Spis treści

Looker vs Google Data Studio


Na początku trzeba rozstrzygnąć bitwę między starym i dobrze znanym Google Data Studio a nowym Looker Studio. W zasadzie dla specjalistów SEO zmiana nazwy narzędzia nie powinna być zaskoczeniem. Google często łączy różne platformy lub narzędzia, albo je dodaje czy usuwa. Ale zmieniło się coś więcej, niż tylko nazwa.

Pierwotnie narzędziem do raportowania i prezentacji danych było Google Data Studio, które weszło na rynek w 2016 r. Kilka lat później, bo w 2022 r., Google ogłosiło integrację między usługą Looker a Google Data Studio, z czego powstało Looker Studio. W październiku 2022 r. narzędzie weszło w życie.

Warto podkreślić, że Looker to platforma analityczna, która umożliwia przeglądanie, wizualizowanie i analizowanie danych z różnych źródeł. Looker Studio to interfejs graficzny, który daje możliwość tworzenia raportów oraz wizualizacji danych.

Looker + Google Data Studio = Looker Studio


Kiedyś niektórzy pisali artykuły typu Looker vs Google Data Studio, teraz już nie trzeba wybierać, ponieważ funkcjonalności obu rozwiązań są umieszczone w narzędziu Looker Studio.

W przeciwieństwie do Google Data Studio, Looker był bardziej nastawiony na analitykę biznesową. Z kolei GDS był darmowy, a Looker płatny.

W efekcie połączono Looker i Google Data Studio, co dało nowe narzędzie Looker Studio.

interfejs Looker Studio

Co to jest Looker Studio?


Looker Studio to bezpłatne narzędzie do tworzenia i wizualizacji raportów. Jest dostępne pod adresem:

➡️ lookerstudio.google.com

Jest dostępne również w płatnej wersji pod nazwą Looker Studio Pro.

Looker Studio może pobrać dane z:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Google Ads
  • źródeł danych w chmurze
  • Google Sheets, Excela i plików CSV
  • YouTube Analytics
  • Semrush

i wielu innych konektorów (ang. connectors), które można znaleźć pod adresem:

➡️ lookerstudio.google.com/data

Looker Studio jest narzędziem typu business intelligence (BI), czyli umożliwia analitykę biznesową.

Data, data everywhere


data everywhere meme dane wszędzie mem

Choć narzędzie rozszerzyło się i zmieniło nazwę z Google Data Studio, to nadal w całym tym zamieszaniu chodzi właśnie o dane. Bo to właśnie one – a raczej możliwości ich zbierania, przetwarzania oraz wyciągania wniosków – są najcenniejszym zasobem w rozwoju biznesu.

Looker Studio, wyposażony w narzędzia z GDS, technologie AI oaz ML, daje wiele możliwości w kontekście analityki biznesowej.

Tworzenie raportu w Looker Studio


Krótki poradnik utworzenia raportu w Looker Studio na przykładzie danych z Google Analytics.

tworzenie raportu w looker studio

  1. Zaloguj się do swojego konta na Google, wejdź na Looker Studio i kliknij plus z opcją Pusty raport.
  2. Narzędzie poprosi, żeby dodać źródła do raportu (wspomnianego wcześniej connectora).
  3. Z zakładki Łączenie z danymi wybierz Google Analytisc.
  4. Wybierz dane na podstronie Dodaj dane do raportu lub w czystym raporcie „Raport bez tytułu” kliknij opcję Dodaj dane oraz wybierz usługę, z której chcesz pobrać dane.
  5. Po dodaniu danych do raportu narzędzie automatycznie utworzy pierwszą tabelę. Możesz ją usunąć, klikając ją i wciskając przycisk Delete na klawiaturze.
  6. W raporcie możesz wstawić wykres poprzez opcję Dodaj wykres. Wybierz interesujący Cię rodzaj wykresu (np. kołowy, liniowy lub słupkowy). Za pośrednictwem tego przycisku możesz też stworzyć tabelę, którą sformatujesz według uznania. W przypadku Google Analytics możesz tworzyć kolumny z sesjami, liczbą użytkowników, przychodami i innymi danymi biznesowymi, które chcesz przeanalizować i zwizualizować.
  7. Jeżeli chcesz, ustaw zakres dat na raporcie. Zrobisz to za pomocą opcji Dodaj element sterujący.
  8. Następnie kliknij opcję Udostępnij i wybierz z dostępnych opcji albo zaproszenie konkretnych użytkowników, albo pobranie linku do raportu. Możesz zaplanować wysyłkę raportu, a nawet też cały raport albo kod do wstawienia na stronę.

udostępnianie raportu looker studio

Integracja, wizualizacja, udostępnianie – to wszystko w Looker Studio


wykresy Looker Studio

Pobieranie danych z przeróżnych narzędzi, wykresy, diagramy, tabele, a do tego udostępnianie raportu na przeróżne sposoby! Tak wiele w jednym narzędziu. Looker Studio z pewnością sprawia, że praca z danymi wydaje się przyjemniejsza.

Looker Studio w SEO


W pozycjonowaniu stron internetowych Looker Studio może przysłużyć się tak naprawdę do każdej analizy: poczynając od słów kluczowych, przez profil linkowy, po pozycje w wynikach wyszukiwania.

Looker Studio może pomóc czynnościach, jak:

  • Analiza słów kluczowych
  • Analiza profilu linkowego
  • Raporty dla klientów
  • Raporty dla współpracowników/zarządu
  • Analiza ruchu na stronie internetowej
  • Analiza widoczności/pozycji
  • Analiza konkurencji
  • Przedstawienie strategii contentowej
  • Gromadzenie tematów i słów kluczowych na bloga

O zastosowanie narzędzia w pozycjonowaniu stron internetowych najlepiej zapytać specjalistę zajmującego się tym codziennie:

Komentarz eksperta

Używałem narzędzia Looker Studio jeszcze przed zmianą nazwy. Jak każde narzędzie, również to ma swoje plusy i minusy. Z zalet mogę wymienić możliwość tworzenia raportów i automatycznego wysyłania danych czy przejrzystość informacji. Co dla mnie ważne, Looker Studio może odczytać dane z Google Search Console, Google Analytics i innych aplikacji za pomocą konektorów.

Stosuję narzędzie Looker Studio przynajmniej kilka razy w miesiącu oraz regularnie do cyklicznego raportowania.

Niestety dużym minusem narzędzia od Google jest szybkość działania. A raczej jej brak. Looker Studio w podstawowej konfiguracji jest bardzo wolny. Przy niewielkiej ilości danych jednak można przeczekać tę chwilę, aż narzędzie przetworzy dane. Kolejnym minusem jest awaryjność. Jednak jak na darmowe narzędzie, sprawdza się do automatycznego pobierania i wizualizacji danych.

Artur Pryda
SEO Team Leader

Jak wygląda działanie z Looker Studio w praktyce?


Takiej analizy danych dokonał z kolei inny ekspert z naszej agencji – Dariusz Maćczak. Dzięki Looker Studio zwizualizował porównanie konkurencji pod względem widoczności na frazy kluczowe znajdujące się w TOP10 wyników wyszukiwania.

wizualizacja danych Looker Studio

Narzędzia Looker Studio możemy używać również w Twojej organizacji! Współpracując z nami w zakresie pozycjonowania stron internetowych, masz pewność, że regularnie otrzymasz raporty z wykonanych prac, a analiza danych będzie wykonana dokładnie i profesjonalnie. Dla nas Looker Studio to nie tylko intuicyjny interfejs i ciekawe raportowanie, ale zbieranie, wykorzystywanie i interpretowanie danych na najwyższym poziomie.

Chcesz przekonać się na własnej stronie internetowej? Skontaktuj się z nami już dziś i zapytaj o wycenę pozycjonowania z naszą agencją SEO.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej