Spis treści

Pozycjonowanie stron w trakcie pandemii

Pozycjonowanie to proces - to zdanie, jak mantrę, powtarzają od wielu lat specjaliści od SEO. Dziś szczególnie widać zasadność tych słów. Nieoczekiwane zmiany w światowej gospodarce poskutkowały większym skupieniem na działalności online. Pozycjonowanie strony internetowej okazuje się teraz jeszcze silniejszym narzędziem, które przynosi oczekiwane efekty. Nikt nie mógł przewidzieć sytuacji, w jakiej się znajdziemy, jednak przedsiębiorcy, którzy zainwestowali w zdobywanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania w Google, teraz doskonale wiedzą, że ta inwestycja była i jest opłacalna.

Gdy na półkach sklepowych w obiektach stacjonarnych zaczęło brakować produktów, był to idealny czas, by wypromować deficytowy towar w swoim serwisie internetowym. Najpierw były to… papier toaletowy, później makaron ;), żele antybakteryjne, teraz rękawiczki czy maseczki. Kto zyskał na tym najwięcej? Z pewnością strony internetowe, które były dobrze wypozycjonowane na te frazy.

google trends koronawirus maseczki

Nie tylko te “oczywiste” produkty zaczęły być nadmiernie kupowane. Spójrzmy na przykład branży ogrodniczej, która pomimo pandemii koronawirusa cały czas odnotowuje wzrosty w wyszukiwarce Google. Pokazują to statystyki z narzędzia Google Trends, o którym pisaliśmy w poprzednim artykule.

google trends koronawirus sadzonki

Na wykresie dobrze widać, że od końca lutego fraza “sadzonki” zaczęła cieszyć się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich internautów. Przełomem był koniec marca i cały kwiecień. To nie tylko wynik związany z rozpoczęciem sezonu, ale również efekt przeróżnych dodatkowych prac, które podejmują się osoby przebywające w domach z powodu pandemii koronawirusa. Gdy nie można skorzystać z atrakcji na mieście, okazuje się, że skrawek własnej ziemi, a nawet odrobinę miejsca na balkonie czy parapecie, może zapewnić ciekawe zajęcie na czas lock downu.

Dlaczego nie warto rezygnować z pozycjonowania w trakcie koronawirusa?

Utrzymanie efektów pozycjonowania

Na wysokie pozycje dla wybranych fraz kluczowych czasem pracuje się tygodniami, innym razem miesiącami, a jeszcze w innym przypadku - nawet latami. Dla niektórych przedsiębiorstw strona internetowa to jedyne miejsce prowadzenia biznesu. Są branże, w których największe efekty marketingu obserwuje się właśnie przez wyszukiwarkę Google, dlatego wstrzymanie pozycjonowania byłoby nie tylko stratą włożonej pracy, energii i pieniędzy, ale również nierozsądnym posunięciem z perspektywy zarządzania własnym przedsiębiorstwem. Negatywne skutki zaprzestania pozycjonowania mogą być widoczne już za kilka tygodni, kiedy sytuacja gospodarcza zacznie się poprawiać. Istnieje ryzyko, że pozycje spadną właśnie wtedy, gdy znów będzie popyt na usługi, które aktualnie odczuwają skutki pandemii - dotyczy to branż takich, takich jak kosmetologia, fryzjerstwo, gastronomia, turystyka itp. Przerwa w pozycjonowaniu może przyczynić się do utraty efektów, do których najprawdopodobniej ciężko będzie powrócić.

Zdobycie nowych klientów

Pozycjonowanie stron internetowych w czasie koronawirusa daje możliwości na dotarcie do nowych klientów, którzy dotychczas nie korzystali z ofert serwisów internetowych. Ze sklepów online korzysta coraz więcej osób - przekonują się do nich również osoby, które wcześniej nie miały styczności z taką formą dokonywania zakupów. To nowe szanse między innymi dla seniorów, którzy dotychczas stanowili wąską grupę konsumentów w wirtualnej rzeczywistości. Dla wielu osób dokonywanie zakupów w sieci okazuje się nie tylko narzuconym przez pandemię obowiązkiem, ale również korzystnym rozwiązaniem - dostrzegają zalety kupowania online, dostarczania paczek do punktów odbioru lub prosto pod drzwi domu oraz brak ograniczeń godzinowych co do dokonywania zakupów. Należy pamiętać, że pomimo pandemii, klienci nadal potrzebują konkretnych produktów i usług. Dotyczy to również branży modowej, budowlanej, transportu, a także innych gałęzi przemysłu oraz gospodarki.

Przewaga nad konkurencją

Przedsiębiorcy, którzy już wcześniej zdecydowali się na pozycjonowanie strony internetowej, mogą mieć teraz znaczną przewagę nad konkurencją prowadzącą działalność wyłącznie w punktach stacjonarnych. Klienci z dnia na dzień musieli przejść ze znanej i często wybieranej formy zakupów stacjonarnych na zamawianie przez Internet. Niektórzy dobrze odnaleźli się w tej sytuacji, inni dopiero cały czas uczą się i przyzwyczajają. Mając wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, można dodatkowo pomóc klientom w zmianie dotychczasowych nawyków. Już samo posiadanie strony internetowej jest dużym plusem - im lepiej pozycjonowany sklep lub serwis, tym większe korzyści można z niego wyciągnąć. Dodając do tego jeszcze intuicyjną oraz przyjazną użytkownikowi witrynę, można powiedzieć, że to strzał w dziesiątkę.

Zapewnienie ciągłości biznesu

Kontynuowanie pozycjonowania strony internetowej to jeden z czynników, który może zachować ciągłość biznesu w trakcie pandemii. W obliczu kryzysu ekonomicznego przedsiębiorcy szukają sposobów na to, by zapewnić bezpieczeństwo swojej firmie oraz jej pracownikom. Cięcia budżetu, redukcja etatów, rezygnacja z realizacji zleceń - to tylko niektóre sytuacje, z którymi spotykają się dziś setki przedsiębiorców. Ci, którzy już pozycjonują swoją stronę internetową na wybrane wyrażenia kluczowe, powinni kontynuować prowadzone działania SEO, by zapewnić (może mniejszy, jednak stabilny) dochód.

Inwestycja na przyszłość

Niektórzy przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą z pewnością nie wyznają zasady carpe diem. Ich horyzont czasowy jest znacznie większy - planując działania dzisiaj, potrafią przewidywać, co wydarzy się pół roku. Świadomi przedsiębiorcy nie rezygnują ani nie wstrzymują pozycjonowania, ponieważ wiedzą, że ta inwestycja będzie opłacalna w przyszłości - szczególnie wtedy, gdy skończy się pandemia.

pozycjonowanie a koronawirus

Alternatywy wstrzymania pozycjonowania na czas pandemii

Klienci nadal potrzebują wielu produktów oraz usług - nawet wtedy, gdy są na 2-tygodniowej kwarantannie lub przebywają w domu już od kilku miesięcy. Choć zaskoczyła nas inna rzeczywistość, to rynek e-commerce od lat przygotowywał się (może nieświadomie) na taką ewentualność. Kryzys związany z pandemią koronawirusa z pewnością przyspieszył rozwój działalności online. E-zakupy miały naturalnie stawać się coraz popularniejsze, jednak w tej sytuacji dla niektórych stały się obowiązkiem. Wiedząc, dlaczego nie warto wstrzymywać pozycjonowania na czas koronawirusa, można szukać alternatyw - ewentualnie zmniejszyć budżet na działania marketingowe czy ograniczyć pozycjonowanie kilku fraz, skupiając się na innych.

Wszystko to z pewnością jest lepsze niż całkowita rezygnacja z pozycjonowania. Warto pamiętać, że jeśli Ty nie będziesz kontynuować działań SEO - na pewno zrobi to ktoś inny! Dowiedz się, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej i wzmocnij swoją pozycję na rynku, pomimo pandemii koronawirusa.