Spis treści

Czym jest outreach marketing?


Outreach marketing to strategia marketingowa, która polega na nawiązywaniu i budowaniu relacji z potencjalnymi klientami, influencerami, partnerami biznesowymi i innymi osobami lub grupami poprzez proaktywne działania komunikacyjne.

Celem outreach marketingu jest dotarcie do nowych odbiorców, zwiększenie świadomości marki oraz budowanie zaufania i lojalności wobec brandu. Realizuje się to m.in. przez personalizację przekazu i indywidualne podejście do osób, z którymi się kontaktujesz.

W kontekście pozycjonowania stron internetowych outreach marketing zazwyczaj sprowadza się do nawiązywania kontaktów z zewnętrznymi partnerami w celu pozyskania linków zwrotnych.

W skrócie – outreach marketing polega na tym, że kontaktujesz się z właścicielem jakiejś strony internetowej lub konta w mediach społecznościowych oraz nawiązujesz z nimi relację, która owocuje współpracą.

Komunikacja w outreach marketingu jest najważniejsza


strategia komunikacji outreach marketing

W outreach marketingu podstawą jest dobra strategia komunikacyjna. Nie można spamować mailami niczym nigeryjski książę oferujący transfer potężnej kwoty. Nikt nie nabierze się też na automatyczne maile do baaaardzo szerokiej grupy docelowej. Co nie znaczy, że automatyzacja działań jest złym rozwiązaniem. Trzeba jednak działać przemyślanie, żeby propozycja współpracy była zgodna z polityką Twojej firmy, a tworzone komunikaty – spójne z Twoją grupą docelową.

Korzyści z outreach marketingu


  • Linki zwrotne z różnych źródeł
  • Większa rozpoznawalność marki
  • Zwiększenie ruchu na swojej stronie internetowej
  • Pomoc w promocji marki
  • Pośrednią korzyścią może być lepsza widoczność strony (dzięki linkbuildingowi)

korzyści z outreach marketingu

Jak zdobywać zasięgi w ramach outreach marketingu?


Influencer marketing

Znalezienie odpowiedniego influencera to pierwszy krok do podjęcia współpracy, która wpisuje się w ideę outreach marketingu. Później jest czas na budowanie relacji i promowanie marki w social mediach – właśnie na kanale tego influencera. A czy warto?

Użytkownicy w internecie kierują się społecznym dowodem słuszności, co znaczy, że są skłonni robić to, co inni. Polecenia influencerów traktują jak rekomendacje znajomych lub przyjaciół (źródło: Czy ufamy influencerom?). Oznacza to, że influencerzy mają duży udział w podejmowaniu decyzji zakupowych konsumentów, a rozpoznawalność lub nawet rozwój Twojej marki to wręcz pozytywny efekt uboczny działań influencerów.

influencer marketing korzyści

Siła mediów społecznościowych pomoże Ci sprzedać produkt (social selling marketing), wykreować wizerunek eksperta, zbudować wiele długotrwałych relacji (nie tylko z partnerami biznesowymi, ale również konsumentami) oraz wyróżnić się na tle konkurencji.

  1. Wybierz influencera, z którym chcesz pracować (którego grupa docelowa wpisuje się również w Twoją).
  2. Przeanalizuj profil influencera i kanały w mediach społecznościowych.
  3. Skontaktuj się z influencerem lub jego managementem, proponując współpracę.
  4. Ustal warunki umowy i to, jakie materiały możesz dostarczyć lub w jaki sposób influencer miałby wygenerować content.
  5. Influencer marketing przyczynia się do promocji Twojej marki, a przekaz, który wychodzi z ust (lub rąk) influencera, jest wiarygodny dla odbiorców.

Nie musisz współpracować z wpływowymi osobami, których obserwują miliony. Możesz proponować takie rozwiązanie również mikroinfluencerom, którzy mają mniejszą, ale lojalną grupę obserwujących. Jako liderzy opinii mogą skutecznie zachęcić Twoją grupę docelową do zakupów, skorzystania usług lub, po prostu, przekonania się do marki.

Inbound marketing

Outreach to poniekąd połączenie inbound marketingu z innymi formami promowania Twojej strony internetowej czy biznesu – ogólnie. Aktywny marketing przychodzący ma za zadanie tak przyciągnąć klienta, żeby sam chciał kupić produkt, usługę, pomysł, ideę, markę…

I właśnie tu jest duże pole z zakresu pozycjonowania strony i pozyskiwania linków zwrotnych. Outreach marketing koncentruje się na relacjach, dlatego ten marketing zewnętrzny można śmiało połączyć z aktywnym marketingiem przychodzącym.

Dostarczanie wartościowych treści w subtelny sposób to strzał w dziesiątkę. Trzeba być obecnym tam, gdzie grupa docelowa.

Publikuj w:

  • serwisach informacyjnych,
  • na platformach edukacyjnych,
  • na stronach blogerów i influencerów,
  • witrynach przedstawicieli z branży,
  • serwisach powiązanych z Twoją marką.

SEO outreach marketing

Zasięgi to nie tylko statystyki z Instagrama, ale również działania wspierające pozycjonowanie strony internetowej. Zalicza się do nich SEO outreach marketing, czyli szukanie serwisów, w których można umieścić link do własnego serwisu i kontaktowanie się z nimi w celu publikacji. Często wytycznymi w poszukiwaniu są tematyczne powiązania, ale nie musi tak być.

  1. Szukasz serwisu i analizujesz, czy chcesz pozyskać z niego link zwrotny.
  2. Kontaktujesz się z właścicielem strony i proponujesz współpracę.
  3. Czy pojawia się pozytywny odzew, tworzysz materiały na umówiony temat.
  4. Po publikacji sprawdzasz, czy link jest na wybrany anchor i czy kieruje do konkretnej podstrony/strony.
  5. Twoja strona zyskuje link z mocnego źródła i może wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania (np. w Google).
Czasami proces outreach marketingu trwa kilka dni, tygodni, a nawet miesięcy. Należy uzbroić się w cierpliwość! Dzięki SEO outreach marketingowi możesz jednak w naturalny sposób budować profil linkowy Twojej strony. Kolokwialnie mówiąc: algorytmy Google lubią to!
Magdalena Wardęcka
SEO Specialist

Oprócz zyskania wartościowych linków pod względem SEO – istnieje również szansa, że poprzez takie współprace rozpromujesz swój biznes i faktycznie zwiększysz ruch Twojej witryny – i to bezpośrednio z miejsca, z którego pozyskasz odnośnik.

Sięgać dalej… po potencjalnych klientów!


Niektóre słowniki tłumaczą słowo „outreach” jako frazę „sięgać dalej”. Trzeba przyznać, że jest w tym mała nuta marzycielstwa, ambicji, a nawet patetyczności. I w zasadzie takie powinny być działania promocyjne w sieci.

Trzeba szukać nowych pomysłów na to, żeby zbudować świadomość marki. By postawić na kreatywne pozyskiwanie leadów. Aby zachęcić nowych użytkowników do odwiedzenia strony internetowej. Żeby zyskać rozpoznawalność marki w Twojej branży. A wartościowe treści, które tworzysz, były chętnie udostępniane na innych stronach lub portalach społecznościowych.

I właśnie o to chodzi w outreach marketingu, który z powodzeniem możesz wpleść do strategii SEO i content marketingowej. Nasza agencja SEO chętnie Ci w tym pomoże!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej