Spis treści

Czy SEO copywriter musi znać algorytmy?


Osoba pisząca treści na strony internetowe raczej nie musi znać zawiłości algorytmów dotyczących optymalizacji strony czy link buildingu. Znajdą się tacy, którzy powiedzą, że o pingwinie warto wiedzieć tyle, że w wyniku ewolucji stracił 3 z 5 zmysłów (czego copywriter i tak dowie się w drodze researchu, gdy będzie pisać tekst na przykład o wycieczkach do Nowej Zelandii). Ale informacje o pingwinie związanym z linkami zewnętrznymi? Nieee, nie są copywriterowi potrzebne do pracy…

SEO copywriter nie musi też wiedzieć o aktualizacji Page Experience, która obejmuje konkretne metryki dotyczące wydajności strony internetowej. Wiele osób zajmujących się webwritingiem być może nawet nie wie o aktualizacji mobile-friendly. I teoretycznie nie musi wiedzieć.

Tutaj należy podkreślić słowo t e o r e t y c z n i e. Bo z pewnością warto, żeby SEO copywriter przynajmniej orientował się, o co w tym całym pozycjonowaniu stron internetowych chodzi. Taka wiedza pomoże mu na przykład w formatowaniu treści, które później będzie można czytelnie zaprezentować na stronie internetowej. Sama dociekliwość i zgłębianie wiedzy na temat optymalizacji pomoże SEO copywriterowi pisać tak, żeby używać potencjalnych wyrażeń i anchorów pod linkowanie wewnętrzne. A te wszystkie czynniki wpływają na odbiór tekstu SEO. I dobrą współpracę z copywriterem!

Jednak dla SEO copywritera ważne są przede wszystkim te algorytmy, które dotyczą bezpośrednio treści i jej przetwarzania. Wymieniamy zatem najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google, które powinien znać każdy SEO copywriter.

jakie algorytmy powinien znać seo copywriter

Google Panda


algorytmy w seo copywritingu google panda

Choć według oficjalnych informacji Google Panda zalicza się do systemów wycofanych (czyli takich, które zostały zintegrowane z nowszymi systemami), to nie znaczy, że ten algorytm nie działa lub jest nieważny – od 2015 r. Google Panda jest jednym z podstawowych systemów rankingowych. Pierwotnie był algorytmem wprowadzonym po to, żeby obniżać pozycje w rankingu witryn o „niskiej jakości” i w zamian za to wyświetlać oryginalne i „wysokiej jakości” treści. Istota pozostała ta sama, ale sam system znacznie ewoluował.

Jeśli jesteś SEO copywriterem, który tworzy treści na strony internetowe, zadaj sobie pytania:

  • Czy ta treść jest przydatna dla użytkownika?
  • Czy tekst odpowiada na frazę/pytanie wpisane przez użytkownika do wyszukiwarki?
  • Czy treść zawiera prawdziwe informacje?
  • Czy jest oryginalnym, a nie skopiowanym tekstem z innej strony?
  • Czy treść jest napisana przez człowieka albo sztuczną inteligencję, ale z właściwą redakcją, korektą i fact-checkingiem?

Jeżeli odpowiesz „NIE”, to znaczy, że algorytm Panda może uznać tę treść za thin-content i obniżyć pozycję witryny lub całkowicie usunąć ją z wyników wyszukiwania.

💡 Google Panda – co to znaczy w praktyce dla copywritera?

  • Pisz oryginalne treści, które nie są skopiowane z innych witryn.
  • Naturalnie wstawiaj słowa kluczowe do tekstu.
  • Nie spamuj frazami kluczowymi.
  • Odpowiadaj na pytania użytkowników.
  • Formatuj treści: używaj nagłówków, list punktowanych, boldowań i innych wyróżników, żeby ułatwić użytkownikowi odbiór treści.

BERT


algorytmy w seo copywritingu bert

BERT to system AI, który pozwala zrozumieć, jak kombinacje słów wyrażają różne znaczenia i intencje – czytamy w Przewodniku po systemach rankingowych wyszukiwarki Google.

Zrozumienie języka jest jedną z najważniejszych funkcjonalności wyszukiwarki. BERT (ang. Bidirectional Encoder Representations from Transformers) jest algorytmem, który, w uproszczeniu, pomaga wyszukiwarce zrozumieć kontekst wyrażenia i dopasować lepiej wyniki wyszukiwania.

W technicznym aspekcie to model językowy, czyli narzędzie, które pomaga programom zrozumieć i generować język naturalny. Jest oparty na sieciach neuronowych, czyli korzysta z algorytmów uczenia maszynowego – a to oznacza, że algorytmy uczą się na podstawie przykładów i próbują wykryć wzorce danych, które później stosują do klasyfikacji tekstów czy przewidywania zachowań użytkowników.

💡 BERT – co to znaczy w praktyce dla copywritera?

  • Używaj słów kluczowych, synonimów i kolokacji do zbudowania kontekstu wypowiedzi.
  • Pisz poprawnie pod względem gramatycznym i interpunkcyjnym.
  • Odmieniaj słowa kluczowe przez przypadki.
  • Używaj prostych słów i naturalnego języka.

Google Helpful Content Update


algorytmy w seo copywritingu google helpful content update

Google Helpful Content to aktualizacja dotycząca przydatnej treści. Algorytm ten ma na celu ocenić jakość i przydatność treści na stronie internetowej na podstawie różnych czynników, takich jak:

  • weryfikacja/wiarygodność autorów,
  • zakres tematyczny,
  • użyteczność dla użytkowników,
  • zgodność z aktualnymi wskazówkami Google.

Celem tej aktualizacji jest wyróżnienie stron internetowych, które oferują pomocne i wartościowe treści dla użytkowników, a jednocześnie zwiększenie widoczności tych stron w wynikach wyszukiwania Google.

Google Helpful Content Update jest kolejnym krokiem Google w kierunku zapewnienia użytkownikom trafnych wyników wyszukiwania. Dla SEO copywriterów oznacza to pracę nad merytorycznymi treściami, które będą satysfakcjonujące dla użytkowników.

💡 Google Helpful Content – co to znaczy w praktyce dla copywritera?

  • Skup się na potrzebach czytelników. Pisz teksty, które odpowiadają na pytania użytkowników.
  • Aktualizuj treści na bieżąco, aby informacje w nich zawarte były zawsze przydatne i zgodne z obecną sytuacją.
  • Przy researchu korzystaj z wiarygodnych informacji i podawaj je jako przypisy lub materiały źródłowe.
  • Wyczerpująco odpowiadaj na pytania.
  • Unikaj tworzenia treści wyłącznie na potrzeby wyszukiwarek.

Product Reviews Update


algorytmy w seo copywritingu product review update

Według Google aktualizacja opinii o produktach miała na celu nagradzanie recenzji napisanych przez ekspertów lub entuzjastów dobrze znających temat.

Czasowo prawie idealnie zbiegło się to z wprowadzoną w styczniu 2023 r. dyrektywą Omnibus. Wydaje się, że zarówno aktualizacja od Google, jak i przepisy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), stoją na straży uczciwości opinii konsumenckich.

Chcąc pracować w zgodzie zarówno z wytycznymi Google, jak i przepisami prawnymi, warto wyjść poza schemat pracy SEO copywritera i pogłębiać wiedzę również w sprawach niedotyczących bezpośrednio algorytmów Google.

💡 Product Reviews Update – co to znaczy w praktyce dla copywritera?

  • Nie przyjmuj zleceń na pisanie opinii produktu lub usługi, z której nie korzystasz – zarówno jeżeli chodzi o pozytywne, jak i negatywne opinie.
  • Stawiaj na autentyczność i recenzuj wyłącznie te produkty i usługi, z których korzystasz.
  • Napisz, co wyróżnia produkt lub usługę na tle konkurencji.
  • Podziel się fachową wiedzą na temat produktu lub usługi.
  • Wskaż kluczowe aspekty, które mogą wpłynąć na decyzje konsumenckie.
  • Poprzyj swoją opinię autentycznymi materiałami graficznymi.

Discover


algorytmy w seo copywritingu google discover

Google Discover, choć nie jest oficjalnie algorytmem, tylko usługą, działa na podstawie zautomatyzowanych systemów, które biorą pod uwagę wskaźnik E-A-T (ang. expertise, authoritativeness, trustworthiness – doświadczenie, autorytet, wiarygodność).

Discover to wysoce spersonalizowane źródło treści. Dla użytkownika Google Discover oznacza tyle, że otrzymuje najnowsze informacje na interesujące go tematy. A dobiera je zgodnie z zainteresowaniami użytkowników – na podstawie ich aktywności w internecie i aplikacjach (źródło: Centrum wyszukiwarki Google – Discover a Twoja witryna). Do aktywności zaliczają się:

  • historia wyszukiwania,
  • ustawienia lokalizacji,
  • interakcje z innymi usługami Google,
  • informacje o kontaktach z urządzeń.

Dla SEO copywritera tworzenie tekstów z potencjałem na Discover oznacza, że w artykule powinny znaleźć się m.in. takie informacje:

  • data publikacji,
  • autor/autorzy,
  • informacje o wydawcy i wydawnictwie,
  • informacje o firmie.

Sam temat powinien cieszyć się zainteresowaniem, a treści być opisane w ciekawy sposób lub prezentować nieszablonowe punkty widzenia.

SEO copywriter musi zadbać o to, żeby treści nie naruszały ogólnych zasad wyszukiwarki Google ani zasad dotyczących funkcji wyszukiwania:

  • nie mogą być niebezpieczne, związane z nękaniem lub szerzące nienawiść,
  • nie mogą wprowadzać w błąd,
  • nie mogą zawierać wulgaryzmów i przekleństw,
  • nie mogą być zmanipulowane.

W Google Discover nie znajdą się również treści medyczne, o charakterze jednoznacznie seksualnym, terrorystyczne albo zawierające przemoc i okrucieństwo.

💡 Google Discover – co to znaczy w praktyce dla copywritera?

  • Stosuj proste i ciekawe tytuły, które odzwierciedlają temat artykułu. Nie stosuj clickbaitowych tytułów.
  • Pisz prawdę i rzetelnie dobieraj materiały źródłowe do tekstów.
  • Jeżeli masz taką szansę, zadbaj o to, żeby w tekstach znalazły się jakościowe zdjęcia i grafiki.
  • Sformatuj tekst, żeby ułatwić czytelnikowi przeczytanie artykułu.
  • Potwierdź swoją wiarygodność przez dołączanie swojego biogramu i zdjęcia.

SEO copywriting to nie tylko słowa kluczowe


Wyżej wymienione najważniejsze zasady SEO copywritingu często powielają informacje o tym, żeby pisać zgodnie z zasadami języka polskiego czy rzetelnie dobierać materiały źródłowe. Ważne jest również odpowiednie formatowanie tekstu.

W swoich oficjalnych komunikatach Google zwraca uwagę na to, żeby oddziaływać na potencjalnego odbiorcę i dostarczać mu wartościowych treści. Takie wytyczne zbliżają SEO copywriting do content marketingu, w którym stosuje się różne techniki, żeby zainteresować oraz zatrzymać czytelnika na dłużej.

Warto pamiętać, że w SEO copywritingu istotne jest pisanie treści pod pozycjonowanie strony internetowej. Dlatego tak ważna jest znajomość różnych procesów i mechanizmów, a przede wszystkim algorytmów, które przetwarzają nasze teksty, słowa kluczowe i zachowania klientów.

Jeżeli Twoja praca ma przynieść efekty, to napisz tekst dla człowieka, który później dodatkowo zoptymalizujesz pod wymagania wyszukiwarki. Tu nie chodzi tylko o tworzenie contentu, który na chwilę podniesie widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Praca SEO copywritera jest fundamentem zarówno do pozycjonowania strony, jak i spełnienia potrzeb użytkowników – potencjalnych klientów. Dobry copywriter nie będzie pisał wyłącznie pod kątem SEO. Taka osoba zadba o poprawność językową, intencje użytkowników, warstwę kreatywną, a frazy kluczowe wplecie naturalnie przy okazji pisania dobrego tekstu.

Jeżeli chcesz skorzystać z usług takich SEO copywriterów – jesteśmy do Twojej dyspozycji! Rozpocznij współpracę z agencją SEO, która stawia na jakościowe, ciekawe i skuteczne teksty SEO.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czy SEO copywriter musi znać algorytmy Google?

Teoretycznie nie. Warto jednak, żeby copywriter orientował się w tym, co jest potrzebne do pozycjonowania stron internetowych. SEO copywriter powinien skupić się przede wszystkim na tych algorytmach i usługach Google, które dotyczą treści i jej przetwarzania.

2. Jakie algorytmy są ważne dla SEO copywritera?

Google Panda, BERT, Content Helpful Update, Product Review oraz zasady pisania pod Google Discover.