Spis treści

Pozycja strony a czynniki rankingowe

Algorytmy Google ciągle są rozwijane i wprowadza się do nich nowe udogodnienia oraz funkcje. Wraz z ich wzrostem zmieniają się także czynniki rankingowe Google, które mają wpływ na widoczność strony i jej pozycję w wynikach wyszukiwania.


Dobrze zoptymalizowane witryny zyskują coraz większy ruch i współczynnik kliknięć. Żeby osiągnąć upragniony sukces, musisz zdać sobie sprawę z tego, że bez dobrego pozycjonowania roboty wyszukiwarek nie znajdą Twojej strony www.


Według badań Statcounter.com z Google korzysta 97% użytkowników internetu, stąd możliwości dotarcia do potencjalnego klienta są ogromne, ale nie mniejsza jest konkurencja. Dlatego tak ważne jest pozycjonowanie strony www, by zarówno użytkownicy, jak i roboty Google, doceniali wartość strony i treści na niej zawarte.


StatCounter - Ranking


Chcesz sprawić, by witryna znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową? Stronę www trzeba zoptymalizować pod wyszukiwarki w taki sposób, aby spełniała ona wymagania Google odnośnie do wprowadzanych czynników rankingowych. Dzieli się je na te w obrębie strony www i poza nią. Należy też pamiętać, że pozycjonowanie nie jest jednorazowym działaniem. Nad stroną trzeba cały czas pracować i wdrażać zmiany zgodne z aktualizacją algorytmów, by była ona przyjazna dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. Dowiedz się, jak je wdrożyć, aby uzyskać wyższą pozycję w Google.

Czynniki rankingowe Google on-site

Co zrobić, aby z biliona stron użytkownik wszedł właśnie na Twoją? Większość z nich nie porusza się po całej dostępnej bibliotece wiedzy Google, tylko wybiera interesujące ich wyniki z TOP10. Optymalizację strony www pod czynniki rankingowe trzeba rozpocząć od elementów znajdujących się na stronie. Jest to właśnie optymalizacja SEO on-site.

1. Słowa kluczowe

Dobór odpowiednich dla strony www słów kluczowych jest jednym z czynników determinujących jej widoczność w wyszukiwarce Google. To za pośrednictwem fraz i zwrotów użytkownik wyszukuje interesujące go zagadnienia i wybiera strony, które odpowiadają na jego pytania. Algorytmy Google wśród zindeksowanych witryn wyszukują te, które najlepiej pasują do fraz kluczowych wpisanych w pasku. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze przemyśleć ich rozplanowanie, a także, by używać takich słów kluczowych, które są zgodne z tematyką strony www.


Frazy kluczowe powinny znaleźć się w:

  • tytule strony (h1) oraz w nagłówkach niższego rzędu (h2, h3),
  • opisie na stronie głównej,
  • artykułach blogowych, aktualnościach,
  • opisach kategorii i produktów, atrybucie alt,
  • metadanych – zwłaszcza w <title>.


W treściach blogowych, aktualnościach i opisach produktowych należy wyróżniać słowa kluczowe przez pogrubianie poprzez znacznik <b> lub <strong>. Boldowanie fraz głównych oraz ważnych dla użytkownika zwrotów w sposób pośredni wpływa na SEO, gdyż sprawia, że tekst jest przyjazny dla czytelnika, jak i robotów Google.


Frazy kluczowe muszą być w tekstach umiejętnie i naturalnie rozmieszczone, nie powinno dojść do sytuacji, w której występuje ich namnożenie tzw. keyword stuffing. Takie działania mogą zostać uznane przez roboty Google za spamerskie, co w konsekwencji może doprowadzić do znacznego obniżenia wartości i rzetelności strony oraz spadku jej pozycji w wyszukiwarce.

2. Wartościowe i aktualne treści

Wartościowy content na stronie, który jest odpowiednio nasycony frazami kluczowymi, a przy tym przekazuje wartości merytoryczne – to bardzo ważny czynnik rankingowy. W optymalizacji treści liczy się przede wszystkim jej jakość, długość oraz nasycenie słowami kluczowymi. Oczywiście nie bez znaczenia jest tematyka publikowanych tekstów, która musi być związana z profilem strony www. Użytkownik powinien na niej znaleźć treści, które będą odpowiadały na konkretne zagadnienia. Topical authority to kompleksowe opisane danego tematu i budowanie tym samym branżowego autorytetu. Taka strona ma za zadanie przekazywać czytelnikowi merytoryczny content i wyczerpujące odpowiedzi. Algorytmy Google coraz lepiej radzą sobie ze zrozumieniem i dopasowaniem treści do zapytań użytkowników, dlatego cały czas wzrasta znaczenie treści dla pozycjonowania (jest to tak naprawdę kluczowy czynnik rankingowy).


Publikowane treści powinny zawierać sprawdzone i konkretne informacje, które wyczerpują dany temat. Tekst (według algorytmu Panda) musi być przystępny nie tylko dla robotów, ale przede wszystkim dla czytelnika, dlatego należy go odpowiednio sformatować przez użycie nagłówków h1-h3 (rzadziej już używa się h4-h6), wypunktowań, pogrubień, wyróżnień najważniejszych zagadnień.


Niedopuszczalny jest tzw. duplicate content, czyli powielanie tej samej treści w obrębie witryny, a także poza nią. Kopiowanie artykułów, stosowanie identycznych opisów do różnych produktów, czy korzystanie z treści przygotowanych przez producenta zazwyczaj niekorzystnie oddziałuje na czynniki rankingowe. Unikalny i wartościowy content wpływa na trust rank strony.


Content na stronie to nie tylko treści, ale także zdjęcia, wideo, grafiki i infografiki, które są atrakcyjne dla użytkownika, przekazują informację i są dobrze zoptymalizowane pod wyszukiwarki.

3. Nagłówki h1-h3

Użycie nagłówków pozwoli robotom Google zrozumieć hierarchię publikowanych treści. Są one znaczące także z poziomu czytelnika, który otrzymuje jasną strukturę tekstu. Ponadto nagłówki od h1 do h3 (które zawierają frazy kluczowe istotne dla danej strony www) są ważnym elementem czynników rankingowych. Dlaczego jeszcze warto stosować nagłówki i śródtytuły?

  • Przykuwają uwagę czytelnika
  • Tekst podzielony nagłówkami łatwiej się czyta
  • Nagłówki są nawigacją po treści
  • Roboty Google skanują tytuły i śródtytuły, co przyczynia się do wzrostu wartości strony
  • Umieszczone w nich frazy kluczowe pozwalają robotom indeksującym określić zawartość tematyczną i merytoryczną serwisu www.

4. Metadane

Titledescription to elementy, które w dużym stopniu decydują o tym, czy użytkownik decyduje się wejść na określoną stronę www. O ile description (czyli meta opis) i informacje w nim zawarte mają pośredni wpływ na pozycjonowanie, to title (tytuł strony pojawiający się w wynikach wyszukiwania) jest czynnikiem rankingowym, który biorą pod uwagę roboty Google.


Meta title powinien ściśle określać, co użytkownik znajdzie na danej stronie czy podstronie. Odpowiednia optymalizacja tytułu strony wpłynie na jej widoczność. Przy tworzeniu meta titledescription trzeba pamiętać o długości tych znaczników.

  • Title – długość od 60 do 70 zzs, w wersji mobilnej do 78 zzs.
  • Description – długość od 150 d0 160 zzs, w wersji mobilnej 110-120 zzs.

5. Optymalizacja zdjęć

Zdjęcia i grafiki, które zostały umieszczone na stronie internetowej, trzeba opisać atrybutem alt, czyli alternatywnym opisem obrazka. Jest to bardzo ważna informacja dla robotów indeksujących, które sczytują tym sposobem zawartość zdjęcia. Jest to istotny element optymalizacji strony internetowej, który jest jednym z czynników rankingowych.


img src="/blog/adres obrazka" alt="Opis alternatywny"/

6. Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnątrz strony stanowi fundament poprawnej optymalizacji. Pomaga użytkownikom oraz robotom indeksującym dotrzeć do wszystkich treści. Internal link zapewnia więc odpowiednią nawigację po stronie.


Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne ułatwia poprawne i komfortowe poruszanie się po stronie. Za pośrednictwem linków można przenieść użytkownika do podstron, które chce się promować. Linkowanie powinno znajdować się na stronie głównej (menu), w menu bocznym, a także w samej treści.

Linkowanie wewnętrzne

Anchor text

Linkowanie wewnętrzne spis treści

Dlaczego warto stosować linkowanie wewnętrzne?

  • Nawigacja po stronie – użytkownik może w prosty sposób przemieszczać się w obrębie witryny. Przejrzystość nawigacji wpływa na komfort użytkowania i czas korzystania z serwisu. Ścieżka nawigacji, czyli tzw. metoda okruszków chleba (Breadcrumbs) sprawia, że strona jest użyteczna, intuicyjna i przejrzysta.
  • Wpływ na pozycjonowanie – zakotwiczenie z frazą kluczową lub zoptymalizowane drzewo kategorii korzystnie oddziałuje na indeksację przez roboty Google – trzeba tutaj zadbać o odpowiednie anchory.
  • Mniejszy współczynnik odrzuceń – atrakcyjna dla użytkownika strona, zachęcająca wyglądem, treścią i intuicyjnym poruszaniem się po niej sprawia, że chce się na niej zostać. Linkowanie wewnętrzne zwiększa konwersję i CTR (współczynnik klikalności). Przy tym znacznie zmniejsza się współczynnik odrzuceń (bounce rate).
  • Proponowane wyniki – linkowanie wewnętrzne to także cross selling stosowany w sklepach internetowych, czyli proponowanie klientowi produktów podobnych.


W linkowaniu wewnętrznym trzeba także zwrócić uwagę na przyjazne adresy URL. Poprawnie zoptymalizowany adres strony głównej oraz podstron jest przystępny dla użytkowników i robotów indeksujących. Informuje czytelnika i roboty Google o treściach znajdujących się na stronie, zachęca do podlinkowania, zawiera frazy kluczowe, przez co pozytywnie wpływa na indeksację strony www.

7. Szybkość ładowania strony

Strona, która zbyt wolno się ładuje, będzie notowała wysoki współczynnik odrzuceń. Użytkownicy oraz roboty Google wybierają witryny, które działają sprawnie w wersji desktop, jak i mobilnej. Według badań przeprowadzonych przez Think with Google, prawdopodobieństwo odrzuceń wzrasta do 123% na stronach, które ładują się ok. 10 sekund. Na największą konwersję mają szansę strony, których czas ładowania nie przekracza trzech sekund.

8. Wersja mobilna i responsywna strony

Badania przeprowadzone przez Impactbnd w roku 2019 wskazują, że 52% całego ruchu internetowego na świecie pochodzi z urządzeń mobilnych, natomiast 45% z komputerów. Ten wynik pokazuje, jak istotne jest dostosowanie stron www do urządzeń mobilnych. Google kładzie nacisk na mobilność i responsywność strony, o czym świadczy wprowadzenie Mobile First. Strony, które są zoptymalizowane pod wersje mobilne i dostosowane do różnego typu urządzeń (bez uszczerbku na treści) są szybciej indeksowane.

9. Certyfikat bezpieczeństwa SSL

Sklepy internetowe koniecznie powinny mieć wdrożony certyfikat bezpieczeństwa SSL, który wpływa na wiarygodność strony, ale też jest premiowany przez roboty Google. Ponadto brak tego wdrożenia (zwłaszcza w sklepach internetowych) może mieć swoje odzwierciedlenie we współczynniku odrzuceń.

10. Zoptymalizowany plik robots.txt

Jest to jeden z ważniejszych plików dla optymalizacji strony internetowej pod roboty wyszukiwarki, ponieważ określa, jaka zawartość ma być przez nie indeksowana, a jaka nie. Trzeba zaznaczyć, że niestety Google rządzi się swoimi prawami i zapisy w pliku robots.txt wcale nie są wiążące. Dają jednak wskazówki, jaką zawartość warto śledzić, a jaka będzie bezużyteczna, a nawet potencjalnie szkodliwa dla strony. W tym pliku umieszczamy również link do sitemapy.

11. Mapa strony

Sitemap to mapa wszystkich stron witryny, która ułatwia robotom indeksację. Poprawnie zoptymalizowaną mapę strony powinny przede wszystkim posiadać sklepy internetowe, gdyż ma to znaczenie dla crawl budget, czyli maksymalnej liczby stron, które mogą zostać zaindeksowane pod daną domeną.

12. Geolokalizacja i Google Moja Firma

Pozycjonowanie lokalne jest ważnym elementem, gdyż wielu użytkowników internetu poszukuje informacji dotyczących określonych miast oraz miejsc, które się w nich znajdują. Wyszukiwanie lokalne jest również ważnym czynnikiem rankingowym.

Czynniki rankingowe Google off-site

1. Linkowanie zewnętrzne

Według statystyk, treści wysokiej treści oraz linkowanie tzw. link building, to dwa najważniejsze czynniki rankingowe. W linkowaniu, dzięki któremu wzrasta wiarygodność strony, a tym samym jej pozycja Google, liczy się nie ilość, ale jakość pozyskanych linków. Linkowanie zewnętrzne jest kluczowym elementem pozycjonowania. Google pozytywnie ocenia linki, które pochodzą od portali tematycznie związanych z pozycjonowaną stroną, ponieważ pozyskuje się tym sposobem naturalne wyniki.


Linkowanie zewnętrzne jest sposobem pracochłonnym, który – do uzyskania trwałych efektów – wymaga odpowiedniej strategii. Miejsca, z których można pozyskiwać linki:

  • katalogi,
  • fora internetowe,
  • strony tematyczne,
  • portale ogłoszeniowe,
  • portale społecznościowe,
  • artykuły sponsorowane.

Czynniki istotne w linkowaniu zewnętrznym:

  • Profil linków – rozłożenie proporcji linków na tzw. czyste lub te nałożone na anchor. Właściwy profil linków musi zawierać także linki dofollow i nofollow (najczęściej wymieniana optymalna proporcja to 70/30).
  • Aktualizacja linków – trzeba sprawdzać, czy nieaktualne linki nie generują błędu 404.
  • Wartość linków – powinny one pochodzić od sprawdzonych i rzetelnych stron zgodnych tematycznie z pozycjonowanym serwisem. Wartość linków można sprawdzić przy pomocy narzędzia Ahrefs lub Majestic.
  • Treść – wpisy, z których pochodzą linki, powinny być wartościowe pod względem merytorycznym. Interesujące i wyczerpujące temat treści są chętniej udostępniane.
  • Autorytet strony – historia domeny i popularność strony to czynniki, które zwiększają jej wiarygodność. Trust rank stron, z których się linkuje, mocno wpływa na czynniki rankingowe pozycjonowanej domeny.

2. Wiek i historia domeny

Autorytetem cieszą się domeny, które mają za sobą już długą historię. Wiek strony jest jednym z czynników rankingowych. Muszą to być jednak witryny o wysokiej jakości, do których prowadzą wartościowe linki.


Jeśli dopiero zaczynamy tworzenie strony www i chcemy przejąć domenę, to należy sprawdzić jej historię.

Czego NIE robić, by wpłynąć na pozycję w Google

Złe praktyki przy optymalizacji stron, czyli Black Hat SEO, to metody, które negatywnie wpływają na czynniki rankingowe. Praktyki niezgodne z wytycznymi mogą doprowadzić do nałożenia sankcji przez Google. Niewskazane działania BHS skutkują nałożeniem filtra ręcznego, który wpływa na spadek strony w wyszukiwarce.


Co uznaje się za praktyki Black Hat SEO?

  • System wymiany linków – służy do manipulowania linkami prowadzącymi do witryny lub z niej wychodzącymi. Kupowanie lub sprzedawanie linków czy ukrywanie linków to praktyki, które są mocno blokowane przez Google i wiążą się z poważnymi sankcjami.
  • Keyword stuffing – frazy kluczowe powinny w tekście pojawić się naturalnie. Ich namnożenie, stosowanie po przecinku czy po prostu ich upychanie jest niezgodne z wytycznymi.
  • Thin content – to praktyka polegająca na sztucznym tworzeniu treści przez stworzone w tym celu narzędzia. Takie teksty często zawierają poupychane słowo kluczowe, ale sama treść nie przekazuje wartości merytorycznych.
  • Cloaking – maskowanie to praktyka polegająca na udostępnianiu robotom indeksującym treści, adresów URL czy struktur, które nie są widoczne dla użytkowników.

Czynniki rankingowe z potencjałem – podsumowanie

Telefony w dużej mierze zastępują komputery, dlatego w czynnikach rankingowych Google plusują strony, które są dostosowane do urządzeń mobilnych, a ich czas wczytywania jest krótki. Nie słabnie moc contentu, ale jego wartość rozszerza się o działania podcastowe i video. W SERP dobrze rankują strony, które wykazują widoczne zaangażowanie w budowanie treści i komunikację z użytkownikiem poprzez merytorykę, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, czy wychodzenie naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom użytkowników.


Google stale aktualizuje swoje czynniki rankingowe i – chociażby po wdrożeniu algorytmu BERT – widać, iż gigantowi zależy, aby wyszukiwarka rozumiała język i potrzeby użytkownika. Powyższe działania – zgodne z zasadami White Hat SEO – zarówno on-site, jak i off-site, wpływają na budowanie zaufania i rzetelności strony. Na wzrost konwersji i współczynnika kliknięć mają szanse te strony, które będą się starały w sposób merytoryczny oraz wyczerpujący odpowiadać na pytania i potrzeby estetyczne użytkownika. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Sprawdź nasz artykuł odpowiadający na pytanie, jak poprawić pozycjonowanie strony w 8 krokach.


Jeśli nie wiesz jak samodzielnie wdrożyć działania na stronie www i poza nią, to skontaktuj się z nami. Pomożemy poprawnie ją zoptymalizować i wdrożyć rozwiązania, które będą zgodne z aktualnymi wytycznymi Google.