Spis treści

Co to paid media i jaką rolę odgrywają w modelu POEM (paid, owned, earned media)?


Paid media to wszystkie media płatne, a w praktyce – wszelkie te formy reklamy, za które firma (reklamodawcy) musi zapłacić. Ta cecha odróżnia je od owned media (mediów własnych, takich jak strony internetowe czy profile w social mediach) i earned media (mediów pozyskanych, np. innych stron i profili, których właściciele bezinteresownie udostępnili post czy jakąś informację o firmie). Jako paid media traktujemy tradycyjne reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe oraz płatne kampanie w wyszukiwarce, sieci, mediach społecznościowych. Do takich powierzchni reklamowych należą też różne aplikacje mobilne zrzeszone w sieci reklamowej.

Nie bez przyczyny paid media „otwierają” model POEM, bo poza chwytliwym skrótem chodzi także o ich skuteczność w docieraniu do potencjalnych klientów i realizowaniu celów firmy. Własne i pozyskane media również są superważne – służą komunikacji oferty, dostarczają odbiorcy wiedzy i wartości oraz społecznego dowodu słuszności. Jednak to płatne działania dominują w większości strategii reklamowych. Zapewniają spory zasięg komunikacji, a poza tym prestiż (reklamy radiowe, telewizyjne, prasowe) lub możliwość skutecznej realizacji celów firmowych np. pozyskiwania kontaktów czy zwiększania sprzedaży (reklamy w internecie i social mediach).

Jakie media płatne wykorzystać w internecie?


Wszystko zależy od tego, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci, z jakich mediów korzystają i w jakim celu. Czy szukają informacji w wyszukiwarce, czy raczej produkty bądź usługi podobne do Twoich kupują za pośrednictwem mediów społecznościowych? A jeśli mówimy o mediach społecznościowych, to o których – Facebooku, Instagramie, YouTubie, TikToku czy może LinkedInie? Zasadnicze znaczenie mają także Twoje cele. Co chcesz zyskać: zwiększyć sprzedaż, zadbać o nowych klientów w bazie, a może pracować nad świadomością i wizerunkiem marki?

Większość marek wykorzystuje naraz różne media płatne np. jednocześnie kampanie Google Ads i reklamy w mediach społecznościowych, których używają jej odbiorcy. Jednak nic na siłę: reklama w końcu powinna się zwrócić, a dyrektorów korporacji znacznie trudniej znaleźć na TikToku niż na LinkedInie. To tylko przykład, natomiast czujesz, o co chodzi – media trzeba dobrać racjonalnie.

paid social media

Paid social media advertising


To wszystkie płatne reklamy w mediach społecznościowych. Social media możesz też wykorzystywać jako media własne (prowadzić komunikację na profilu), natomiast tu mówimy tylko o działaniach płatnych. Media społecznościowe są pod tym kątem dość wdzięczne – możesz działać zasięgowo i wizerunkowo, ale też bezpośrednio poprzez social media sprzedawać produkty/usługi i pozyskiwać klientów. Kampanie zawsze optymalizujemy pod określony cel – sprzedaż, wysłanie formularza kontaktu lub pobranie e-booka czy zapis na webinar (to tzw. lead magnet: odbiorca zostawia swoje dane). Płacisz nie za samą emisję, ale za kliknięcie (przejście na stronę) lub akcję (wykonanie działania np. zakup). Realizację tych celów wspierają atrakcyjne formaty reklamowe, np. formularze kontaktu wypełniane bez opuszczania aplikacji mobilnej czy interaktywne i pełnoekranowe prezentacje kolekcji.

Płatne reklamy PPC (pay per click) w sieci wyszukiwania i reklamy display


To przede wszystkim Google Ads, czyli reklamy w wyszukiwarce, w aplikacjach czy na stronach internetowych zrzeszonych w sieci reklamowej (wydawcy, blogi branżowe, serwisy). Wykupujemy linki sponsorowane na związane z Twoją ofertą frazy i zajmujemy wysokie pozycje w wyszukiwarce. Wyświetlamy prezentacje (ze zdjęciem i ceną) produktów, które Google pokazuje swoim użytkownikom, szukającym podobnych artykułów. Docieramy do potencjalnych klientów w dolnej części lejka sprzedażowego, gdy już potrzebują Twojej oferty: zwiększamy więc szansę na to, że z niej skorzystają. Poza tym możemy jeszcze działać w internecie tradycyjnie – zasięgowo czy wizerunkowo dzięki kierowanej kontekstowo reklamie display (np. reklama hotelu na portalu turystycznym). Do budowania świadomości i wizerunku marki służą także reklamy wideo na YouTubie i w sieci reklamowej.

paid social media advertising

Artykuły sponsorowane i wpisy gościnne


Nawiązujemy współpracę z wydawcami stron, blogów i serwisów związanych z Twoją branżą i tematyką oferty (ale nie tylko – także np. z określonym stylem życia), które odwiedza Twoja grupa docelowa. Odpłatnie zamieszczamy na nich artykuły, wpisy i reklamy czy same linki prowadzące do Twojej witryny. Stosując tę formę promocji, staramy się wpisać w natywne środowisko danej strony, tak aby wpis czy artykuł nie wyglądał jak reklama, ale naśladował standardowo publikowaną na niej treść. Unikamy nachalności i to się opłaca, bo uwiarygodnia firmę. Linki do własnych mediów, zamieszczone na zewnętrznych witrynach, wspierają też pozycjonowanie strony, czyli zajmowanie przez nią wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Płatne media pozwalają realizować cele biznesowe szybko i skutecznie, ale kampanie wymagają wypracowania dobrej strategii i ciągłej optymalizacji (kontroli, wdrażania zmian i testowania) – opieki specjalistów. Jeśli jesteś zainteresowany(-a) taką formą promocji, zapraszamy do naszej agencji Empressia. Może zaczniemy od niezobowiązującej rozmowy? Czekamy na Twój telefon lub wiadomość 🙂.

wyceń Google Ads

FAQ:

1. Paid, owned i earned media – co to znaczy?

To trzy rodzaje mediów, które firma może wykorzystać do komunikacji i reklamy. Paid media to wszystkie formy reklamy, za które musisz zapłacić. Owned media to media własne, np. Twoja strona internetowa. Earned media to te pozyskane, m.in. bezpłatna wzmianka o Twojej firmie na blogu branżowym czy udostępnienie posta.

2. Jakie są przykłady paid mediów?

Paid media to telewizja, prasa, radio i internet wykorzystywane do płatnej reklamy. W marketingu cyfrowym są to m.in. płatne kampanie w mediach społecznościowych, w wyszukiwarce (Google Ads) i sieci reklamowej (strony i serwisy wydawców).