Spis treści

Co to jest mapowanie słów kluczowych?


Mapowanie słów kluczowych (z ang. keyword mapping) to inaczej strategiczne przypisywanie docelowych słów kluczowych do konkretnych podstron w obrębie witryny.

Co to oznacza w praktyce?

Jeśli jesteś specjalist/ką SEO, to robisz analizę słów kluczowych, czyli sprawdzasz, na jakie słowa kluczowe jest lub może być widoczna strona internetową, którą pozycjonujesz. Badasz rynek, konkurencję, wyniki wyszukiwania. Masz listę fraz kluczowych, ich średnią liczbę wyszukiwań, czasami również intencję (search intent) i… co dalej?

Wejdź na chwilę w buty użytkownika.

Wyobraź sobie, że wpisujesz do wyszukiwarki Google „jak ugotować makaron?” i po wejściu na pierwszą stronę w wynikach okazuje się, że jesteś na podstronie sklepu internetowego z różnymi rodzajami makaronu. Chyba nie o to Ci chodziło, prawda?

Gdy wpisujesz „jak ugotować makaron”, chcesz się dowiedzieć, jak długo go gotować, czy trzeba osolić wodę, jak przecedzić makaron itd. Nie chcesz kupować makaronu. Dlatego taka fraza powinna być przypisana do artykułu blogowego. I ten wpis powinien być zoptymalizowany właśnie pod frazę kluczową „jak ugotować makaron”.

Jeśli z kolei chcesz sprzedać makarony i trafić do odbiorców, którzy wpisują „makaron pełnoziarnisty penne” – wtedy taką frazę z intencją transakcyjną możesz przypisać do kategorii w sklepie internetowym i zoptymalizować ją właśnie na to i podobne słowa kluczowe.

Dlaczego mapowanie fraz kluczowych jest ważne w SEO?


  • Lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania: mapowanie słów kluczowych pomaga stronie internetowej pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania dla słów kluczowych, które są istotne dla danej treści.
  • Lepsza jakość ruchu: dzięki mapowaniu można przyciągać użytkowników, którzy faktycznie są zainteresowani zawartością strony, co może przekładać się na wyższą konwersję.

Keyword mapping krok po kroku?


mapowanie słów kluczowych krok po kroku

  1. Badanie słów kluczowych: rozpocznij od badania słów kluczowych związanych z treścią witryny. Narzędzia takie jak Google Keyword Planner mogą pomóc w identyfikacji popularnych słów kluczowych.
  2. Podział fraz: rozplanuj, które słowa kluczowe mają intencję edukacyjną i sprawdzą się np. w artykułach blogowych, a które z nich mają intencję transakcyjną i będą idealne do kategorii lub opisów produktowych. Twórz grupy fraz kluczowych i podziel je na słowa ogólne, longtailowe, brandowe, lokalne oraz sezonowe (jeśli takie występują).
  3. Klastry tematyczne: grupuj powiązane ze sobą słowa kluczowe w tematyczne klastry. Jeśli masz frazę „makaron pełnoziarnisty penne”, to w klastrze znajdą się również wyrażenia: „makarony pełnoziarniste penne”, „penne makaron pełnoziarnisty”, „makaron pełne ziarna penne”, „makaron pełnoziarnisty rurki”, „brązowy makaron penne”, „pełne ziarno pióra”.
  4. Przypisanie słów kluczowych do podstron: znajdź odpowiednie strony lub treści na stronie, które najlepiej pasują do konkretnych słów kluczowych. Upewnij się, że zawartość podstrony jest związana z tymi słowami kluczowymi.
  5. Strategia SEO: zaplanuj prace związane z optymalizacją treści. Możesz podzielić pracę na tzw. quick wins i długoterminowe cele. Do quick wins możesz zaliczyć optymalizację meta tagów i nasycenie słowami kluczowymi treści, które już widnieją na stronie. Do długoterminowej strategii stwórz wytyczne do napisania nowych treści i zaplanuj ich regulacją publikację.
  6. Optymalizacja treści: dostosuj treść na stronie, aby zawierała słowa kluczowe w sposób naturalny i wartościowy dla użytkowników lub zleć takie zadania copywriterom.

Co daje mapowanie słów kluczowych?


Oprócz lepszej widoczności i kaloryczności ruchu organicznego, mapowanie słów kluczowych pomaga również w innych aspektach, nie tylko związanych z SEO.

co daje mapowanie słów kluczowych

📃 Unikamy kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja fraz polega na zoptymalizowaniu więcej niż jednej podstrony na jedno, to samo wyrażenie. W efekcie strony internetowe nie są wyświetlane przez Google w ogóle (ewentualnie dzielą potencjał frazy na kilka podstron i pokazują się w wynikach wyszukiwania na przemian).

Mapowanie słów kluczowych pozwala uniknąć tej sytuacji. Gdy przypiszemy wyrażenia do konkretnych podstron, nie ryzykujemy, że zoptymalizujemy więcej niż jedną podstronę na dane słowo. Możemy wówczas przeznaczyć całą energię na optymalizację konkretnej strony pod kątem wybranych słów kluczowych.

🔎 Kierujemy się intencją wyszukiwania

Widoczność witryny na wybrane słowo kluczowe to jedno, ale rzeczywiste trafienie w intencję wyszukiwania to drugie. Przy mapowaniu słów kluczowych zwraca się uwagę na search intent (intencja informacyjna, nawigacyjna, komercyjna i transakcyjna), Dzięki temu można tworzyć treści bardziej zgodne z intencją użytkowników, co zwiększa szanse na pozyskanie ich uwagi i zainteresowanie.

🖥️ Utrzymujemy porządek na stronie

Mapowanie słów kluczowych polega na przypisaniu konkretnej podstronie grupy wyrażeń, na które będzie zoptymalizowana. Frazy kluczowe longtailowe z potencjałem na artykuły blogowe są przypisane do konkretnego wpisu, wyrażenia informacyjne do podstrony informującej o jakimś zagadnieniu, a słowa transakcyjne do kategorii lub opisu produktu. Dzięki temu na stronie utrzymuje się porządek oraz odpowiednią hierarchię.

🥇 Skutecznie walczymy o pozycję z konkurencją

Poprzez analizę słów kluczowych używanych przez konkurencję, możemy dostosować treści i strategię SEO, aby konkurować z nimi skuteczniej. Mapowanie słów kluczowych pozwala zidentyfikować słowa kluczowe, na które konkurencja już jest widoczna lub, wręcz przeciwnie – ma słabe pozycje lub których w ogóle nie wykorzystuje. To stwarza okazje do zdobycia wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i widoczności strony internetowej na więcej słów kluczowych.

Narzędzia do mapowania słów kluczowych


Do mapowania słów kluczowych można wykorzystać kilka narzędzi, poczynając od standardowych programów do analizy fraz, po indywidualne rozwiązania pod kątem keyword mappingu.

Przedstawiamy kilka narzędzi, które mogą przydać się w procesie mapowania i wyszukiwania słów kluczowych.

  • Surfer – kompleksowe narzędzie, w którym można wykonać analizę słów kluczowych i dodatkowo przypisać wyrażenie do klastrów tematycznych. Listę słów kluczowych można znaleźć również w module Content Writer, który pomaga zoptymalizować tekst pod kątem słów kluczowych.

klastry tematyczne w mapowaniu słów kluczowych

(źródło: Keyword Research w narzędziu Surfer)

  • Google Keyword Planner – warto nadmienić, że mapowanie słów kluczowych przeprowadza się nie tylko w SEO, ale również kampaniach sponsorowanych Google Ads. Zarówno do pierwszego, jak i drugiego wariantu, można wykorzystać Planer Słów Kluczowych od Google.
  • Ahrefs – dzięki niemu możemy sprawdzić tzw. Content Gap, czyli na jakie frazy kluczowe widoczni są konkurenci, a pozycjonowana przez nas strona – jeszcze nie.
  • Senuto – w tym narzędziu poznamy m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwania danej frazy kluczowej albo search intent.

intencja wyszukiwania w mapowaniu słów kluczowych

(źródło: Content Planner w Senuto)

intencja wyszukiwania w mapowaniu słów kluczowych

(źródło: Keyword Mapping for SEO: Guide + Free Template; Semrush)

Czy warto skupić się na mapowaniu słów kluczowych?


Jeżeli nie chcesz zdobyć lepszej widoczności, kalorycznego ruchu organicznego i zadowolonych klientów – nie musisz skupiać się na mapowaniu fraz!

Jeśli z kolei zależy Ci na tym, żeby skutecznie walczyć o pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania i zamieniać użytkowników w klientów – nasza oferta z pewnością Cię zainteresuje!

Słowa kluczowe pod czujnym okiem ekspertów


Jako zespół specjalistów z doświadczeniem i profesjonalnym podejściem do każdego projektu, możemy zapewnić, że mapowanie słów kluczowych wlicza się w nasze usługi.

Dla początkujących mapowanie słów kluczowych może wydawać się zbędną pracą. Jeszcze inni twierdzą, że taki podział można wykonać intuicyjnie. Nic bardziej mylnego!

Z mapowaniem słów kluczowych wiążę się nie tylko analityczne podejście, ale również wiedza, doświadczenie, odpowiednia strategia. Nie chodzi o same słowa kluczowe. Ważna jest analiza konkurencji, aktualny i estymowany poziom widoczności witryny, przeanalizowanie każdej strony internetowej, która rywalizuje z nami w wynikach organicznych.

Nie tylko w SEO, ale w całym marketingu internetowym te wartości są szczególnie ważne. Słowa kluczowe powinny mieć swoje miejsce, a proces przypisywania ich do tych lokalizacji, powinien być przeprowadzony przez specjalistów.

Takich znajdziesz właśnie w naszej agencji SEO.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej