Arkusze Google | Blogger | Dokumenty Google | Dysk | Formularze | Fonty | Google Ad Manager | Google AdSense | Google AdMob | GA4 | Google Meet | Goolge Scholar | Trendy Google | GMF | Google Search Console | Looker Studio | Google Tag Manager | Planer słów kluczowych | Market Finder | Google PageSpeed Insights | Mobile Friendly Test | Google Rich Results | Wyszukiwarka Google | YouTube | Material Design | Google Slides | Workspace

Arkusze Google, inaczej Google Sheets


Kiedyś wpisanie do życiorysu zawodowego obsługi Excela było atutem. Okazuje się, że wiele osób nadal nie wykorzystuje pełnego potencjału arkuszy kalkulacyjnych, formuł oraz funkcji, które pomagają w automatyzacji oraz przyspieszeniu pracy z danymi.

Google wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i jeszcze bardziej ułatwia pracę – poprzez udostępnienie darmowych arkuszy online. To arkusze Google, znane również pod nazwą Google Sheets.

Nie trzeba instalować żadnego oprogramowania, wystarczy przeglądarka internetowa.

czego nie wpisywać w google pac man

(przykładowy szablon Sheets – szablon diagramu Gantta)

Arkusze Google dają takie możliwości:

  • tworzenie i edytowanie arkuszy kalkulacyjnych
  • działanie online w przeglądarce internetowej
  • edycja pliku przez wiele osób jednocześnie
  • otwieranie, importowanie i pobieranie plików w różnych formatach (.csv, .tsv, .xlsx itd.)
  • filtrowanie danych
  • analiza danych
  • podsumowanie danych
  • tworzenie wykresów
  • możliwość instalacji rozszerzeń/dodatków (np. synchronizację arkuszy z Google Search Console i uruchomienie automatycznych kopii zapasowych)
  • korzystanie z wbudowanych inteligentnych funkcji

💰 Edytor arkuszy kalkulacyjnych online jest darmowy do 15 GB przestrzeni w chmurze (łącznie na dysku). Jest dostępny również w płatnym abonamencie Google Workspace, o którym piszemy na końcu artykułu.

rozszerzenie do arkuszy Google

Blogger/Blogspot


Jedno z najbardziej znanych narzędzi w blogosferze, czyli Blogger od Google, znany również jako Blogspot. Prosty w obsłudze, sprawdza się zarówno u początkujących, jak i zaawansowanych blogerów, można na nim zarabiać dzięki reklamom AdSense.

Blogger zapewnia:

  • tworzenie bloga
  • zarządzanie blogiem
  • możliwość dodawania filmów i obrazów
  • subdomenę blogspot
  • certyfikat SSL
  • hosting
  • różne motywy i układy
  • integracje
  • możliwość podłączenia bloga do własnej domeny
  • opcja przeniesienia bloga na płatny hosting
  • możliwość dodania własnego szablonu

💰 W podstawowej wersji blog na Bloggerze jest całkowicie darmowy. Można jednak połączyć go z własną domeną na płatnym hostingu. Tu już koszty są zależne od wyceny firmy hostingowej oraz ceny domeny.

Dokumenty Google – Google Docs


Wysyłanie, czytanie, poprawianie, odsyłanie, ponowne poprawianie i kolejne wysyłanie… Tak było z plikami tekstowymi, zanim odkryliśmy pracę w chmurze. Na szczęście dzięki dokumentom Google tworzenie tekstów, koncepcji, scenariuszy i innych pisanych tworów, które wymagają pracy kilku osób, dokument może być cały czas w chmurze, a naniesione zmiany zapisują się automatycznie.

Google Docs daje możliwość:

  • tworzenia i edycji dokumentów tekstowych
  • komentowania, edycji oraz czatu w czasie rzeczywistym
  • importowanie dokumentów w różnych formatach (.docx, .odt, .txt i innych)
  • zapisywania historii zmian
  • pracę offline

💰 Podobnie jak Google Sheets – Dokumenty Google są darmowe do 15 GB przestrzeni w chmurze (łącznie na dysku).

Dysk Google, znany również jako Google Drive


Przechowywanie, synchronizacja i udostępnianie plików w biznesie jest możliwe właśnie dzięki Dyskowi Google. To właśnie w jego obrębie znajdują się inne różne narzędzia Google, takie jak Sheets, Slides czy Docs. Na dysku można przechowywać właśnie takie dokumenty, arkusze czy prezentacje, ale również inne pliki – zdjęcia, filmy, infografiki, formularze czy całe foldery z takimi zasobami.

dysk Google narzędzie dla firmy

Przechowywanie plików na Dysku Google, czyli w chmurze, może ułatwić pracę w zespole, ponieważ wybrani członkowie mogą mieć dostęp do określonych zasobów. Jako właściciel dysku możesz również zarządzać uprawnieniami poszczególnych użytkowników.

Dysk Google umożliwia:

  • przechowywanie plików w chmurze
  • udostępnianie plików lub całych folderów
  • szyfrowany i bezpieczny dostęp do plików
  • integrację z Google Docs, Sheets i Slides
  • tworzenie dysków współdzielonych
  • korzystanie z dysku z dowolnego urządzenia

💰 Jak już wspominaliśmy, w darmowej wersji Dysk Google mieści 15 GB. Można wykorzystać to bezpłatne narzędzie w swojej firmie lub wykupić dodatkowe miejsce na dane w Google w ramach subskrypcji Google One bądź Google Workspace.

Cennik Google One*:

  • Podstawowy 100 GB – 8,99 zł/miesięcznie
  • Standardowy 200 GB – 13,99 zł/miesięcznie
  • Premium 2 TB – 46,99 zł/miesięcznie

*(stan na kwiecień 2023 r.)

Formularze Google


Google Forms, czyli po polsku Formularze Google, to narzędzie, które umożliwia tworzenie, zarządzanie i udostępnianie różnego rodzaju ankiet czy kwestionariuszy. Największą zaletą Google Forms jest to, że takie ankiety można udostępniać online i analizować w czasie rzeczywistym.

Formularze Google do wykorzystania w biznesie

Google Forms zapewnia:

  • tworzenie ankiet i formularzy online
  • udostępnianie formularzy w mailach, na stronach internetowych i za pomocą bezpośrednich linków
  • szablony do ankiet, kwestionariuszy, formularzy zamówień/opinii/ocen/rejestracji i innych
  • automatyczne podsumowania w czasie rzeczywistym
  • zgodność z regulacjami prawnymi
  • szyfrowanie danych podczas przesyłania i przechowywania

💰 Formularze Google są darmowe. Tak jak w pozostałych usługach Google Workspace, w bezpłatnej wersji należą do przestrzeni Dysku Google, który ma 15 GB do użytku osobistego.

Fonty, czyli Google Fonts


Wirtualna biblioteka 1490 rodzin fontów, które są dostępne bezpłatnie, na licencji open source. To znaczy, że można używać ich nawet na komercyjnych stronach internetowych oraz w logotypach.

Narzędzie Google Fonts dla biznesu

Na stronie Google Fonts można znaleźć i pobrać rodzinę fontów, a następnie dodać czcionki na swojej stronie internetowej. Bardzo przydatne darmowe narzędzie biznesowe, które pomoże w dostosowaniu spójnej identyfikacji wizualnej na każdym kroku. Fonty od Google można bowiem wykorzystywać nie tylko w wirtualnej przestrzeni, ale również w materiałach drukowanych.

💰 Wszystkie fonty w Google Fonts są darmowe.

Google Ad Manager


Platforma do zarządzania różnymi zasobami reklamowymi (w witrynach, aplikacjach mobilnych, filmach czy grach) oraz przychodami z tych reklam. Usługa skierowana jest głównie do dużych wydawców.

Dzięki usłudze Google Ad Manager można:

  • skonfigurować zasoby reklamowe
  • wygenerować tagi reklam
  • konfigurować umowy preferencyjne ze stałymi stawkami CPM
  • tworzyć zamówienia i jego elementy
  • przesyłać kreacje, które będą wyświetlane w jednostkach reklamowych
  • wyświetlać reklamy
  • zarządzać użytkownikami własnymi oraz zewnętrznymi i rolami

💰 Google Ad Manager występuje w dwóch wersjach:

  • darmowej, obsługującej maksymalnie 150 milionów wyświetleń reklam miesięcznie
  • płatnej, nazywanej Google Ad Manager 360

Google AdSense


Podobnym narzędziem do powyższego jest Google AdSense, dzięki którym można zarabiać pieniądze na swojej stronie internetowej. Wystarczy umieścić niewielki fragment kodu na witrynie, żeby zaczął działać natychmiast. W porównaniu do Ad Managera w Google AdSense nie można skonfigurować umów preferencyjnych.

Ta sieć reklamowa sprawdzi się najlepiej u wydawców, którzy stawiają na automatyzację działań reklamowych i mają niewielki zespół zajmujący się zarządzaniem reklamami.

Google AdSense zapewnia:

  • szybkie wdrożenie wyświetlania reklam
  • reklamy automatyczne
  • przystępne raporty skuteczności
  • zarządzanie reklamami na blogach, forach i usługach online

💰 Google AdSense to bezpłatne rozwiązanie.

Google AdMob


Sieć reklamowa i platforma do zarabiania w aplikacjach mobilnych. Jest skierowana głównie do deweloperów, którzy chcą zarabiać na aplikacjach.

Google AdMob daje możliwości:

  • stworzenia w aplikacji miejsca na reklamę
  • dostępu do skutecznych formatów reklam w aplikacjach mobilnych
  • maksymalizowania przychodów z reklam
  • wglądu w skuteczność reklam
  • korzystania z automatycznego narzędzia (Optymalizacja sieci reklamowej)

💰 Google AdMob jest darmową usługą.

Google Analytics 4 (GA4)


Polecane narzędzia Google nie byłyby kompletne, gdyby nie ten produkt. Google Analytics jest wykorzystywany zarówno w mniejszych, jak i większych biznesach. Dla wielu stanowi wręcz podstawę w marketingu internetowym.

GA4 to narzędzie Google do analityki internetowej oraz pomiarów konkretnych danych na stronie. Można skutecznie połączyć je również z pozostałymi usługami od giganta Mountain View. Uzyskane w Analytics dane można umieszczać w arkuszach Google, tworząc przejrzyste i uporządkowane dane.

Google Analytics 4:

  • pomaga poznać całą drogę użytkowników
  • zbiera podstawowe dane dot. liczby użytkowników, sesji, geolokalizacji, informacje o przeglądarce i urządzeniu
  • gromadzi zaawansowane i predefiniowane dane, jak np. wiek czy płeć użytkownika, pobranie dokumentu, interakcje z formularzem,
  • pozwala obserwować zdarzenia w czasie rzeczywistym
  • daje możliwość grupowania zdarzeń
  • umożliwia tworzenie i pobieranie raportów

💰 Zarówno wdrożenie Google Analytics, jak i korzystanie z tego narzędzia, jest bezpłatne.

Google Meet


W czasach, gdy home office jest codziennością (albo przynajmniej coraz popularniejszą formą pracy), spotkania online zyskały na znaczeniu. Potrzebne jest darmowe narzędzie, które umożliwi przeprowadzanie takich spotkań. Wśród przydatnych narzędzi Google w tym zakresie można wymienić Meet, nazywane wcześniej Hangouts.

Co prawda jest to darmowe narzędzie, ale z limitami. Wysokość abonamentu determinuje np. limit uczestników albo dodatkowe funkcje, jak nagrywanie czy śledzenie obecności.

Dzięki Google Meet można:

  • organizować spotkania online (rozmowy indywidualne i grupowe)
  • przeprowadzać szkolenia online
  • udostępniać ekran
  • sterować widokiem
  • wyciszać osoby uczestniczące w spotkaniu
  • korzystać z czatu
  • wykonywać połączenia głosowe
  • nagrywać spotkania (w płatnej wersji)

💰 Google Meet jest darmowy do 60 minut i maksymalnie 100 uczestników spotkania. Limity można zwiększać przy kupnie abonamentów Workspace.

Google Scholar


W biznesie bardzo przydają się również opracowania naukowe. Takie można znaleźć w specjalistycznej wyszukiwarce Google Scholar, w której znajdują się publikacje naukowe z różnych dziedzin.

narzędzie biznesowe i naukowe Google Scholar

W wyszukiwarce Google Scholar można szukać:

  • publikacji
  • cytatów
  • materiałów źródłowych
  • definicji

Oprócz tego można monitorować również cytowania swoich artykułów oraz zapisywać w bibliotece artykuły do przeczytania.

💰 Wyszukiwarka Google Scholar jest darmowa.

Trendy Google


Google Trends, znane również pod spolszczoną nazwą Trendy Google, to bezpłatne narzędzie, które pokazuje statystyki popularności konkretnej frazy kluczowej.

Korzystając z Google Trends, można nie tylko sprawdzić trendy dotyczące jednej frazy, ale również porównywać ze sobą kilka wyrażeń kluczowych. Narzędzie przydaje się zarówno do analizowania i określania trendów, jak i ich przewidywania. Dzięki wiedzy o tym, w którym miesiącu najczęściej była wyszukiwana fraza kluczowa, można skutecznie zaplanować strategię w content marketingu albo link buildingu na kolejne miesiące, a nawet lata.

Google Trends w biznesie

W Google Trends można analizować słowa kluczowe i filtrować statystyki ze względu na:

  • lata, w których były wyszukiwane słowa kluczowe
  • kraj i regiony
  • kategorię, do której chcemy przypisać słowo kluczowe
  • miejsce (np. w obrębie wyszukiwarki Google, YouTube czy Zakupów Google)

💰 Usługa Google Trends jest darmowa.

Google Moja Firma


Wielu z nas korzysta z Google Maps, gdy chcemy poszukać w internecie adresu stacjonarnej siedziby jakiejś firmy. Dzięki mapom można zaplanować podróż samochodem, piechotą, rowerem lub komunikacją miejską. Użytkownicy doceniają to rozwiązanie, dlatego warto wykorzystać je od strony biznesowej.

Usługa Google Moja Firma pozwala:

  • stworzyć bezpłatny profil firmy
  • zarządzać wizytówką w Google Moja Firma
  • dodawać fizyczną lokalizację firmy
  • określać obsługiwany obszar
  • dodać stronę internetową lub link do sklepu online
  • personalizować profil za pomocą zdjęć, ofert, wpisów i innych elementów
  • umieszczać użytkownikom opinie

W efekcie dobrze zoptymalizowana wizytówka może wyświetlać się zarówno w Google Maps, jak i wyszukiwarce Google. To łatwy sposób na promowanie firmy w wynikach wyszukiwania.

💰 Założenie i zarządzanie GMF jest bezpłatne.

Google Search Console


Szukasz narzędzia, dzięki któremu zmierzysz ruch pochodzący z wyszukiwarki? Chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona w ogóle jest zaindeksowana? W takim razie możesz skorzystać z kolejnego darmowego narzędzia – Google Search Console.

Google Search Console pozwala:

  • sprawdzić status indeksowania witryny
  • wysłać mapę witryny
  • przesyłać pojedyncze adresy URL do indeksowania
  • wygenerować plik robots.txt
  • analizować widoczność i pozycję strony
  • mieć wgląd do problemów znalezionych przez Google na stronie
  • testować i ulepszać obsługę witryny na urządzeniach mobilnych

💰 Używanie GSC jest bezpłatne.

Looker Studio


Looker Studio, znane kiedyś pod nazwą Google Data Studio, pomaga wizualizować dane w raportach.

wizualizacja danych w narzędziu biznesowym Looker Studio od Google

Looker Studio zapewnia:

  • konektory
  • pobieranie danych i integracje z wieloma narzędziami
  • wizualizację i analizę danych
  • tworzenie raportów
  • edycję w trybie rzeczywistym
  • rozwiązania typu BI

💰 W podstawowej wersji Looker Studio jest bezpłatny. Można wykupić wersję Looker Studio PRO.

Menadżer tagów


Google Tag Manager, albo inaczej Menedżer tagów Google, jak nazwa wskazuje – pomaga zarządzać tagami.

Google Tag Manager daje możliwość:

  • tworzenia kodów śledzących
  • śledzenia zdarzeń i zachowań użytkowników
  • implementacji kodu
  • opracowywania raportów na podstawie tagów śledzenia
  • mierzenia różnych parametrów na stronach internetowych
  • tworzenia reguł, zmiennych i kontenerów

💰 GTM jest darmowy.

Google Tag Manager narzędzie dla biznesu

Planer słów kluczowych


System reklamowy Google Ads daje przedsiębiorcom możliwość wyświetlania strony internetowej na przeróżne słowa kluczowe w wynikach sponsorowanych. Jednak, chcąc uruchomić kampanię w Google, warto wiedzieć, na czym się opierać. Dlatego do reklamowych narzędzi Google warto dodać przydatny element → Planer słów kluczowych.

Planer słów kluczowych pomaga w:

  • odkrywaniu nowych słów kluczowych
  • analizowaniu fraz
  • poznaniu szacunkowych stawek i ustaleniu budżetu na kampanie reklamowe
  • stworzeniu planu reklamowego

💰 Planer słów kluczowych jest darmowy.

Market Finder


Usługi od giganta z Mountain View wspierają nie tylko osoby zajmujące się marketingiem internetowym, ale nawet te, które decydują się na ekspansję zagranicznych rynków.

Narzędzie Market Finder pozwala:

  • sprawdzić gotowość do rozpoczęcia eksportu
  • znalezienie nowych rynków z potencjałem dla swojej działalności
  • zapoznanie się z przewodnikami (np. logistycznymi lub rekrutacyjnymi) i materiałami pomagającymi prowadzenie biznesu
  • czytanie artykułów na temat marketingu i reklamy na całym świecie
  • znalezienie partnerów w zakresie płatności na zagranicznym rynku

💰 Korzystanie z narzędzia Market Finder jest bezpłatne.

Google PageSpeed Insights


Proste narzędzie mierzące podstawowe wskaźniki internetowe. PSI symuluje wrażenia użytkowników przeglądających stronę na urządzeniach mobilnych i komputerach stacjonarnych. Sugeruje również sposoby na ulepszenie tych doświadczeń.

Dzięki PageSpeed Insights można:

  • sprawdzić działanie swojej strony internetowej
  • poznać czynniki ważne w audytach serwisów internetowych

💰 Narzędzie PageSpeed Insight jest darmowe.

Mobile Friendly Test


Test optymalizacji mobilnej do szybkiego i prostego sprawdzenia, czy użytkownicy korzystający z internetu w telefonie, nie mają problemu z korzystaniem ze strony internetowej Twojej firmy. Jeżeli mają – możesz nieumyślnie stracić potencjalnych klientów!

Za pomocą Mobile Friendly Test można:

  • sprawdzić URL pod kątem użyteczności dla urządzeń mobilnych
  • wyświetlić przetestowaną stronę

💰 Narzędzie Mobile Friendly Test jest darmowe.

Google Rich Results


Szybki test wyników z elementami rozszerzonymi. Dzięki niemu można sprawdzić, czy konkretna strona obsługuje takie wyniki.

Dzięki Google Rich Results można:

  • sprawdzić, które wyniki na stronie mogą być generowane przez uporządkowane dane dla elementów rozszerzonych
  • wyświetlić podgląd takich wyników w wyszukiwarce
  • wyświetlić przetestowaną stronę

💰 Google Rich Results jest darmowy.

Wyszukiwarka Google


Wielu użytkowników instaluje przeglądarkę Chrome, w której domyślną wyszukiwarką jest właśnie Google. To najpopularniejszy silnik, który może pomóc w rozwoju biznesu. Gdy użytkownik wpisuje dane słowo kluczowe do wyszukiwarki, wyświetlają mu się różne serwisy internetowe. To właśnie szansa dla Twojej firmy, a dokładniej strony www – żeby pokazała się użytkownikowi jak najwyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Wyszukiwarka jest świetnym narzędziem do:

  • pozycjonowania stron internetowych
  • uruchomienia kampanii Google Ads
  • analizy konkurentów
  • obserwacji naturalnych i płatnych wyników wyszukiwania
  • poznania sugerowanych podpowiedzi i wykorzystania je do optymalizacji strony na słowa kluczowe long tail
  • wykorzystania potencjału lokalnego SEO
  • researchu tematów, słów kluczowych i informacji na temat branży

💰 Z wyszukiwarki Google korzysta się za darmo.

YouTube


Choć wydaje się, że serwis muzyczny z teledyskami, piosenkami i wystąpieniami na żywo nie ma wartości biznesowej, to YouTube może naprawdę pomóc w rozwoju biznesu. Wykorzystanie tego narzędzia Google może nie tylko poprawić wizerunek firmy czy zwiększyć jej dochody, ale również zdobyć widoczność strony czy kanału na konkretne frazy kluczowe. Wideo reklamowe, produktowe czy wizerunkowe wyświetla się nie tylko w YouTube, ale również w wyszukiwarce Google. Nagrane filmy możesz opublikować również na swojej stronie czy w sklepie internetowym.

YouTube dla twórców jest znane pod nazwą YouTube Studio. To panel do zarządzania wszystkimi filmami na swoim kanale.

YouTube Studio narzędzie Google dla biznesu

(➡️ subskrybuj YouTube Empressia)

Za pomocą YouTube Studio można:

  • przesłać filmy
  • edytować klipy wideo
  • dodawać napisy do filmów
  • organizować transmisje na żywo
  • dodawać podcasty
  • tworzyć playlisty
  • odpisywać na komentarze
  • dodawać do filmów konkretne elementy (np. przycisk subskrypcji na końcu filmu)
  • zarabiać na reklamach

💰 YouTube Studio jest bezpłatne.

Material Design


Material Design to system wytycznych, komponentów i narzędzi, które wspierają praktyki projektowania interfejsów użytkownika. Standard został stworzony przez Google, a celem całej inicjatywy jest tworzenie stron internetowych zgodnych z dobrymi praktykami.

To świetne narzędzie, które wesprze działalność biznesową zarówno przy tworzeniu nowej strony, jak i rebrandingu starej.

Dzięki Material Design można:

  • poznać wytyczne dot. projektowania stron internetowych: od typografii, przez nawigację, po ikony
  • pobierać szablony do projektowania materiałów
  • pobierać ikony, zestawy projektowe i fonty

💰 Material Design jest darmowe.

Google Slides


Do pakietu arkuszy i dokumentów brakuje tylko jednego → prezentacji! Ale ze spokojem, Google przygotowało i takie narzędzie! Google Slides, czyli inaczej Prezentacje Google, czyli kreator online do pokazów slajdów. Podobnie jak pozostałe narzędzia z Workspace, również Slides umożliwiają tworzenie i edycję plików w czasie rzeczywistym.

Google Prezentacje pozwalają:

  • tworzyć nową prezentację
  • korzystać z gotowych szablonów
  • wstawiać obrazy, filmy i dźwięki do slajdów
  • robić przejścia slajdów
  • stosować animacje
  • rozpocząć pokaz slajdów
  • komentować zawartość
  • eksportować prezentację do formatów PDF, .pptx i innych
  • udostępniać prezentację online

💰 Google Slides są darmowe w podstawowym pakiecie Workspace (do 15 GB na dysku).

Google Prezentacje szablon

(szablon case study z Google Slides)

Workspace


Pakiet, do którego zalicza się wiele powyższych narzędzi (np. Google Prezentacje, Dokumenty czy Arkusze) nazywa się przestrzenią Workspace.

W ramach Workspace otrzymujesz:

  • firmowy e-mail
  • Gmail
  • kalendarz
  • Google Meet
  • Google Chat
  • Dysk Google
  • Dokumenty
  • Arkusze
  • Prezentacje
  • Formularze
  • Witryny

💰 Ceny Workspace zależą od wybranego pakietu.

Cennik Workspace*:

  • Business Starter – 27 zł za użytkownika/miesięcznie
  • Business Standard – 54 zł za użytkownika/miesięcznie
  • Business Plus – 81 zł za użytkownika/miesięcznie

*(stan na kwiecień 2023)

Google Prezentacje szablon

To dopiero początek przygody z Google. Ty również możesz wykorzystać potencjał wyszukiwarki oraz narzędzi, które oferuje. Zgłoś się do naszej agencji SEO, żeby poznać szczegóły!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej