Spis treści
- Co to jest intencja wyszukiwania (ang. search intent)
- 10 powodów, dlaczego search intent ma znaczenie dla SEO
- Rodzaje intencji wyszukiwania
- Jak sprawdzić intencję wyszukiwania?
- Jak wykorzystać search intent w SEO?
- User intent – dopasuj stronę pod różne intencje użytkowników w wynikach wyszukiwania
Co to jest intencja wyszukiwania (ang. search intent)
Intencje wyszukiwania/użytkowników, znane również jako search intent, odnoszą się do zamiaru lub celu użytkownika, który wpisuje konkretne zapytanie w wyszukiwarkę internetową.
W podejściu marketingowym jest to próba zrozumienia, czego użytkownik oczekuje od wyników wyszukiwania i jakich informacji lub rozwiązań problemów poszukuje. User intent można wykorzystać również w procesie pozycjonowania stron internetowych.
10 powodów, dlaczego search intent ma znaczenie dla SEO
- Kluczowym celem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, jest dostarczanie użytkownikom trafnych odpowiedzi i wartościowych wyników wyszukiwania.
- Search intent pomaga zrozumieć, dlaczego użytkownik wpisuje konkretne zapytanie do paska wyszukiwarki.
- Poznanie intencji użytkownika pozwala dostarczyć użytkownikowi treści, które odpowiadają jego zapytaniom.
- Optymalizacja treści pod kątem intencji wyszukiwania zwiększa szanse na wyświetlanie się w wynikach organicznych oraz zdobywanie wyższych pozycji.
- Search intent pomaga dostosować strategię słów kluczowych, aby skoncentrować się na frazach, które są bardziej związane z intencją użytkownika.
- Dostosowanie treści do intencji użytkowników może poprawić wskaźniki na stronie internetowej, takie jak współczynnik klikalności (CTR) i średni czas spędzony w serwisie.
- Jakościowe treści, które odpowiadają na intencję wyszukiwania, zwiększają szanse na pozyskanie naturalnych linków zwrotnych.
- Analiza intencji wyszukiwania pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje grupy docelowej, co może być wykorzystane do ulepszania strategii marketingowej.
- Dostosowanie treści do intencji wyszukiwania może zwiększyć konwersje, jeśli użytkownicy znajdują dokładnie to, czego potrzebują.
- Search intent ma również znaczenie dla wyników lokalnych, ponieważ użytkownicy często wpisują zapytania związane z miejscem, którego szukają stacjonarnie.
Rodzaje intencji wyszukiwania
Intencja informacyjna
kiedy powstała fotografia
jak ukisić ogórki
co to jest SEO
Użytkownik, kierujący się intencją informacyjną, wpisuje do wyszukiwarki różne pytania lub zwroty zawierające pytana „co”, „jak”, „kiedy”, „ile”, „dlaczego”. Czasami może zadać pytania bez stosowania typowej konstrukcji pytającej, ale nadal towarzyszy mu chęć zdobycia pewnych informacji na jakiś temat.
Zapytania informacyjne (informational) są jednym z głównych rodzajów zapytań, które użytkownicy wprowadzają do wyszukiwarek. Można odpowiedzieć na nie za pomocą artykułu, sekcji FAQ, krótkich informacji, instrukcji, definicji czy faktów na jakichś temat.
Intencja nawigacyjna
spotify logowanie
sushi poznań centrum
gmail
Gdy użytkownik chce dotrzeć do jakiegoś miejsca w internecie, kieruje się właśnie intencją nawigacyjną. Nie będzie zadawać pełnych pytań, tylko działał skrótami myślowymi. Zazwyczaj z tą intencją wiążą się różne marki czy nazwy produktów bądź usług.
Na zapytania nawigacyjne (navigational) można odpowiedzieć przemyślaną architekturą informacji na stronie czy dobrze zoptymalizowaną wizytówką w usłudze Google Moja Firma.
Intencja komercyjna
jaki wózek dziecięcy kupić
najlepsze bezlusterkowce
smartfony ranking 2023
Komercyjną intencją wyszukiwania można nazwać sytuację, gdy użytkownik ma zamiar coś kupić, ale jeszcze nie wie, co dokładnie, dlatego szuka porównań, rankingów albo recenzji produktów.
Zapytania komercyjne (commercial) – inaczej przygotowujące do transakcji, są dobrymi wyrażeniami do optymalizacji artykułów blogowych, rankingów, porównań czy recenzji produktów, rozwiązań lub usług. Te konkretne zapytania użytkowników mogą w prosty sposób doprowadzić do konwersji na stronie lub kolejnego wyszukiwania z poniższą intencją.
Intencja transakcyjna
lodówka samsung rb38t776cb1
nike air max 90 męskie
słuchawki jbl różowe
Użytkownik jest gotowy do transakcji i szuka konkretnego modelu lub produktu o wybranych cechach. Może kierować się marką, ceną, dostępnością i w ten sposób wpisywać frazy kluczowe do Google.
Zapytania transakcyjne (transactional) jasno wskazują, że użytkownik chce kupić konkretny produkt. Kierując się tymi intencjami wyszukiwania, można zastosować różne formuły copywriterskie lub sprzedażowe formy content marketingu. W tym przypadku warto postawić na dobrze zoptymalizowane opisy produktów i całe strony produktowe, recenzje, rankingi i porównania.
Jak sprawdzić intencję wyszukiwania?
- Analiza wyników wyszukiwania – jedno z rozwiązań dostępnych pod nosem, czyli w samej wyszukiwarce Google. Wystarczy wpisać frazę kluczową do paska wyszukiwarki i sprawdzić, jakie strony wyświetlają się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeżeli są to informacyjne lub edukacyjne artykuły, najprawdopodobniej intencja również jest informacyjna. Jeśli pokazują się recenzje, porównania czy rankingi, może to być intencja komercyjna.
- Narzędzia do analizy słów kluczowych – dzięki zbadaniu popularności, konkurencyjności oraz sposobu wyświetlania fraz w wynikach wyszukiwania, można poniekąd ustalić intencję wyszukiwania. Gdy analizujemy słowo kluczowe i wyniki wyszukiwania pojawiające się po wpisaniu go do Google i w listingu pojawiają się same wyniki produktowe, można wywnioskować, że z tym słowem kluczowym idzie intencja transakcyjna.
- Analiza treści konkurencji – intencje użytkownika można rozpoznać również na podstawie tego, jakie treści tworzy konkurencja na konkretne słowa kluczowe.
- Obserwacja i interpretacja zachowań konsumentów – dane analityczne dotyczące współczynnika konwersji i odrzuceń, mikrokonwersji oraz długości czy „głębokości” wizyty mogą wiele powiedzieć o intencji użytkownika. Można to robić, np. śledząc ścieżkę i punkty styku czy obserwując aktywność użytkownika na stronie.
Jak wykorzystać search intent w SEO?
Dobór słów kluczowych
Informacje o intencjach wyszukiwania można wykorzystać już na etapie wybierania fraz do pozycjonowania strony internetowej.
To bardzo ważne nie tylko w kontekście SEO, ale również samych konwersji na stronie. A te nie ograniczają się wyłącznie do sprzedaży.
Powiedzmy, że stworzyliśmy e-booka o SEO copywritingu. Nie możemy być pewni, że cała grupa docelowa wpisze do wyszukiwarki frazę „e-book o SEO copywritingu” z intencją transakcyjną. Niektórzy dotrą ostatecznie do tej elektronicznej książki, ale okrężną drogą, wpisując np. słowa kluczowe z frazą o intencji informacyjnej „jak pisać teksty SEO?”, „co to jest SEO copywriting?”, „jak zoptymalizować tekst?”.
Właśnie na takie frazy w wynikach wyszukiwania widnieją edukacyjne i informacyjne artykuły, które odpowiadają na pytania użytkowników. To dopiero jest szansa na potencjalne zmonetyzowanie tej frazy i wstawienie widgetu z e-bookiem do artykułu lub linka do księgarni internetowej.
Więcej o tym, jak dobierać frazy zgodnie z intencją użytkowników, można dowiedzieć się z naszego artykułu: Dobór słów kluczowych – jak robić to dobrze?
Optymalizacja treści
Nasycenie słowami kluczowymi treści to podstawa w SEO copywritingu. Jednak gdy nie dopasujemy tekstu do intencji wyszukiwania i nasycimy np. edukacyjną treść transakcyjnymi frazami, nasza praca może pójść na marne. Przy optymalizacji treści trzeba zwrócić uwagę zarówno na intencję użytkownika, jak i cel tworzonego tekstu. Wszyscy dobrze wiemy, że nie chodzi tylko o pozycje w wynikach wyszukiwania, ale realną wartość dla użytkownika.
Na przykład przy intencji informacyjnej, którą kieruje się użytkownik wpisujący zapytanie do Google, dobrym rozwiązaniem będą sekcje FAQ, pigułki wiedzy czy Q&A – wszystkie sekcje, dzięki którym czytelnik szybko znajdzie odpowiedź na swoje pytanie.
W przypadku intencji komercyjnej, gdy użytkownik dopiero zastanawia się, które rozwiązanie wybrać, sposobem na przykucie jego uwagi mogą być tabelki, porównania czy rankingi.
Optymalizacja meta danych
Meta title jest pierwszym punktem styku klienta z marką w samych wynikach wyszukiwania. W tym meta tagu kryje się szansa na przykucie uwagi użytkownika oraz zachęcenie go do kliknięcia wyniku z naszą stroną internetową.
Ponadto sam title jest czynnikiem rankingowym, który warto uzupełniać – chociaż wyszukiwarka może sama „zaciągnąć” wybrany tekst do wyników wyszukiwania i ustawiony ręcznie title być może nie pojawi się w SERP, to i tak warto wykorzystać ten potencjał.
User intent – dopasuj stronę pod różne intencje użytkowników w wynikach wyszukiwania
Search intent (intencja wyszukiwania) lub user intent (intencja użytkownika) sprowadza się do tego, żeby znać potrzebę danego zapytania wpisanego do wyszukiwarki Google oraz spełnić ją.
Ważne jest, żeby:
- zrozumieć zamiary użytkownika,
- zoptymalizować treści pod konkretne słowo kluczowe,
- dopasować wyniki wyszukiwania do potrzeby stojącej za wpisanym hasłem,
- zadbać o pozytywne doświadczenie użytkownika przy każdym punkcie styku z marką – od wyników wyszukiwania, do konkretnej podstrony,
- stworzyć skuteczny przekaz reklamowy, który doprowadzi do konwersji na stronie.
Nasza agencja SEO pomoże nie tylko w poznawaniu odbiorcy, ale rzeczywistym zrozumieniu jego intencji, stworzeniu treści pod te potrzeby oraz optymalizacji strony pod wymagania SEO. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do kontaktu!