Spis treści
- 1. Co to jest direct answer?
- 2. Przykłady direct answer w Google
- 3. Jak uzyskać pozycję ,,0"?
- 4. Z jakich narzędzi korzystać?
- 5. Zalety i wady direct answer
- 6. Ciekawostki dotyczące direct asnwer
- 7. Podsumowanie
Co to jest direct answer?
Direct Answers, inaczej zwane „featured snippets”, to bezpośrednie wyniki w postaci definicji na zapytania wpisane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Pojawiające się treści pochodzą ze stron, które pojawiają się w TOP 5 wyników organicznych i najtrafniej odpowiadają na pytania. Pozycja ,,0" zawsze pojawia się ponad innymi wynikami, nawet nad reklamami Google Ads. Treściwe, pożyteczne i trafne treści mają największą szansę pojawić się w direct answer.
Direct answer – przykłady z wyszukiwarki
Wyników w formie direct answer jest naprawdę wiele. Możesz się z nimi najczęściej spotkać, poszukując odpowiedzi na pytania zaczynające się od ,,jak, gdzie, ile, jaka, co to jest" itp. Oprócz treściwej wypowiedzi umieszczony jest link oraz często zdjęcie.
Oto przykłady z Google, jak osiągnęliśmy direct answer:
Jak uzyskać pozycję direct answer?
- Przede wszystkim warto, byś tworzył unikalne odpowiedzi na pytania użytkowników, zaczynające się od takich fraz jak: „co to jest?”, „jak zrobić?”, „jak wykonać?” „jak ugotować?”, „kiedy?”, „gdzie?” ,,ile jest?", „dlaczego?”.
- Następnie umieszczaj tych kilka zdań w formie zwięzłej regułki bądź jasnych wskazówek w artykule na swojej stronie.
- Zadbaj o odpowiednią optymalizację meta title, description, które będą uwzględniały frazy kluczowe, a także o dane strukturalne.
- Zwróć uwagę również na optymalizację adresu URL. Powinien być treściwy oraz zawierać słowa kluczowe.
- Korzystaj z HTML. Dobrym rozwiązaniem jest wypunktowanie z zastosowaniem odpowiednich znaczników semantycznych - ul i ol w przypadku instrukcji oraz przepisów.
- Używaj dłuższych, bardziej rozbudowanych wyrażeń, które zwiększają precyzję w Twoich tekstach.
Z jakich narzędzi korzystać?
Jeśli masz już wybrane frazy kluczowe ogólne i zastanawiasz się, jakich informacji poszukują użytkownicy, skorzystaj z darmowego narzędzia Answer The Public. Po wpisaniu wyrażeń, otrzymasz listę interesujących zapytań użytkowników, którą możesz wykorzystać do tworzenia artykułów.
Innymi narzędziami, z których warto skorzystać są: SEMSTORM, Senuto oraz Planer Słów Kluczowych Google Ads.
Zalety i wady direct answer
a) Zalety
- Pozycja ,,0" pomoże Ci osiągnąć wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.
- Istnieje szansa, że użytkownik zaciekawi się zajawką i przejdzie na stronę w celu uzyskania szczegółowych informacji.
- Witryna może znaleźć się minimum na dwóch pozycjach w TOP 10 wyników wyszukiwania.
- Wynik w direct answer to dodatkowa motywacja do tworzenia wartościowych oraz przydatnych tekstów na Twojej stronie.
- Wynik zero jest wygodny dla użytkowników.
- Erez Barak wykonał test, który wykazał, że witryna umieszczona w featured snippets otrzymała dwukrotnie więcej kliknięć od strony znajdującej się poniżej. Więcej informacji o eksperymencie możecie przeczytać na stronie Gdaqa.
b) Wady
Największym ryzykiem bycia w direct answer jest fakt, że otrzymana informacja może być wystarczająca dla użytkownika i nie kliknie on w Twoją stronę. Może to znacznie zmniejszyć ruch do strony.
Jeżeli zauważysz, że pojawianie się w Direct Answer Twojej witryny negatywnie wpływa na ruch organiczny, możesz wyłączyć tę funkcjonalność i zabronić pobierania treści. W tym celu musisz użyć tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”> w sekcji <head> danego wpisu.
Ciekawostki dotyczące direct answer
- Direct answers pojawia się już w ponad 10% zapytań wyszukiwarki Google. Dane te pochodzą z raportu Rank Ranger z kwietnia 2018 roku.
- Możesz sprawdzić, na ile zapytań Twoja strona wyświetla się jako wynik bezpośredni. To funkcjonalność wcześniej wspomnianego narzędzia Senuto - „Słowa domeny w Direct Answer”.
- Możesz zrezygnować z wyświetlania Twojej strony w featured snippets za pomocą tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”> w sekcji <head>.
- Na pozycji ,,zero" może znaleźć się także karuzela z odpowiedziami pochodzącymi z forów internetowych.
Podsumowanie
Jak widzisz, pojawianie się w boxie ,,direct answer" wymaga trudu i pracy wniesionej na polu content marketingu. To motywacja do rozbudowy warstwy tekstowej na stronie, która przekłada się na lepsze pozycje w SERPACH. Jak każda funkcjonalność, ma swoje wady i zalety. To od profilu biznesowego Twojej firmy i priorytetów zależy, czy warto starać się o pojawienie na pozycji ,,0".