Spis treści

Co to jest direct answer?

Direct Answers, inaczej zwane „featured snippets”, to bezpośrednie wyniki w postaci definicji na zapytania wpisane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Pojawiające się treści pochodzą ze stron, które pojawiają się w TOP 5 wyników organicznych i najtrafniej odpowiadają na pytania. Pozycja ,,0" zawsze pojawia się ponad innymi wynikami, nawet nad reklamami Google Ads. Treściwe, pożyteczne i trafne treści mają największą szansę pojawić się w direct answer.

Direct answer – przykłady z wyszukiwarki

Wyników w formie direct answer jest naprawdę wiele. Możesz się z nimi najczęściej spotkać, poszukując odpowiedzi na pytania zaczynające się od ,,jak, gdzie, ile, jaka, co to jest" itp. Oprócz treściwej wypowiedzi umieszczony jest link oraz często zdjęcie.

Oto przykłady z Google, jak osiągnęliśmy direct answer:

wynik direct answer

screen z direct answer

przykład direct answer

Jak uzyskać pozycję direct answer?

  • Przede wszystkim warto, byś tworzył unikalne odpowiedzi na pytania użytkowników, zaczynające się od takich fraz jak: „co to jest?”, „jak zrobić?”, „jak wykonać?” „jak ugotować?”, „kiedy?”, „gdzie?” ,,ile jest?", „dlaczego?”.
  • Następnie umieszczaj tych kilka zdań w formie zwięzłej regułki bądź jasnych wskazówek w artykule na swojej stronie.
  • Zadbaj o odpowiednią optymalizację meta title, description, które będą uwzględniały frazy kluczowe, a także o dane strukturalne.
  • Zwróć uwagę również na optymalizację adresu URL. Powinien być treściwy oraz zawierać słowa kluczowe.
  • Korzystaj z HTML. Dobrym rozwiązaniem jest wypunktowanie z zastosowaniem odpowiednich znaczników semantycznych - ul i ol w przypadku instrukcji oraz przepisów.
  • Używaj dłuższych, bardziej rozbudowanych wyrażeń, które zwiększają precyzję w Twoich tekstach.

Z jakich narzędzi korzystać?

Jeśli masz już wybrane frazy kluczowe ogólne i zastanawiasz się, jakich informacji poszukują użytkownicy, skorzystaj z darmowego narzędzia Answer The Public. Po wpisaniu wyrażeń, otrzymasz listę interesujących zapytań użytkowników, którą możesz wykorzystać do tworzenia artykułów.

Innymi narzędziami, z których warto skorzystać są: SEMSTORM, Senuto oraz Planer Słów Kluczowych Google Ads.

Zalety i wady direct answer

a) Zalety

  1. Pozycja ,,0" pomoże Ci osiągnąć wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.
  2. Istnieje szansa, że użytkownik zaciekawi się zajawką i przejdzie na stronę w celu uzyskania szczegółowych informacji.
  3. Witryna może znaleźć się minimum na dwóch pozycjach w TOP 10 wyników wyszukiwania.
  4. Wynik w direct answer to dodatkowa motywacja do tworzenia wartościowych oraz przydatnych tekstów na Twojej stronie.
  5. Wynik zero jest wygodny dla użytkowników.
  6. Erez Barak wykonał test, który wykazał, że witryna umieszczona w featured snippets otrzymała dwukrotnie więcej kliknięć od strony znajdującej się poniżej. Więcej informacji o eksperymencie możecie przeczytać na stronie Gdaqa.

b) Wady

Największym ryzykiem bycia w direct answer jest fakt, że otrzymana informacja może być wystarczająca dla użytkownika i nie kliknie on w Twoją stronę. Może to znacznie zmniejszyć ruch do strony.

Jeżeli zauważysz, że pojawianie się w Direct Answer Twojej witryny negatywnie wpływa na ruch organiczny, możesz wyłączyć tę funkcjonalność i zabronić pobierania treści. W tym celu musisz użyć tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”> w sekcji <head> danego wpisu.

Ciekawostki dotyczące direct answer

  • Direct answers pojawia się już w ponad 10% zapytań wyszukiwarki Google. Dane te pochodzą z raportu Rank Ranger z kwietnia 2018 roku.
  • Możesz sprawdzić, na ile zapytań Twoja strona wyświetla się jako wynik bezpośredni. To funkcjonalność wcześniej wspomnianego narzędzia Senuto -  „Słowa domeny w Direct Answer”.
  • Możesz zrezygnować z wyświetlania Twojej strony w featured snippets za pomocą tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”> w sekcji <head>.
  • Na pozycji ,,zero" może znaleźć się także karuzela z odpowiedziami pochodzącymi z forów internetowych.

Podsumowanie

Jak widzisz, pojawianie się w boxie ,,direct answer" wymaga trudu i pracy wniesionej na polu content marketingu. To motywacja do rozbudowy warstwy tekstowej na stronie, która przekłada się na lepsze pozycje w SERPACH. Jak każda funkcjonalność, ma swoje wady i zalety. To od profilu biznesowego Twojej firmy i priorytetów zależy, czy warto starać się o pojawienie na pozycji ,,0".