Spis treści

Pozycjonowanie dla branży edukacyjnej, czyli dla kogo?


Pozycjonowanie stron internetowych ma kilka składników – my skupimy się na SEO, czyli optymalizacji witryny na wybrane frazy kluczowe w wyszukiwarce Google. Które firmy ze wspomnianej branży powinny się zdecydować na taką formę marketingu? Wszystkie, które mają stronę internetową, a własna witryna to dzisiaj miejsce tak samo (albo bardziej) ważne jak fizyczna siedziba.

SEO w branży edukacyjnej jest kierowane m.in. do następujących typów firm, instytucji czy organizacji:

    • szkoły – podstawowe, średnie, policealne,
    • uczelnie wyższe – uniwersytety, uczelnie prywatne,
    • szkoły językowe – stacjonarne i online,
    • firmy prowadzące szkolenia i kursy, przyznające certyfikaty i uprawnienia,
    • platformy zrzeszające korepetytorów,
    • placówki edukacyjne oferujące kursy maturalne,
    • wydawnictwa edukacyjne,
    • dostawcy oprogramowania edukacyjnego.

    Trzecia dekada XXI wieku przywitała nas zmianą modelu nauczania i przeniesieniem naszych edukacyjnych doświadczeń do sieci. Na szczególną uwagę zasługują więc firmy z sektora EdTech, które wprowadzają do nauczania nowoczesne cyfrowe technologie. W swojej obszernej publikacji pt. EdTech i nowe technologie w branży edukacji agencja Project: People wyróżniła pięć rodzajów biznesów wpisujących się w ten obszar:

    • educators: twórcy produktów cyfrowych lub półcyfrowych (np. platformy e-learningowej);
    • freelance educators: freelancerzy dzielący się wiedzą płatnie lub bezpłatnie za pośrednictwem wybranego kanału, np. grupy na Facebooku, newslettera;
    • b2educators: twórcy kursów online i innych produktów edukacyjnych na zlecenie firm z grupy freelance educators oraz educators;
    • b2school administration: twórcy produktów dla placówek edukacyjnych (szkół, uczelni) i ich przedstawicieli (rodziców, nauczycieli), które nie mają charakteru stricte edukacyjnego – mogą służyć np. do zarządzania;
    • b2school education: twórcy produktów edukacyjnych dla placówek edukacyjnych i ich przedstawicieli, np. aplikacji do nauki języka.

    edukacja online

    Odpowiednia strategia SEO w branży „edu” nie jest jednak pomysłem wyłącznie dla przedsiębiorstw zajmujących się produktami cyfrowymi – każda firma związana z nauczaniem powinna zainwestować w pozycjonowanie strony internetowej.

    Optymalizacja strony w wyszukiwarce Google – wyznacz grupę docelową


    Żeby prowadzić komunikację w sieci, musisz wiedzieć, kim są Twoi potencjalni klienci. Marketing nie może być kierowany „w eter”, tylko do sprecyzowanej grupy (a częściej grup) odbiorców. Kto wpisuje do wyszukiwarek internetowych frazy związane z edukacją? Do głowy pierwsi przychodzą uczniowie i studenci, lecz to tylko ułamek klientów – oprócz tego mamy rodziców, pracowników placówek edukacyjnych, a także zróżnicowaną grupę osób, które chcą odbyć szkolenie z wystąpień publicznych, nauczyć się nowego języka, zdobyć certyfikat po kursie BHP itd.

    Jeśli przykładowo Twoja firma organizuje kursy językowe, działania SEO i komunikacja marketingowa będą musiały być dostosowane do różnych grup klientów. W końcu języka można uczyć się do egzaminu ósmoklasisty albo matury, żeby zdać certyfikowany egzamin, znaleźć lepszą pracę czy porozumieć się z wnukami zza granicy. Za każdym z tych celów może stać inna grupa internautów, a co za tym idzie – inne słowa kluczowe. Trzeba wziąć to pod uwagę, planując pozycjonowanie dla branży edukacyjnej.

    Lokalnie czy światowo – pozycjonowanie strony z branży „edu”


    Do podstawowych działań SEO należy m.in. pozycjonowanie lokalne, czyli nastawione na konkretne regiony geograficzne – często miasta. Planując proces pozycjonowania strony z branży edukacyjnej, będziesz musiał(a) określić, czy Twoje usługi lub produkty mają potencjał tylko na danym obszarze, np. w Krakowie albo węziej – w Nowej Hucie – czy może w całym kraju, a nawet poza jego granicami.

    Widoczność strony na frazy lokalne sprawdzi się w przypadku stacjonarnych instytucji oświaty, placówek edukacyjnych, szkół językowych, centrów szkoleniowych itp. Znowu musimy wejść w buty potencjalnych klientów i dowiedzieć się, czy pozycjonowanie lokalne sprawdzi się w przypadku konkretnych usług.

    seo w branży edukacyjnej

    pozycjonowanie w branży edukacyjnej

    Dane z Ahrefs z 30 maja 2022 r.

    Chcąc zwiększyć widoczność na frazy lokalne, nie można zapomnieć o wizytówce Google – bez pozycjonowania w Google Maps możemy stracić wielu klientów, którzy skupią się tylko na ofertach prezentowanych na górze listy wyników wyszukiwania.

    pozycjonowanie lokalne dla szkoły jazdy

    Strategia pozycjonowania może obejmować całą Polskę np. w przypadku biznesów online. Na szkolenia, kursy i inne formy nauczania przez internet można zapisać się z dowolnego miasta – tutaj liczy się jakość i cena oferowanych usług czy produktów, a nie bliskość geograficzna. Są również usługi stacjonarne, które mają potencjał wśród klientów z różnych obszarów geograficznych – za szkolenie w renomowanej placówce czy kurs prowadzony przez najlepszych specjalistów w branży można pojechać i na drugi koniec Polski!

    W marketingu warto mierzyć wysoko, ale tylko jeśli idzie to w parze z wysoką jakością Twoich usług lub produktów.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – wydawnictwa edukacyjne


    Pozycjonowanie sklepu internetowego w branży edukacyjnej również opiera się m.in. na odpowiednim doborze słów kluczowych. Jeśli przykładowo prowadzisz wydawnictwo oferujące uczniom repetytoria maturalne i inne edukacyjne pozycje, zadbaj o odpowiednie opisy produktów i kategorii, dobierając frazy wpisywane przez internautów. Agencja, która przygotuje dla Ciebie strategię SEO, zadba również o inne elementy skutecznego pozycjonowania sklepu, czyli przejrzyste drzewo kategorii czy intuicyjną ścieżkę zakupową.

    Surfer SEO branża edukacyjna

    Dane z Keyword Research w Surferze z 30 maja 2022 r.

    Content marketing – bez niego nie ma SEO dla branży edukacyjnej


    Wpisz do wyszukiwarki Google „jak uczyć się słówek”. Algorytmy Google wyświetliły dla nas listę, na której znajdziemy szereg artykułów blogowych, a w top 10 można znaleźć m.in.:

    • eTutor i Babbel – platformy do nauki języków na aplikacji mobilnej,
    • Arlenę Witt – znaną YouTuberkę publikującą vlogi i podręczniki do nauki języka angielskiego,
    • Szybka Nauka Pro – platformę sprzedającą kursy językowe i inne (koncentracja, pamięć, pisanie itp.),
    • Językową Siłkę – wydawnictwo oferujące szereg publikacji na temat skutecznej nauki języków.
    • Speak Up – szkołę językową z oddziałami w całej Polsce.

    Co łączy wymienione biznesy? Wszystkie podbiły wyszukiwarkę Google m.in. właśnie poprzez content marketing! W branży edukacyjnej treści przekazywane internautom grają ogromną rolę, bo są przedsionkiem do wiedzy, jaką otrzymają po zakupie usługi czy produktu. Ponadto pozwalają Ci wypozycjonować firmę na długie frazy kluczowe o niskiej konkurencyjności (frazy long tail). Jakie? Tego dowiesz się, zlecając audyt SEO agencji interaktywnej.

    Jeśli przykładowo prowadzisz firmę organizującą szkolenia dla spawaczy, możesz wykorzystać na blogu takie frazy longtailowe jak:

    • spawacz tig kurs cena,
    • ile trwa kurs spawacza,
    • czy praca spawacza jest ciężka,
    • jak wygląda praca spawacza,
    • spawacz bez doświadczenia,
    • jaki kurs spawacza najlepiej zrobić.

    Powyższe propozycje pochodzą z sekcji Podobne wyszukiwania w Google, ale to tylko czubek góry lodowej – takie narzędzia jak Surfer, Ahrefs czy Senuto są kopalnią danych o tym, co wpisują w Google Twoi przyszli klienci.

    słowa kluczowe longtail w branży edukacyjnej

    Agencja SEO zajmująca się optymalizacją Twojej witryny ma do nich wszystkich dostęp i stworzy dla Ciebie artykuły tematyczne, które wypozycjonują stronę na mnóstwo fraz kluczowych. Twój własny blog, czyli źródło wiedzy dla internautów, to miejsce w sieci warte wyróżnienia – wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych i publikuj posty o nowych artykułach.

    Nie przegap okazji – trendy i sezonowe słowa kluczowe w branży edukacyjnej


    Google Trends – darmowe, a niezwykle przydatne narzędzie, które pozwoli Ci zaobserwować pewne tendencje wśród internautów. Tendencje związane z okresami, w których częściej wpisują konkretne frazy w wyszukiwarkę. Przykładowo patrząc na poniższy wykres, można łatwo powiązać wzrost zainteresowania repetytoriami maturalnymi z samym początkiem roku szkolnego – co dobrze świadczy o polskich uczniach. :)

    pozycjonowanie w branży edukacyjnej Google Trends

    Oprócz sezonowych, czyli powtarzalnych trendów mamy również te niepowtarzalne – nowe zainteresowania internautów, które mogą być okazją do kolejnego źródła zysku. Trzymaj więc rękę na pulsie i obserwuj, co się dzieje w Twojej branży.

    Branża edukacyjna – kompleksowe pozycjonowanie stron internetowych


    Marketing internetowy dla branży edukacyjnej nie kończy się na opisanych wyżej działaniach. Żeby błyszczeć w najwyższych wynikach wyszukiwania, strony internetowe przechodzą szereg zmian i ulepszeń z rąk specjalistów SEO. Niezależnie od tego, czy jest to pozycjonowanie szkół, uczelni, wydawnictw, firm szkoleniowych czy twórców aplikacji mobilnych – widoczność witryny można poprawić na następujące sposoby:

    • konfiguracja darmowych narzędzi analitycznych – konto Google daje Ci dostęp do Google Analytics, Google Search Console i Google Tag Manager;
    • „przyjazne” adresy URL – wzmacniają optymalizację strony, jeśli są czytelne i dla robota, i dla człowieka;
    • link building – linki zewnętrzne np. z artykułów sponsorowanych mają ogromne znaczenie;
    • poprawki w kodzie strony – zadbanie o strukturę, optymalizacja meta tagów;
    • responsywność – dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych;
    • stworzenie strategii content marketingu – to nie tylko blog czy opisy usług i produktów, ale też landing page, money page i inne podstrony, które odwiedzają internauci.

    jak pozycjonować strony z branży edukacyjnej

    FAQ:

    1. Pozycjonowanie dla branży edukacyjnej – jak zrobić to dobrze?

    Żeby potencjalny klient znalazł Cię w najwyższych wynikach wyszukiwania Google, w pierwszej kolejności zadbaj o optymalizację witryny na odpowiednie słowa kluczowe. Efekty pozycjonowania będą lepsze, gdy zlecisz je agencji interaktywnej.

    2. SEO dla branży edukacyjnej – komu powierzyć optymalizację strony?

    W Empressia jesteśmy do Twojej dyspozycji – skutecznie podwyższyliśmy pozycję witryny już niejednej firmy z branży „edu”. Przeprowadzimy kompleksowe pozycjonowanie strony internetowej – zaczynając od dogłębnej analizy i audytu, poprzez SEO, aż po wdrażane wysokiej jakości treści na stronę.

    3. Branża edukacyjna – o czym pisać na blogu?

    Treści, które publikujesz na swojej stronie WWW, muszą być angażujące, prawdziwe i rozwiązywać problemy internautów (np. artykuł pt. Jakie studia wybrać? na blogu uniwersytetu lub Jak malować paznokcie akwarelą? na stronie ze szkoleniami kosmetycznymi). Po analizie słów kluczowych otrzymamy obszerną bazę poczytnych tematów w Twojej branży.

    wyceń pozycjonowanie strony internetowej