych w dowolnej wariacji.

2. Czym są frazy long tail (na tzw. długi ogon)?

Frazy na tzw. długi ogon, czyli long tail, to bardziej szczegółówe i rozbudowane słowa kluczowe niż frazy generyczne. Frazą long tail jest wyrażenie: czerwona rozkloszowana sukienka - a frazą ogólną, generyczną: sukienka. W przypadku fraz longtailowych, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, jest większa szansa na konwersję.

3. Jakie są efekty pozycjonowania na długi ogon?

Bardziej szczegółowe i konkretne frazy kluczowe to większa szansa na zdobycie wysokich pozycji na wybrane wyrażenia kluczowe, a do tego wartościowe konwersje, ponieważ oferta skierowana jest do konkretnej grupy docelowej.