Spis treści

Czym są meta tagi?


Pamiętam czasy, kiedy wmawiano mi, że aby uzyskać JAKIEKOLWIEK zmiany w pozycjach, trzeba zaangażować w to mnóstwo czasu, pracy oraz energii. Prawda jest jednak taka, że czasem sytuacja wygląda nieco inaczej, a wtedy wystarczy ingerencja w stosunkowo małe (dlatego zapominane), ale niezwykle ważne elementy – meta tagi.

co to są meta tagi

Zaliczamy do nich m.in.:

  • Meta tag title,
  • Meta tag description,
  • Meta tagi robots,
  • Meta tag follow / nofollow,
  • Meta tag index / noindex.

Dziś zajmiemy się charakterystyką pierwszej pozycji z powyższej listy.

Co to jest title tag (znacznik tytułu)?


Jeśli chcesz być specjalistą SEO, jeśli pracujesz z tekstami do internetu, jeśli jesteś przedsiębiorcą, który póki co samodzielnie ogarnia swoją stronę oraz treści na niej – musisz wiedzieć, czym jest meta title i musisz umieć z niego korzystać.

Meta title to znacznik HTML stosowany w celu nadania tytułu stronie internetowej.

Roboty wyszukiwarki podczas tworzenia listy witryn na stronie wyników wyszukiwania biorą pod uwagę m.in. meta title. A użytkownik, gdy tę listę scrolluje, na podstawie meta title ocenia, czy kliknie Twój link.

meta title w kodzie strony senuto

Gdzie wyświetla się tag title?


Ale jak to, czyli użytkownik widzi tytuł SEO mojej strony www?! Owszem – meta tagi w zależności od swojego rodzaju mogą (ale nie muszą) być od razu widoczne dla osób przeglądających strony internetowe.

Meta title jest widoczny m.in.:

  • w wynikach wyszukiwania (w postaci klikalnego linku),

meta title wyniki wyszukiwania

  • na karcie przeglądarki (dzięki czemu sprawniej lokalizujesz odpowiednią zakładkę),

meta title karta przeglądarki

  • w udostępnieniach tekstów w mediach społecznościowych.

meta title media spolecznosciowe

Zwróć uwagę, że meta title wyświetla się również wtedy, gdy przesyłasz komuś wybrany link np. na Slacku.

Czy warto tworzyć meta title pod SEO?


Ten konkretny meta tag działa zarówno dla użytkowników, jak i robotów. Informuje ich o temacie danej strony. Pozwala więc ocenić np. trafność wyszukania.

Niby już to napisałam, ale powtórzę, ponieważ musisz zapamiętać tę informację. Meta title jest konieczny, gdy pracujesz nad stroną WWW oraz jej optymalizacją. Pamiętaj jednak, że znacznik title nie wykona całej pracy związanej z pozycjonowaniem strony.

Sam meta title nie wystarczy, aby zdobyć najwyższe pozycje, ale na pewno od niego musisz zacząć.

Nie masz więc po co dłużej zastanawiać się, czy meta title ma znaczenie dla pozycjonowania. To jeden z tych elementów, które budują Twoją widoczność, więc musisz o niego zadbać (sam albo z pomocą wspieranego przez AI generatora meta tagów od Senuto)

Najczęstszy błąd przy tworzeniu meta tagu title


Z meta tytułem łączy się taka historia, że skoro jest to bardzo drobny element, to wiele osób z łatwością go… lekceważy. Mowa oczywiście przede wszystkim o tych z nas, którzy dopiero zaczynają i jeszcze błądzą po omacku w temacie pozycjonowania. To z kolei prowadzi do błędu mogącego kosztować Cię kilka ładnych pozycji.

Ekspert Radzi
Jednym z najczęściej powielanych błędów podczas tworzenia meta title jest utożsamianie go z oryginalnym tytułem tekstu (najczęściej w formie h1). Te dwa elementy mogą mieć różne funkcje m.in wpływ na CTR lub CR, dlatego im wcześniej zacznie się je rozróżniać i rozumieć ich znaczenie, tym lepsze efekty można osiągać.
Łukasz Fedor
SEO & Paid Manager w Senuto

Okej, ale czym w takim razie różnią się między sobą te dwa elementy?

Funkcja meta tytułu a tytułu redakcyjnego


Tag title, inaczej temat SEO, przybiera raczej krótką (albo superkrótką) formę, stawia na konkret i pełni funkcję informacyjną. Ma upewnić użytkownika, że ten trafi dokładnie w to miejsce, w które zamierza.

Z kolei tytuł samego tekstu ma przyciągać uwagę, zachęcać do dalszego czytania. Często jest mocno nacechowany emocjami (zaskoczenie/strach/szok/wyparcie), a jego język bardziej niż użytkowy potrafi być literacki. Niekiedy nawet metaforyczny, a to oznacza, że z funkcji stricte informacyjnej nici!

Utożsamienie ze sobą tych dwóch elementów może więc skutkować utratą być może nawet połowy potencjalnych wejść na WWW. Strona z wynikami wyszukiwania nie jest miejscem na metaforę i ekstazę.

Jak stworzyć skuteczny meta title – dobre praktyki


Zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczny meta title? Na dobrą sprawę nie bardzo powinnam się tu rozwodzić. Zasady są proste i tak konkretne jak title, którego dotyczą. Budowa meta tytułu opiera się przede wszystkim na 3 prostych regułach. Ma być:

  • krótko,
  • zwięźle,
  • na temat.

Czy wtedy można uznać, że meta title jest dobrze zoptymalizowany? No cóż… to zależy. ;)

Tak naprawdę, jeśli chcesz wiedzieć, jak powinien wyglądać meta titile to niżej zgromadziłam dla Ciebie najważniejsze informacje.

  1. Każda podstrona na Twojej witrynie powinna mieć własny znacznik title.
  2. Dobrze zoptymalizowany title zawiera kluczowe dla tekstu/strony słowo kluczowe (najlepiej, żeby od niego temat SEO się w ogóle zaczynał). Unikaj jednak umieszczania w tytule zbyt wielu słów kluczowych. Keyword stuffing nie jest zalecaną praktyką.
  3. Funkcją meta tytułu jest przede wszystkim informowanie użytkownika oraz robotów o zawartości strony, dlatego typowe clickbaity zostaw na tematy redakcyjne tekstów. Znaczenie tej funkcji dodatkowo wzrosło od kiedy Google szybkie wyjście ze strony traktuje jako sygnał o nieadekwatności dopasowania. Unikaj więc wprowadzania odbiorcy w błąd.
  4. Znacznik title powinien być napisany prostym językiem, ponieważ użytkownik poszukuje znanych sobie wzorców i oczywistych komunikatów.
  5. Warto umieścić w tytule nazwę brandu oddzielonego separatorem lub myślnikiem. W niektórych CMS-ach można ustawić to automatycznie. Warto sprawdzić, czy u Ciebie też tak jest, żeby przypadkiem nie dublować nazwy marki (i nie tracić w tym sposób znaków do wykorzystania).

Pamiętaj, że dobrze zoptymalizowany title ma potencjał, by wpływać na zwiększenie współczynnika klikalności (CTR), dlatego pisz dla ludzi i unikaj tworzenia potworków przeładowanych frazami kluczowymi.

Jak powinien wyglądać meta title?


Budowa meta tytułu składa się z następujących elementów:

  1. Główna fraza kluczowa dla danej strony.
  2. Frazy wspomagające (opcjonalnie).
  3. CTA (opcjonalnie).
  4. Nazwa brandu oddzielona separatorem lub myślnikiem.

Optymalizacja i tworzenie meta tytułów – przykład meta title


Zebrałam dla Ciebie 3 przykłady dobrych znaczników title, żeby zobrazować Ci, jak może to wyglądać w praktyce.

1. Słowo kluczowe + brand

meta title przykład

2. CTA

meta title przykład

3. Słowo kluczowe + CTA + fraza wspomagająca + brand

meta title przykład

Jak widzisz – mimo wymogów krótkiego meta title i tak jesteś w stanie umieścić tam najważniejsze informacje.

Optymalna długość meta title


Na temat tego, jak długi powinny być meta tag title powstają już legendy. Ale – jak to w legendach – w każdej z nich jest ziarnko prawdy. Mówi się o znakach, pikselach i innych.

Teoretycznie jest tak, że optymalna długość meta title wynosi 600 px. W tym może się zmieścić pi razy oko od 60 do 70 zzs.

Są jednak do tego dwa ważne zastrzeżenia:

  1. Liczba znaków zależy od tego, z jakich słów będzie zbudowany tytuł. Jeśli będą miały one w sobie dużo liter typu „i” lub „l”, znaków może zmieścić się więcej. Jeśli jednak będą to słowa z dużą liczbą liter typu „m” czy „w” – liczba dostępnych znaków nieco się zmniejszy. Dlatego bardziej niż na znakach polegaj na pikselach!
  2. Długość znacznika title może się różnić w zależności od urządzenia, na którym będziemy go wyświetlać. Na desktopie jest to 600 px, na urządzeniach mobilnych bywa różnie (np. od 312 px do 366 px) w zależności od modelu telefonu.

Dodatkowo musisz pamiętać o tym, że tych umownych 600 px nie możesz przekroczyć nawet o piksel. Znaczy – technicznie możesz. Ale wtedy Google nie obetnie Ci w widoku tylko tego 1 px, ale cały ostatni wyraz.

Jest to zła wiadomość, ponieważ urwany w ten sposób meta tytuł może zmniejszyć współczynnik wejść na stronę.

Jak optymalizować title w pozycjonowaniu i czy w ogóle to robić?


Optymalizacja znacznika title ma ogromny sens, choć budzi wiele strachu. W głowie, gdy tylko kursor myszy najedzie nad pole edycji meta tytułu, zaczynają kłębić się myśli, że „nie wolno, nie rób tego, od razu stracisz wszystkie swoje pozycje i już nigdy ich nie odzyskasz”.

Na szczęście są to jedynie objawy tendencji do czarnowidztwa. ;) Nie jest też tak, że optymalizacja title to zadanie dla profesjonalistów. Każdy może próbować w tym swoich sił. Czasem „nieprofesjonalne” podejście może okazać się nawet skuteczniejsze. Nie dowiesz się tego, jeśli nie spróbujesz.

W przypadku meta title, jak przy wielu innych elementach wpływających na SEO, optymalizacja jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu. Oczywiście, może się zdarzyć, że wprowadzona przez Ciebie zmiana wypadnie w oczach robotów gorzej i na chwilę stracisz kilka pozycji. Zachowaj jednak wtedy spokój. Przywróć poprzednią wersję a pozycje wrócą do normy. Pamiętaj przy tym, żeby dokumentować wszelkie zmiany oraz reakcje Google na nie. Takie praktyczne ćwiczenie to najlepszy sposób na zdobywanie wiedzy i zrozumienie, jak działa wyszukiwarka oraz co na nią wpływa. Dlatego… testuj i szalej, by pytać co dalej! ;)

Meta title. Wyszukiwarce Google zdarza się go zmienić


W drugiej połowie 2021 roku Google ogłosił update, zgodnie z którym tag tytułowy mógł zostać zmieniony przez Google. Roboty badały nagłówek H1, anchory linków prowadzących do stron oraz treść sprawdzanej podstrony. Na tej podstawie generowały własną treść. Efekt? Spadek CTR.

Na szczęście działo się tak tylko w małym procencie wszystkich podstron.

Jak mierzyć skuteczność title?

Dobra, tyle się tu nagadałam o tym, jak ważny jest meta title dla SEO Twojej strony. Jak to jednak zmierzyć? Jak sprawdzić wpływ meta title na SEO?

Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • sprawdzając średnią pozycję w Google Search Console,
  • obserwując zmiany we wskaźniku CTR w Google Search Console,
  • monitorując ruch na stronie w GA4.

Jeśli tytuł będzie dobrze zoptymalizowany, to wszystkie wartości powyższych wskaźników powinny iść w górę.

Podsumowanie


Pamiętaj, że meta tagi służą pomocą w pozycjonowaniu strony. Jeśli tworzysz meta title, słowa kluczowe powinny Cię prowadzić do stworzenia jak najbardziej konkretnej treści tytułu strony. Dopasuj ją do zawartości podstrony, ponieważ to może nie tylko zwiększyć klikalność strony, lecz także sprawić, że użytkownik spędzi na niej więcej czasu – w końcu znajdzie tam odpowiedź na swoje pytanie!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej