Słowo kluczowe - fundament pozycjonowania stron internetowych


Wnikliwa analiza i dobór słów kluczowych to jeden z fundamentów skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Nigdy nie można tego elementu pominąć, niezależnie od tego, w jakiej branży działamy i jakie treści chcemy umieszczać na stronie. Efektywne SEO bez właściwego doboru słów kluczowych nie istnieje. Uwzględnia to zarówno pozycjonowanie strony internetowej, jak i sklepu internetowego czy bloga.

Słowa kluczowe to zapytania, które wpisujesz w wyszukiwarkę. Generują listę wyników wyszukiwania, czyli z angielskiego SERP (Search Engine Results Page). Wiąże się z nią jeden z głównych celów przemyślanego doboru słów kluczowych - umieszczenie witryny jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tych, które są wyświetlane pod płatnymi reklamami. Konsekwencją wysokiej pozycji jest zwiększenie ruchu na stronie, a kulminacyjnym efektem konwersja, czyli realizacja konkretnego celu strony, np. sprzedaży usługi lub produktu.

W kolejnych częściach tego artykułu znajdziesz kompleksową i efektywną receptę na prawidłowy dobór słów kluczowych, które wywindują Twoją witrynę na szczyty wyników wyszukiwania w Google. Analizę słów kluczowych od strony ściśle praktycznej (z uwzględnieniem używanych przez profesjonalnych pozycjonerów narzędzi) poprzedzę jednak spojrzeniem z punktu widzenia autora fraz - użytkownika wyszukiwarki Google, a tym samym potencjalnego odbiorcy Twoich produktów bądź usług.

Słowa kluczowe mają autorów - poznaj ich!


Słowa kluczowe to nie samodzielne byty, które pojawiają się w podpowiedziach Google znikąd, bądź są efektem niesamowicie rozwiniętej sztucznej inteligencji. Frazy kluczowe mają swoich autorów - nas samych. Codziennie korzystamy z Google bądź innej wyszukiwarki, żeby znaleźć interesujące nas treści, np. memy, stronę logowania danej witryny, pogodę w mieście czy odpowiedź na nurtujące nas w danym momencie pytanie: jak zrobić pomidorówkę, w jakiej galerii handlowej jest ten drogi salon z biżuterią, ile kosztuje Tinder Premium i tak dalej. Wpisujemy więc odpowiednie zapytania, które kierują nas do wyników wyszukiwania, a następnie do konkretnej witryny, zwykle jednej z najwyżej umiejscowionych.

Prowadzi to do ważnego dla całego pozycjonowania wniosku - żeby dobrać słowa kluczowe prawidłowo, należy rozpoznać intencje i potrzeby, które za nimi stoją. Bazując tylko na danych liczbowych i nie biorąc pod uwagę czynnika ludzkiego, owszem, możemy zaprowadzić daną stronę internetową do TOP 3 w wielu SERP-ach, ale nie zawsze pójdzie to w parze ze spełnieniem oczekiwań użytkowników wyszukiwarek. Konwersja nie pójdzie w górę, a co za tym idzie - pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony www nie przyczyni się do korzyści finansowych. Innymi słowy - widoczność ≠ sprzedaż (przynajmniej nie we wszystkich przypadkach).

Jak więc poznać naszych przyszłych klientów? Dobór słów kluczowych oprzyj o analizę ich intencji, które dzielą się na kilka typów.

Słowa kluczowe a intencja użytkownika, czyli search intent


Na internetowym kursie SEO Writing Masterclass by Surfer jedna z jego prowadzących - Karolina Gawron - podała krótką, lecz wyrazistą definicję search intent, czyli intencji użytkownika wyszukiwarki - the “why” behind the query, czyli pytanie „dlaczego”, które kryje się za wprowadzaną w wyszukiwarkę frazą kluczową. Odpowiedzią jest właśnie jego intencja, która może być:

  • informacyjna - użytkownik chce się czegoś dowiedzieć, znaleźć odpowiedź na konkretne pytanie, np.
kiedy będzie czwarta fala,
ile lat ma Robert Makłowicz;
  • nawigacyjna - użytkownik wie, na jaką podstronę chce się dostać, a wpisane słowo kluczowe w wyszukiwarkę ma go nawigować, np.
dziekanat neofilologia UAM,
Allegro zaloguj;
  • komercyjna - użytkownik rozważa zakup i szuka informacji na temat produktu lub usługi, robi rozeznanie na rynku, wpisując np.
iPhone czy Samsung,
ranking restauracji Kraków;
  • transakcyjna - autor słowa kluczowego jest jeszcze dalej w ścieżce zakupowej niż w przypadku intencji nr 3 i chce dokonać transakcji, wprowadzając w Google np.

Pull&Bear wyprzedaż,
leżak ogrodowy sklep Poznań.

Jak więc określić, jakiej intencji odpowiada dane słowo kluczowe? Podpowie nam sama wyszukiwarka. Sprawdź sam(a), wpisując w Google dowolną frazę, np. „sukienki na wesele”. SERP wyświetla w TOP 10 sklepy z sukienkami na wesele, a konkretnie są to podstrony z kategoriami. Oznacza to, że tego właśnie oczekują (w większości) użytkowniczki wyszukiwarki, które wpisują tę frazę. Nie szukają sposobu na samodzielnie uszycie takiego stroju, zdjęć celebrytów w dniu ślubu czy też adresu stacjonarnego sklepu z sukienkami w Krakowie.

Zróbmy jeszcze jeden test. Wpisz „toyota leasing”. Oficjalne witryny Toyoty opanowały podium organicznych wyników. Czy to oznacza, że właśnie tej usługi szukają użytkownicy wpisujący to słowo kluczowe? Niekoniecznie. Domeny marek słynnych na świecie lub w danym kraju często okupują pierwsze miejsca ze względu na swój autorytet i zaufanie użytkowników. Bierzemy to pod uwagę, analizując słowa kluczowe o wysokim wskaźniku konkurencji.

Konkurencyjność fraz kluczowych to ważny aspekt ich doboru. Wiąże się z liczbą stron, które walczą o widoczność w wynikach wyszukiwania na dane słowo.

Rodzaje słów kluczowych


Słowa kluczowe różnią się między sobą na wielu różnych płaszczyznach związanych z ich autorami. Oprócz ich intencji z fraz kluczowych można wyczytać również inne informacje - poziom gotowości do zakupu, obeznanie w danej branży, ulubione marki czy też obszar zamieszkania/przebywania w danym momencie. Te i inne czynniki pozwalają na wyróżnienie następujących typów fraz kluczowych:

Ogólne słowa kluczowe

Są wpisywane w wyszukiwarkę najczęściej i przez największą liczbę osób. Składają się zwykle z 1-2 wyrazów i są, jak wskazuje nazwa, bardzo ogólne, a co za tym idzie - trudno wyczytać z nich intencję autora. Przykładowo osoba wpisująca w Google słowo kluczowe „pustynia” może szukać zdjęcia do kolażu, definicji pojęcia, wycieczki do Afryki, popularnonaukowego artykułu do poczytania czy też inspiracji na lekcję przyrody w podstawówce.

ogólne słowa kluczowe

Tak wiele różnych intencji kryjących się za jedną frazą sprawia, że pozycjonowanie na ogólne słowo kluczowe pociąga za sobą dużą liczbę wyszukiwań, a współczynnik konwersji - wręcz przeciwnie - utrzymuje się na niskim poziomie. Trudno o skuteczną sprzedaż sukienek z naszej firmy, jeśli chcemy pozycjonować witrynę na frazę „sukienki”. Konkurowanie z takimi markami jak Zalando czy Top Secret będzie dla lokalnego, niszowego sklepu zadaniem arcytrudnym. Co więcej, ogólną frazę „sukienki” wpisują osoby, które szukają np. inspiracji do uszycia jej własnoręcznie, a zakupy im nie w głowie.

Ogólne słowa kluczowe na stronie są więc wysoce konkurencyjne, a wejście do TOP 3 czy nawet TOP 10 jest bardzo trudne. Z pomocą przychodzą jednak frazy z długiego ogona.

Frazy long tail

W przeciwieństwie do słów ogólnych frazy z długiego ogona obejmują więcej wyrazów. Idzie za tym większa szczegółowość i możliwość odczytania intencji niesionych przez słowo kluczowe. Najważniejszym wyróżnikiem fraz long tail jest natomiast większa szansa na konwersję. Mimo że miesięczna liczba wyszukiwań jest zdecydowanie niższa niż w przypadku fraz ogólnych, pozycjonowanie na długi ogon może przynieść dużo więcej korzyści.

Przykładowe frazy z długiego ogona to:

obiad cukrzyca typu 2
strój kąpielowy jednoczęściowy
jak pozbyć się moli w kuchni

Ruch organiczny powodowany longtailowymi słowami kluczowymi jest wartościowy dla Twojej witryny. Dlaczego? Fraza ogólna dotycząca danego biznesu jest zwykle jedna i ma pewną wysoką liczbę wyszukiwań. Jeśli jednak zsumujemy liczby wyszukiwania wszystkich fraz z długiego ogona (witryna może być pozycjonowana na różne słowa kluczowe z długiego ogona), to okazuje się, że te pozornie niewielkie wartości razem przewyższają liczbę generowaną przez frazę ogólną. Przekłada się to na zwiększenie sprzedaży.

Konkurencyjność fraz z długiego ogona jest niższa niż konkurencyjność fraz ogólnych. Mniej osób wpisze w wyszukiwarce Google suknia ślubna koronkowa góra niż suknia ślubna.

krzywa fraz kluczowych

Brandowe słowa kluczowe

Brand, czyli marka, często gości w słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę Google, które są tak naprawdę odmianą długiego ogona. Przykłady takich fraz to:

obuty trailowe damskie Nike
świeczka Yankee Candle
Tefal patelnia do naleśników

Czy są to frazy zarezerwowane tylko dla witryn konkretnych marek? Niezupełnie. Koniecznie trzeba uwzględnić takie hasła, jeśli w sklepie internetowym posiadasz produkty różnych brandów. Przykładowo po wpisaniu w Google frazy buty trailowe damskie Nike na pierwszym miejscu w wynikach organicznych wcale nie pojawia się oficjalna strona Nike, tylko sklep internetowy sprzedający obuwie tej marki.

Frazy lokalne

W wyżej wymienianych przykładach mogłaś/-eś zauważyć słowa kluczowe z nazwą miasta. To właśnie frazy lokalne, które pokazują, że intencją wyszukującego jest znalezienie produktu lub usługi w danym regionie. Można na nie pozycjonować zarówno biznesy, które działają tylko na ograniczonym terenie (np. naprawa rowerów Kłodzko), jak i ogólnopolskie czy międzynarodowe - wtedy uwzględniamy frazy long tail z wieloma różnymi nazwami miast/państw/województw itp.

Frazy informacyjne - ilustrujące problem

Są to słowa kluczowe wpisywane przez osobę, która szuka rozwiązania swojego problemu, ale niekoniecznie w postaci produktu czy płatnej usługi. Co więcej, atakowanie jej naszym asortymentem prosto z mostu zostanie zazwyczaj źle odebrane. Intencją jest bowiem zdobycie informacji, porady, a nie zakup. Ofertę można jednak wpleść w artykuł w sposób subtelny i naturalny. Przykłady takich fraz to m.in. wszelkie pytania:

jaka praca po filologii
jak poprawić widoczność strony internetowej

ale nie tylko - thriatlon przygotowanie czy usuwanie plam po piwie też zaliczają się do fraz opisujących problem użytkownika wyszukiwarki. Z powodzeniem wykorzystasz je, żeby stworzyć np. artykuł blogowy.

Analiza słów kluczowych - czy mogę wykonać ją samodzielnie?


To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli stron i sklepów internetowych, którzy notują niskie wyniki wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Samo pytanie jest już skonstruowane niepoprawnie, ponieważ zakłada, że dobór słów kluczowych to czynność jednorazowa, przynosząca wymierne efekty w określonym z góry czasie. Niestety jest to myślenie błędne, a analiza słów kluczowych to proces, do którego trzeba systematycznie powracać. Dobór słów kluczowych można więc wykonywać - a nie raz a dobrze wykonać. Wie o tym każda agencja SEO, która stawia na długofalową i wielowymiarową współpracę ze swoimi klientami. Tylko tak można utrzymać witrynę na podium w wielu różnych SERP-ach.

Po drugie, analiza słów kluczowych nie może być oderwana od kompleksowego procesu, jakim jest audyt SEO oraz SXO. Trafne określenie fraz, na jakie ma być pozycjonowana konkretna witryna, jest tylko jednym z elementów kompleksowej strategii, którą przygotowuje dla naszego biznesu agencja SEO. Samo trafienie w dziesiątkę z frazami nie zda się na nic bez pozostałych składników skutecznego pozycjonowania.

Podsumowując - słowa kluczowe na stronie powinny być analizowanie i dobierane w ramach profesjonalnego pozycjonowania. Nie oznacza to jednak, że nie możesz przyczynić się do internetowego sukcesu własnej firmy. To przecież Ty znasz swój biznes od podszewki, swobodnie obracasz się w branży lub właśnie poznajesz jej tajniki, a także wiele nam powiesz o dotychczasowych bądź potencjalnych odbiorcach Twojego produktu lub usługi. Wykonaj więc swoje zadanie w ramach doboru słów kluczowych. Nie wymaga dostępu do specjalistycznych narzędzi dla pozycjonerów, a jedynie wnikliwości i czasu:

Wciel się w rolę internauty, który mógłby trafić na Twoją stronę. Jaki związany z branżą artykuł chciałby przeczytać? Jaki problem może rozwiązać dzięki Twojemu produktowi/usłudze? Czego oczekuje od firmy z Twojej branży? Jakich informacji o ofercie może szukać? Można zadać sobie jeszcze wiele takich pytań, lecz kluczem jest znalezienie odpowiedzi. Zapisz je w formie zapytań, które sam(a) wpisał(a)byś w wyszukiwarkę.

Przykład: prowadzisz cukiernię specjalizującą się w tortach artystycznych w Tryszczynie (miejscowości pod Bydgoszczą) i dostarczasz je w dowolny adres na terenie całego województwa. Ruch na Twojej witrynie mogą wywołać słowa kluczowe związane m.in. z:

  • okazją, np. torty weselne / urodzinowe / na 18 dla chłopaka / na imprezę firmową / na rocznicę ślubu;
  • smakiem, np. torty czekoladowe / owocowe / kajmakowe / śmietankowe;
  • dostawą, np. torty na zamówienie / na dowóz / z dostawą;
  • lokalizacją, np. torty Bydgoszcz / kujawsko-pomorskie;
  • branżą - tutaj mamy na myśli wszelkie tematy na artykuły blogowe, np. jaki tort na dzień mamy / tort weselny jaki wybrać / jak zrobić tort.

Dobór słów kluczowych - pozycjonowanie stron internetowych


Podążając za powyższymi wskazówkami, szybko wpadają nam do głowy nowe słowa kluczowe. Jesteś aktywną/-ym użytkowniczką/-kiem sieci, dlatego propozycje słów kluczowych przychodzą Ci na myśl z łatwością. Pozycjonowania nie można jednak prowadzić tylko z pomocą intuicji, choć i ona jest bardzo cenna dla każdego specjalisty SEO. W doborze słów kluczowych potrzebne jest oparte na konkretnych danych spojrzenie holistyczne, które uwzględni następujące kwestie:

Struktura witryny dopasowana do fraz kluczowych

Im większy asortyment oferowanych produktów, usług, porad, funkcji itd., tym dłuższą listę słów kluczowych można znaleźć i tym więcej fraz może prowadzić użytkowników na daną stronę. Słowa kluczowe często tworzą pokaźny zbiór. Żeby się w tym nie pogubić, a co ważniejsze - żeby wszystkie wykorzystać dla dobra pozycji witryny - należy zbudować logiczną strukturę witryny i przypisać słowa kluczowe do konkretnych podstron.

Dzięki temu unikniemy niekorzystnego dla SEO zjawiska - kanibalizacji słów kluczowych. Kanibalizacja wystąpi, gdy dwie lub więcej podstron Twojej witryny będą ze sobą konkurować, czyli będą się wyświetlać po wpisaniu tego samego zapytania w wyszukiwarce. Żeby do tego nie dopuścić, każdą powiązaną ze sobą grupę słów kluczowych przypisujemy do jednego adresu URL.

Przykład: Prowadzisz sklep internetowy z emaliowanymi garnkami. W stworzonej przez Ciebie strukturze kategorii produktów można znaleźć m.in. podstronę z pojedynczymi garnkami i podstronę z kompletami garnków. Żeby uniknąć kanibalizacji, należy odpowiednio pogrupować frazy na stronach - tak, żeby się nie powtarzały. Na pierwszej podstronie może to być grupa składająca się z takich propozycji słów kluczowych:

  • garnek emaliowany,
  • emaliowany garnek,
  • garnek emaliowany 10 l / 12 l / 30 l / 50 l itd.,
  • garnek emaliowany do rosołu,
  • garnek emaliowany mały,
  • garnki emaliowane.

Natomiast w grupie fraz kluczowych przypisanych do drugiej z wymienionych podstron znajdą się takie słowa jak:

  • zestaw garnków emaliowanych,
  • komplet garnków emalia,
  • komplet garnków emaliowanych z czajnikiem,
  • komplet garnków emaliowanych indukcja,
  • zestawy garnków.

Sezonowość słów kluczowych

Sezonowość wyszukiwań dotyczy wielu różnych branż, w których można znaleźć usługi i produkty interesujące internautów tylko w określonej porze roku. Przykłady to firmy oferujące prezenty i dekoracje na święta, stroje karnawałowe, przybory szkolne, wyjazdy wakacyjne czy sale na komunie. Wówczas w danym okresie roku można pozycjonować stronę na nowe słowa kluczowe, które nie przynoszą korzyści w pozostałych miesiącach. Sezonowość słów kluczowych można łatwo sprawdzić za pomocą narzędzi, o których napiszę w kolejnych częściach artykułu.

Sezonowość najłatwiej wyjaśnić w ujęciu rocznym, ale zmiany kształtują się na różne sposoby. Określone słowa kluczowe zyskują potencjał raz na kilka lat, dotyczące np. gadżetów związanych z mistrzostwami w piłce nożnej czy programów partii politycznych startujących w wyborach.

Sezonowość a trend

Od cyklicznych wzrostów i spadków miesięcznej liczby wyszukiwań danej frazy kluczowej należy odróżnić pojawiające się wśród użytkowników wyszukiwarek trendy. Trudno powstrzymać się od przywołania pandemii jako przykład. Słowa kluczowe powiązane z nią na różny sposób (zarówno z informacjami, jak i produktami) gwałtownie zdominowały obecne trendy. Na drugim biegunie znalazły się natomiast frazy, które przez epidemię odnotowały duży spadek, np. te związane z działalnością niektórych obiektów kulturalnych.

Trendy w kontekście analizy słów kluczowych również można badać (np. za pomocą narzędzia Google Trends) i wyciągać wnioski - bazując na danych liczbowych oraz własnych doświadczeniach i wnikliwej obserwacji otaczającego nas świata.

Zarówno frazy sezonowe, jak i te związane z aktualnymi trendami to doskonały pomysł na artykuł blogowy. Nie prowadzisz bloga na swojej stronie? To duża strata. SEO copywriting działa na korzyść Twojej pozycji w Google, o czym wielokrotnie przekonywali się nasi klienci.

Konkurencyjność słowa kluczowego

Stale powiększająca się lista słów kluczowych wymienionych w tym artykule obrazuje opisany wyżej podział na frazy ogólne i szczegółowe (z długiego ogona). Komplet garnków emaliowanych z czajnikiem jest bardziej szczegółową frazą niż garnki emaliowane, a co za tym idzie - charakteryzuje go mniejsza konkurencyjność.

Konkurencyjność nie wynika jednak z liczby wyrazów, które składają się na frazę kluczową, tylko z liczby stron, które walczą o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania na dane słowo. Więcej firm sprzedających sprzęt kuchenny posiada w asortymencie nieokreślone bliżej garnki emaliowane niż ich komplet i to jeszcze z czajnikiem.

Narzędzia do doboru i analizy słów kluczowych


Znasz już różne typy słów kluczowych i intencji, które się za nimi kryją i masz pojęcie o tym, dlaczego wpisanie określonego słowa kluczowego generuje takie, a nie inne wyniki wyszukiwania. Twoja intuicja podpowiada Ci, która fraza jest bardziej konkurencyjna, a na jaką będzie łatwiej pozycjonować witrynę.

Taka wiedza jest ogromnym skarbem w rękach każdego, kto chce poprawić widoczność swojej witryny i zwiększyć zyski firmy, lecz niestety nie wystarczy do osiągnięcia imponujących, długofalowych i szczegółowo zaplanowanych efektów. Oprócz wiedzy teoretycznej, intuicji i zdrowego rozsądku potrzebna jest również znajomość narzędzi, którymi posługują się specjaliści wykonujący audyt SXO - połączenie szeroko zakrojonej analizy sposobów na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania z optymalizacją doświadczeń użytkownika, który już na tej stronie się znajdzie. Po audycie i wyciągnięciu z niego wniosków podwyższamy pozycję strony w wynikach wyszukiwania, m.in. właśnie za pomocą doboru słów kluczowych i umieszczeniu ich w treści na stronie.

Przejdźmy w końcu do konkretów. Jakie narzędzia są najlepsze do analizy słów kluczowych i doboru tych, które mają moc? Odpowiedzi będą się oczywiście różnić w zależności od upodobań i doświadczenia osób odpowiedzialnych za dobór słów kluczowych do SEO. Można jednak wyróżnić kilka programów, które są szczególnie cenione i regularnie używane przez pozycjonerów: Planer Słów Kluczowych, Google Search Console, Senuto, SEMSTORM, SurferSEO, Ahrefs, Answer The Public, Ubersuggest. Co istotne, pozycjoner nie czerpie danych dla swoich klientów tylko z jednego narzędzia, lecz używa kilku z nich równolegle.

Planer Słów Kluczowych - Google Keyword Planner

Żeby móc korzystać z darmowego Planera Słów Kluczowych (Google Keyword Planner), należy po pierwsze mieć aktywne konto Google, a po drugie utworzyć kampanię reklamową Google Ads. Nie trzeba jednak prowadzić kampanii Google Ads, żeby móc korzystać z Planera Słów Kluczowych - wystarczy mieć do niej dostęp.

Planer Słów Kluczowych w doborze słów kluczowych

Jak wykorzystujemy do analizy Planer Słów Kluczowych Google? Wpisując do niego ogólne słowa kluczowe, czyli jedno lub dwuwyrazowe frazy, z którymi trudno pozbyć się konkurencji, uzyskujemy sugestie słów kluczowych z długiego ogona. Na życzenie użytkownika Planer Google uwzględni też nazwy marek. Z łatwością otrzymamy więc nowe słowa kluczowe, lecz to nie koniec przydatnych informacji od narzędzia Google Ads.

Obok słowa kluczowego, które wygeneruje Google Keyword Planner, znajduje się jego średnia miesięczna liczba wyszukiwań - wskaźnik, który będzie przewijał się przez większość narzędzi SEO. Częstotliwość wyszukiwania dla danych fraz to dla każdego pozycjonera niezwykle ważny zestaw danych, ale na pewno nie może być jedynym parametrem warunkującym wybór słów kluczowych. Poleganie tylko na miesięcznej liczbie wyszukiwań nie przyniesie sukcesu.

Planer Słów Kluczowych ocenia też poziom konkurencji. Ta metryka nie dotyczy jednak wyników organicznych tylko płatnej reklamy Google Ads. Może, ale nie musi mieć przełożenia na SEO. Kolejny istotny parametr to sezonowość - narzędzie pokazuje, jak często dane słowo kluczowe jest wyszukiwane w poszczególnych miesiącach roku. A jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji w Planerze Słów Kluczowych? Po wpisaniu URL wybranej witryny Google Keyword Planner pokaże frazy, przez które użytkownicy wyszukiwarek docierają do Twoich konkurentów. To samo sprawdzimy na Twojej witrynie, jeśli już istnieje.

planowanie słów kluczowych

W systemie Google Ads wyświetla się również stawka CPC (Cost Per Click), czyli, mówiąc w skrócie, koszt kliknięcia reklamy w Google, a mówiąc fachowo - współczynnik efektywności reklamy. W ramach SEO dążymy do zaistnienia w wynikach organicznych, a nie w reklamach, ale stawka CPC dostarcza danych także o konkurencyjności słowa kluczowego. Google Ads również przewiduje, jakie będą stawki za daną frazę w przyszłości.

Senuto

To narzędzie, tak jak Planer Słów Kluczowych Senuto pokazuje miesięczną liczbę wyszukiwań frazy, sezonowość i CPC dla słów kluczowych powiązanych z frazą główną. Po wpisaniu ogólnego słowa kluczowego otrzymujemy obszerną bazę fraz opatrzoną różnymi filtrami, które można usuwać. Po co to robić? Dzięki filtrom odznaczamy frazy, które chcemy wykorzystać do treści na blogu, a nie do opisów sprzedażowych i w ten sposób unikamy kanibalizacji. Szukając później pomysłu na artykuł, uwzględnimy odznaczone wcześniej frazy. Poprzez filtry w Senuto możemy odznaczyć też rzeczowniki określające produkty, których nie sprzedajesz.

Kolejne zastosowanie filtrów w Senuto to wyniki rozszerzone. Dowiemy się, jakie frazy po wpisaniu w wyszukiwarkę generują mapę Google, artykuły naukowe, wideo, graf wiedzy, featured snippet i inne typy wyników rozszerzonych. Dla pozycjonowania lokalnego szczególnie istotne będzie właśnie wyświetlanie mapy. Jeśli Twój sklep działa regionalnie, weźmiemy to pod uwagę przy doborze słów.

W Senuto sprawdzamy również, na jakie słowa kluczowe są widoczni Twoi konkurenci w SERP-ie. Służy do tego generowana przez narzędzie Analiza widoczności w raporcie Pozycje. Mając taką listę słów kluczowych, uzupełniamy nie tylko bazę pomysłów na artykuł blogowy, ale także na konkretne składniki jego treści.

dobór słów kluczowych w Senuto

SEMSTORM

Na liście narzędzi używanych do zwiększenia widoczności witryny nie zabraknie również SEMSTORM. Tak jak w przypadku wyżej wymienionych programów wpisujemy wybrane słowo kluczowe (ogólne), a w konsekwencji otrzymujemy pogrupowane propozycje słów kluczowych, w tym pytania (przydatne do artykułów) czy frazy z przyimkami, ale także nieocenione synonimy, odmiany i inne powiązane słowa kluczowe. Można dodatkowo oznaczyć lokalizację, jeśli chcesz ograniczyć promowanie biznesu do miasta lub kraju.

Z SEMSTORM konkurencja nie pozostanie tajemnicą - pokażą się słowa kluczowe, na które wysoko rankują witryny internetowych rywali (aktualnych i potencjalnych), a najważniejsi konkurenci zostaną wylistowani. Narzędzie szacuje miesięczny ruch słów kluczowych i pozwala na wyznaczenie najbardziej perspektywicznych fraz.

dobór słów kluczowych w Semstorm

(grafika z semstorm.com)

SurferSEO

Do analizy słów kluczowych w Surferze służy zakładka Keyword Research. Dalej ten sam mechanizm jak wyżej - po wpisaniu frazy pojawia się lista propozycji słów kluczowych. Oprócz miesięcznej liczby wyszukiwań pojawia się niezwykle istotny parametr - SERP similarity. Surfer ma na tym polu przewagę nad innymi narzędziami do analizy słów kluczowych, które nie badają tego wskaźnika. SERP similarity oznacza procentowy udział stron z TOP 20, które rankują na dwa powiązane ze sobą słowa kluczowe. Im wyższy odsetek, tym łatwiej będzie rankować ten sam URL na obie fraz kluczowe.

dobór słów kluczowych w Surfer SEO

Ahrefs

Potężnym narzędziem do doboru słów kluczowych jest również Ahrefs. Po wpisaniu frazy w Keyword Explorer widzimy powiązane kontekstowo słowa kluczowe, również w formie pytań. Możemy filtrować je w podobny sposób jak w Senuto i np. usunąć z listy wybrane słowa. Widoczne obok fraz metryki powiedzą nam o miesięcznej liczbie wyszukiwań, konkurencyjności, określanej w tym przypadku jako trudności (keyword difficulty) oraz stawce CPC. Nie zabraknie również synonimów i odmian dla wpisanej frazy. Ahrefs również odkrywa karty konkurencji i pokazuje, na jakie słowa kluczowe rankują witryny rywali w wynikach organicznych. Estymuje przybliżony ruch, jaki dana fraza generuje u konkurencji w ciągu miesiąca.

dobór słów kluczowych w Surfer SEO

Answer The Public

Nowe słowa kluczowe można szybko i łatwo pozyskać ze strony Answer The Public, która bazuje na podpowiedziach Google. Ustaw tylko język i kraj. Zaprezentuję to w praktyce. Wpisuję w wyszukiwarkę „jak ugotować”. Automatyczne podpowiedzi widoczne pod oknem wpisywania to kalafior, ryż, młodą kapustę itd. Answer The Public pogrupuje wszystkie podpowiedzi według liter alfabetu, a także tworzy przejrzyste grafy z podziałem na charakterystyczne dla pytań słowa, np. który…, gdzie…, co…

Answer The Public słowa kluczowe

Narzędzie jest traktowane wyłącznie jako kopalnia pomysłów, szczególnie w przypadku artykułów blogowych. Nie znajdziemy w nim żadnych metryk dotyczących popularności fraz ani analizy konkurencji. Witrynę uznajemy za źródło słów do dalszej analizy za pomocą bardziej zaawansowanych narzędzi SEO.

Ubersuggest

Jak już się pewnie domyślasz, do narzędzia wpisujemy słowo kluczowe, a Ubersuggest generuje listę słów powiązanych. Wyświetla również informacje o liczbie wyszukiwań, konkurencyjności i sezonowości haseł.

Ubersuggest dobór słów kluczowych

Google Search Console

Kontrola efektów naszej pracy to warunek sukcesu w SEO. W Google Search Console analizujemy słowa kluczowe już obecne na Twojej stronie. Narzędzie pokaże, jakie zapytania poprowadziły użytkowników do Twojej witryny, ile razy kliknięto link do tej strony po wpisaniu danego słowa kluczowego oraz kilka innych informacji. Google Search Console nie używamy więc stricte przy doborze fraz, lecz przy sprawdzaniu efektywności działań pozycjonerskich. Narzędzie pokazuje również, jakie podstrony z Twojej witryny są bardziej Google-friendly niż inne, dzięki czemu wiemy, które uzupełnić o dodatkowe treści lub funkcje.

Jak dobrać słowa kluczowe - podsumowanie


Trochę dużo tych narzędzi... Nie wystarczy sprawdzić fraz raz a dobrze? W tym przypadku doskonale pasuje jednak powiedzenie „od przybytku głowa nie boli”. Twórcy żadnego z wymienionych narzędzi nie zdobyli sekretnej recepty na TOP 3, co ilustruje rozbieżność (czasem mniejsza, czasem większa) w podawanych przez programy danych. Dobór słów kluczowych przy użyciu kilku różnych narzędzi, a następnie porównanie danych oraz oparte na wiedzy i doświadczeniu wyciągnięcie wniosków - tak wygląda droga do wyboru właściwego słowa kluczowego.

Podsumowując wymienione narzędzia do doboru słów kluczowych, wyłaniają się wspólne funkcje, które tworzą obraz danej frazy w przestrzeni internetowej. Nasza wiedza poszerza się dzięki nim o takie dane jak:

  • miesięczna liczba wyszukiwań słowa kluczowego w Google,
  • konkurencyjność frazy, która wiąże się z liczbą i internetową siłą przebicia witryn, które również chcą na nią rankować,
  • zmiany popularności w czasie, czyli sezonowość słowa kluczowego,
  • pokaźna lista fraz „merdających” długim ogonem, utworzona na bazie głównego, ogólnego słowa kluczowego,
  • pomysły na artykuły blogowe bez ryzyka kanibalizacji,
  • frazy, na które są widoczni Twoi internetowi konkurenci.

Na koniec rozpatrzmy jeszcze jeden scenariusz. Słowa kluczowe zostały właściwie przeanalizowane i dobrane w procesie rzetelnej analizy pod okiem doświadczonego pozycjonera. Wdrożono je w treści obecne na podstronach witryny we wszystkich sekcjach, które tego wymagają. Zatem wszystkie checkboxy odhaczone - czy to oznacza, że mój sklep ogrodniczy będzie królował w SERP-ie po wpisaniu starannie dobranej frazy sadzonki pomidorów Łódź? Do tego potrzebne jest pozycjonowanie strony internetowej.

Mimo że analiza słów kluczowych jest niezbędnym etapem procesu pozycjonowania, same frazy nie pociągną witryny internetowej na stromy szczyt SERP-a. Na widoczność strony w Google wpływa szereg czynników, które tylko w harmonii przynoszą efekty:

  • wartościowe, aktualne i kompleksowe treści,
  • metadane,
  • optymalizacja grafik,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • szybkość ładowania i responsywność,
  • autorytet domeny

i wiele innych.

Przekonaj się, jak to działa, we współpracy z agencją SEO Empressia!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Jak dobrać słowa kluczowe na stronę internetową?

Wnikliwa analiza fraz, na jakie pozycjonują się konkurenci, zebranie pokaźnej i pasującej do Twojej oferty bazy słów kluczowych i zbadanie intencji użytkowników wpisujących je w wyszukiwarkę - tak wygląda dobór słów kluczowych do SEO.

2. Jak sprawdzić liczbę wyszukiwań słowa kluczowego?

W narzędziach używanych przez pozycjonerów, m.in. SurferSEO, Ahrefs, Senuto, Planer Słów Kluczowych każde słowo kluczowe jest wzbogacone o wskaźnik częstotliwości wyszukiwań (miesięcznej liczby), po angielsku nazywany Search Volume lub Volume.

3. Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

To kolejna funkcjonalność wymienionych w artykule narzędzi - wiele z nich pozwala na sprawdzenie, jakie zapytania powodują wyświetlenie danej witryny w TOP 10.

4. Jakie znaczenie ma search intent dla doboru słów kluczowych?

Intencja użytkownika wyszukiwarki jest odzwierciedlana przez witryny obecne w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danego hasła w Google. Chcąc pozycjonować stronę internetową, nie można ignorować tego, jak kształtuje się SERP po wpisaniu wybranego słowa kluczowego.

5. Jak grupować słowa kluczowe na podstronach jednej witryny?

Niektóre słowa kluczowe są na tyle kontekstowo powiązane, że generują takie same lub bardzo podobne wyniki wyszukiwania. Uwzględnij je na tej samej podstronie. Nie pozycjonuj dwóch adresów URL na te same frazy - uniknij kanibalizacji.