Spis treści

Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

Klienci często oczekują natychmiastowych działań, które w szybkim czasie przeniosą ich stronę do Top 10 w wynikach wyszukiwania. Osiągnięcie wysokiej pozycji w Google zależne jest od wielu czynników:

  • rodzaju branży,
  • popularności i doboru słów kluczowych,
  • wieku domeny i jej rzetelności,
  • budowy strony,
  • wizerunku marki,
  • intensywności prowadzonych działań pozycjonerskich.

Dlatego nie da się jednoznacznie określić, jak długo trwa pozycjonowanie i kiedy dana strona wybije się na najwyższe pozycje w SERP-ach. Pierwsze wyraźne wzrosty można zauważyć po kilku miesiącach. Jedno jest pewne - pozycjonowanie to proces ciągły, a brak działań lub ich zatrzymanie, na pewno nie przyczyni się do tego, że strona będzie wysoko w wynikach wyszukiwania w Google na frazy kluczowe.

Pozycjonowanie strony www - z czego się składa?

Dla lepszego zrozumienia zagadnienia, dlaczego pozycjonowanie jest procesem, trzeba najpierw dowiedzieć się, jakie czynniki mają wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja strony i praca nad nią nie polegają na jednorazowych sztuczkach, które zapewniają stałą widoczność w Top 10 na frazy kluczowe. Pozycjonowanie wymaga regularnej pracy i zaangażowania. Wtedy można uzyskać wysoką ekspozycję w wynikach wyszukiwania, a wytrwałość i konsekwentne działania pozwolą na utrzymanie tych pozycji. Specjalista SEO stale pracuje dla osiągnięcia jak najlepszych efektów. Wdraża i monitoruje działania na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site).

Proces optymalizacji on-site

Specjaliści SEO w pierwszej kolejności przeprowadzają audyt strony, raportują, co należy na niej zmienić, aby jej odbiór był lepszy dla użytkowników i robotów Google. Następnym krokiem jest optymalizacja strony pod kątem SEO, gdyż zmiany te są kluczowe w dalszym procesie pozycjonowania witryny lub sklepu internetowego.

1. Właściwy dobór fraz kluczowych

To jeden z czynników determinujących widoczność strony w wyszukiwarce Google. Z tego względu tak istotne jest, aby pozycjonować stronę na frazy, które są zgodne z branżą. Zbyt ogólne słowa kluczowe są bardzo konkurencyjne i czasem mało opłacalne do wypozycjonowania. Z tego względu w popularnych branżach warto znaleźć swoją niszę i korzystać np. z long tail (frazy na długi ogon). Poprawne dobranie słów kluczowych oraz optymalizacja strony pod kątem wybranych wyrażeń przyczynia się do zwiększenia ruchu organicznego.

2. Optymalizacja meta title, description i URL

Meta dane w dużej mierze wpływają na to, czy użytkownik zdecyduje się wejść na stronę. Zwłaszcza title to bezpośredni i ważny czynnik rankingowy, natomiast description skierowany jest do użytkownika. Tagi title i description są opisami strony, dlatego powinny zawierać frazy kluczowe, posiadać odpowiednią liczbę pikseli (max 600), być czytelne i zachęcające dla użytkownika oraz robotów Google. Warto także wdrażać znaki specjalne oraz dane rozszerzone typu gwiazdki bądź FAQ, które pozwalają zająć więcej przestrzeni w Serpach oraz przykuwają uwagę odbiorców, co wpływa na zwiększenie współczynnika CTR - współczynnika klikalności.

Natomiast adres URL powinien być naturalnym odzwierciedleniem struktury strony. Nie powinny być ciągiem znaków, ID czy liczb.

3. Wartościowy content

Na wysoką widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania ma wpływ jakościowy i wartościowy content nasycony wybranymi frazami kluczowymi. W pierwszej kolejności należy przeanalizować treść znajdującą się na stronie (jeśli ich nie ma, to trzeba je zaplanować). Wartościowy content trzeba oprzeć na researchu fraz kluczowych związanych z daną branżą. Jeżeli strona ma już historię, wtedy można zobaczyć jakie treści były tworzone, czy można je lepiej zoptymalizować. Wartościowe i branżowe treści budują autorytet marki, odpowiadają na pytania użytkowników, umacniają znaczenie firmy i są znaczące dla algorytmów Google (zwłaszcza algorytmu Panda, który plusuje strony zawierające wyczerpujący content).

Ważnym czynnikiem jest zaplanowanie oryginalnych treści, regularne ich umieszczanie, monitorowanie, dostosowanie contentu do panujących trendów oraz właściwa optymalizacja struktury treści (stosowanie nagłówków h1-h3, wypunktowań, pogrubień, krótkich akapitów).

Treści, które znajdują się na stronie, nie mogą być zduplikowane lub skopiowane ze strony konkurencji.

Pozycjonowanie to proces ciągły, więc nie wystarczy jednorazowe nasycenie strony o wyczerpujący oraz merytoryczny content. Nowe treści na stronie powinny pojawiać się systematycznie i odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania użytkownika, proponować rozwiązania czy odwoływać się do tzw. marketingu czasu rzeczywistego.

4. Linkowanie wewnętrzne

Jest istotne dla użytkowników i robotów indeksujących. Ułatwia poruszanie się po stronie i sprawia, że jest ona czytelniejsza (dotyczy to zwłaszcza sklepów internetowych). Ponadto optymalizacja pod względem linkowania wewnętrznego zwiększa konwersję i zmniejsza współczynnik odrzuceń.

5. Szybkość ładowania strony, responsywna strona www

Responsywne strony, czyli dostosowane do urządzeń mobilnych, to element wręcz wymagany. Ponad 60% ruchu internetowego pochodzi z telefonów komórkowych i tabletów. Dlatego w procesie pozycjonowania strony należy wziąć pod uwagę stworzenie takiej witryny, której użytkowanie będzie możliwe na urządzeniach mobilnych. Nie chodzi wyłącznie o wygodę użytkowania. Google obecnie domyślnie indeksuje strony, poruszając się na wersji mobilnej (mobile first index).

Tak samo ważna jest szybkość ładowania strony, która powinna trwać jak najkrócej. Użytkownicy są niecierpliwi, dlatego w działaniach SEO trzeba każdorazowo pamiętać o poprawie tego czynnika, np. poprzez optymalizację zdjęć.

Pozycjonowanie off-site

Planowane i odpowiednio wykonywane linkowanie dla danej strony jest kluczowym elementem w procesie pozycjonowania. Odnośnik zewnętrzny, który prowadzi do domeny, wpływa na jej rzetelność, co jest znaczącym czynnikiem rankingowym dla robotów indeksujących.

Co jednak ważne - link building musi być naturalny, pochodzić ze sprawdzonych stron, które tematycznie nawiązują do profilu marki. Skutecznym działaniem off-site na pewno nie będzie pozyskanie w jednym dniu kilkuset linków z kiepskich (a nawet szkodliwych) domen. Takie działanie może wręcz zaszkodzić pozycjonowanej stronie.

W link buildingu warto również dodawać takie treści, którymi użytkownicy będą chcieli się dzielić.

Efektywny link building jest długoterminową strategią, w której w sposób systematyczny i naturalny pozyskuje się odnośniki zewnętrzne. Nie warto tutaj korzystać ze skrótowej drogi, bo w linkowaniu nie liczy się ilość, ale przede wszystkim jakość.

Pozycjonowanie to proces ciągły

Pozycjonowanie stron dziś różni się od tego, które było przeprowadzane jeszcze kilka lat temu. Przede wszystkim dlatego, że zmieniają się algorytmy Google, które coraz lepiej „rozumieją” działania i zapytania użytkownika. Dlatego w pozycjonowaniu swojej strony nie można spocząć na laurach, gdyż topowe pozycje w wynikach wyszukiwania nie są wieczne. Po zmianie algorytmów strona z pierwszej pozycji może wypaść poza margines.

Nie śpi też konkurencja, która na daną frazę kluczową chce wybić się w SERP. Prowadzi podobne działania do Twoich, aby zapewnić sobie wysoki ruch organiczny i tym samym przyciągnąć do siebie klientów. Jeśli zaniechasz systematycznej pracy nad pozycjonowaniem strony, to na pewno w krótkim czasie odbije się to znacznym spadkiem w rankingu Google.

Pamiętaj, że najważniejsza jest praca, praca i jeszcze raz praca! Pozycjonowanie strony to proces oparty na cyklicznych i wytężonych działaniach zgodnych z zasadami White Hat SEO. Optymalizacja strony www nie może iść drogą na skróty, gdyż algorytmy Google są coraz mądrzejsze i wychwytują nieczyste praktyki. Za takie zagrywki można co jedynie narazić się na karę od Google.

Skutecznymi działaniami jest natomiast analiza konkurencji, monitoring (sprawdzanie tego, co działa dobrze, a co należy poprawić), tworzenie wartościowego i jakościowego contentu, naturalny link building, ale i obserwowanie zachowań użytkowników i zmieniających się trendów.

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, dlatego że nad widocznością domeny trzeba cały czas pracować i ją monitorować. W działaniach tych istotne są elementy SEO on-site i off-site, ale również:

1. Zmieniające się czynniki rankingowe Google

Nikt tak naprawdę nie wie, ile dokładnie jest czynników rankingowych Google. Udało się jednak odkryć część z nich i poznać ich specyfikę. Nie oznacza to jednak, że czynniki te stale się nie zmieniają. Stają się coraz dokładniejsze w poznawaniu potrzeb użytkownika. Algorytm wyszukiwania jest nieustannie udoskonalany - właśnie po to, aby były one coraz wartościowsze dla użytkownika.

Coraz doskonalsze są również algorytmy Google: Panda, Pingwin, Koliber czy Gołąb, a ich aktualizacje wprowadzają nowe udogodnienia przede wszystkim dla lepszego zrozumienia potrzeb użytkowników. Z tego względu raz wypracowaną pozycję w Google możesz stracić, jeśli nie przeanalizujesz tych tendencji (zmiana contentu, linkowania, optymalizacji) lub, gdy w ogóle zaprzestaniesz działań SEO.

2. Wysoka konkurencyjność

Nie tylko Ty pozycjonujesz swoją stronę - robi to także konkurencja z branży. Jednym z ważnych czynników SEO jest jej nieustanna analiza - przede wszystkim pod względem fraz kluczowych, zamieszczanych treści, tematyki czy profilu linkowania. Coraz więcej firm przenosi swój biznes do internetu i walczy o tego samego klienta oraz pozycje w wynikach wyszukiwania na kluczowe frazy. Dlatego nierozsądne byłoby zakończenie procesu pozycjonowania, bo np. w danym momencie strona firmowa zdobyła wysoką pozycję na określone frazy kluczowe. Bez systematycznej pracy nad SEO takie dobre wyniki nie utrzymają się długo.

analiza spadku pozycji w google po zatrzymaniu pozycjonowania

Spadek efektów pozycjonowania po zakończeniu działań optymalizacyjnych

3. Aktualny content wysokiej jakości

Rozwijaj swoją firmę poprzez merytoryczny, autorski i oryginalny content. Dziel się wiedzą, twórz bazę wypełnioną przydatnymi artykułami. Analizuj i monitoruj treści, a w razie potrzeby ubogacaj je o frazy kluczowe. Są one znaczące zwłaszcza dla algorytmu Google Panda, który plusuje długie artykuły, dobrze zoptymalizowane i odpowiadające na pytania użytkownika.

Treść jest jednym z kluczowych czynników dla robotów indeksujących, ale również dla internautów. Jeśli użytkownik nie uzyska informacji o usłudze lub produkcie, to opuści stronę, nie dokona się konwersja - co będzie powodowało wysoki współczynnik odrzuceń.

Jak pracować nad treściami, które będą miały wpływ na regularny proces pozycjonowania?

  • Recykling treści - przeanalizuj content na swojej stronie, zobacz, co warto w nim zmienić, co jeszcze raz wykorzystać, jak przeredagować lub ubogacić o frazy kluczowe. Recykling treści polega na przebudowie istniejącego contentu, poszerzeniu, a także odświeżeniu tematów, które już znajdują się na stronie. Warto również do istniejących treści dodać grafiki i infografiki, aby była ona czytelniejsza dla użytkownika (jak i robotów indeksujących).
  • Evergreen content - treści wiecznie żywe, to takie, które są aktualne nawet po latach. Warto więc poświęcić czas na stworzenie eksperckiego artykułu, który w sposób merytoryczny będzie opisywał dane zagadnienie. Taka treść się nie starzeje (np. jak wyczyścić przypalony garnek).
  • Mikromomenty - jak, gdzie, 5 sposobów na, dlaczego, co to jest - użytkownicy w wyszukiwarkę Google wpisują konkretne zapytania i oczekują na nie możliwie najlepszej i najszybszej odpowiedzi. Warto więc przy tworzeniu contentu brać pod uwagę takie pytania.

4. Zmiana zachowań użytkownika

Pozycjonowanie musi być procesem ciągłym, gdyż zmieniają się zachowania i upodobania użytkowników.

  • Urządzenia mobilne - przede wszystkim przeobrażeniu uległ sposób wyszukiwania informacji w internecie. Coraz więcej użytkowników (ponad 60%) korzysta z wyszukiwarki ze smartfonów i innych urządzeń mobilnych. To za pośrednictwem przeczesują sieć i znajdują odpowiedzi na nurtujące pytania (wyszukiwanie manualne i głosowe). W procesie pozycjonowania należy wziąć ten czynnik pod uwagę i dostosować stronę do urządzeń mobilnych.
  • SXO - czasami zdarza się tak, że strona jest wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania na dane frazy kluczowe, a mimo to dochodzi do wysokiego współczynnika odrzuceń (co w konsekwencji doprowadza do spadku w SERP). W procesie pozycjonowania trzeba wziąć pod uwagę tendencję, jaką jest doświadczenie użytkownika (UX). Potencjalny klient może trafić na stronę po frazach kluczowych, ale uznać ją za mało intuicyjną, niefunkcjonalną czy nieestetyczną.

Z tego względu w pozycjonowaniu tak ważne jest mierzenie potrzeb użytkownika i przeprowadzanie optymalizacji doświadczeń (Search Experience Optimization - SXO). Taki audyt ma na celu zbadanie odczuć internauty, który trafia na stronę z wyników organicznych (monitorowanie tego, co sprawia, że nie dokonuje on konwersji i co zrobić, aby chciał korzystać z usług).

Zmieniające się trendy oraz zachowania użytkownika są istotnym elementem, który trzeba mierzyć w SEO i wprowadzać udogodnienia, które likwidują tzw. nieefektywne pozycje.

5. Naturalność

Trwalsze efekty pozycjonowania buduje autorytet domeny, link building, interesujące treści. Należy jednak pamiętać, aby działania te przede wszystkim wykonywać z myślą o użytkownikach, a nie tylko robotach Google.

Pozycjonowanie to proces - takie stwierdzenie jest faktem. Nie da się osiągnąć wyników po jednorazowej optymalizacji, nafaszerowaniu contentu pozlepianymi ze sobą frazami kluczowymi, nienaturalnymi i spamerskimi działaniami czy przez korzystanie z systemu wymiany linków. Chcesz mieć długotrwałe efekty, które wzmocnią i ugruntują autorytet marki? Pamiętaj więc, że SEO nie jest drogą na skróty, ale ciężką pracą, wytężoną analizą, monitorowaniem pozycji i poczynań konkurencji oraz systematycznym dostarczaniem wartościowego contentu. Tylko w taki sposób osiągniesz przewagę nad konkurencją i zmieniającymi się algorytmami Google. Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci wypozycjonować Twoją stronę.