- Helpful Content update w pigułce
- O co naprawdę chodzi w Google Helpful Content?
- Jakie teksty docenia Google Helpful Content?
- Jakie treści neguje Google Helpful Content?
- Informacje w liście wyników wyszukiwania
- Aktualizacja Google doceniająca wartościowe treści
- Co mówią eksperci o aktualizacji Google Helpful Content?
- 8 porad tworzenia treści w imię Google Helpful Content
Helpful Content update w pigułce
- Data ogłoszenia: 18 sierpnia na blogu Google
- Data wprowadzenia: 25 sierpnia
- Aktualizacja: 5-6 grudnia
- Język: z początku tylko j. angielski, ale teraz działa globalnie we wszystkich językach
- Zakres: cała witryna
- Obszar: głównie edukacja online, sztuka, rozrywka, zakupy, treści techniczne
- Klasyfikacja: automatyczna, oparta na uczeniu maszynowym (nie są to ręczne działania)
W branży zrobiło się gorąco, bo pozycjonowanie – jak to pozycjonowanie, często jest nieprzewidywalne i wszyscy czekają albo na wzrosty, albo boją się spadków. Na początku trzeba było czekać, aż aktualizacja będzie wdrożona w całości.
(źródło: Twitter)
Ale o co naprawdę chodzi w Google Helpful Content?
Gdy wpisujesz w wyszukiwarkę hasło: „Kiedy jest niedziela handlowa 2022”, zapewne chcesz otrzymać konkretną odpowiedź: 30.01, 10.04, 24.04, 26.06. 28.08, 11.12 i 18.12. Nie chcesz czytać artykułu o ustawie wprowadzającej zakaz handlu w niedzielę, w którym co drugie zdanie pojawia się fraza kluczowa „Kiedy jest niedziela handlowa”.
Kiedy szukasz przepisu na pomidorówkę, raczej nie chcesz czytać o uprawie pomidorów skąpanych w słońcu południowej Hiszpanii. Wyobraź sobie, że książka kucharska miałaby wyglądać tak, jak niektóre artykuły w sieci pod SEO. Zanim dokopiesz się do porady, jak tę zupę ugotować, czeka Cię lektura o pobocznych wątkach: najlepszej odmianie pomidora, historii niedzielnego rosołu, który w poniedziałek stał się pomidorową albo o rankingu najlepszego dodatku do zupy: ryżu, makaronie czy kluseczkach…
Aktualizacja Google Helpful Content ma ograniczyć clickbaitowe i małowartościowe wyniki wyszukiwania oraz rzeczywiście dostarczać użytkownikowi odpowiedzi na zadane pytanie.
Jakie teksty docenia Google Helpful Content?
- Przydatne
- Wprowadzające dodatkową wartość dla użytkowników
- Pisane przez osobę z fachową i dogłębną wiedzą
- Wpisujące się w zakres tematyczny witryny
- Takie, po których czytelnik stwierdzi, że było warto poświęcić na nie czas
- Wpisujące się w aktualne wskazówki Google
Jakie treści neguje Google Helpful Content?
- Clickbaitowe
- Pisane tylko pod określoną liczbę znaków
- Niezwiązane z tematyką strony
- Będące tylko podsumowaniem lub powieleniem tego, co użytkownik może znaleźć na innych stronach
- Ogólne, tworzonych bez specjalistycznej wiedzy
- Nieprawdziwe
Informacje w liście wyników wyszukiwania
Na pierwszym miejscu powinien być czytelnik. Google przygotowuje nas do tego już od jakiegoś czasu – w wynikach wyszukiwania coraz częściej pojawiały się wyróżnione fragmenty (ang. featured snippet) lub bezpośrednie odpowiedzi (ang. direct answer). To zdecydowanie polepsza doświadczenia użytkowników i skraca drogę do uzyskania odpowiedzi.
Wprowadzenie danych strukturalnych na stronę internetową pomoże w udzieleniu niektórych informacji już z pozycji wyników wyszukiwania (SERP). Mogą to być widełki cenowe, oceny użytkowników w formie gwiazdek, dostępność produktu, imię i nazwisko autora artykułu, FAQ, numer kontaktowy.
Aktualizacja Google doceniająca wartościowe treści
Chociaż o wartościowej i unikatowej treści w kontekście SEO copywritingu mówi się już dawno, bo Google w ostatnim czasie poinformował o tym, że Helpful Content jest częścią szerszych działań, które mają doprowadzić do tego, że w wynikach wyszukiwania użytkownicy będą widzieli więcej oryginalnych oraz przydatnych treści – tworzonych przez innych użytkowników (czy to oznacza, że user generated content będzie na plus, a AI copywriting na minus?)
O aktualizacjach można czytać zarówno na blogu Google, jak i w Centrum wyszukiwarki → Aktualizacje rankingu w wyszukiwarce Google.
Co mówią eksperci o aktualizacji Google Helpful Content?
8 porad tworzenia treści w imię Google Helpful Content
Jak aktualizacja algorytmu będzie wyglądać w praktyce? Czy można jakoś przygotować się na to, żeby tekst podniósł pozycję strony w wyszukiwarce Google?
To trzeba robić:
- Przed napisaniem artykułu zrobić rzetelny research
- Naturalnie wplatać frazy kluczowe w teksty
- Wdrażać dane strukturalne z biblioteki schema.org
- Tworzyć treści pomocne dla czytelników
- Stawiać na treści pisane przez specjalistów w danym temacie
- Konsekwentnie budować tematyczny content, którego dotyczy serwis
- Zaoferować użytkownikom coś więcej, niż pozostałe strony internetowe
- Dbać o wysoką jakość contentu w obrębie całej witryny
Jeżeli chcesz, żeby Twoja witryna internetowa była przygotowana do tej i kolejnej aktualizacji oraz zawierała ogrom przydatnych treści tworzonych przez specjalistów – zgłoś się do nas! Razem z naszą agencją SEO stworzysz teksty, które będą na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Co to jest Google Helpful Content?
Helpful Content to aktualizacja Google, która ma za zadanie zwiększać widoczność treści pomocnych, unikatowych i wartościowych dla użytkowników, a ograniczać w wynikach wyszukiwania teksty clickbaitowe, nieprawdziwe, ogólne lub niezwiązane z tematyką strony.
2. Kiedy Google Helpful Content w Polsce?
18 sierpnia Google poinformował o aktualizacji, 25 sierpnia rozpoczął wdrażanie i wziął pod lupę anglojęzyczne strony, jednak nie wiadomo, kiedy aktualizacja obejmie serwisy w Polsce.
3. Jak pisać teksty pod Google Helpful Content?
Należy robić porządny research, opierać się na wiarygodnych i sprawdzonych źródłach, tworzyć treści pomocne dla czytelników, trzymać się opisywanego tematu, naturalnie wplatać frazy kluczowe do tekstu, wdrażać dane strukturalne.