Prawie codziennie przeglądamy media społecznościowe, szukamy odpowiedzi w wyszukiwarce Google, robimy zakupy na popularnych platformach sprzedażowych, czytamy artykuły, w których wyświetlają nam się banery. Innym razem otwieramy maila i czytamy newsletter, który subskrybujemy lub który „musieliśmy” zasubskrybować, żeby dostać się do jakichś pożądanych materiałów. Najczęściej za takimi działaniami nie stoją sami właściciele firm, ale specjaliści z wewnętrznego działu marketingu lub pracownicy agencji interaktywnej zatrudnionej na potrzeby skutecznego wypromowania marki w sieci.

Agencje interaktywne są jednak często mylone z agencjami marketingowymi, kreatywnymi, contentowymi oraz wieloma innymi. Dziś postaramy się przybliżyć definicję agencji interaktywnej i usług, które wiążą się z jej działaniami oraz szeroko pojętym marketingiem internetowym.

Spis treści

Co to znaczy agencja interaktywna?


Interaktywny

W Słowniku języka polskiego PWN czytamy, że słowo „interaktywny” odnosi się do programu komputerowego lub sprzętu. Według definicji tego przymiotnika na Wikisłowniku dowiadujemy się, że wymaga czynnego udziału człowieka oraz reaguje na akcje użytkownika (źródło).

Interaktywność

Z drugiej strony, interaktywność to z łaciny interactus, co w dosłownym znaczeniu znaczy „czyn wzajemny”. Interaktywność w sztuce określa się jako dialog odbiorcy i dzieła sztuki w czasie rzeczywistym. Twórczość artysty jest tylko kontekstem działania, ono samo zaś powstaje w drugim etapie – interakcji z odbiorcą (źródło). Interaktywność stosowaną w mediach definiuje jednoczesne odbieranie informacji oraz reagowanie na nią.

Interakcja

Wyrazem pokrewnym jest interakcja, czyli wzajemne oddziaływanie na siebie obiektów. Być może kilka tego typu poszlak doprowadzi nas do stworzenia definicji agencji interaktywnej. W końcu usługi agencji mają oddziaływać na postrzeganie marki w konkretnej przestrzeni. W przypadku interaktywnych firm jest to sieć internetowa.

działania agencji interaktywnej

Idąc tym tropem, agencja interaktywna to firma, która reaguje na akcje użytkownika w internecie oraz spełnia jego potrzeby i oczekiwania. Użytkownik, wzajemnie oddziałując w ramach interakcji, również reaguje na te akcje i realizuje założone przez agencję cele marketingowe.

Czym zajmuje się agencja interaktywna?


We współczesnym marketingu internetowym agencja interaktywna zajmuje się głównie projektowaniem, tworzeniem, modyfikacją, optymalizacją i promowaniem produktów cyfrowych, które mają zachęcać użytkownika do interakcji w internecie.

Do takich produktów cyfrowych zalicza się między innymi:

agencja interaktywna projektuje strony www

Obok tworzenia produktów cyfrowych do sieci agencja interaktywna może oferować również:

  • pozycjonowanie stron internetowych,
  • prowadzenie firmowych kont w social mediach,
  • planowanie, publikacja i koordynacja kampanii reklamowych w Google Ads.

W efekcie agencja interaktywna zajmuje się tworzeniem spójnego wizerunku firmy w sieci, pozyskując tym samym zaangażowanych użytkowników i reagując na trendy rynku oraz wymagania współczesnych konsumentów.

Interakcja w praktyce

Użytkownik może wejść w interakcję ze stroną internetową między innymi tak:

  • klika przycisk CTA,
  • dodaje produkt do wirtualnego koszyka,
  • subskrybuje newsletter,
  • pobiera materiały,
  • wypełnia formularz kontaktowy,
  • czyta artykuł,
  • ogląda film/wideo,
  • słucha podcastu.

To tak zwane konwersje i mikrokonwersje.

Ważne, że w ten sposób medium oddziałuje na użytkownika i odwrotnie: użytkownik korzysta ze strony czy reklamy, może zamienić się w klienta, albo stać się początkowo zaangażowanym odbiorcą, który po jakimś czasie wróci na stronie. Tym samym daje właścicielom strony pewne informacje o sobie: demografii, lokalizacji, czasem nawet o profilu swojej osobowości. Specjaliści z agencji interaktywnej zbierają te dane, analizują je oraz tworzą strategię dotyczącą promowania firmy, marki lub strony www w internecie.

Różnica między agencją interaktywną a reklamową


Profil działalności poszczególnych agencji interaktywnych, reklamowych, kreatywnych, content marketingowych czy agencji SEO może być tożsamy lub znacznie się różnić. Na rynku mamy ekspertów z różnych dziedzin, którzy pracują właśnie w takich agencjach. Niektórzy łączą działanie w tradycyjnych mediach z promowaniem marki w sieci. I choć niektóre mają podobne założenia, to warto jednak przynajmniej poglądowo rozróżnić profil usług agencji interaktywnej od reklamowej.

Poniżej główne cechy rozróżniające agencję interaktywną od reklamowej:


Agencja interaktywnaAgencja reklamowa
Elektroniczne kanały komunikacji (głównie)Tradycyjne kanały komunikacji (głównie)
Reklama internetowaReklama zewnętrzna
Obsługa mediów społecznościowychObsługa mediów tradycyjnych
CopywritingArtykuły w prasie drukowanej
Reklamy display i remarketingKolportaż ulotek i broszur
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach (SEO)Pozycjonowanie marki
Pozyskiwanie linków do strony wwwPozyskiwanie partnerów
Tworzenie stron internetowych/landing pagesTworzenie stoisk reklamowych i ekspozycji
Marketing szeptanyMarketing bezpośredni
Audyt strony lub sklepu internetowego (zbieranie, analizowanie i interpretowanie danych z narzędzi internetowych, testy A/B, formularze lub ankiety internetowe, rozmowy przez komunikator/chat)Badania marketingowe (jakościowe lub ilościowe w formie wywiadów osobistych/telefonicznych; ankiety; obserwacja w terenie; analiza na podstawie fizycznych dokumentów/statystyk)

Główna różnica polega na tym, że agencja interaktywna oferuje działania z zakresu marketingu internetowego, a reklamowa – tradycyjnego.

Choć te usługi mogą się czasami przenikać, agencja interaktywna mieszać z agencją reklamową, to ten standardowy podział przynajmniej w jakiś sposób obrazuje, do jakich firm czy specjalistów warto zgłaszać się, gdy chce się zaprojektować i wydrukować ulotki do rozdawania na ulicy, a do jakiej wtedy, gdy planuje się odpalić reklamy Google Ads w sponsorowanych wynikach wyszukiwania.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru agencji interaktywnej?


  • Na... stronę internetową!

Agencja interaktywna w głównej mierze zajmuje się promowaniem biznesu w sieci. Jeżeli nie potrafi wypromować swojego, prawdopodobnie nie będzie dobrym partnerem we współpracy. Gdy z kolei agencja z wieloletnim doświadczeniem na rynku dostosowuje własną wizytówkę do obecnych trendów i wymagań współczesnych użytkowników, możemy liczyć, że wykona taką witrynę również dla nas.

  • Portfolio

Zestawienie stron www, aplikacji webowych czy mobilnych oraz innych realizacji związanych z tworzeniem oprogramowania pozwoli przynajmniej w pewien sposób określić, w jakim stylu działa dana agencja oraz jakie są efekty jej pracy. Dzięki współpracy z wieloma różnymi podmiotami widocznymi w portfolio agencja nie tylko zdobywa doświadczenie, ale również rozwija swoją ofertę, co działa na jej korzyść. Oczywiście dobra agencja to nie zawsze profesjonalny software house, ale po portfolio da się w jakimś stopniu ocenić, czy strony www są wykonane w profesjonalny sposób, czy wyłącznie na gotowych rozwiązaniach bądź szablonach.

  • Działanie w mediach społecznościowych

Dobra agencja interaktywna wdraża działania reklamowe również w swoich mediach społecznościowych, dając przykład i potwierdzając, że zna się na swoim fachu. Social media to aktualnie jedno z najpotężniejszych mediów reklamowych i nie można przejść obok nich obojętnie.

agencja interaktywna social media

  • Obsługa sklepów internetowych

Nie ma marketingu internetowego bez e-commerce. Handel elektroniczny na dobre zadomowił się w codziennych nawykach konsumentów. Znaczny procent użytkowników sieci (77%) deklaruje, że przynajmniej raz dokonało zakupów online (źródło). Dobra agencja interaktywna wie, że samo posiadanie sklepu w tych czasach nie wystarcza. Należy zadbać o pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania, UX, prostą ścieżkę zakupową użytkownika, content marketing, zdjęcia i opinie o produktach oraz wiele więcej.

  • SEO

Współczesne działania marketingowe bez uwzględnienia jednego z najważniejszych aspektów, czyli widoczności w wyszukiwarce Google, mogą być niestety niewystarczające. Agencje interaktywne bez specjalistów SEO mogą wzbudzać delikatne zdziwienie wśród potencjalnych klientów. Nawet gdy zdecydujemy się na usługi takiej firmy, warto zlecić przynajmniej audyt SEO ekspertom z tej dziedziny oraz dowiedzieć się, co można poprawić, żeby zwiększyć widoczność strony w Google.

  • Warunki współpracy

Poza samymi usługami, które świadczy agencja interaktywna, jeszcze przed podpisaniem umowy należy dokładnie zapoznać się z warunkami współpracy. Gdy firma oferuje pozycjonowanie stron internetowych, przed rozpoczęciem działań powinniśmy mieć wgląd i zaakceptować słowa kluczowe, na które miałaby być widoczna witryna. Warto zwrócić uwagę na zapisy w umowie, jaki zakres obsługi social mediów obejmuje współpraca oraz czy agencja jest elastyczna pod innymi względami. W branży niestety nie brakuje naciągaczy, którzy tylko obiecują efekty, a później bronią się dziwnie skonstruowanymi zapisami w umowie.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czym zajmują się agencje interaktywne?

Agencje interaktywne zajmują się reklamowaniem różnych marek w sieci. Tworzą, modyfikują, optymalizują i promują produkty cyfrowe, takie jak strony internetowe, aplikacje mobilne, e-commerce, reklamy display, a dodatkowo mogą zapewnić działania z zakresu SEO, social mediów, kampanii Google Ads i wielu innych.

2. Czy warto współpracować z agencją interaktywną?

Jeżeli szukasz firmy zajmującej się kompleksowo marketingiem internetowym, to jak najbardziej. W ramach swoich działań agencja interaktywna nie tylko stworzy stronę www dla Twojej firmy, ale również zwiększy jej widoczność w wynikach wyszukiwania czy zapewni kampanię sponsorowaną.

3. Czym różni się agencja interaktywna od agencji reklamowej?

Agencja interaktywna zajmuje się marketingiem internetowym, a reklamowa tradycyjnym.