Częstym pytaniem klientów przed rozpoczęciem usługi pozycjonowania jest "kiedy będę na pierwszych miejscach w wyszukiwarce?" Tak wysokie pozycje zależą jednak od wielu czynników i nie da się jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć. Poniższe badanie wskazuje na najistotniejsze elementy dla uzyskania dobrych wyników.

Co decyduje o pozycji strony w Google?

Elementy, które decydują o pozycji strony to przede wszystkim:

  • jakość, czas i zakres działań SEO stron konkurencyjnych oraz ich liczba
  • popularność fraz kluczowych
  • wiek pozycjonowanych domen
  • budowa oraz działanie strony
  • działania SEO prowadzone wcześniej
  • atrakcyjność oraz jakość treści
  • wizerunek i świadomość marki
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych
  • masa innych, mniej istotnych elementów

Badanie Ahrefs

Badanie przeprowadzone przez twórców narzędzia Ahrefs, pokazało działanie czasowych ram specyficznych dla procesu pozycjonowania strony. Wykorzystano do tego 2 miliony fraz kluczowych, wybranych losowo, dla których przeanalizowano pierwsze 10 pozycji Google. Najdalsze miejsca mają strony istniejące ok. 1,5 roku, najwyższe ok. 2,5. Wiek stron obliczano na podstawie pierwszej daty ich odnalezienia przez narzędzie Ahrefs.

1

Przeprowadzone badanie wskazuje na istotny fakt – prawdopodobieństwo, że strona w ciągu pierwszych miesięcy działania zajmie czołowe pozycje w Google jest znikome. Badanie wskazało, że tylko 1/5 stron o historii poniżej roku ma szansę dostać się do Google top 10.

2

W przypadku stron na pierwszych 3 pozycjach, wynik wskazywał niewiele ponad 1% stron.

3

Nowe serwisy mają więc znikome szanse na przebicie się do czołowych pozycji. Druga część badania pokazała ile czasu potrzebują strony, aby być wyżej w rankingu. Wykorzystano 2 miliony losowych stron, które robot Ahrefs odnalazł rok wcześniej.

Na podstawie historii danej strony dla określonego słowa kluczowego. Okazało się, że niecałe 6% stron po roku zdołało osiągnąć miejsce w pierwszej 10 po roku działania dla jednej frazy kluczowej. 75% natomiast nie zdołało jej uzyskać dla żadnej frazy.

4

Badanie potwierdziło również, że strony, które zamieszczone są na domenach z silnymi linkami, częściej mogą osiągnąć wyższe pozycje. Wskazuje na to fakt, że czołowe strony posiadają w większości silny wskaźnik Domain Rating (DR). Strony, które pojawiły się w pierwszej 10 Google potrzebowały na to w większości od 2 miesięcy do pół roku.

5

Istotny jest jednak fakt, że wejście w pierwszą 10 Google w ciągu roku udało się jedynie 5,7% stron, a pozostałym nie udało się to w ogóle. Najkrótszy czas wejścia na czołowe pozycje notowały strony o wysokim wskaźniku silnych linków, kierujących do strony. W przypadku stron, którym osiągnięcie znaczącej pozycji zajęło dłużej, znaczący był średni lub niski poziom Domain Rating.

W dużym stopniu utrudnienie stanowi popularność fraz kluczowych. Jeśli fraza wyszukiwana jest więcej niż 50 tysięcy miesięcznie, wypozycjonowanie strony na czołowe miejsca Google będzie możliwe bardzo rzadko, w przypadku badanych stron jedynie w 0,3%. Dla słów wyszukiwanych od 5 do 20 tysięcy razy, wskaźnik wynosił 1,3% stron.

6

Podsumowanie

Reasumując, na efekty pozycjonowania musimy poczekać, szczególnie jeśli pozycjonowanie dotyczy najbardziej popularnych fraz kluczowych, a proces pozycjonowania odbywa się na zupełnie nowej domenie. Badanie pokazało, że im popularniejsza fraza kluczowa, a strona młodsza, tym dłużej pochłonie jej pozycjonowanie. Dopiero okres 1 roku daje względnie dobre wyniki, jednak i wówczas spełnione muszą być określone warunki przez stronę.

Z naszego doświadczenia wiemy jednak, że frazy lokalne, mniej konkurencyjne można wypozycjonować nawet w okresie 3-6 miesięcy. Nie ma jednak żadnej reguły, która jest w stanie określić czas do wypozycjonowania serwisu. Każdy przypadek powinien być traktowany indywidualnie, z całą pewnością bez dogłębnej analizy domeny oraz masy innych czynników opisanych na początku niniejszego artykułu nie będziemy w stanie oszacować choćby orientacyjnego czasu na osiągnięcie zamierzonego efektu.