Spis treści

Shopping online – wybór platformy

Najlepszym sposobem na wybranie właściwego systemu sklepowego online jest określenie swoich wymagań oraz weryfikacja parametrów platform. Zastanów się, czy te, które wpisałeś na swoją listę, pozwolą Ci w 100% stworzyć sklep, który będzie przynosił zyski. Weź pod uwagę m.in. możliwość dodawania modułów lub widgetów z konkretnymi funkcjami (opinie o sklepie, lista produktów, którymi interesowali się konsumenci, slidery reklamowe, formularz newsletterowy, przyciski social media), wbudowany blog, integrację z hurtowniami, perspektywę omnichannel, integrację z firmami kurierskimi, opcję pop-up czy potencjalną modyfikację szablonów.

Przygotowałam listę najpopularniejszych bezpłatnych sklepów internetowych, niektóre z nich pozwalają na update do wersji premium. Porównanie obejmuje następujące platformy:

  • Magento
  • PrestaShop
  • OpenCart
  • Quick.Cart
  • WooCommerce
  • VirtueMart

Gotowi?

Magento

Darmowy sklep internetowy w opcji Community Edition, dostępny również w wersji płatnej – Enterprise Edition. To niezwykle rozbudowany system sprzedaży, którego możliwości robią wrażenie: dużo funkcjonalności w zakresie obsługi sprzedaży, analizowania danych, sporządzania raportów, jednak w celu skorzystania z tych wariantów konieczna jest inwestycja w dobry i wydajny serwer.

Jeśli chodzi o panel administracyjny, użytkownicy narzekają na jego niską intuicyjność. Funkcjonalności są na tyle zdywersyfikowane, że ich znalezienie wymaga supportu technicznego. Dodatkową trudność sprawia optymalizacja SEO, ponieważ wiąże się z niemałą wiedzą programistyczną. Przeciętny użytkownik może mieć problemy z wprowadzaniem jakichkolwiek zmian na własną rękę.

Zalety:

  • bezpłatna platforma sprzedażowa z opcją premium
  • szeroki zakres funkcjonalności
  • support techniczny w języku angielskim
  • opcja rozbudowania panelu o dodatkowe moduły
  • jedna platforma – wiele sklepów

Wady:

  • skomplikowany panel administracyjny
  • rozbudowanie systemu w opcji płatnej
  • kosztowny proces modyfikacji oprogramowania oraz utrzymania systemu
  • wymagania systemowe – inwestycja w wydajny serwer

PrestaShop

To sklep internetowy, który niezmiennie rozwija swój potencjał, oddając użytkownikom kolejne funkcjonalności. Prosty system do zarządzania produktami oraz kategoriami, niezwykle intuicyjne menu czy możliwość optymalizacji SEO to nie jedyne superlatywy tego systemu sprzedażowego. Platforma doskonale radzi sobie w obszarze małych oraz średnich sklepów – im bardziej rozbudowany sklep, tym szybkość ładowania strony spada.

Prestashop świetnie sprawdzi się w przypadku początkujących biznesów online, ponadto istnieje możliwość płatnego rozbudowania modułów.

Red alert: użytkowników zniechęcają błędy w kodzie, które wymagają stałej aktualizacji platformy. Takie luki są ryzykowne o tyle, że stwarzają niebezpieczeństwo kradzieży danych lub zawirusowania systemu.

Zalety:

  • bezpłatna platforma sprzedażowa z możliwością kupna dodatkowych modułów
  • szeroki zakres funkcjonalności
  • support techniczny w j. Angielskim i j. polskim
  • darmowe szablony graficzne
  • bardzo intuicyjny panel CMS

Wady:

  • błędy w kodzie
  • moduły w opcji płatnej są darmowe u konkurencji
  • duża liczba produktów spowalnia działanie systemu
  • nie jest rekomendowana dla bardzo dużych sklepów

OpenCart

Platforma tego sklepu online ma bardzo małe wymagania sprzętowe, jednak przy znacznej rozbudowie modułów należy zwrócić uwagę na zwiększenie parametrów systemowych. OpenCart posiada prosty w obsłudze panel administracyjny – to dobra wiadomość dla wszystkich, którzy dopiero startują ze swoim biznesem online.

Z kolei samo oprogramowanie pozostawia wiele do życzenia – im więcej zainstalowanych rozszerzeń, tym częściej ich aktualizacje powodują błędy w działaniu sklepu.

Zalety:

  • bezpłatna platforma sprzedażowa z opcją premium w dodatkowo płatnym pakiecie
  • intuicyjny panel
  • podstawowa wersja z małymi wymaganiami technicznymi
  • support techniczny w j. polskim
  • doskonały dla małych i średnich sklepów online

Wady:

  • dodatkowe moduły spowalniają pracę systemu
  • ubogi panel administracyjny
  • aktualizacja rodzi problemy w skrypcie
  • utrudnienia w procesie SEO – konieczne wsparcie programisty

platforma sprzedażowa



Quick.Cart

Jeśli planujesz otworzyć skromny pod kątem produktowym sklep online, Quick.Cart będzie najlepszym rozwiązaniem. Duża wydajność i bardzo prosta obsługa panelu to cechy systemu, dzięki którym zyskał popularność wśród użytkowników.

Możliwość pełnej optymalizacji platformy w procesie pozycjonowania sklepu internetowego.



Zalety:

  • bezpłatna platforma sprzedażowa z możliwością zakupu dodatkowych funkcji
  • szybkość działania
  • prosta obsługa panelu
  • support techniczny w j. polskim
  • doskonałe rozwiązanie dla małych sklepów

Wady:

  • niewiele dodatkowych modułów w wersji bezpłatnej
  • możliwość modyfikacji szablonów wyłącznie ze znajomością HTML, CSS i PHP
  • nie jest rekomendowana dla średnich i dużych sklepów
  • SEO ze wsparciem programisty

WooCommerce

Dla odmiany, nie jest to typowy system sprzedażowy, a wtyczka do platformy WordPress, która daje możliwość sprzedaży online. Jeśli prowadzisz bloga lub jesteś właścicielem strony internetowej na WordPressie, WooCommerce pozwoli Ci sprzedawać online. Dodatkowo w prosty sposób można pozycjonować stronę internetową, bez konieczności angażowania do tego procesu programisty.

Zalety:

  • bezpłatny
  • idealny dla małych i średnich sklepów
  • prosty i intuicyjny panel administracyjny
  • support techniczny także w j. polskim
  • integracja ze stroną internetową na WordPressie
  • duży wybór wtyczek

Wady:

  • duża liczba produktów wymaga udoskonalenia parametrów technicznych serwera
  • brak kilku integracji, które udostępnia konkurencja

VirtueMart

Podobnie jak w przypadku WooCommerce, VirtueMart jest również wtyczką, ale dla Joomli. Posiada mnóstwo możliwości dla sprzedawców, jednak panel administracyjny jest o wiele bardziej skomplikowany niż na WordPressie.

Zalety:

  • darmowy
  • łatwa integracja z CMS Joomla
  • duży wybór rozszerzeń
  • support techniczny także w j. polskim
  • idealny dla małych i średnich sklepów

Wady:

  • brak kilku dodatków, którymi dysponuje konkurencja
  • brak możliwości optymalizacji pod kątem SEO
  • proces pozycjonowania przy wsparciu programisty
  • mała intuicyjność panelu



    To tyle w kwestii bezpłatnych platform sprzedażowych. Zobacz, ile kosztuje sklep internetowy, oparty m.in. na opisanych wyżej rozwiązaniach. Już wkrótce poddam analizie płatne systemy, dzięki którym możesz zbudować złote imperium online.

    Stay tuned!