Helpful Content update w pigułce


  • Data ogłoszenia: 18 sierpnia na blogu Google
  • Data wprowadzenia: 25 sierpnia (wdrażanie miało potrwać 2 tygodnie)
  • Język: strony anglojęzyczne na całym świecie (ale prawdopodobnie rozszerzy się również na inne języki)
  • Zakres: cała witryna
  • Obszar: głównie edukacja online, sztuka, rozrywka, zakupy, treści techniczne
  • Klasyfikacja: automatyczna, oparta na uczeniu maszynowym (nie są to ręczne działania)

W branży zrobiło się gorąco, bo pozycjonowanie – jak to pozycjonowanie, często jest nieprzewidywalne i wszyscy czekają albo na wzrosty, albo boją się spadków. Jednak według informacji z Twittera aktualizacja nie jest jeszcze wdrożona w całości.

google helpful content update twitter danny sullivan

(źródło: Twitter)

Ale o co naprawdę chodzi w Google Helpful Content?


Gdy wpisujesz w wyszukiwarkę hasło: „Kiedy jest niedziela handlowa 2022”, zapewne chcesz otrzymać konkretną odpowiedź: 30.01, 10.04, 24.04, 26.06. 28.08, 11.12 i 18.12. Nie chcesz czytać artykułu o ustawie wprowadzającej zakaz handlu w niedzielę, w którym co drugie zdanie pojawia się fraza kluczowa „Kiedy jest niedziela handlowa”.

Kiedy szukasz przepisu na pomidorówkę, raczej nie chcesz czytać o uprawie pomidorów skąpanych w słońcu południowej Hiszpanii. Wyobraź sobie, że książka kucharska miałaby wyglądać tak, jak niektóre artykuły w sieci pod SEO. Zanim dokopiesz się do porady, jak tę zupę ugotować, czeka Cię lektura o pobocznych wątkach: najlepszej odmianie pomidora, historii niedzielnego rosołu, który w poniedziałek stał się pomidorową albo o rankingu najlepszego dodatku do zupy: ryżu, makaronie czy kluseczkach…

Aktualizacja Google Helpful Content ma ograniczyć clickbaitowe i małowartościowe wyniki wyszukiwania oraz rzeczywiście dostarczać użytkownikowi odpowiedzi na zadane pytanie.

Jakie teksty docenia Google Helpful Content?


  • Przydatne
  • Wprowadzające dodatkową wartość dla użytkowników
  • Pisane przez osobę z fachową i dogłębną wiedzą
  • Wpisujące się w zakres tematyczny witryny
  • Takie, po których czytelnik stwierdzi, że było warto poświęcić na nie czas
  • Wpisujące się w aktualne wskazówki Google

Jakie treści neguje Google Helpful Content?


  • Clickbaitowe
  • Pisane tylko pod określoną liczbę znaków
  • Niezwiązane z tematyką strony
  • Będące tylko podsumowaniem lub powieleniem tego, co użytkownik może znaleźć na innych stronach
  • Ogólne, tworzonych bez specjalistycznej wiedzy
  • Nieprawdziwe

Informacje w liście wyników wyszukiwania


Na pierwszym miejscu powinien być czytelnik. Google przygotowuje nas do tego już od jakiegoś czasu – w wynikach wyszukiwania coraz częściej pojawiały się wyróżnione fragmenty (ang. featured snippet) lub bezpośrednie odpowiedzi (ang. direct answer). To zdecydowanie polepsza doświadczenia użytkowników i skraca drogę do uzyskania odpowiedzi.

co robić z aktualizacją google helpful content update

Wprowadzenie danych strukturalnych na stronę internetową pomoże w udzieleniu niektórych informacji już z pozycji wyników wyszukiwania (SERP). Mogą to być widełki cenowe, oceny użytkowników w formie gwiazdek, dostępność produktu, imię i nazwisko autora artykułu, FAQ, numer kontaktowy.

Aktualizacja Google doceniająca wartościowe treści


Chociaż o wartościowej i unikatowej treści w kontekście SEO copywritingu mówi się już dawno, bo Google w ostatnim czasie poinformował o tym, że Helpful Content jest częścią szerszych działań, które mają doprowadzić do tego, że w wynikach wyszukiwania użytkownicy będą widzieli więcej oryginalnych oraz przydatnych treści – tworzonych przez innych użytkowników (czy to oznacza, że user generated content będzie na plus, a AI copywriting na minus?)

O aktualizacjach można czytać zarówno na blogu Google, jak i w Centrum wyszukiwarki → Aktualizacje rankingu w wyszukiwarce Google.

historia zmian w rankingu google

Co mówią eksperci o aktualizacji Google Helpful Content?


Choć założenia Google Helpful Content update są jasne, to jednak obawiam się, że algorytmy będą błędnie interpretować teksty pisane przez prawdziwych autorów i obniżać je w rankingu, promując spamerskie treści. Taka aktualizacja może nieźle namieszać w wynikach wyszukiwania. Oby mój czarny scenariusz się nie sprawdził!
Artur Pryda
SEO Specialist
artur pryda
Google Helpful Content to świetne udogodnienie dla użytkowników wyszukiwarki. Zamiast nic niewnoszących, clickbaitowych treści służących jedynie wydawcom, doceniane są artykuły tworzone dla czytelnika, szerzące fachową wiedzę z danej dziedziny. Proces wyszukiwania informacji staje się więc bardziej precyzyjny i przyjemniejszy.
Zuza Oleniak-Newell
SEO Copywriter
zuza oleniak newell
Czytając oficjalne wytyczne, nie zauważam żadnej rewolucji, a kontynuację tego, o czym mówi się od dawna. Pytanie brzmi: na ile swoje deklaracje Google potrafi wprowadzić w życie – zwłaszcza przy tak niekonkretnych wymaganiach? To, że należy pisać merytoryczne treści dla użytkowników, już wiemy. Istotną informacje stanowią z pewnością jasne wskazania, że niepożądane ma być duże zróżnicowanie czy rozproszenie treści, wykraczające poza obszar specjalizacji danej strony internetowej. Wzięcie pod uwagę tego czynnika oraz wymagania dotyczącego wartości dodanej w tekstach (wyjścia poza standardowe przeformułowywanie istniejących już tekstów konkurencji) może zrobić różnicę w pozycjach danego artykułu czy kategorii.
Dariusz Maćczak
SEO Specialist
dariusz maćczak

8 porad tworzenia treści w imię Google Helpful Content


Jak aktualizacja algorytmu będzie wyglądać w praktyce? Czy można jakoś przygotować się na to, żeby tekst podniósł pozycję strony w wyszukiwarce Google?

To trzeba robić:

  1. Przed napisaniem artykułu zrobić rzetelny research
  2. Naturalnie wplatać frazy kluczowe w teksty
  3. Wdrażać dane strukturalne z biblioteki schema.org
  4. Tworzyć treści pomocne dla czytelników
  5. Stawiać na treści pisane przez specjalistów w danym temacie
  6. Konsekwentnie budować tematyczny content, którego dotyczy serwis
  7. Zaoferować użytkownikom coś więcej, niż pozostałe strony internetowe
  8. Dbać o wysoką jakość contentu w obrębie całej witryny

Jeżeli chcesz, żeby Twoja witryna internetowa była przygotowana do tej i kolejnej aktualizacji oraz zawierała ogrom przydatnych treści tworzonych przez specjalistów – zgłoś się do nas! Razem z naszą agencją SEO stworzysz teksty, które będą na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Co to jest Google Helpful Content?

Helpful Content to aktualizacja Google, która ma za zadanie zwiększać widoczność treści pomocnych, unikatowych i wartościowych dla użytkowników, a ograniczać w wynikach wyszukiwania teksty clickbaitowe, nieprawdziwe, ogólne lub niezwiązane z tematyką strony.

2. Kiedy Google Helpful Content w Polsce?

18 sierpnia Google poinformował o aktualizacji, 25 sierpnia rozpoczął wdrażanie i wziął pod lupę anglojęzyczne strony, jednak nie wiadomo, kiedy aktualizacja obejmie serwisy w Polsce.

3. Jak pisać teksty pod Google Helpful Content?

Należy robić porządny research, opierać się na wiarygodnych i sprawdzonych źródłach, tworzyć treści pomocne dla czytelników, trzymać się opisywanego tematu, naturalnie wplatać frazy kluczowe do tekstu, wdrażać dane strukturalne.