Spis treści

Sztuczna inteligencja na rynku copywritingu


Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, w skrócie AI) to technologia, która naśladuje ludzki sposób przetwarzania informacji. Z jej pomocą firmy mogą generować szeroki zakres tematów i treści na dużą skalę. Algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają na zaawansowaną automatyzację i dokładne badanie oraz przewidywanie działań użytkownika. Termin „copywriting AI” odnosi się do wykorzystania sztucznej inteligencji do pisania treści na dany temat. Sztuczną inteligencję wykorzystuje również samo Google, by zapewnić użytkownikom jeszcze wyniki wyszukiwania, które są dopasowane do ich intencji.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w copywritingu


Asystenci pisania oparci na technologii sztucznej inteligencji potrafią szybko zrozumieć strukturę języka i tworzyć oryginalne oraz kreatywne treści. Mogą wygenerować tekst w różnych formatach, takich jak:

  • wpisy na blogu,
  • posty w mediach społecznościowych,
  • artykuły eksperckie,
  • e-maile,
  • meta description i meta title,
  • opisy produktów i kategorii,
  • sekcje Q&A,
  • nazwy marek.

sztuczna inteligencja w marketingu treści

Dlaczego wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu jest coraz popularniejsze?


Sztuczna inteligencja to technologia, która istnieje od dłuższego czasu, ale dopiero niedawno ludzie zaczęli postrzegać ją jako realne wsparcie dla ludzkich pisarzy. Warto korzystać z narzędzi AI, które pomogą nam lepiej zrozumieć intencje użytkowników i dostarczyć im odpowiednie informacje.

Korzystanie z asystentów pisania AI rośnie wykładniczo, ponieważ narzędzia te stają się tańsze i bardziej dostępne dla mas. To sprawia, że sztuczna inteligencja jest integralną częścią rynku copywritingu.

W rzeczywistości szacuje się, że do 2035 r. sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana przez 50% wszystkich firm na całym świecie.

Współczesny marketing internetowy: uczenie maszynowe i automatyzacja


Czwarta rewolucja przemysłowa to okres ogromnego zbierania i przechowywania danych, czego cały czas doświadczamy i z czego korzystamy, nawet nieświadomie. Obok internetu rzeczy głównym tematem we współczesnym świecie jest automatyzacja. Stosujemy ją również w różnych gałęziach marketingu cyfrowego, a wszystko to dzięki uczeniu maszynowym. Co to jest?

Uczenie maszynowe (ang. machine learning) to proces wykorzystujący algorytmy do automatycznego uczenia się na podstawie danych.

Machine learning wykorzystuje algorytmy i metody statystyczne, aby uczyć komputery, jak podejmować decyzje na podstawie danych i doświadczenia, zamiast być wyraźnie zaprogramowanym za pomocą reguł lub instrukcji.

Uczenie maszynowe można nawet zastosować w poszczególnych dziedzinach marketingu internetowego. Częścią treści analizowanej za pomocą algorytmu jest m.in. wykorzystanie uczenia maszynowego do zrozumienia intencji potencjalnego klienta oraz wyświetlania wyników wyszukiwania dopasowanych do potrzeb użytkowników.

Sztuczna inteligencja zmienia marketing internetowy


Wiele osób uważa, że pisanie jest trudne i wymaga dużo czasu. Zapewne niejeden copywriter natknął się kiedyś na zlecenie napisania kilkudziesięciu albo nawet kilkuset opisów produktowych (np. o śrubkach, meblach, częściach samochodowych) pod pozycjonowanie. Przeciętnie opis produktu ma 500-1000 zzs, więc powinien powstać do godziny. Narzędzia AI do SEO copywritingu w godzinę stworzą kilkadziesiąt takich opisów i każdy z nich będzie unikatowy.

To całkowicie zmienia oblicze content marketingu. Wykorzystanie narzędzi, które mogą pomóc procesie tworzenia masowych treści, zmieniło również sam rynek SEO copywritingu.

sztuczna inteligencja w SEO copywritingu

Narzędzia AI dla SEO copywritingu


Do popularnych narzędzi, które wykorzystują sztuczną inteligencję i mogą przydać się w pracy SEO copywritera, należą m.in.:

  • Rytr
  • Content Editor od Surfer
  • Asystent Pisania od SEMSTORM
  • CONTADU (platforma Content Intelligence)
  • Copy.ai
  • Copysmith

Nie bez powodu te narzędzia nazywają się raczej asystentami, a nie twórcami. Zadaniem programu jest pomoc w tworzeniu treści, ale to człowiek musi napisać ostateczny tekst – nawet ten wcześniej wspomniany krótki opis produktowy. Dlatego właśnie konieczne jest również sprawdzanie każdego tekstu przed opublikowaniem go, aby upewnić się, że ma on sens i że nie zawiera błędów.

sztuczna inteligencja w asystencie pisania SEMSTORM

(źródło: przykład treści wygenerowanej w narzędziu SEMSTORM)

Nie tylko generatory…


Sztuczna inteligencja w marketingu treści to nie tylko generatory tekstów, ale również narzędzia, które pomagają w analizie słów kluczowych i określeniu intencji użytkownika (np. Content Planner od Senuto).

sprawdzanie intencji użytkowników

(źródło: Senuto)

Oprócz tego ważne jest monitorowanie zachowań użytkowników, którzy już docierają na witryny internetowe. Dzięki pozyskanym danym właściciele stron mogą tworzyć nowe strategie content marketingowe, rozpoznać ścieżki zakupowe użytkowników oraz zaplanować prace dotyczące optymalizacji stron pod SEO.

Zalety korzystania z asystentów AI do pisania


Proces kreatywny

Pierwszą zaletą korzystania z asystenta pisania AI jest to, że narzędzie może pomóc w generowaniu pomysłów na treści na dużą skalę: od tytułów i nagłówków, przez całe akapity blogowe, po treści „zamykające” tekst, takie jak Q&A czy CTA. Nie musisz martwić się brakiem weny czy blokadą pisarstwa. Asystenci pisania mogą przenieść proces twórczy na wyższy poziom.

Oszczędność czasu

Drugą korzyścią jest to, że narzędzia AI do pisania mogą pomóc Ci zaoszczędzić czas, ponieważ częściowo automatyzujesz proces tworzenia treści. Większość asystentów generuje kolejne akapity w kilka sekund, zazwyczaj po kliknięciu jednego przycisku lub kombinacji skrótów klawiaturowych.

automatycznie generowana treść w narzędziach AI do SEO copywritingu

(źródło: Rytr)

Produktywność

Trzecią korzyścią jest to, że sztuczna inteligencja w marketingu treści pomaga zwiększyć copywriterom produktywność, np. poprzez pozbycie się wcześniej wspomnianej blokady pisarza lub tworzenie tekstu, który wymaga wyłącznie redakcji czy korekty. Gdy copywriter siada już nie przed pustą kartką czy dokumentem, produktywność automatycznie wzrasta.

Strategia

Asystenci AI pomagają nie tylko pod kątem generowanych treści. Na podstawie pozyskanych wcześniej danych można przeanalizować również dopasowanie organicznych wyników wyszukiwania do oferty, dokonać oceny profilu linków zwrotnych, sprawdzić wolumen wyszukiwania słów kluczowych itd. Czasami te wszystkie dane pomagają w zmianie strategii content marketingu.

Etyka copywriterska


Wielu copywriterów martwi się etycznymi konsekwencjami korzystania z AI. Dzieje się tak, ponieważ wierzą, że te narzędzia nie rozpoznają żadnych granic etycznych. Sztuczna inteligencja nie jest świadomą istotą, więc nie można zaprogramować jej tak, by te etyczne granice posiadała.

sztuczna inteligencja a etyka

(źródło: Rytr)

My, copywriterzy, mamy te granice i to od nas zależy, w jakim stopniu powierzymy proces twórczy sztucznej inteligencji. Czy pozwolimy, żeby napisała za nas tekst o działaniu witaminy C, mając świadomość, że te treści mogą pośrednio wpłynąć na zdrowie i życie drugiego człowieka? Czy zaufamy AI na tyle, żeby wygenerować tekst o wyborze wózka dla dziecka? Czy nieświadomie stworzymy fake news, tworząc za pośrednictwem sztucznej inteligencji artykuły o sytuacji politycznej?

Niestety takie błędy możemy popełniać nawet wtedy, gdy wcale nie korzystamy z pomocy sztucznej inteligencji, ale kiedy sami tworzymy tekst i nie zrobimy rzetelnego researchu.

Pomimo tego, że narzędzia AI są wciąż nowe i dalekie od doskonałości, to jednak mogą pomóc ludziom przezwyciężyć ich niedociągnięcia, brak weny i pomysłów oraz wesprzeć w tym, żeby szybciej stworzyć tekst na konkretny temat.

Czy AI zastąpi copywriterów?


To pytanie coraz częściej pada na branżowych konferencjach, webinarach i w artykułach eksperckich. Nie powinniśmy myśleć o sztucznej inteligencji jako o zastępstwie ludzkich copywriterów. Narzędzia AI zapewniają pomoc autorom treści, usuwając blokadę pisarza i generując pomysły dotyczące treści na dużą skalę.

Z pomocą AI copywriterzy mogą wykorzystać swoje umiejętności w bardziej efektywny sposób. Mogą upewnić się, że nie marnują czasu na umiejętności, których nie mają, a zamiast tego skupić się na tym, w czym są najlepsi – kreatywności i emocjach.

Plot twist – nie pisałam tego artykułu!


UWAGA! To artykuł o AI copywritingu, który powstał z użyciem… AI copywritingu ;) Do stworzenia tekstu użyłam narzędzi i asystentów pisania: Rytr, Content Editor od Surfer, Asystent Pisania od SEMSTORM oraz Content Planner od Senuto.

Potrafisz rozpoznać, który tekst pisał człowiek, a który sztuczna inteligencja?