Spis treści

1. Google Trends


Usługa Google Trends to darmowe narzędzie dla SEO copywritera, dzięki któremu masz wgląd w statystyki trendów w wyszukiwarce Google. Gdy chcesz napisać tekst, który będzie nie tylko zoptymalizowany pod wymagania wyszukiwarki, ale również taki, który będzie interesujący dla użytkowników i na czasie – sprawdź aktualne trendy w Google.

Oprócz tego, że rozeznasz się w tym, co jest aktualnie popularne, możesz przeanalizować w narzędziu wybrany rok i zaplanować strategię content marketingową na przyszły. Przykładem jest fraza „zabawki”, która według narzędzia jest najczęściej wyszukiwana w grudniu. To znaczy, że już we wrześniu lub październiku można myśleć nad tekstem czy tworzyć cykl artykułów doradzających wybór najlepszych zabawek na Mikołajki i Boże Narodzenie.

google trends w seo copywritingu

2. Keyword Surfer – słowa kluczowe pod ręką


Darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome, która pomoże Ci w podstawowej analizie i doborze słów kluczowych z poziomu wyszukiwarki Google. Wystarczy, że wpiszesz w oknie wyszukiwarki frazę, a otrzymasz następujące informacje:

  • wyestymowany miesięczny ruch dla domeny w Polsce
  • liczbę słów
  • nasycenie słowem kluczowym konkretnej podstrony
  • pomysły na podobne wyrażenia kluczowe
  • wyestymowany miesięczny wolumen wyszukiwań konkretnych fraz kluczowych

keyword surfer narzędzie dla seo copywritera

To dobre rozwiązanie dla SEO copywriterów, którzy nie mają dostępu do płatnych narzędzi analitycznych, a szukają pomysłów na podobne wyrażenia kluczowe lub chcą poznać średnią miesięczną liczbę wyszukiwań konkretnego wyrażenia, żeby stworzyć skuteczną treść pod pozycjonowanie.

3. Content Editor od Surfer


Surfer to płatne narzędzie działające na bazie content intelligence, w którym znajduje się moduł Content Editor do optymalizacji treści pod SEO. Program analizuje strony z wyników wyszukiwania (zoptymalizowane na konkretną frazę kluczową) oraz na ich podstawie tworzy wytyczne do napisania treści.

W wygenerowanym kredycie można zoptymalizować tekst pod SEO, a narzędzie pokazuje wynik Content Score, czyli wynik przedstawiający to, w jakim stopniu Twój tekst jest zgodny z wytycznymi. W nich zawarte są z kolei:

  • liczba znaków lub słów
  • liczba nagłówków
  • liczba akapitów
  • liczba obrazków
  • słowa kluczowe w tekście
  • słowa kluczowe w nagłówkach

content editor od surfer

Jeżeli jesteś SEO copywriterem i współpracujesz ze zleceniodawcą lub agencją, a nie masz dostępu do narzędzia Surfer – możesz zapytać o wygenerowanie linka do stworzonego już kredytu w Content Editorze. W tak wygenerowanym oknie można zoptymalizować tekst nawet bez logowania do narzędzia Surfer.

4. Wtyczka Word Counter Plus


Proste narzędzie do sprawdzania liczby znaków konkretnego tekstu. Wystarczy zaznaczyć tekst i kliknąć prawym przyciskiem myszy, żeby włączyć wtyczkę oraz wyświetlić statystyki dotyczące tekstu.

W ramach narzędzia można poznać:

  • liczbę słów
  • liczbę zzs
  • średnią długość słowa (w znakach)
  • liczbę znaków najdłuższego słowa

word counter plus narzędzie dla copywritera do zliczania znaków i słów

To świetne narzędzie dla SEO copywritera, który dostaje zlecenie uzupełnienia treścią np. nowej strony lub podstrony, która jest wypełniona lorem ipsum. Nie musisz przekopiowywać całości do osobnego dokumentu, tylko spojrzeć na liczbę znaków i stworzyć nową treść o przybliżonej długości. Wtedy tekst idealnie wypełni konkretne sekcje na stronie.

5. LanguageTool – sprawdzanie tekstu w prosty sposób


Sprawdzenie tekstu przed publikacją to jeden z najważniejszych punktów w pracy copywritera SEO. Jeżeli tekst nie trafia do korekty, trzeba ją wykonać na własną rękę.

Poprawność językowa ma ogromne znaczenie, ponieważ teksty SEO pisane są nie tylko dla robotów, ale również użytkowników.

Narzędziem do sprawdzania poprawności językowej jest LanguageTool – dostępny w darmowej i płatnej wersji. Pomaga w wychwyceniu błędów ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych. Dodatek do Google Chrome nic nie kosztuje, więc warto go zainstalować, żeby na bieżąco sprawdzał poprawność językową np. w Google Docs.

narzędzie dla copywritera do korekty

Napisany tekst (w pliku Word) można też przeciągnąć do panelu lub wkleić tekst bezpośrednio na stronie internetowej LanguageTool. W darmowej wersji ograniczeniem jest jednak 10 000 zzs. W płatnej wersji pole tekstowe mieści do 100 000 zzs, a korekta jest ulepszona pod względem sprawdzania gramatyki, interpunkcji i stylu w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim oraz holenderskim.

6. Ortograf


Pisanie tekstów i sprawdzanie poprawności językowej nie powinno ograniczać się wyłącznie do jednego narzędzia. Trzeba przyjąć zasadę, że nie każdy program jest idealny, więc warto zasięgnąć „opinii” innego narzędzia. Dlatego kolejnym polecanym rozwiązaniem w kwestii sprawdzania pisowni jest Ortograf, który sprawdza poprawność językową w polu tekstowym.

System analizuje tekst pod kątem:

  • ortografii
  • stylu
  • interpunkcji
  • gramatyki
  • typografii

Ponadto na stronie narzędzia możesz poczytać o zasadach pisowni, rozwiać wątpliwości językowe, a nawet skorzystać z gotowych dyktand. Oprócz tego ortograf.pl uczy, w jaki sposób pisać różne teksty okolicznościowe, np. zaproszenia, życzenia, podziękowania czy przeprosiny.

7. Jasnopis


Przy tworzeniu treści znaczenie ma także jakość przekazu. Zastanów się, jak czyta Ci się tekst napisany lekkim i prostym językiem? O ile łatwiej jest przeczytać zdanie, które jest krótkie? Z pewnością wygodniej jest skanować tekst, w którym nie pojawia się zbyt wiele trudnych i długich słów, prawda? I w tym właśnie pomaga kolejne narzędzie dla SEO copywritera, czyli Jasnopis.

To program, który analizuje tekst pod względem zawartości:

  • długości zdań i akapitów
  • trudnych słów
  • wypełniaczy
  • imiesłowów
  • rzeczowników abstrakcyjnych

Jasnopis pokazuje potencjalnie trudne wyrazy i czasami podpowiada do nich synonimy.

8. Rytr


Narzędzia AI copywritingu wspierają proces twórczy copywritera. Pomogą Ci zwłaszcza wtedy, gdy akurat nie masz weny lub dopada Cię blokada pisarska. Być może sztuczna inteligencja nie stworzy dokładnie takiego tekstu, o jakim marzysz, ale przynajmniej da pewne fundamenty, na których możesz coś wybudować.

Jednym z narzędzi AI dla SEO copywritera jest Rytr. To asystent pisania, który pomoże w stworzeniu:

  • meta title i description
  • opisów produktowych
  • nagłówków i sekcji blogowych
  • call to action (CTA)

rytr narzędzie ai dla seo copywritingu

Do systemu Rytr wpisuje się konkretne słowa kluczowe, a z nich generuje treść przy pomocy sztucznej inteligencji. To narzędzie dla SEO copywriterów jest dostępne w darmowej (ale bardzo ograniczonej) wersji oraz w pakiecie premium, w którym nie ma limitów.

przykład seo meta description wygenerowanego przez rytr

9. CONTADU


W CONTADU można zbudować zarówno strategię contentową, jak i wesprzeć się pomocą asystenta pisania (moduł Content writer), który podpowiada:

  • wytyczne na podstawie TOP10-30 wyników wyszukiwania
  • pomysły na nagłówki i pytania do odpowiedzi
  • jakie frazy powinny znaleźć się w nagłówkach i treści
  • ile razy należy wprowadzić do tekstu słowo kluczowe

narzędzie contadu dla seo copywritera

Moduł Content writer to również edytor tekstu, w którym możliwe jest ustawianie styli nagłówków, boldowania, list wypunktowanych, a nawet dopisanie meta title i description na podstawie podpowiadanych fraz.

10. Content Planner i Content Writer od Senuto – intencje użytkowników w kontekście słów kluczowych


Moduł Content Planner pomaga zaplanować strategię content marketingową i, co niezwykle ważne, podpowiada, jaką intencję mają poszczególne słowa kluczowe. To bardzo pomocne dla SEO copywritera, który pisze tekst nie tylko pod algorytmy silnika wyszukiwarki, ale również dla człowieka.

content planner i intencje użytkownika w seo copywritingu

Znając intencję użytkownika, wiesz, jaki kierunek obrać w stylu wypowiedzi, języku oraz ewentualnych formułach copywriterskich (gdy przy frazie intencja „transicitional” wynosi 80%, masz duże szanse na to, że sprzedasz swoim tekstem konkretny produkt lub usługę!).

Z kolei Content Writer to kolejny na rynku panel i edytor tekstu, który analizuje tekst pod kątem liczby znaków, nagłówków, słów kluczowych czy multimediów. Wyniki pokazuje w dwóch miejscach: w jednym w konkretnych liczbach, w drugim w ujęciu procentowym. Dodatkowo narzędzie podpowiada, jaki jest cel tych wartości.

content writer od senuto narzędzie dla seo copywritingu

Tym, co wyróżnia Content Writer na tle innych tego typu narzędzi dla SEO copywriterów, jest zbieranie informacji o tym, ile linków znajduje się w treści.

11. Asystent Contentu od SEMSTORM


Asystent Contentu polskiej marki SEMSTORM to nie tylko edytor tekstów, ale również narzędzie dla SEO copywritera, które analizuje nasycenie treści słowami kluczowymi, nagłówki, poprawność językową oraz czytelność treści (przy użyciu m.in. współczynnika FOG).

asystent  contentu od semstorm

Narzędzie podpowiada frazy, które można dodać do tytułu, nagłówków, pogrubień, a nawet atrybutów ALT do grafik.

Asystent Contentu to tylko jeden moduł, z którego może korzystać SEO copywriter. Chcąc bardziej analitycznie podejść do content marketingu, możesz skorzystać z innych rozwiązań, takich jak wyszukiwanie słów kluczowych, monitoringu pozycji czy analizy stron internetowych.

12. Google Scholar


Darmowy program od Google, który pomaga w researchu do eksperckich treści. Google Scholar to darmowa baza artykułów naukowych, z których można czerpać wiedzę i inspiracje. Dzięki temu narzędziu pisanie artykułów nawet na trudne czy specjalistyczne tematy może stać się szybsze i prostsze.

Podanie zweryfikowanego źródła naukowego dodatkowo zwiększa wiarygodność przekazu. Google Scholar to zatem idealne narzędzie dla SEO copywritera, który w krótkim czasie musi zgłębić wiedzę na jakiś temat i napisać o nim artykuł. Google Scholar szybko pokazuje wyniki wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe.

google scholar dla seo copywritera

13. Google Books


Niegdyś podstawowym narzędziem copywritera – w celu inspiracji i nauki – były książki, czasopisma, media cyfrowe, otaczający świat. Dziś tworzymy skuteczne teksty SEO, nie odrywając się nawet od komputera. I to, co kiedyś służyło copywriterom, dziś również jest przeniesione do sieci.

Tak jest na przykład z Google Books. To darmowe narzędzie przydatne w tworzeniu tekstów specjalistycznych. Gdy chcesz uwiarygodnić przekaz i korzystać ze sprawdzonych źródeł, skorzystaj z wyszukiwarki Google Books (w Polsce znanej jako Książki Google). Znajdziesz w niej fragmenty lub całe książki.

google books darmowe narzędzie dla seo copywritera

14. Grammarly


W przeglądarce Chrome można zainstalować wtyczkę Grammarly, która sprawdza poprawność językową w języku brytyjskim, amerykańskim i kanadyjskim. To świetny analizator tekstu, który wesprze tworzenie treści po angielsku.

grammarly dla seo copywritera

15. DeepL – tłumacz online


Narzędzia dla copywritera piszącego treści w różnym języku lub korzystającego z zagranicznych źródeł w researchu nie są kompletne bez dobrego tłumacza online. Takim jest DeepL – polecane i darmowe narzędzie dla SEO copywriterów. Nie znajdziemy tam porad z zakresu zasad pisowni, ale otrzymamy przetłumaczony tekst, który dodatkowo możemy uzupełnić własnym glosariuszem.

tłumacz online dla seo copywritera

16. Słowniki języka polskiego


Dostępne online słowniki języka polskiego zawierają nie tylko definicje poszczególnych słów, ale również zasady pisowni czy interpunkcji. Gdy narzędzie do korekty tekstu zawiedzie (bo nie zna kontekstu wypowiedzi i może nie wskazać błędu), warto podeprzeć się informacjami z poradni językowych i słowników online, np.:

  • Słownik języka polskiego PWN
  • Wielki słownik języka polskiego PAN (WSJP PAN)
  • Słownik SJP
  • Polszczyzna.pl
  • Wikisłownik/Wikitionary

17. Google Docs


Popularny i darmowy edytor tekstu znany pod nazwą Google Docs lub Dokumenty Google. Dużą zaletą tego narzędzia jest praca w chmurze i możliwość wspólnej (jednoczesnej) edycji dokumentu. W programie widzisz również historię modyfikacji, możesz dodawać komentarze i sugestie. Google Docs są również kompatybilne z różnymi wtyczkami – np. wcześniej wspomnianym LanguageTool czy Grammarly.

18. Trello


Narzędzie pozwala przejrzyście zorganizować pracę zarówno pojedynczego SEO copywritera, jak i całego zespołu budującego content marketing dla konkretnej marki, agencji lub firmy. Kanbanowa tablica w Trello pozwala przesuwać kolejne zadania i określać ich status według ustalonego workflow, np.

Do zrobienia -> W trakcie -> Zrobione -> Wysłane -> Do poprawy -> Zaakceptowane -> Opublikowane.

trello organizacja pracy seo copywritera

19. Slack lub Discord


Kolejnym narzędziem dla SEO copywritera jest komunikator – może to być Slack, Discord lub inny. Podstawowa wersja w zupełności wystarczy, żeby komunikować się z zespołem, agencją, dla której się pracuje lub bezpośrednio z klientem czy zleceniodawcą. Nie jest to wymóg, ponieważ często prowadzi się komunikację mailową/telefoniczną, stosuje inne narzędzia do informowania (jak np. Trello czy Sheets), jednak takie komunikatory są bardzo wygodne i pomagają w szybkiej wymianie informacji.

20. Synonim.NET


Czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że konkretne frazy kluczowe mogą być wpisywane przez użytkowników na różne sposoby. Przykładem są na przykład buty do chodzenia w domu – w Wielkopolsce powiemy na nie „laczki”, w Krakowie „pantofle”, a gdzie indziej „kapcie”, „łapcie”, „bambosze”, a nawet „papucie”.

W takich sytuacjach przydaje się słownik synonimów. Jego działanie opiera się wyłącznie na wpisaniu frazy przez użytkownika, a po chwili słownik pokazuje wszystkie dostępne synonimy danego słowa.

I choć jego obsługa wydaje się banalnie prosta, to trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że nie każdy synonim będzie odpowiednim rozwiązaniem w tekście – bo nie ma być to zsynonimizowany tekst, ale napisany poprawnie, zrozumiale i unikatowo.

Dzięki słownikowi synonimów można tworzyć skuteczne teksty SEO, ponieważ za sprawą wyrazów bliskoznacznych buduje się tematyczność całej treści. Baza słów kluczowych nawet w analitycznych narzędziach nie zawsze jest rozbudowana tak, jak słownik synonimów oraz… wyobraźnia copywritera!

21. Klawiatura :)


Czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze, a to, co znajduje się w zasięgu naszego wzroku, nie zawsze jest zauważalne. Takim narzędziem dla SEO copywritera jest klawiatura!

To przy jej użyciu i znajomości kilku operatorów, kombinacji klawiszy czy rozwiązań, można świetnie poradzić sobie w sprawniejszym oraz skuteczniejszym tworzeniu tekstów SEO.

Pierwszym przydatnym klawiszem okazuje się cudzysłów, który pomaga w sprawdzeniu duplikacji treści. Zarówno najpopularniejsze tematy, jak i te niszowe, mogą być powielone w sieci – postaraj się napisać unikatową treść, nie tylko ze względu na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim dla użytkownika. Wystaczy, że skopiujesz fragment treści i wkleisz ją do wyszukiwarki Google w cudzysłowie – wtedy w wynikach pojawią się strony, na której ta treść jest zawarta.

Poniżej skróty klawiaturowe, które pomogą w szybszym pisaniu:

  • [„] dolny cudzysłów (otwierający) = ctrl + lewy alt + 0132 (na klawiaturze numerycznej)
  • [”] górny cudzysłów (zamykający) = ctrl + lewy alt + 0148 (na klawiturze numerycznej)
  • [–] półpauza = dwa myślniki + spacja (w Google Docs)
  • zaznaczanie całego tekstu w dokumencie/oknie = ctrl + A
  • kopiowanie = ctrl + C
  • wklejanie = ctrl + V

Najważniejsze narzędzie dla copywritera: Twoja głowa!


Pamiętaj, że żadne narzędzie nie jest idealne – ani edytory tekstu czy programy do analizy i doboru słów kluczowych, ani wtyczki do korekty treści, ani nawet Twój wzrok czy palce. Czasami nie zauważysz pewnego błędu, czasami omsknie Ci się palec podczas pisania.

To czas na najważniejsze narzędzie, które masz – Twoją głowę. A najlepiej – „czystą” głowę, czyli taką, która nie jest przebodźcowana czy przesiąknięta tematem. Jeżeli męczysz się z pisaniem jakiegoś tekstu pod SEO, spróbuj go odłożyć i zabrać się za inne zadanie. Odciąż głowę i spróbuj wrócić do treści za jakiś czas. A gdy już napiszesz tekst i możesz tak zrobić, odłóż go na jakiś czas i przeczytaj za kilka dni. Wtedy z „czystą” głową wyłapiesz błędy, których wcześniej nie widziała/eś.

Narzędzia dla SEO copywritera – podsumowanie

W marketingu internetowym SEO copywriting i content marketing odgrywają istotną rolę. Pozwól sobie pomóc sprawdzonym narzędziom – masz do wyboru aż 21 różnych programów. To mój prezent i „oczko” w Twoją stronę – wierzę, że wszyscy możemy tworzyć wartościowe i poprawne treści! Zapamiętaj te narzędzia dla SEO copywritera i użyj ich w razie potrzeby.

A jeżeli chcesz, by ktoś zajął się tworzeniem treści za Ciebie – zgłoś się do agencji SEO Empressia, w której dział Copywriterski wspiera swoją kreatywnością proces pozycjonowania stron internetowych.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

Podziękowania dla całego działu Copywritingu agencji Empressia za pomoc w zebraniu listy najważniejszych narzędzi dla SEO copywriterów! 💙