Spis treści

Od czego zależy czas powstawania tekstu SEO?


Jednemu copywriterowi napisanie krótkiego artykułu o meblach skandynawskich zajmie pół godziny, innemu cztery. Kolejny pisarz na opis kategorii do sklepu ze sprężarkami poświęci 45 minut, podczas gdy inny będzie potrzebował na to 2 godziny. Zdarza się, że stworzenie dobrego tekstu zajmuje dzień, tydzień, a nawet miesiąc!

Czas powstawania tekstu SEO zależy od:

  • długości tekstu,
  • tematu,
  • wymaganego poziomu eksperckości tekstu,
  • rodzaju tekstu,
  • użytych narzędzi,
  • branży, dla której tworzy się tekst,
  • celu,
  • jakości,
  • doświadczenia copywritera,
  • umiejętności copywritera,
  • wymagań klienta.

Na rynku można znaleźć oferty na bardzo tanie i szybkie zlecenia, jednak ich jakość często pozostawia wiele do życzenia. W naszej agencji SEO stawiamy przede wszystkim na poprawne pod względem językowym treści, które są merytoryczne, unikatowe, zoptymalizowane pod SEO, odpowiednio sformatowane i jednocześnie ciekawe dla czytelnika. Zależy nam na tym, żeby tekst przyczynił się do zdobycia wymarzonej pozycji w wynikach wyszukiwania i dodatkowo dał inne efekty: zainteresowanie użytkownika, jego lojalność, zbudowanie świadomości marki oraz konwersje. Wplatamy SEO copywriting w content marketing.

Trzeba zwrócić uwagę na to, że teksty SEO nie są tworem wymyślanym i pisanym na szybko „z głowy”. To wieloetapowy proces, w który często zaangażowanych jest kilka osób. Począwszy od dobrania tematu, przez napisanie treści właściwej, po jej publikację na stronie. Wszystko po to, żeby pozycjonowanie strony było skuteczne.

Dlatego poniżej wymieniamy wszystkie etapy powstawania tekstu SEO i szacunkowy czas takich działań. Na koniec podliczamy wszystko i przedstawiamy, ile średnio zajmuje stworzenie tekstu SEO.

jak długo powstaje tekst seo

1. Analiza strony, słów kluczowych i konkurencji


Pierwszym etapem w pisaniu tekstu pod SEO, który ma wesprzeć drogę w uzyskaniu wysokich pozycji w Google, jest analiza. Zadaniem eksperta od pozycjonowania lub SEO copywritingu jest zbadanie strony, zawartych na niej tekstów czy słów kluczowych, na które już wyświetla się witryna. Ważne, by wziąć pod uwagę również strony konkurencji i ich pozycje w wyszukiwarce Google.

Podczas takiego audytu SEO nie tylko zbiera się dane, ale również je interpretuje. Patrzy się na witrynę w kontekście branży, do której się zalicza i konkurencji, z którą walczy o pozycje w wynikach wyszukiwania.

⏱️ Czas: od kilku do kilkunastu godzin – ciężko określić dokładny czas potrzebny na analizę strony i konkurencji, bo to zależy m.in. od wielkości serwisu oraz branży.

2. Słowa kluczowe, dodatkowe i wyrażenia poboczne


Tekstów SEO nie napisze się bez słów kluczowych – w końcu to one stanowią tutaj podstawę w działaniu.

Gdy przeanalizowaliśmy najważniejsze czynniki i mamy wstępny pomysł na strategię SEO i content marketingową, czas na dobór słów kluczowych do konkretnego tekstu. Jeżeli jest to artykuł blogowy, to musimy wymyślić również tytuł i temat całego wpisu.

W przypadku, gdy opisujemy kategorię, usługę lub produkt, nie dobieramy tytułu, tylko główne słowo kluczowe, które powinno znajdować się również w meta title oraz H1.

Do doboru tematów i słów kluczowych ekspert SEO lub copywriter używa specjalistycznych narzędzi. W różnych agencjach SEO są to np.:

  • Senuto,
  • Surfer,
  • Ahrefs,
  • SEMSTORM,
  • Google Trends,
  • Semrush,
  • KWFinder

i wiele innych.

Inspiracją do szukania wyrażeń kluczowych, tematów, tytułów artykułów czy opisów produktów są również strony internetowe konkurencji, aktualne trendy lub sugestie wyszukiwarki Google.

Zazwyczaj do kategorii produktowych lub podstron usługowych w serwisie internetowym dobiera się ogólne słowa kluczowe, które mają wysoki wolumen wyszukiwań i bardziej ogólną intencję, np.:

  • obuwie damskie zimowe
  • meble skandynawskie
  • produkty bez laktozy

Z kolei do artykułów blogowych dobiera się wyrażenia longtailowe, które mogą mieć mniejszą liczbę wyszukiwań, ale z kolei bardziej skonkretyzowaną intencję, np.:

  • jakie buty na zimę 2022?
  • jak urządzić kuchnię w bloku?
  • dieta bez laktozy co jeść

jak długo dobiera się słowa kluczowe do tekstu seo

(źródło: Ahrefs)

⏱️ Czas: od 30 minut (dobranie prostego tematu + kilku słów kluczowych) do kilku godzin (przy dłuższych formatach lub trudniejszych tematach)

3. Research do tekstu SEO w wyszukiwarce Google


Gdy dany temat i frazy kluczowe do tekstu SEO zostały wybrane, czas na research po stronie copywritera. To jeden z najtrudniejszych etapów, który wymaga m.in. umiejętności:

  • wyszukiwania informacji,
  • weryfikacji faktów,
  • czytania ze zrozumieniem,
  • interpretacji wyników,
  • korzystania z wiarygodnych źródeł,
  • przekładania branżowego żargonu i technicznego języka na proste i zrozumiałe zdania.

Copywriter przez kilka godzin zgłębia wiedzę na temat tego, czego specjaliści z konkretnej branży uczą się kilka lat.

Zazwyczaj do researchu tematu copywriter ma wyłącznie do dyspozycji wyszukiwarkę Google. Dlatego tak ważna jest współpraca między klientem a agencją SEO i dostarczanie wielu informacji w briefie dla SEO copywritera.

Zawsze powtarzamy, że piszemy teksty SEO tak, żeby zarówno roboty Google, jak i rzeczywiści użytkownicy – byli zadowoleni. Łączymy zatem to, czego oczekują od tekstów czytelnicy i to, co wpisuje się w ocenę przeprowadzaną przez algorytmy Google.

⏱️ Czas: od godziny do kilku (w zależności od trudności zgłębianego tematu i materiałów dostępnych w internecie)

4. Napisanie treści właściwej


Dopiero na tym etapie przychodzi czas na pisanie tekstów SEO! Jak widać, do pisania treści właściwej jest naprawdę długa droga. A wydawałoby się, że teksty SEO powstają od razu po podpisaniu umowy na pozycjonowanie.

I również na tym etapie praca copywritera nie jest szybka jak błyskawica. Sama umiejętność szybkiego pisania na klawiaturze nie wystarczy.

Copywriter musi:

  • umiejętnie dobierać słowa,
  • dbać o poprawność gramatyczną,
  • czasami pisać teksty SEO zgodnie z zasadami storytellingu – łącząc to wszystko w SEO storytelling, czyli historię opowiedzianą zarówno dla czytelników, jak i robotów Google,
  • tworzyć merytoryczne artykuły i opisy kategorii czy produktów,
  • pisać zgodnie z oczekiwaniami klienta,
  • wyczerpać temat lub pisać w określonym zakresie znaków/słów,
  • wplatać konkretne słowa kluczowe w różnych wariantach: bez i w odmianie.

A to tylko część obowiązków SEO copywritera przy pisaniu tekstów.

⏱️ Czas: średnio 1000-1500 zzs/h

5. Optymalizacja i formatowanie tekstu


Optymalizacja tekstu SEO oznacza przygotowanie treści m.in. pod wytyczne algorytmu Google Panda i innych czynników rankingowych.

Niegdyś taka optymalizacja tekstów SEO opierała się albo na intuicji, albo na wytycznych pozycjonera (które zresztą też intuicyjnie podpowiadali liczbę wystąpień fraz kluczowych). Teraz SEO copywriterzy korzystają z narzędzi wspieranych uczeniem maszynowym oraz sztuczną inteligencją. To wymaga nie tylko znajomości takich programów, ale również skupienia i precyzji w działaniu. SEO copywriting nie polega bowiem na umieszczaniu słów kluczowych w losowych miejscach w tekście. To proces okraszony licznymi zasadami, m.in.:

  • umieszczeniem wyrażeń kluczowych w nagłówkach,
  • odmianą fraz kluczowych,
  • sprawieniem, żeby tekst był przejrzysty,
  • formatowaniem treści,
  • tworzeniem zdań, w których mogą znaleźć się anchory do linkowania wewnętrznego.

Na tym etapie dba się również o linkowanie wewnętrzne. W zależności od ustaleń i zakresu obowiązku, w niektórych przypadkach zajmuje się tym copywriter, pozycjoner lub content editor.

⏱️ Czas: około godziny

6. Korekta


Choć mogłoby się wydawać, że dodanie wszystkich fraz kluczowych, ustawienie odpowiednich nagłówków oraz list numerowanych i punktowanych to już koniec – nic bardziej mylnego!

Przedostatnim zadaniem SEO copywritera jest ostateczna korekta swojego tekstu. W niektórych agencjach wykonują to właśnie copywriterzy, w innych specjalnie zatrudnieni do tego korektorzy. Teksty na bloga firmowego lub stronę internetową powinny być wolne od literówek czy błędów interpunkcyjnych. Dokładne przeczytanie tekstu pozwoli wyłapać te błędy – ale nie w ten sam dzień, w którym powstał tekst. Najlepiej, żeby treść nieco „odleżała”, zanim wrócimy do jej korekty.

⏱️ Czas: około godziny (przy zastosowaniu schematu czytania na drugi dzień lub po kilku godzinach od napisania tekstu)

7. Wysyłka do klienta i oczekiwanie na akceptację, ewentualne poprawki


Teksty SEO mają za zadanie poprawić widoczność strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP). W naszej agencji chcemy jednak, żeby przed publikacją były przeczytane i zaakceptowane przez naszych klientów. Wysyłamy zatem tekst do klienta i jeżeli mamy akceptację z jego strony, to wtedy możemy publikować treść w serwisie. Gdy są jakieś rzeczy do poprawki, to SEO copywriter je wprowadza i dopiero na tym etapie jego praca się kończy.

⏱️ Czas: około 30 minut

Ile zatem zajmuje pisanie tekstu pod SEO?


Tworzenie tekstów nie jest i nigdy nie było prostym zadaniem. Oczywiście można szybko, z głowy i bez korekty napisać tekst, ale zazwyczaj nadaje się on na zaplecze niż na stronę. Dlatego jak widać – ciężko ustalić dokładny czas powstawania tekstu SEO, ale najlepiej założyć, że jego napisanie zajmie nie mniej niż kilka godzin!

Badania pokazują, że czas pisania postów blogowych wydłużają się z roku za rok. Ostatni pomiar był w 2019 r. i od tego czasu wiele się zmieniło.

jak długo zajmuje napisanie tekstu blogowego

(źródło: buzzlogic.com)

W tym roku w branży zaczęliśmy korzystać z narzędzi wspieranych AI (np. Rytr czy Jaskier), które miałyby przyspieszać pisanie tekstów. Takie programy generują względnie poprawne teksty, jednak po stronie SEO copywritera lub content editora nadal leży ich redakcja, weryfikacja faktów i optymalizacja pod SEO. W większości trzeba też dopisać wiele znaków.

Zatem nadal potrzebna jest praca SEO copywritera, jego umiejętności oraz doświadczenie i przede wszystkim CZAS, żeby napisać tekst dobrze!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej