Spis treści

Remarketing VS retargeting – czym są?


Na wielu portalach poświęconych tematyce e-commerce możemy mieć styczność z terminami remarketingu i retargetingu. Są to pojęcia, które bywają używane wymiennie, co jest sporym problemem – nie oznaczają one bowiem tego samego. To, co je znacząco różni, to m.in. ich cel oraz narzędzia, które są stosowane do jego osiągnięcia.

Remarketing – co to jest?


Remarketing jest strategią marketingową, mającą za zadanie podtrzymać zainteresowanie klientów, którzy wykonali poszczególne akcje na stronie internetowej. Dotyczy to sytuacji, w których klient dokonał zakupu lub wykonał inne czynności, takie jak m.in. zapis na newsletter. Metoda ta może być używana do upsellingu (przedstawienie klientowi produktu o wyższym standardzie niż ta, którą obecnie jest zainteresowany) czy cross-sellingu (sprzedaż klientowi dodatkowego produktu podczas jednej transakcji).

Dzięki temu, że remarketing bazuje na większej ilości danych na temat klienta niż retargeting, do potencjalnych zainteresowanych możemy dotrzeć m.in. drogą mailową. Kampanie mailingowe są często wykorzystywane w realizowaniu tej strategii, tak samo jak system reklamowy Google Ads. Wysyłanie spersonalizowanych wiadomości lub wyświetlanie reklamy displayowej z dopasowaną do danego użytkownika ofertą to sposób przede wszystkim na wzmocnienie relacji z nim oraz zwiększenie konwersji.

Warto też wiedzieć, że remarketing dzieli się na trzy rodzaje, które definiują sposób działania. Jakie zatem formy tej taktyki wyróżniamy?

  • Remarketing dynamiczny – wyświetlanie reklam i przesyłanie wiadomości odbywa się przy użyciu inteligentnych automatów Google. Ten typ remarketingu pozwala na automatyczne dostosowanie reklam do odbiorców względem wybranej interakcji ze stroną internetową.
  • Remarketing standardowy – określa on remarketingowe reklamy displayowe Google oraz remarketing e-mailowy. Technika ta opiera się na wysyłaniu wiadomości oraz wyświetlaniu reklam osobom, które porzuciły koszyk lub nie dokonały zakupu w sklepie internetowym w danym przedziale czasowym.
  • Remarketing zaawansowany – wymaga on segmentacji użytkowników względem podjętej przez nich akcji na stronie. O tym, dlaczego warto segmentować klientów, opowiadamy trochę niżej!

Retargeting – co to jest?


Retargeting też jest taktyką marketingową, niemniej jednak jej celem jest dotarcie do potencjalnych klientów, a nie tych dotychczasowych. Strategia ta polega na wyświetlaniu reklam użytkownikom, którzy mieli już interakcję ze sklepem, lecz nie wykonali żadnej pożądanej akcji. Tego rodzaju reklamy mają zachęcić klientów, aby ponownie wrócili na stronę internetową sklepu. Retargeting ma wpłynąć na zwiększenie świadomości marki, personalizację reklam, korzystniejsze wykorzystanie ruchu na witrynie oraz przekonanie niezdecydowanych użytkowników do dokonania zakupu lub ukończenia innej czynności.

A jakie narzędzie stosuje to podejście marketingowe? Otóż są to znane niemalże każdemu pliki cookies, które śledzą poczynania użytkowników w internecie. W przypadku retargetingu wykorzystuje się najczęściej płatne reklamy displayowe Google czy Meta, które są wyświetlane w formie grafik bądź banerów na Facebooku, Instagramie czy dużych portalach internetowych.

Podobnie jak w przypadku remarketingu, tę metodę także możemy podzielić na kilka rodzajów.

  • Retargeting dynamiczny – jego celem jest kierowanie odbiorców z powrotem do witryny na podstawie automatycznej analizy sposobu, w jaki weszli z nią w interakcję.
  • Retargeting statyczny – polega on na wyświetleniu tej samej reklamy wszystkim osobom, które odwiedziły witrynę sklepu.

retargeting co to

Remarketing a retargeting – różnice w skrócie


Skoro już wyjaśniliśmy, co oznaczają te dwa terminy, warto wypisać to, co je różni.

  • Grupa docelowa – remarketing polega na utrzymaniu zainteresowania użytkowników, którzy dokonali pożądaną akcję na stronie, natomiast retargeting obejmuje klientów mających jedynie styczność z nią.
  • Cel – remarketing służy przede wszystkim do zwiększenia lojalności i przywiązaniu klienta do marki, podczas gdy retargeting ma za zadanie podnieść sprzedaż (lub zwiększyć pełne wykonanie innej akcji) i doprowadzić do konwersji.
  • Ilość danych na temat klientów – aby remarketing był skuteczny, musi pobierać dane użytkowników, takie jak m.in. adres e-mail oraz informacje o zakupionych przedmiotach i ich cenach. Ta druga strategia z kolei wymaga jedynie zgody klienta na ciasteczka oraz specjalnego kodu na stronie internetowej.
  • Kanały – w ramach remarketingu zwykle korzysta się z kampanii e-mail bądź remarketingu Google Ads. Warto tutaj napomnieć też o powiadomieniach web push. System marketing automation pozwala na ich wysyłkę, śledząc zachowania użytkowników na stronie. Retargeting polega zaś na wyświetlaniu reklam przez klientów, które zostały wygenerowane przez Google Ads bądź Meta Ads. To one są zatem podstawowym kanałem.

A czy remarketing i retargeting mają jakiś wspólny mianownik? Jak najbardziej. Ich wspólnym podobieństwem jest brak konieczności ręcznego ustawiania. Aby ułatwić wdrożenie tych strategii, retargetingiem można zarządzać za pomocą Google Ads. W remarketingu podobnie, a w przypadku strategii mailingowej wystarczy jedynie ustawić wysyłkę spersonalizowanych e-maili do osób, które dokonały zakupu.

Remarketing i retargeting – zalety i wady


Jak powszechnie wiadomo, wszystko ma swoje mocne i słabe strony. To oczywiście nie ominęło tych dwóch strategii marketingowych, które mają szereg zalet, lecz niosą za sobą również pewne zagrożenia.

Remarketing – zalety


Pozyskanie potencjalnych klientów jest znacznie droższe niż zachowanie tych dotychczasowych. Z tego powodu ocenia się, że remarketing charakteryzuje się niskim kosztem. Jest to więc świetne rozwiązanie dla małych, jak i większych firm, które mogą rozporządzać ograniczonym budżetem. Inną sprawą z kolei jest zwiększenie lojalności klientów. Zjawisko to jest skutkiem korzystania z już zgromadzonych danych i zasobów, dzięki którym możemy z łatwością personalizować ofertę pod oczekiwania i preferencje użytkowników. Tutaj zaczyna się ciąg przyczynowo-skutkowy – jeżeli bowiem zwiększmy lojalność wśród konsumentów, będą oni prawdopodobnie rekomendować nasze produkty swoim bliskim.

Remarketing – wady


Ta strategia marketingowa wymaga odpowiedniego wyczucia i subtelności. Jeśli będziemy bowiem wysyłać e-maile zbyt często, to jest duża szansa na to, że nie osiągniemy pożądanego efektu, a jedynie zrazimy użytkowników do marki i sprawimy, że będą oni uważać ją za natrętną. Ponadto niektórzy klienci mogą nie zauważać wiadomości, gdyż zdarza się, że trafiają one do spamu.

remarketing

Retargeting – zalety


Zwiększenie sprzedaży jest głównym celem retargetingu, niemniej jednak jest to rewelacyjna strategia również do efektywnego zwiększenia ruchu w sklepie internetowym. Wynika to z faktu, iż za sprawą plików cookies jesteśmy w stanie uzyskać wiele informacji dotyczących klientów. To z kolei umożliwia spersonalizowanie witryny i oferowanie im konkretnych produktów. Oprócz tego możemy także wpłynąć pozytywnie na świadomość marki. Jeżeli potencjalny klient będzie regularnie widzieć reklamę, to zacznie powoli kojarzyć stronę sklepu i możliwe, że w końcu zdecyduje się na odwiedzenie witryny.

Retargeting – wady


Największą wadą tej taktyki jest to, że wielu użytkowników obecnie korzysta z oprogramowań, które blokują kampanie retargetingowe. Przez to czasem stają się one niewidoczne – choć zwykle nie obejmuje to reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Kolejną słabą stroną tej strategii jest ślepota banerowa. To zjawisko polega na odruchowym ignorowaniu przez internautów stron WWW i elementów wyglądających jak reklamy. Warto pamiętać, że świadomość na temat bezpieczeństwa i prywatności w internecie jest coraz powszechniejsza, dlatego też niektóre osoby mogą unikać śledzących reklam, uważając je za podejrzane.

Remarketing a retargeting – jak wykorzystać ich potencjał i radzić sobie z zagrożeniami?


Wyżej wspomnieliśmy o pewnych zagrożeniach, które wiążą się z remarketingiem oraz retargetingiem. Będąc świadomym o ich istnieniu, możemy im skutecznie przeciwdziałać. A w jaki sposób?

Remarketing


Użytkownicy niestety nie zawsze otwierają (a tym bardziej odczytują) wysyłane do nich wiadomości mailowe. Pierwszą i fundamentalną zasadą, by temu zapobiec, jest tworzenie chwytliwych tytułów maili, przyciągających uwagę klientów. Powinny one wzbudzać pewnego rodzaju emocje, dzięki którym czytelnik nie będzie w stanie przejść obojętnie i zapozna się z treścią maila. Jeżeli chodzi o samą treść, powinna być zrozumiała i prosta w odbiorze.

A co zrobić w przypadku otwartych koszyków? Z tym marki również często się mierzą. Słusznym wyjściem z tej sytuacji okazuje się działający przez krótki czas kod rabatowy, o którym klient zostaje poinformowany mailowo bądź zaoferowanie darmowej przesyłki. Te dwa rozwiązania w wielu przypadkach usprawniają sfinalizowanie transakcji. Są to bowiem silne call-to-action, które generują u użytkowników potrzebę szybkiego działania. To sprawia także, że stanowią one idealny temat maila.

Innym problemem jest folder spam. W takiej sytuacji warto poprosić internautów, aby zapisując się do newslettera, dodali markę do białej listy w ich skrzynce.

A jak zmaksymalizować efektywność działań w remarketingu? Otóż powinniśmy zadbać o to, aby w wiadomościach reklamowych znajdowały się artykuły, które są w kręgu zainteresowań odbiorów. W przypadku produktów, które należy kupować systematycznie, warto postawić na cykliczne powtórzenie tychże wiadomości, aby przypomnieć klientom o konieczności uzupełnienia zapasów.

Skuteczny remarketing to taki, który obejmuje segmentację. Wysłanie właściwej wiadomości mailowej do odpowiedniego użytkownika zwiększa współczynnik klikalności, który jest bardzo ważny, zwłaszcza dla wyników organicznych. Współczynnik ten m.in. pozwala weryfikować, czy stosowane dotychczas metody przynoszą pożądane rezultaty.

Retargeting


Nałożenie zbyt dużej liczby reklam może zniechęcić potencjalnych konsumentów do zakupu, a przecież głównym założeniem tej taktyki jest zwiększenie sprzedaży. Można to jednak z łatwością rozwiązać, nakładając limit, który ograniczy ich wyświetlanie w taki sposób, aby było to przyjazne dla użytkowników. Co natomiast zrobić ze ślepotą banerową? Otóż tutaj niezmiernie ważną kwestią jest dbanie o to, aby reklamy były świeże i regularnie zmieniane.

Choć nie poruszaliśmy tego tematu, to warto też wspomnieć o długości życia ciasteczek, która wpływa na to, jak długo baner będzie wyświetlany. Jeżeli ten czas jest zbyt krótki, to marka może stracić potencjalnych kupujących. Każdy z nich jest bowiem na innym etapie procesu zakupowego, zatem niektórzy z nich mogą nie być jeszcze gotowi na dokonanie transakcji akurat wtedy, kiedy taką reklamę widzą. Standardowa długość życia pliku cookies to 30 dni, lecz może to być zmienione. Dzięki temu marka ma szansę, aby dostosować ten aspekt do potrzeb użytkowników.

Aby maksymalnie wykorzystać potencjał tej strategii i zwiększyć konwersję, warto stosować segmentację. Sprawdzi się ona w wypadku, gdy marka oferuje wiele rozmaitych produktów. Segmentacja może być wykorzystana w stosunku do retargetowania użytkowników, którzy chcieli kupić wyprzedane produkty oraz do tego, aby nie retargetować użytkowników produktami, które już kupili. Zamiast tego można pokazywać im produkty podobne, którymi będą prawdopodobnie zainteresowani.

retargeting

Retargeting VS remarketing – którą taktykę wybrać?


Zastanawiasz się, która strategia będzie najbardziej odpowiednia na Twoją stronę internetową i zapewni Twojej firmie realne korzyści? Już spieszymy z odpowiedzią! Obie te taktyki są skierowane do osób, które odwiedzają stronę internetową, jednakże różnią się efektywnością. Remarketing przyciąga uwagę użytkowników, którzy okazali zainteresowanie produktom oferowanym przez markę i wykonali pożądaną akcję. W kampanii retargetingowej chodzi natomiast o to, by dotrzeć do konsumentów, którzy nie są jeszcze tak zaawansowani w cyklu zakupowym, lecz pokazali jakieś zainteresowanie.

Wybór metody odpowiedniej dla Twojej marki zależy tak naprawdę od zamierzonych celów, a także od Twoich indywidualnych potrzeb i od Twojej sytuacji. Jeżeli Twoim priorytetem jest pozyskanie nowych klientów, masz dużo wizyt w witrynie, ale nie prowadzą one do konwersji, słusznym wyborem wydaje się zastosowanie strategii retargetingowej. A jeśli masz już zbudowaną bazę użytkowników i Twoim celem jest zwiększenie ich zaangażowania lub dysponujesz niewielkim budżetem, to remarketing będzie lepszą opcją. Pamiętaj też, że remarketing i retargeting wcale się nie wykluczają, a wręcz przeciwnie – mogą się rewelacyjnie uzupełniać.

FAQ:

1. Czym jest remarketing i retargeting?

Remarketingiem nazywamy taktykę marketingową, mającą na celu podtrzymanie zainteresowania klientów, którzy wykonali poszczególne akcje na stronie internetowej. Retargeting również stanowi strategię marketingową, lecz jej celem jest pozyskanie nowych klientów, którzy mieli już interakcję ze stroną, ale nie wykonali żadnej czynności.

2. Remarketing a retargeting – co je różni?

Remarketing i retargeting, choć mylone są ze sobą, to wcale nie oznaczają tego samego. Są one rozbieżne m.in. w głównych zamierzeniach, grupie odbiorczej, kanałach oraz ilości danych, które pozyskują od użytkowników.

3. Czy remarketing i retargeting mogą być wykorzystywane razem?

Oczywiście, że tak! Te dwa podejścia marketingowe rewelacyjnie uzupełniają się wzajemnie. Jednak najpierw warto zastanowić się, w jakim położeniu jesteśmy i jakie cele sobie ustanowiliśmy, gdyż nie zawsze koniecznością jest wdrażanie obu tych strategii jednocześnie.

wyceń Google Ads