Spis treści

Jak wybrać właściwy CMS dla sklepu internetowego?

Jak to zwykle bywa, łatwiej powiedzieć, a trudniej zrobić. Jaki CMS sprawdzi się bowiem najlepiej? Jakie powinien posiadać własności? Które cechy można uznać za jednoznaczne zalety, a które utrudniają pozycjonowanie sklepu internetowego? Chcę przekazać w tym miejscu dawkę porządnej wiedzy, dlatego też artykuł podzieliłem na części, z których dowiesz się, jakie możliwości oferuje Prestashop, WooCommerce i Magento (czyli najpopularniejsze CMS-y dla sklepów internetowych) i w jaki sposób ich cechy wpływają na proces pozycjonowania. Zaczynamy!

Prestashop - funkcjonalności

Prestashop to otwarte oprogramowanie, które umożliwia dokonywanie zmian dostosowanych do własnych wymagań. Najchętniej wykorzystywane jest do prowadzenia małych i średnich e-sklepów. Jakie oferuje funkcjonalności?

  • Możliwość sprzedaży na wielu kanałach, np. poprzez Allegro czy Ebay, a także połączenia sklepu z porównywarkami cenowymi,
  • Zarządzanie kilkoma projektami z poziomu jednego panelu sterowania, dzięki funkcji Multistore,
  • Bezpośrednia współpraca z dostawcami i hurtowniami dzięki dedykowanym wtyczkom,
  • Możliwość prowadzenia strony sklepu internetowego w różnych wersjach językowych,
  • Dostępność wtyczek umożliwiających płatności w różnych walutach.
  • Dostępna opcja tworzenia banerów reklamowych,
  • Formularz kontaktowy dla użytkowników strony internetowej,
  • Powiadomienia e-mail o aktualnym stanie magazynowym.

Prestashop nadal się rozwija, dzięki dużej społeczności programistów pracujących nad jego ulepszeniem. Oprogramowanie powinno w zupełności wystarczyć nawet średnim sklepom, które oferują różnorodne produkty w wielu kategoriach. Jeżeli jednak marzysz o sklepie bardzo rozbudowanym (dajmy na to porównywalnym ze stronami internetowymi popularnych marketów elektronicznych), musisz wybrać wydajniejsze narzędzie, np. Magento.


Zalety:

  • Niezła wydajność, umożliwiająca działanie małym i średnim sklepom internetowym.
  • Stosunkowo prosta obsługa i przyjazny interfejs.
  • Otwarte oprogramowanie i dostępność dużej liczby szablonów.


Wady:

  • Żeby oprogramowanie oferowało zadowalające możliwości, konieczne jest dodanie szeregu płatnych wtyczek.
  • Ograniczone możliwości rozbudowywania sklepu internetowego.
  • Konfiguracja i optymalizacja wymaga zaawansowanych działań.

Prestashop - pozycjonowanie

Możliwości w kwestii pozycjonowania na PrestaShop są bardzo duże, Musisz jednak pamiętać, że aby w pełni korzystać z możliwości oprogramowania w kontekście optymalizacji strony pod SEO (i nie tylko) musisz zaopatrzyć się w dodatkowe moduły, które są płatne i w wielu przypadkach ich cena nie jest zbyt niska. Podam przykład. Zadbanie o takie aspekty Twojego sklepu internetowego, jak:

  • image SEO,
  • przyjazne adresy url,
  • obecność canonical tagów,
  • przekierowania z nieprawidłowych i powtarzających się adresów,

wymaga zakupu dodatkowych modułów. Dostępne są również bardziej obszerne dodatki, które oferują kompleksowy zakres usług. Można oczywiście napisać własne moduły lub wprowadzić zmiany bezpośrednio w plikach, jednak to zadanie wymaga dużych kompetencji programistycznych.


Czy to oznacza, że Prestashop jest bardziej oporny w pozycjonowaniu? Wręcz przeciwnie! Dostarcza ogrom możliwości, które pomogą we wspinaniu się po drabince wyników wyszukiwania. Trzeba jednak przyznać, że jest to rozwiązanie droższe. Jeżeli prowadzisz duży sklep, a więc np. nie wystarcza Ci oparty o WordPressa WooCommerce (o którym za chwilę), to Prestashop może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem. Jeżeli zabiegi pozycjonera będą skuteczne, a ruch na Twojej stronie znacząco się zwiększy, koszty poniesione na obsługę sklepu zwrócą się wielokrotnie. Dodając do tego fakt, że samo oprogramowanie jest darmowe, pozycjonowanie Prestashop może okazać się całkiem wygodne i korzystne.

Layout sklepu internetowego

WooCommerce - plugin o dużej mocy

WooCommerce to nie do końca CMS - oprogramowanie jest po prostu wtyczką do WordPressa. Jest jednak najchętniej wykorzystywanym silnikiem dla sklepów internetowych. Wszystko dzięki prostocie użytkowania oraz łatwemu administrowaniu. Wszystkie dodatkowe funkcjonalności dostarczane są za pomocą dostępnych rozszerzeń. Na co możesz liczyć?

  • Nieograniczona liczba produktów z różnych kategorii,
  • Możliwość sprzedaży produktów cyfrowych,
  • Prezentowanie stanu danego produktu w magazynie,
  • Możliwość połączenia sklepu z ofertą poczty lub firm kurierskich, co pozwoli na większy wybór dla klientów,
  • Dostępność różnych systemów płatności, m.in. PayPal, Przelewy24, czy Dotpay,
  • Możliwość tworzenia programów partnerskich,
  • Opcja administrowania sprzedażą na Allegro oraz połączenia sklepu z porównywarkami cenowymi,
  • Możliwość rejestracji użytkowników za pomocą kont na portalach społecznościowych,
  • Klient posiada swój panel, może dodawać komentarze do produktów, dodawać je na listę życzeń.

WooCommerce cenione jest przede wszystkim przez początkujących użytkowników. Rzeczywiście, jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z handlem w internecie i nie chcesz inwestować w większe platformy, wybór WordPress’owej wtyczki sprawdzi się bardzo dobrze.


Zalety:

  • Bardzo łatwa obsługa sklepu z poziomu panelu administracyjnego.
  • Duża liczba bezpłatnych dodatków, które usprawniają działanie strony.
  • Rozbudowana społeczność oraz support.


Wady:

  • Pomimo braku ograniczenia w zakresie liczby produktów, WooCommerce nie jest zbyt wydajny, a więc może nie udźwignąć dużej liczby artykułów w wielu kategoriach.
  • Słabej jakości raporty.
  • Mniejsze możliwości personalizacji i dostosowywania sklepu do indywidualnych, nieszablonowych wymagań.

WooCommerce - pozycjonowanie

Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, WooCommerce siłą rzeczy posiada wszystkie zalety WordPressa. Z jego wykorzystaniem z łatwością wykonasz niezbędne czynności związane z optymalizacją strony internetowej pod wyszukiwarki. Co możesz zrobić, żeby poprawić swoje pozycjonowanie na WooCommerce?

  • Dodawanie znaczników title oraz meta description do poszczególnych podstron, kategorii oraz produktów,
  • Dowolność w tworzeniu przyjaznych adresów URL,
  • Możliwość wyboru wersji witryny internetowej (www lub bez www), zarządzanie przekierowaniami 301 (za pomocą odpowiedniej wtyczki), a także likwidacja szkodliwego działania błędów 404,
  • Łatwa organizacja tekstu i pomoc we właściwym korzystaniu z fraz kluczowych,
  • Skrócenie czasu ładowania witryny z użyciem wtyczek optymalizujących plik html, CSS oraz JS, a także dodatków zarządzających pamięcią podręczną,
  • Łatwe wprowadzanie danych strukturalnych, pomagających w zwiększeniu ruchu na stronie,
  • Dodawanie linków kanonicznych oraz edycja plików robots.txtsitemap.xml.

Strony oparte na WordPressie nie mają również żadnych problemów z responsywnością, co ma ogromne znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.


Dużym ułatwieniem dla pozycjonowania WooCommerce jest możliwość korzystania z wtyczki Yoast SEO, która posiada zestaw narzędzi ułatwiających optymalizację strony. Wyświetla ona komunikaty dotyczące konieczności poprawy treści lub struktury strony, dzięki czemu możesz mieć stałą kontrolę nad jakością Twojej strony internetowej.

Sklep na WordPress

Magento - platforma dla wymagających

Magento słynie z dostarczania o wiele większych możliwości użytkownikom niż dwa opisane powyżej oprogramowania. Dostępne jest w formie opensource’owej oraz płatnej (w której użytkownik może liczyć na dodatkowe funkcje oraz profesjonalne wsparcie techniczne). Ze względu na swój charakter, jest chętniej wybierany przez większych klientów, posiadających dużą bazę produktową. Oferuje oczywiście wszystkie podstawowe funkcjonalności, które obecne są w konkurencyjnych programach. Co jeszcze daje posiadanie sklepu na platformie Magento?

  • Możliwość indywidualnej prezentacji wybranych produktów. Oznacza to, że możesz ustalić osobny szablon dla konkretnych artykułów,
  • Opcja połączenia sklepu z popularnymi internetowymi systemami płatności,
  • Rozbudowane funkcje analityczne oraz bardzo przydatne raporty, pomagające ocenić jakość funkcjonowania sklepu oraz zauważyć ewentualne błędy,
  • Możliwość zarządzania kilkoma sklepami naraz, z poziomu panelu administracyjnego,
  • Wielojęzyczność i automatyczne dostosowanie wyświetlanego języka do lokalizacji użytkownika.
  • Duże możliwości rozbudowywania skryptu o własne dodatki (co wymaga jednak specjalistycznej wiedzy lub pomocy programisty).

Sklep internetowy oparty na Magento będzie prezentował się świetnie i powinien spełnić wszelkie oczekiwania. Do jego stworzenia będzie jednak konieczna pomoc z zewnątrz. Jest to najbardziej wydajna, ale też i najdroższa z opisywanych opcji.


Zalety:

  • Praktycznie nieograniczone możliwości personalizacji sklepu internetowego.
  • Rozbudowane możliwości analityczne.
  • Możliwość dodawania kolejnych modułów, wraz z rozwojem sklepu.


Wady:

  • Platforma wymaga dużych zasobów, przez co do jej obsługi potrzebny jest mocniejszy (a więc i droższy) serwer.
  • Konfiguracja i administrowanie sklepem internetowym na Magento jest mniej intuicyjne niż w przypadku pozostałych omawianych CMS-ów.
  • Stworzenie ładnie prezentującej się i zoptymalizowanej strony wymaga zdolności programistycznych.

Magento - pozycjonowanie

Pomimo większego zaawansowania i skomplikowania CMS-a, pozycjonowanie Magento jest bardzo przyjazne, co bardzo często podkreślają osoby działające w branży e-commerce. Żeby zadbać o prawidłową optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, nie trzeba tak naprawdę znać się na programowaniu, ponieważ system umożliwia dokonywanie niezbędnych zmian z poziomu panelu administracyjnego. Jest to jednak mniej intuicyjne niż w przypadku np. WooCommerce z wtyczką Yoast. Trzeba zwyczajnie więcej się naklikać. Jakie masz możliwości, wykonując pozycjonowanie na Magento?

  • Standardowe uzupełnianie title, meta description, wpisywanie słów kluczowych oraz możliwość modyfikacji pliku robots.txt,
  • Dostęp do plików źródłowych, gdzie ustawisz odpowiednie przekierowania, a także zoptymalizujesz kod, by przyspieszyć ładowanie się strony,
  • Możliwość dbania o wszystkie parametry związane z Image SEO,
  • Bardzo duże możliwości w zakresie tworzenia layoutu strony internetowej oraz projektowania architektury wprowadzającej łatwe ścieżki dla użytkownika,
  • Wprowadzenie responsywnego designu (RWD) strony www.

Magento jest lubiane przez roboty Google, przez co efekty pozycjonowania mogą być bardzo dobre. Ze względu na praktycznie nieograniczone możliwości rozbudowy strony i dopasowywania jej do indywidualnych wymagań, możesz zoptymalizować ją pod każdym kątem.

Kod strony internetowej

Pozycjonowanie Prestashop, WooCommerce, Magento - porównanie

Odpowiedź na tytułowe pytanie nie jest taka łatwa, ze względu na liczbę czynników wpływających na możliwości oraz wygodę pozycjonowania na wymienionych platformach sprzedażowych. Co więc wybrać? Prestashop czy Magento? A może jednak WooCommerce?

  1. Jeżeli posiadasz niewielki sklep internetowy lub dopiero zaczynasz przygodę z branżą e-sprzedażą, wybierz WooCommerce. WordPress jest bardzo łatwy w obsłudze, a do tego bardzo przyjazny dla robotów Google. Dzięki temu łatwo będzie stworzyć i wypozycjonować Twoją stronę www.
  2. Jeżeli potrzebujesz większych możliwości oraz zaawansowanej optymalizacji pod SEO, a jednocześnie możesz pozwolić sobie na zwiększone wydatki, wybierz Prestashop.
  3. Jeżeli organizujesz naprawdę duże przedsięwzięcie, które wymagać będzie znacznych zasobów, zdecyduj się na Magento. Musisz liczyć się jednak z koniecznością pomocy programistów w niektórych bardziej skomplikowanych kwestiach.

Podsumowanie

Żeby nie zostawiać Cię jednak z refleksją, że to wszystko zależy, chcę jasno powiedzieć, że różnice pomiędzy wymienionymi platformami oczywiście są widoczne i nie jest tak, że nie ma różnicy, którą z nich wybierzesz. Dobry pozycjoner lub agencja SEO poradzą sobie z każdym powyższym oprogramowaniem, jednak musisz się liczyć z tym, że ceny sklepu internetowego na poszczególnych platformach będą się różnić. Obsługa Prestashop czy Magento może być droższa. Wszystko ostatecznie rozbija się o koszty prowadzenia danej strony internetowej, ale również jej możliwości.


Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej pomocy, napisz do nas. Doradzimy Ci w wyborze optymalnej platformy, a także pomożemy w stworzeniu sklepu internetowego, jak i w jego pozycjonowaniu.