Spis treści

Google Trends jest usługą, która umożliwia wgląd w informacje i statystyki na temat trendów w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej. W scharakteryzowaniu Google Trends pomaga podstawowa definicja trendu - według Słownika Języka Polskiego to “istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w jakiejś dziedzinie”. Z języka angielskiego słowo trend oznacza tendencję. Podobną definicję przedstawia słownik oksfordzki, mówiący, że trendem jest ogólny kierunek, gdy sytuacja zmienia się lub rozwija.

statystyki google trends

Co ważne, temu coraz popularniejszemu narzędziu towarzyszy także Google News Initiative - zespół odpowiadający za współpracę z mediami. Partnerzy prasowi mogą korzystać z danych, platform i możliwości, które napędzają rozwój cyfrowy. Google Trends oferuje organizacjom prasowym między innymi anonimowe dane wyszukiwania, co umożliwia wgląd w zainteresowania użytkowników kluczowymi tematami oraz wydarzeniami. Tę użyteczność można śmiało wykorzystywać w swoim biznesie.

Google Trends może być pomocnym narzędziem i dodatkiem do standardowej pracy. Nie musisz polegać wyłącznie na danych z Google Keyword Planner lub informacji z płatnych narzędzi do wyszukiwania i analizy słów kluczowych. Możesz spojrzeć na swój biznes szerzej, wyjść poza pewne schematy i przeanalizować to, co było lub jest na czasie. Dzięki temu możesz także przygotować strategię i prognozy na przyszłość.

Rozumiejąc fundament narzędzia od Google, można wykorzystać je do rozwoju własnego przedsiębiorstwa. W przeciwieństwie do np. Google Keyword Plannera, Google Trends nie podaje konkretnego zakresu liczbowego wyszukiwania, ale, jak wynika z nazwy narzędzia - trend w danym obszarze.

Najechanie kursorem myszy na wykres sprawia, że widzimy wartość, która odzwierciedla liczbę wyszukiwań danego terminu w stosunku do łącznej liczby wyszukiwań w Google. Liczby reprezentują zainteresowanie w wyszukiwaniu względem najwyższego punktu zaznaczonego na wykresie.

  • Wartość 100 oznacza najwyższą popularność hasła.
  • Liczba 50 wskazuje, że popularność danego wyrażenia/zapytania była dwukrotnie mniejsza.
  • Wartość 0 wskazuje, że dla danego hasła nie zebrano wystarczających danych - ale nie oznacza to, że użytkownicy nie wyszukują stron na dane frazy. Przy frazach niszowych niezbędne może zatem okazać się korzystanie z płatnych, bardziej szczegółowych narzędzi.

google trends wykres

Statystyki wyszukiwań Google można podzielić na zainteresowania:

  • w ujęciu czasowym (godziny, miesiące, lata),
  • według lokalizacji (podregion lub miasto),
  • względem popularności (tematy zyskujące popularność lub najpopularniejsze),
  • w zakresie podobnych zapytań.

To darmowe narzędzie od Google może pokazać dzienne trendy wyszukiwania, dane z całego roku w wyszukiwarce czy zainteresowanie tematem w czasie rzeczywistym.

Zjawisko sezonowości występuje w niemalże każdej branży. Prawie wszystkie produkty czy usługi podlegają trendom. Najważniejsze, by je poznać, przeanalizować i umieć przewidywać. Trendy Google zdecydowanie mogą pomóc w tej kwestii. Sprawdzając, w jakim okresie przypada największe zainteresowanie danym tematem, można odpowiednio wcześnie przygotować materiały reklamowe, artykuły lub inną formę contentu czy reklamy odnoszącą się do danego hasła. Intensywną promocję danego produktu lub usługi można rozpocząć właśnie w tym momencie, w którym użytkownicy najbardziej interesują się daną tematyką.

Sadzonki (w zależności od pory roku), świąteczne dekoracje, wymiana opon na letnie lub zimowe, prezent na Dzień Kobiet - to tylko kilka przykładów sezonowych usług lub produktów, o których więcej można dowiedzieć się z Google Trends. Na przykładzie frazy longtailowej pomysł na prezent dla kobiety można wskazać, że wiele osób szuka pomysłów na podarunek nie tylko w okresie świątecznym czy przed Walentynkami, Dniem Kobiet bądź Dniem Matki, ale również w pozostałe miesiące - w lipcu, sierpniu czy wrześniu.

sezonowosc google trends

To sygnał, że warto dbać o utrzymanie wysokiej pozycji na tę frazę nie tylko w tym “oczywistym” czasie. Na podstawie wykresów w Google Trends można także określić, w których miesiącach inwestowanie we wzmożoną promocję danego produktu lub usługi (bądź frazy kluczowej) może okazać się nieopłacalne.

  • Otwórz Google Trends
  • Wpisz hasło lub wyrażenie
  • Skorzystaj z filtrów i funkcjonalności: wybierz kraj, zakres czasu, kategorię zainteresowania oraz rodzaj wyszukiwarki.

W kolejnym punkcie istotna jest interpretacja oraz analiza przedstawionych trendów. Panel narzędzia jest prosty oraz intuicyjny: można szybko zmieniać filtry według własnego uznania, porównywać wyrażenia i zaspokoić swoją ciekawość lub podejść do tematu poważnie oraz wykorzystać te dane do prowadzenia swojej działalności. W dalszej części przedstawimy na przykładach, jak korzystać z Google Trends, co mogą powiedzieć nam wykresy i czy faktycznie warto używać tego darmowego narzędzia od Google.

Przy porównywaniu fraz można zmieniać lokalizację oraz czas wyszukiwania danego słowa kluczowego. W ten sposób można zestawić statystyki zainteresowań dla usług realizowanych na terenie dwóch państw - na przykład dla firmy transportowej oferującej busa na trasie Polska-Niemcy.

trendy google lokalizacja

Na podstawie wykresu można dojść do wniosku, że taki przewóz poszukiwany jest najczęściej w okresie letnim, co może być związane między innymi z wyjazdami dotyczącymi pracy sezonowej przy zbieraniu owoców i warzyw lub pracy na budowie. Wzmożona promocja tej usługi w Polsce, właśnie w tym okresie, może wpłynąć na realny rozwój biznesu i większe dochody.

Kolejnym przykładem na porównanie zainteresowania w ujęciu czasowym dwóch różnych przedmiotów z jednakowej kategorii produktowej mogą być krzesła - jedno drewniane, drugie tapicerowane. I, choć niektórych zachowań konsumenckich nie można poprawnie zinterpretować lub wyjaśnić, to wykresy Google wyraźnie wskazują dynamicznie zmieniające się tendencje względem danego produktu.

porownanie produktow google trends

Zwężając dane w Google Trends, można przeprowadzić bardziej precyzyjne obserwacje. Wyszukiwania nie muszą dotyczyć wyłącznie konkretnego produktu czy usługi. Narzędzie umożliwia analizę zainteresowań i trendów panujących zarówno w Polsce, jak i innych krajach. To rzetelne źródło informacji o kulturze wybranej społeczności, tendencjach panujących na innych rynkach - tych, z których czerpiemy inspirację lub tych, do których chcemy eksportować towary.

Rok w wyszukiwarce Google

Niezwykle przydatną funkcjonalnością w Google Trends jest podsumowanie roku i wskazanie, które wyrażenia lub zapytania najszybciej zyskiwały na popularności, o co najczęściej pytali użytkownicy, jakie filmy oglądali, kim lub czym się interesowali, bądź jakie wydarzenia śledzili. Wśród największych trendów w 2019 znalazły się między innymi wyrażenia i zapytania: Cyber Monday, co to jest escape room, jak rozliczyć PIT za 2018 i wiele innych. Ze względu na powtarzalność niektórych czynności, okoliczności lub wydarzeń, wybrane wyrażenia, takie jak Cyber Monday czy pytanie o tym, jak rozliczyć PIT, mogą pojawiać się rokrocznie. W zależności od charakteru prowadzonej działalności - warto wziąć te informacje pod uwagę.

Według informacji od Google te podsumowania są tworzone na podstawie wyszukiwanych haseł, które w tym roku zanotowały największy wzrost popularności w porównaniu do poprzedniego.

Dane o zainteresowaniach użytkowników mogą być nie tylko ciekawe, ale również przydatne. Trendy Google mogą być wykorzystywane zarówno w SEO, content marketingu, jak i kampaniach Google Ads czy mediach społecznościowych.

To tylko niektóre działania, które możesz wspierać z wykorzystaniem Google Trends:

  • Analiza trendów z branży z całego roku
  • Opracowanie strategii marketingowej
  • Podsumowanie działań firmowych i marketingowych względem panujących trendów
  • Inspiracje do tematów artykułów blogowych

Warto podkreślić, że statystyki z trendów dotyczą nie tylko zapytań z wyszukiwarki Google, ale także m.in. z Google Grafika czy serwisu YouTube. Dobrym przykładem na pokazanie wartości Google Trends jest porównanie nazwisk dwóch znanych kobiet w świecie fitness: Ewy Chodakowskiej oraz Anny Lewandowskiej.

google trends youtube

Porównanie nie ma na celu zachęcenia do pozycjonowania swoich stron internetowych lub tytułowania filmów na YT z wykorzystaniem nazwisk popularnych w Polsce trenerek fitness, tylko na zwrócenie uwagi na to, że Google Trends może być pomocne zarówno dla początkujących biznesmenów czy nawet influencerów, jak i znanych osobistości.

Wiesz już, czym jest Google Trends, jak korzystać z tego darmowego narzędzia i jakie korzyści mogą przynieść tego typu statystyki. Nie zapominaj, że liczą się nie tylko te dane, ale również ich odpowiednia analiza, obserwacja oraz interpretacja - w tym z kolei chętnie pomogą specjaliści z naszej firmy. Skontaktuj się z nami, żeby dowiedzieć się, w jaki sposób rozwinąć swój biznes i co zrobić, żeby to właśnie Twoje produkty lub usługi stały się trendem!

Źródła: