Spis treści

Semantyczne słowa kluczowe LSI - założenia

LSI to tzw. ,,ukryte indeksowanie semantyczne”. Jest to matematyczna metoda opracowana pod koniec lat 80. XX wieku w celu poprawy dokładności wyszukiwania informacji. Wykorzystuje technikę zwaną dekompozycją wartości pojedynczej do skanowania niestrukturalnych danych w dokumentach oraz identyfikowania zależności między zawartymi w nich koncepcjami. To specyficzne podejście, które próbuje uchwycić podstawową strukturę ZNACZENIA w języku.

Tłumacząc mniej naukową nomenklaturą - istnieją ukryte związki między słowami. LSI znajduje te powiązania, konteksty, aby lepiej przedstawiać informacje na dany temat.

LSI a SEO

LSI w rzeczywistości umożliwia wyszukiwarce Google lepsze zrozumienie treści, przede wszystkim synonimów i słów związanych kontekstowo z danym zagadnieniem. A jeśli wyszukiwarka może zrozumieć treść, może ją również zindeksować i uporządkować dla swoich zapytań docelowych. Co więcej, używanie synonimów może wzmocnić znaczenie tematyczne całej treści, a to musi być dobre dla SEO.

Niewątpliwie Google chce zrozumieć kontekst danej treści. Dziedzina semantyki (badanie znaczenia w języku) jest podstawową częścią tego podejścia. Za pomocą wyrażeń kluczowych wyszukiwarka może określić, jakiej tematyki dotyczy dana strona internetowa.

Dzięki LSI Google unika problemu związanego z homonimią niektórych słów.

Dla przykładu:

  • słowo ,,piła" w towarzystwie słów ,,Wielkopolska" i ,,dworzec" wiąże się z inną tematyką niż w połączeniu ze słowami ,,drewno" i ,,właściwości". Dzięki LSI Google tworzy również podpowiedzi w wyszukiwarkach internetowych, o których poniżej.

Czym są semantyczne słowa kluczowe?

Semantyczne słowa kluczowe to wszelkie wyrażenia, które mają związek kontekstowy ze słowem głównym. Są z nim powiązane oraz pomagają robotom Google w interpretacji tematyki danych treści.

Kolejny przykład. Przyjmijmy, że tworzysz artykuł na bloga i Twoim głównym słowem kluczowym jest ,,delfin". Zagwozdka w tym, że delfin to zarówno morski ssak, jak i styl pływania. Z pomocą przychodzą w tym wypadku semantyczne słowa kluczowe, dzięki którym Google wie, czego dotyczą Twoje treści.

  • Delfin– ssak (ocean, język, ryby, itd.)
  • Delfin– styl pływania (motylek, pływanie, technika itd.)

Nieustanne przeobrażenia algorytmów Google mają na celu wyświetlanie odbiorcom najtrafniejszych wyników do zapytania treści. Pamiętaj o tym podczas tworzenia treści oraz jej optymalizacji.

Praktyczne wykorzystanie semantycznych słów kluczowych w SEO

Jeżeli chcesz napisać tekst o instalacji centralnego ogrzewania, użyj wielu słów, które będą miały podobne znaczenie, np. schemat, c.o., podłączenie. Wyrażenia te mogą pomóc również w pozycjonowaniu. Pomimo tego, że nie mają tej samej wymowy, algorytmy Google interpretują język oraz potrafią zrozumieć treść. Dlatego, jeśli chcesz stworzyć interesujący artykuł o centralnym ogrzewaniu, możesz z powodzeniem wykorzystać wyrazy bliskoznaczne, nie obawiając się, że zniweczy to działania pozycjonerskie. Nie martw się także o odmianę wyrazów, a także długi ogon. Zobacz, jak wyglądają wyniki dla frazy – „instalacja centralnego ogrzewania”.

lsi przykład z wyszukiwarki

Jak widzisz, na pierwszych pozycjach są strony www, które mają w tytule lub opisie semantyczne słowa kluczowe – np. ,,instalacji c.o.", ,,centralne ogrzewanie", które zostały dodatkowo pogrubione. Podobnie jest z wyszukiwarką grafik. Mimo że nie zostało wpisane słowo ,,schemat", od razu wyszukane zostały projekty centralnego ogrzewania.

Jak wyszukać semantyczne słowa kluczowe?

Najprostszym sposobem na to, by znaleźć powiązane słowa kluczowe z dana frazą, jest wpisanie danej frazy w wyszukiwarkę i zjechanie na dół. Pozostańmy przy frazie ,,instalacja centralnego ogrzewania". Google na samym dole podpowiada frazy, biorąc pod uwagę historię wyszukiwań użytkowników.

podpowiedzi wyszukiwań z google

W sieci znajdziesz mnóstwo stron internetowych i narzędzi, dzięki którym możesz wyszukać powiązane słowa kluczowe. Ba, możesz nawet sprawdzić, jak często w skali miesiąca są wyszukiwane!

Fundamentalnym narzędziem jest Google Keyword Planner. Dostarczy ono propozycję wyrażeń kluczowych związanym z tematem, o którym piszesz. Niestety narzędzie to jest dostępne tylko, gdy masz aktywną kampanię płatną w Google Ads.

Do wyszukiwania fraz warto, byś użył kolejnych 2 narzędzi: Ubersugges't oraz Answer The Public. Szczególnie polecam to drugie, ponieważ tworzy interesujące grafy tematyczne i jest idealnym oprogramowaniem, przy pomocy którego znajdziesz inspiracje na inne artykuły blogowe.

Optymalizacja treści z LSI

Jeśli chcesz skutecznie optymalizować treść pod SEO, bez względu na to, czy na bloga, czy na stronę firmową, musisz określić wyrażenie kluczowe, na które chcesz wypromować swoją witrynę. Następnie wykorzystaj wyrażenia bliskoznaczne w:

  • tytule – meta title,
  • opisie strony www – meta description,
  • w nagłówkach (szczególnie h1 i h2),
  • w treści (kilkukrotnie),
  • w treści jako pogrubienie,
  • w tagu alt grafik oraz zdjęć,
  • w anchorach linków wewnętrznych.

Podsumowanie

LSI – semantyczne słowa kluczowe - to w dzisiejszych czasach absolutna konieczność. Wykorzystując słowa synonimiczne oraz związane kontekstowo, wyczerpujesz dany temat. A Google premiuje treści, które są szczegółowe, ponieważ gigantowi z Mountain View zależy na trafności. Jak widzisz, odpowiednie przygotowanie fraz kluczowych, jak i całej architektury treści, są niezwykle istotne. A połączenie tych elementów z naturalnym pisaniem pod użytkownika jest nie lada wyzwaniem. Spokojnie. W większości przypadków, jeśli tworzysz treść na stronie internetowej z myślą o wyczerpaniu tematu oraz, aby tekst był czytelny i naturalny dla użytkownika, LSI samo wychodzi. :)