Spis treści

Co to jest ślepota banerowa?


Ślepota banerowa (ang. banner blindness) to zjawisko, w którym użytkownik świadomie lub nieświadomie ignoruje informacje przedstawione w formie baneru. Nie chodzi tu tylko o standardowe banery pojawiające się na stronach internetowych, ale o reklamy w różnych formach i elementy je przypominające.

ślepota banerowa

Poraz pierwszy sformułowania ślepoty banerowej użyli w 1998 r. autorzy artykułu Banner Blindness: Web Searchers Often Miss „Obvious” Links.

Od czego zależy ślepota banerowa?


Zobojętnienie na reklamy (lub elementy, które mają pewne cechy reklamy) zależy od kilku czynników:

1. Miejsce/lokalizacja

Jako użytkownicy internetu jesteśmy wyuczeni pewnych zachowań. Na przykład, gdy szukamy logotypu firmy, zazwyczaj patrzymy w lewy góry róg strony. Gdy chcemy czegoś poszukać, klikamy lupkę. A gdy szukamy w Google odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie, przeskakujemy z wyników sponsorowanych na organiczne i dopiero tam zgłębiamy się w treść.

ślepota marketingowa w Google

(źródło: Nielsen Norman Group: Banner Blindness Revisited: Users Dodge Ads on Mobile and Desktop)

Na stronach internetowych reklamy banerowe często pojawiają się po prawej lub lewej stronie. Zazwyczaj są to podłużne kreacje graficzne, które po prostu zapełniają wolną przestrzeń w serwisie. Z automatu również je omijamy.

ślepota banerowa w praktyce

Takich kreacji nie doświadczymy na urządzeniach mobilnych, ponieważ ekran jest za mały, żeby zmieścić w nim jeszcze podłużne reklamy.

2. Aspekty wizualne

Wygląd niektórych elementów na stronie internetowej może spowodować, że automatycznie odwrócimy od niej wzrok albo wręcz jej nie zauważymy. Gdy w artykule pojawi się podłużny pasek przerywający akapity, można pomyśleć, że to reklama. Wynika to z tego, że już nauczyliśmy się, jak wyglądają takie reklamy i nasz mózg automatycznie je omija.

3. Znajomość serwisu

Gdy dokładnie wiemy, jak poruszać się po stronie internetowej (bo już ją znamy), po prostu świadomie unikamy patrzenia w różne miejsca. Czasami wręcz automatycznie się po niej poruszamy, bo jesteśmy świadomi jej układu czy struktury. Mózg przystosowuje się do tego schematu i filtruje te elementy, które nie są dla nas istotne.

4. Doświadczenia

Pewnie większości z nas zdarzyła się wpadka z kliknięciem niezweryfikowanego linku albo banneru, który przekierował nas w różne miejsca w internecie. Właśnie takie doświadczenia sprawiają, że nie chcemy już popełniać tego samego błędu.

5. Blokery reklam

Konsumenci na tyle świadomi powszechnego otoczenia reklamami nie tylko pomijają automatycznie reklamy, ale również stosują narzędzia, które je blokują.

Co robić, żeby użytkownicy nie pomijali reklam?


Dostosować je do ich potrzeb! Reklamy mogą być naprawdę przydatne dla użytkownika.

Daj coś nowego

Użytkownicy są już opatrzeni z wyglądem banerów. Wiedzą, jak wygląda ramka, w której wyświetlają się reklamy. Są przygotowani, że nagle załamanie tekstu w artykule blogowym może oznaczać kolejny widget, w którym pokaże się komunikat reklamowy. Często wiedzą też, że wyniki na początku listy wyszukiwania w Google są płatne. Zrób zatem coś na przekór!

  • Postaw na pozycjonowanie stron w wynikach organicznych
  • Wypróbuj reklamę na YouTube
  • Zainwestuj w reklamy produktowe w Google Zakupy
  • Spróbuj umieścić reklamy po lewej stronie w serwisie (czytamy od lewej do prawej)

Dopasuj reklamę do odbiorcy

Nikt z nas nie chce oglądać reklam, które w zasadzie nas nie dotyczą. Czytamy artykuł o bezglutenowej diecie, a w reklamie wyświetla nam się mąka pszenna. To nie tylko irytujące, ale nieskuteczne.

Co robić? Możesz przede wszystkim postawić na reklamy remarketingowe, które pokażą użytkownikowi to, co już wcześniej widział – a będzie to dla niego skutecznym przypomnieniem. Zjawisko banner blindness możesz zniwelować również tym, żeby publikować reklamy na tych witrynach internetowych, które rzeczywiście odwiedza Twoja grupa docelowa.

  • Wykorzystaj remarketing
  • Publikuj reklamy kanałami, w których są obecni Twoi odbiorcy
  • Analizuj dostępne dane i dopiero wtedy konfiguruj kampanię

Postaw na reklamy natywne

Reklama częścią strony internetowej? To możliwe! Tak właśnie charakteryzuje się reklamę natywną, której nie grozi ślepota banerowa ze strony czytelników.

  • Dopasuj reklamę do stylu, identyfikacji wizualnej oraz układu strony
  • Umieszczaj widgety z rekomendacjami w treści
  • Publikuj wpisy gościnne i sponsorowane

Pokaż wartość

Reklamy nie muszą być zawsze nachalnym komunikatem typu „KUP, KUP, KUP”. W wynikach promowanych, banerach czy nawet klipach reklamowych można przedstawiać różne informacje, które są wartością dodaną dla użytkownika.

  • Promuj materiały dodatkowe
  • Używaj języka korzyści
  • Nie tylko sprzedawaj, ale edukuj użytkowników

Aby uniknąć ślepoty banerowej, twórz reklamy dostosowane do grupy docelowej i świadomych konsumentów. Czasy, w których internauci nabierali się na wszystko, już dawno minęły. Teraz wręcz nie zwracają uwagi na reklamy, więc musisz walczyć o to, żeby szczegółowo targetować odbiorców i kampanie reklamowe.

Pokonaj ślepotę banerową razem z nami!


Masz szczęście, ponieważ nasza agencja zajmuje się zarówno tworzeniem stron www, ich pozycjonowaniem, jak i prowadzeniem kampanii sponsorowanych. Chętnie pomożemy Ci w opracowaniu strategii, która wykorzysta te dwa obszary w pełni, omijając tym samym ryzyko ślepoty banerowej użytkowników!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej