Ty również myślisz o utworzeniu własnej strony www? Słusznie! Sieć to niemalże niewyczerpane źródło potencjalnych klientów, chętnych, by skorzystać z Twoich usług lub by zakupić oferowane przez Ciebie produkty. Zapoznaj się z przygotowanym przez nas przewodnikiem i poznaj 6 kroków, przez które powinieneś przejść, by cieszyć się korzyściami, jakie daje utworzenie własnej strony www!

KROK 1: Po co Ci strona www?

Podpowiadamy: „bo wszyscy mają”, „bo tak” lub „czemu nie” nie są najlepszymi odpowiedziami na to pytanie :) Postaraj się możliwie jak najdokładniej określić cel, który chcesz osiągnąć za pośrednictwem strony www – w ten sposób wyznaczysz konkretny kierunek dla dalszych działań i inwestycji. Jasno sprecyzowany cel pozwoli na określenie targetu Twojej strony (czyli docelowej grupy odbiorców) oraz ich oczekiwań. Dlaczego to takie ważne? Oferta znajdująca się na Twojej stronie internetowej, aby była skuteczna, powinna docierać wprost do tych osób, które z dużym prawdopodobieństwem mogą być nią zainteresowani.

Jaki może być cel tworzenia strony www? Zapoznaj się z dwoma poniższymi przykładami:

Tworzenie statycznej strony www – ten rodzaj witryny pełni jedynie funkcję informacyjną. Na stronie tego typu znajdują się zwykle podstawowe informacje dotyczące firmy – oferta, opis działalności, dane kontaktowe. Na „wizytówce” bardzo rzadko pojawiają się jakiekolwiek nowe treści, a informacje, które się na niej znajdują, są aktualizowane sporadycznie.
Tworzenie stron www opartych o system CMS – za jej pośrednictwem firmy budują swój wizerunek i nawiązują relacje z grupą docelową. Są to rozbudowane strony, które znacznie wykraczają poza informacyjną funkcję, jaką pełnią „wizytówki”. Treści są tutaj regularnie aktualizowane – pojawiają się „newsy” czy artykuły publikowane na firmowym blogu. Ze względu na to, że zmiany i aktualizacje wprowadzane są bardzo często, strony tego typu muszą umożliwiać właścicielowi samodzielne zarządzanie stroną. Dodawanie, usuwanie lub zmienianie treści możliwe jest na stronach posiadających CMS (System Zarządzania Treścią) – więcej na ten temat przeczytasz w punkcie 3.

KROK 2: Wygląd i funkcjonalność tworzonej strony internetowej

Uwzględniając docelową grupę odbiorców, cel istnienia strony www oraz branżę, w jakiej działasz, zastanów się, jakie funkcjonalności chciałbyś umieścić na swojej stronie internetowej. Nawet na nieskomplikowanych stronach statycznych warto czasami umieścić podstawowe narzędzia, takie jak wyszukiwarka czy wygodny w obsłudze formularz kontaktowy. Poszukując inspiracji, koniecznie zapoznaj się z tym, co na swoich stronach oferuje Twoja konkurencja! Wskazanie konkretnych rozwiązań, które przypadły Ci do gustu, bez wątpienia ułatwi Ci współpracę z wykonawcą przy tworzeniu strony www.

Drugą, równie istotną kwestią, którą powinieneś przemyśleć, jest wygląd strony. Projekt graficzny będzie miał duży wpływ na to, jak Twoja firma zostanie odebrana przez potencjalnych klientów (zwłaszcza tych, którzy po raz pierwszy spotykają się z nią w internecie). Kluczową kwestią będzie tutaj oczywiście Twój pomysł i Twoje własne poczucie estetyki, jednak w wyglądzie strony internetowej warto uwzględnić również najnowsze trendy w projektowaniu.

Warto wiedzieć! Oprócz wyglądu projektu graficznego musisz przemyśleć również, jakie materiały (np. informacje o firmie) chcesz zamieścić na stronie www zanim zostanie ona utworzona.

Na tym etapie, na podstawie wspólnych ustaleń, wykonawca strony www przygotowuje i przekazuje Ci do akceptacji wstępny projekt strony. Dopiero po naniesieniu wskazanych przez Ciebie zmian (o ile jest to konieczne) i ostatecznym zatwierdzeniu projektu, możliwe będzie rozpoczęcie pracy nad kolejnymi etapami tworzenia Twojej strony www.

KROK 3: System Zarządzania Treścią, czyli CMS

CMS to system, który umożliwia intuicyjne zarządzanie stroną www oraz treścią, która się na niej znajduje – bez konieczności operowania kodem HTML. Korzystanie z CMS zbliżone jest do pracy z programami działającymi w systemach „okienkowych”, czyli na przykład popularnymi edytorami tekstu.

Decyzja o tym, czy potrzebujesz systemu CMS na swojej stronie, zależy od tego, czy chcesz mieć możliwość samodzielnego i łatwego zmieniania treści, która się na niej znajduje. Pamiętaj jednak, że strona internetowa wykonana w oparciu o system CMS może kosztować znacznie więcej. Tutaj możesz sprawdzić ile kosztuje strona internetowa.

KROK 4: Domena, czyli adres tworzonej strony www

Przed rozpoczęciem lub w trakcie prac nad stroną internetową, będziesz musiał wybrać domenę dla swojej firmy (chyba, że już ją posiadasz), czyli unikalny adres internetowy, pod którym będzie znajdować się Twoja strona www. Domeny składają się z następujących elementów:

Nazwa domeny – fraza, która charakteryzuje witrynę, na przykład nazwa firmy. W adresie www.przykład.pl nazwą domeny jest fraza przykład.

Rozszerzenie domeny – czyli element znajdujący się po nazwie (w powyższym przykładzie jest to część .pl). Rolą rozszerzenia jest kategoryzowanie stron www na podstawie: kraju (.pl dla stron z Polski, .us dla stron ze Stanów Zjednoczonych, .co.uk dla stron z Wielkiej Brytanii itd.), typu strony (.com dla stron komercyjnych, .gov dla stron rządowych, .org dla stron organizacji, .edu dla stron poświęconych edukacji) lub regionu ( np. slask.pl).

Ze względu na rodzaj rozszerzenia, wśród adresów stron internetowych wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (TLD, z ang. Top Level Domain) – kończą się one pojedynczym rozszerzeniem, takim jak .pl lub .gov. Domeny niższych poziomów (nazywane również subdomenami) posiadają rozszerzenia dwu- lub trójczłonowe, takie jak .com.pl.

Aby móc skorzystać z danej domeny, musisz wpierw ją zarejestrować. W tym celu musisz wybrać nazwę i rozszerzenie, jakie chcesz nadać swojej stronie, a następnie sprawdzić ich dostępność (np. poprzez wyszukiwarkę dostępnych domen pod adresem www.dns.pl Pamiętaj, że nie możesz wykorzystać domeny, która należy już do innej osoby (czyli została przez kogoś wykupiona) – nawet jeżeli aktualnie nie jest używana.

Jak znaleźć idealną nazwę dla domeny? Przede wszystkim postaraj się, aby była ona możliwie jak najkrótsza i łatwa do zapamiętania przez Twoich odbiorców. Dobrze, jeżeli umieścisz w niej nazwę swojej firmy, chociaż możesz również posłużyć się nazwą charakterystycznego produktu lub usługi (np. meble-ania.pl, manicure-wwa.pl). W nazwie domeny możesz umieścić dowolne litery (małe i wielkie litery nie są rozróżniane), cyfry oraz myślnik. Od niedawna możliwe jest umieszczanie w nazwach domen polskich znaków diakrytycznych (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ż, ź).

Kiedy już znajdziesz domenę odpowiednią dla siebie, możesz ją wykupić w jednej z firm, które zajmują się rejestrowaniem domen. Minimalny okres, na który musisz wykupić prawo do użytkowania danego adresu wynosi zwykle 12 miesięcy. Po tym czasie będziesz mógł przedłużyć okres użytkowania domeny.

KROK 5: Hosting, czyli miejsce na serwerze

Na każdą stronę www składają się różnego typu pliki: dokumenty tekstowe, grafiki i zdjęcia, dane z poczty mailowej, etc. Każdy z tych elementów musi być przechowywany na twardym dysku, który będzie nieprzerwanie dostępny i będzie umożliwiał przeglądanie strony użytkownikom w dowolnym momencie. Usługi „przechowywania” strony www na twardym dysku serwera, do którego kieruje określona domena, nazywa się hostingiem.

Zapewne zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona internetowa nie może być zapisana na dysku zwykłego komputera, posiadającego dostęp do internetu? Centra hostingowe to miejsca wyposażone w specjalistyczny sprzęt, w pełni przystosowany do nieprzerwanej pracy (nieporównywalnie bardziej wydajny od „domowych” twardych dysków – nawet tych z najwyższej półki). Dostawca usług hostingowych zobowiązany jest do tego, by dbać o techniczną niezawodność oferowanych usług – szybkie połącznie z internetem, poprawne działanie dysków, a nawet ochronę kont i danych klientów przed różnego rodzaju atakami hackerskimi. Co więcej, pomieszczenia, w których przechowywane są serwery, są nieustannie klimatyzowane lub wentylowane, a także wyposażone w system awaryjnego zasilania (dzięki czemu strony internetowe są dostępne dla użytkowników nawet w przypadku awarii prądu).

Usługi hostingowe, podobnie jak w przypadku domeny, wykupuje się na co najmniej 12 miesięcy, z możliwością późniejszego przedłużenia tego okresu.

W internecie natrafić można również na oferty hostingu bezpłatnego. Rozwiązanie to nie jest niestety polecane, ze względu na wiele ograniczeń, które się z nim wiążą. Są to między innymi:

• umieszczanie reklam na stronie bez Twojej zgody (mogą być to niestosowne reklamy, które narażą na szwank wizerunek Twojej firmy);
• znacznie ograniczona przestrzeń dyskowa;
• reklamy wysyłane w mailach;
• brak ochrony kont i danych;
• brak obsługi języków skryptowych, np. PHP.

KROK 6: Uruchomienie strony internetowej

Kiedy wykonawca zakończy prace nad tworzeniem strony internetowej, odpowiednia domena będzie przez Ciebie zarejestrowana, a umowa hostingowa podpisana – nastąpi długo wyczekiwana chwila. Twoja strona www będzie dostępna dla użytkowników (czasem etap ten poprzedzony jest testowym uruchomieniem strony)!

Na tym etapie będziesz mógł skupić się na treściach, które będą na niej zamieszczane (jeżeli zdecydowałeś się na stronę z CMSem) oraz na tym, jak wypromować swoją stronę w internecie.

Jeśli chcesz otrzymać indywidualną wycenę strony internetowej przejdź do poniższego formularza i wypełnij brief. Wycenę otrzymasz w ciągu 24h." 
przejdź do formularza szybkiej wyceny