Spis treści

Krótka definicja linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne to odnośniki w ramach jednej witryny, które pozwalają odbiorcom i robotom Google na dotarcie do całego contentu na stronie. W branży SEO od dawna wychodzi się z zasady, aby z każdego miejsca w witrynie, w maksymalnie 3 kliknięciach dotrzeć do wszystkich miejsc na stronie. To zdrowe z punktu widzenia UX, jak i biznesowego.

Poprzez linkowanie wewnętrzne poprawiasz proces indeksacji strony przez roboty wyszukiwarek, a także prowadzisz użytkownika w miejsca, na których Ci zależy. Podsumowując internal link to skuteczny sposób na nakierowanie odbiorcy do innych podstron pomiędzy podstronami, kategorii itp. w celu przekazania wartościowej treści odbiorcom i robotom.

Dlaczego warto wykonać linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne daje Ci niezwykle duże pole możliwości. Mało kto wie, że odpowiednia struktura odnośników wewnętrznych ma większy potencjał niż linkowanie zewnętrzne. Do rzeczy.

Prosta i intuicyjna ścieżka nawigacji dla użytkownika

To niezmiernie ważny czynnik UX. W dzisiejszych czasach Google coraz bardziej bierze pod uwagę to, jakie odczucia miał odbiorca w trakcie kontaktu ze stroną. Kluczowe jest, ile czasu na niej spędził oraz jakie i czy w ogóle czynności wykonał. Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne sprawia, ze użytkownik czuje się komfortowo.

Lepsze pozycje fraz kluczowych w Google

Linkowanie wewnętrzne pozwala zaplanować optymalne sterowanie przepływu mocy SEO witryny na konkretne miejsca na stronie. Poprzez linkowanie wewnętrzne do najbardziej atrakcyjnych podstron z biznesowego punktu widzenia, pozwolisz nabrać siły tymże miejscom, a to przeważnie przekłada się na wyższe pozycje w SERPACH i w konsekwencji na ruch. Innymi słowy, przekłada się na lepsze pozycjonowanie strony internetowej .

Bardziej efektywna indeksacja przez roboty

Gdy prawidłowo wdrożysz linkowanie wewnętrzne, roboty Google będą mogły zindeksować większą ilość treści w swoich zasobach. To szczególnie istotne, gdy masz duży sklep bądź portal, a crawl budget – czyli maksymalne możliwości indeksacyjne Google względem Twojej domeny nie są dla Ciebie zadowalające.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

Linkowanie wewnętrzne zmniejsza współczynnik odrzuceń - CTR, czyli ilość sytuacji, kiedy użytkownik wejdzie na Twoja stroną i szybko z niej wyjdzie, nie wykonując żadnej czynności. Zachęcając użytkownika do wykonania kolejnego kliknięcia nie dość, że masz większe szanse na konwersję w postaci zakupu bądź zapytania (co zmniejsza wspomniany bounce rate), to niski jego poziom jest dobrym sygnałem dla Google.

Buduje tematyczność strony

Wykorzystując linkowanie wewnętrzne pokazujesz Google tak naprawdę, na jaki temat jest Twoja witryna. Umożliwia to robotom połączenie Twojej witryny z mnogą ilością wyrażeń tematycznych, co korzystnie wpływa na całkowitą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Większe bezpieczeństwo

W kontekście linkowania wewnętrznego jest bardzo wiele do zrobienia. I pomimo tego, że ma większy potencjał niż linkowanie zewnętrzne, często ludzie skupiają się własnie na tym drugim zagadnieniu. A linkowanie wewnętrzne, które daje świetnie efekty, jest bardziej bezpieczne niż zewnętrze. Aby dostać bana za internal link, trzeba się bardzo postarać.

Jak poprawnie wykonać linkowanie wewnętrzne pod SEO?

  • Menu Główne

To jeden z kluczowych elementów linkowania wewnętrznego. Niezwykle pomaga użytkowników w nawigacji. Warto, byś używał słów kluczowych jako anchor text. Bardzo dobrze wykonane linkowanie w menu głównym ma np. Allegro. Przy tak dużych portalach ważne jest, by mocniej premiować podstrony, które są z kluczowe z biznesowego punktu widzenia.

menu górne

  • Menu boczne

Jak dobrze wiesz, użytkownicy skanują strony od lewej do prawej, przy czym większe zainteresowanie wzbudzają elementy zamieszczone własnie po lewej stronie. Dlatego też warto, byś zaimplementować menu boczne. Nie dość, że możesz skusić użytkownika do dalszego wertowania strony, to jeszcze poprawiasz wewnętrzną strukturę strony.

menu boczne

  • Treść strony

Największy potencjał w linkowaniu wewnętrznym mają jednakże linki śródtekstowe. Dlaczego? Ponieważ Google jest wyszukiwarką tekstową, kocha rozbudowane treści, dlatego takie linki są dla niej najbardziej naturalne. Linki z treści możesz wykorzystać na stronie głównej, z której przekazujesz moc np. do kategorii. Jeśli posiadasz bardzo wiele produktów bądź usług i nie chcesz tworzyć potężnego menu, to w treści linkuj do podstron, których nie ma w menu, aby nie duplikować odniesień do tej samej podstrony.

linki śródtekstowe

Możesz także linkować między podstronami powiązanymi tematycznie. Największą moc mają jednak artykuły blogowe. Linkowanie z treści poradnikowych do powiązanej podstrony jest najbardziej efektywne. Równie dobrym rozwiązaniem jest stosowanie zajawek bloga na stronie głównej.

  • Stopka

Choć linki ze stopki nie mają takiej mocy jak wyżej wymienione, to warto, byś dodał tam mapę strony oraz linki do kilku najważniejszych podstron. Pamiętaj jednak, że Google wyznaje zasadę ,,first link counts. Oznacza ona, ze Google bierze pod uwagę wyłącznie pierwszy link do danej podstrony, a resztę ignoruje. Dlatego w stopce dodaj odnośnik np. bez www bądź z #, aby link był nieco inny. Taka malutka manipulacja :)

stopka

  • Nawigacja - breadcrumps

Menu okruszkowe ułatwia odnalezienie się użytkownikowi podczas przeglądania witryny. Daje mu informację, gdzie aktualnie jest i jak może szybko wrócić do miejsca zagnieżdżonego wyżej. Poprawia to ogólne odczucia użytkownika. Niezwykle irytujące jest, gdy nie możesz znaleźć tego, co chcesz, prawda? Zadbaj o ten element witryny, szczególnie, gdy administrujesz dużym portalem.

breadcrumps

Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Już wiesz, gdzie możesz wykonać linkowanie wewnętrzne na stronie. Przejdźmy do kolejnej istotnej kwestii – optymalizacji linkowania wewnętrznego. Odnośniki powinny być zoptymalizowane pod kątem kilku czynników:

  1. Anchor text (kotwica) – korzystaj z różnorodnych anchor textów. Wykorzystuj takie, aby użytkownicy dobrze wiedzieli, czego mogą się spodziewać po kliknięciu. Wykorzystuj frazy kluczowe, na których Ci zależy, w różnych odmianach gramatycznych oraz przy użyciu synonimów.

  2. Dywersyfikacja odnośników – pamiętaj, aby stosować zarówno linki śródtekstowe jak i graficzne, aby złamać monotematyczność. W przypadku linków obrazkowych pamiętaj o wypełnieniu atrybutu alt (pełni on rolę anchor textu).

  3. Linkowanie podstrony z błędem 404 – to może banalne, ale trzeba o tym napisać. Nie linkuj do stron zwracających błąd 404. To marnowanie mocy strony, a także niekorzystne rozwiązanie pod UX.

  4. Linkuj do stron bezpośrednio – linkuj do stron, do których wykonane jest przekierowanie 301, a nie do podstron przekierowujących.

  5. Atrybut rel="nofollow" - Jeżeli są na stronie podstrony nieistotne z punktu widzenia biznesowego do linka przekierowującego dodaj powyższy atrybut. Dzięki niemu nie przekażesz mocy strony do tej podstrony. To dobre rozwiązanie, jeśli masz politykę prywatności, certyfikaty itp. podstrony.

  6. Linkowanie najważniejszych podstron - jeżeli jest na Twojej stronie grupa podstron/produktów, które chcesz szczególnie promować, kieruj do niej większą ilość linków np. z artykułów blogowych, które tworzysz w celu wygenerowania ruchu z długiego ogona.

O szczegółach technicznych możesz przeczytać na blogu MOZ.

Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne należy do istotniejszych elementów optymalizacji strony internetowej. Odpowiednie wykonanie linkowania wpływa pozytywnie na indeksację zasobów witryny, sprawia, ze użytkownik lepiej poznaje witrynę, a to przekłada się na mniejszy współczynnik odrzuceń i większą ilość konwersji. Warto, byś poświęcił czas temu zagadnieniu, ponieważ ma w sobie ogromny potencjał, o którym piszą i mówią czołowi pozycjonerzy i specjaliści ds. SEO zna całym świecie.