Spis treści

 wyceń sklep internetowy
 

1. Mobile First Index, czyli M-commerce wyrocznią Twoich pozycji

Telefon jest przedłużeniem Twojej ręki? Nie dziw się więc, że to mobile powinno być Twoją myślą przewodnią na najbliższe kilka lat. Jeżeli sklepy internetowe chcą działać na wysokim poziomie, muszą umożliwiać robienie zakupów przez telefon. Urządzenia mobilne są wykorzystywane przez konsumentów zarówno do dokonywania transakcji, jak i samego przeglądania produktów, dlatego strona e-sklepu musi być responsywna i dostosowana do odbiorcy mobilnego.

WAŻNE! Google działa wedle zasady Mobile First Indeks, a to oznacza, że to właśnie mobilna odsłona Twojego sklepu decyduje o pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

2. Sprawna obsługa klienta ecommerce

"Nieważne jak, byle by mówili" - to powiedzenie nie sprawdza się w przypadku sklepów internetowych. W dobie Internetu i portali społecznościowych każdy niezadowolony klient może wyrazić swoją opinię, ukazując ją wszystkim Twoim odbiorcom. Czarny PR nie jest tym, czego potrzebuje sklep internetowy, dlatego należy dbać o sprawną obsługę klienta. A jeżeli już pojawi się jakaś wpadka, musisz reagować niczym sprinter, aby złość i niezadowolenie nie odbiło się na wizerunku całego sklepu i nie poskutkowało utratą innych klientów.

3. Personalizacja oferty w ecommerce

Personalizacja to słowo klucz w nadchodzących sezonach. Aby piąć się w tej dziedzinie potrzebna jest gruntowna analiza danych. Preferencje odbiorców i informacje dotyczące ich zachowań możesz zdobyć, łącząc AI i Machine Learnig. Dzięki takim zabiegom dopasujesz swoje działania sprzedażowe do oczekiwań Twoich potencjalnych klientów.

4. Customer experience

Do jednych z ważniejszych trendów należy dbałość o odczucia klientów. Na costumer experience składa się zarówno ich obsługa, jak i dostosowywanie się do preferencji, odpowiednia komunikacja oraz dawanie im poczucia wyjątkowości. Ten trend nie dotyczy tylko finalizacji zamówienia. Customer experience obejmuje cały proces zakupowy i koniecznie trzeba o tym pamiętać.

sklepy internetowe

5. Unikatowe treści są zawsze w cenie

Wartościowe treści w sklepie internetowym to droga do Twojego sukcesu także pod względem pozycjonowania. Twój serwis będzie lepiej widoczny, kiedy umieścisz w nim własne opisy produktów oraz usług. Dodatkowym wzmocnieniem mogą okazać się także wpisy na blogu. Im więcej nietuzinkowych treści znajdzie się w Twoim sklepie internetowych, tym mocniej wesprzesz swoje SEO. Wskocz na jeszcze wyższe pozycje, używając słów kluczowych w swoich tekstach. Nie mamy tutaj na myśli zapychania strony "preclami". Staraj się, aby publikowane treści były wartościowe dla Twoich potencjalnych klientów.

6. Social media

Media społecznościowe kilka lat temu stały się głównym sposobem komunikacji z firmami i wciąż będą nabierać na sile. Komunikowanie i aktywne działanie w social'ach to trend, który z roku na rok będzie umacniał swoją pozycję. To fanpage'e budują lojalność i przywiązanie klientów do danego sklepu internetowego. Są też przepustką do coraz szerszego grona odbiorców, poprzez publikowanie atrakcyjnych prezentacji produktowych czy ofert specjalnych.

7. Social Commerce - sprzedaż w mediach społecznościowych

Słyszałeś o sprzedaży społecznościowej? To trend, który dopiero raczkuje, ale posiada wielki potencjał na przyszłość. To przecież właśnie social media zrzeszają na swoich platformach wielu potencjalnych klientów, więc warto się tą nowością nieco zainteresować. Fanpage'e dają markom coraz większe możliwości. Firmy na Facebooku mogą tworzyć katalogi ze swoimi produktami, natomiast Instagram pozwala oznaczać je na zdjęciach. Niejaką rewolucją okazała się platforma Marketplace, czyli takie małe fejsbookowe Allegro. Możemy spodziewać się, że i w kwestii zakupów online, Facebook będzie się stale rozwijał oraz pędził z wprowadzaniem kolejnych nowości. Z niecierpliwością na nie czekamy :-)

Social Commerce

8. Chatboty w ecommerce

Wymagania klientów względem sklepów internetowych stale rosną. Użytkownicy internetu poszukują idealnych rozwiązań i produktów o różnych porach dnia. E-sklepy muszą dotrzymać im tempa, dlatego nadeszła era chatbotów. Pozwalają one na całodniowy kontakt z klientami, jednak muszą być dobrze zaprogramowane. Pamiętajmy, że to tylko sztuczna inteligencja i nie może ona przewidzieć wszystkich problemów Twoich klientów. Jest to na pewno droga, która usprawni Wasze kontakty i częściowo zaspokoi odbiorców, a przecież to oni są najważniejsi.

9. Rozszerzona rzeczywistość wirtualna - VR

Technologia idzie do przodu, a wraz z nią pojawiają się kolejne trendy w e-handlu. Czy pomyślałbyś kilka lat temu, że będziesz mógł wybierać produkty na podstawie realnych wizualizacji? Dziś to możliwe! Przykładem jest Ikea, która z duchem nowoczesności postawiła na aplikację. Nie jest to jednak taki zwykły dodatek. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości wirtualnej możesz zobaczyć, jak produkty z oferty szwedzkiej sieciówki prezentują się w Twoim domu jeszcze przed ich zakupem. Jesteśmy pewni, że w ślad za gigantami pójdą niedługo inne marki, a VR i AR będą kluczowymi trendami w branży e-commerce.

10. Darmowe zwroty a ecommerce

Brak kolejek do przymierzalni i kas, zakupy w zaciszu własnego domu - to cechy, które tworzą przewagę sklepów internetowych nad tymi stacjonarnymi. Ale to nie wszystko! Zakupy online coraz częściej można bardzo łatwo zwrócić, co dało drogę do nowego trendu, popularnego szczególnie wśród branży odzieżowej. Klienci zamawiają kilka produktów, przymierzają je w domu i wybierają jeden z nich. A co z resztą? Pozostałe artykuły odsyłane są kurierem na koszt firmy. To ogromna wygoda dla klientów, która przeciąga ich do sklepów internetowych oferujących darmowe zwroty.

11. Błyskawiczna dostawa to podstawa e-commerce

Same day delivery to kierunek, który świetnie radzi sobie w obszarze e-sklepów z artykułami spożywczymi, natomiast nadal kuleje w innych branżach. Głównym powodem są oczywiście ceny usług transportowych, ale i to okazuje się nie być wystarczającą wymówką. Klienci są skorzy zapłacić więcej, aby otrzymać zamówiony produkt tego samego dnia. To znak dla e-sklepów, aby umożliwiały taką opcję swoim nabywcom. Tym bardziej, że sieć sprzedawców i dostawców stale się rozrasta i coraz więcej sklepów internetowych lada chwila zacznie wykorzystywać tę lukę w dostawie. Jest na to też inny sposób. Duże firmy podchodzą do transportu kompleksowo, budując własne centra logistyczne czy rozsiewając swoje magazyny po Europie. Oczywiście to rozwiązania dla gigantów, ale na pewno każdy sklep internetowy może znaleźć swój złoty środek na dostawę jeszcze tego samego dnia!

12. Płatności mobilne w ecommerce

Chyba nikt nie lubi wypełniać formularzy do przelewu i pozostałych danych niezbędnych przy zakupach online. Dla wielu potencjalnych klientów jest to główny powód porzucania koszyków. W szybkim porównaniu okazuje się, że nabywcy wolą nawet zrezygnować z produktu niż „bawić się” w potwierdzenia lub zostawić zakupy na później. Szybkie płatności dają możliwość zakupu danego produktu tu i teraz, o dowolnej porze, w dowolnym miejscu i to właśnie w tym kierunku podąża dziś świat e-commerce. Okazuje się, że popularność mobilnego płacenia aplikacją czy telefonem, zyskuje coraz więcej zwolenników. Z czasem będzie ich tylko przybywać, a płatności będą jeszcze szybsze i prostsze.

płatnosci ecommerce

13. E commerce sklep internetowy - głosowe zamówienia

Zakupy przez internet mają być przede wszystkim wygodne. Czemu więc nie wprowadzić opcji składania zamówień głosowo? Jakiś czas temu mogliśmy obserwować wejście na rynek Alexy, czyli urządzenia, które wykonuje nasze polecenia - wyszukiwanie informacji w internecie, włączanie muzyki itp. Ten system został wykorzystany przez serwis Amazon India do składania zamówień metodą głosową. Służy co prawda tylko do ponownego zakupu, ale technologia ta nieustannie ewoluuje a więc możemy spodziewać się, że niedługo dzięki sztucznej inteligencji będziemy mogli kupować za pomocą głosu. Po sukcesie Alexy i Amazon Echo Dot, na rynku już pojawiły się ich odpowiedniki jak Homepod od Apple z głosem Siri.

E-commerce sklep internetowy

14. Grafika w Google

Czy wiesz, że większość Twoich klientów zaczyna zakupy od przeglądania produktów w zakładce "grafika"? Jeśli do tej pory Twój sklep internetowy pozyskiwał zdjęcia od producentów, to lepiej zawczasu wymień je na własne propozycje. Ze względu na dostosowywanie do klientów, Google będzie zwracał coraz większą uwagę na fotografie. Tak samo, jak w przypadku treści, im będą bardziej różnorodne i unikalne, tym lepiej.

15. Zakupy przez zdjęcia

Skoro już wiemy, jak ważne są wyjątkowe zdjęcia i jaką rolę odgrywają w procesie zakupów online, pora pójść o krok dalej. Zakupy przez zdjęcia to trend, który pozwala na przejście do danego produktu w sklepie internetowym, bezpośrednio z poziomu grafiki umieszczonej w mediach społecznościowych. Popularne platformy, jak eBay czy Instagram już wprowadziły opcję wyszukiwania obrazami. Tym trendem zainteresowały się nawet gwiazdy światowego formatu. Przy pomocy Kim Kardashian West, powstała aplikacja ScreenShop, dzięki której można kupować niemalże każdy produkt pojawiający się na interesującym nas zdjęciu. Nie pozostaje już nic innego, jak tylko przeglądać fotografie i robić zakupy online ;-)

16. Content video

Materiały w formie filmów cały czas są na topie. Platforma YouTube jest jedną z najbardziej popularnych wyszukiwarek, co świadczy o potrzebie dostarczania klientom właśnie takich treści. Sklepy internetowe mogą w ten sposób dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców, zyskując na tym więcej możliwości promocji. Filmy instruktażowe, tutoriale - to one będą cały czas rządzić!

17. Influence marketing

Niezaprzeczalnym trendem w branży e-handlu jest współpraca z blogerami i znanymi osobami. Wchodzenie w takie relacje przekłada się na większą sprzedaż i rozpoznawalność sklepu internetowego.

Dla przykładu:

  • Jeśli vlogerka uwielbiana przez potencjalnych odbiorców robi zakupy w Twoim sklepie i wspomni o tym na swoim filmie, możesz być pewny, że większa część jej fanów na pewno do niego zajrzy.

Potencjał drzemie także w marketingu afiliacyjnym. Podrzucanie kodów zniżkowych influencerom do przekazania dla obserwatorów może poskutkować pobiciem rekordu odsłon Twojego sklepu internetowego chwilę po opublikowaniu przez nich filmu.

18. Tradycyjne sklepy - powrót do korzeni

Nie spodziewajmy się, że wielki boom na sprzedaż online zastąpi nam sklepy stacjonarne. Wręcz przeciwnie, czołowe marki wracają do analogowych rozwiązań i otwierają tradycyjne miejsca sprzedaży. Nawet sklepy bazujące od początku wyłącznie na stronach internetowych, coraz częściej decydują się na standardowe placówki. Dlaczego? Nadal pozostaje dużo osób, które dokonują zakupów w tradycyjny sposób i tego nie warto lekceważyć.

sklepy tradycyjne

19. Przenikanie się B2C i B2B

Klienci biznesowi widzą zabieganie firm o klientów indywidualnych i również chcą wycisnąć z tego coś dla siebie. Powoduje to coraz większe zacieranie się granic pomiędzy sprzedażą B2B a B2C. Oferty są personalizowane pod klienta, bez względu na jego rodzaj. Trend skutkuje tworzeniem funkcji i rozwiązań dla firm, które do tej pory zarezerwowane były tylko dla konsumentów indywidualnych.

B2B i B2C w ecommerce

20. Follow'uj najnowsze trendy

Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany. Nie ma sposobu, żeby za nimi nadążyć, nie obserwując pierwszych zalążków nowego trendu. Aby być na bieżąco z nowinkami ze świata e-commerce, codziennie sprawdzaj, co w trawie piszczy. W przeciwnym razie Twoi konkurenci zostawią Cię daleko w tyle.

 wyceń sklep internetowy