Co to jest netykieta?


Netykieta dla wielu osób może wciąż być zupełnie nowym słowem. Netykieta Internetu (ang. network etiquette), to zbiór zasad określających prawidłowe postępowanie w sieci. Z wieloma obszarami dotyczącymi netykiety spotykamy się każdego dnia, np. korzystając z serwisów społecznościowych. Netykieta nie różni się znacząco od etykiety, czyli tzw. savoir-vivre’u. Poszczególne przepisy szeroko pojętego marketingu treści dotyczą również m.in. komunikatorów, blogów i stron internetowych.

Z podstawowymi zasadami netykiety powinien zapoznać się każdy początkujący użytkownik sieci.
Wojciech Jerzy Bober

W książce „Powinność w świecie cyfrowym. Etyka komputerowa w świetle współczesnej filozofii moralnej” Bober informuje, że istnieje wiele opracowań netykiety; obecnie dawny stan rzeczy, polegający na dostępności odpowiednich dokumentów w zasadzie tylko on-line, zmienił się; podstawowe zasady netykiety omawiane są w wielu publikacjach o charakterze podręcznikowym, można znaleźć także osobne publikacje poświęcone temu zagadnieniu.

Netykieta w Internecie


Według Eda Tittela początek netykiecie dał serwis amerykańskiej Sieci Narodowej Fundacji Nauki – NSFNET. W styczniu 1992 r. przyjęła własną politykę pracy w sieci i miała zapewniać wykorzystanie NSFNET wyłącznie w celach edukacyjnych i informacyjnych, a wykluczyć wszelkie działania komercyjne i zarobkowe.

Pierwsi użytkownicy tworzyli własne nakazy i zakazy, które miały na celu ułatwienie poruszania się w sieci. Za sprawą rozpowszechnienia się Internetu, zaczęło przybywać coraz więcej użytkowników, którzy nie do końca przestrzegali reguł, ponieważ dobrze ich nie znali, a tym samym popełniali podstawowe błędy. Chociaż wiele instytucji i pojedynczych jednostek podjęło się zadania spisania zasad netykiety, nie możemy mówić o jednym zamkniętym zbiorze.

netykieta w sieci

Netykieta wciąż ulega zmianie


Etykietę internetową można porównać do dobrego wychowania – każdy z rodziców przekazuje swoim dzieciom inne wartości, a wraz ze zmieniającym się światem, sposoby wychowania ulegną zmianie.

Internet podobnie jak świat wciąż się zmienia, dlatego proces zmian netykiety zakończy się dopiero w momencie zaprzestania korzystania z sieci. Tak samo, jak w prawdziwym życiu obserwujemy zmieniające się standardy, tak samo powinniśmy trzymać rękę na pulsie w Internecie i weryfikować ustalone wcześniej reguły.

Pierwsze zasady netykiety


Za pierwszy zbiór zasad przyzwoitego zachowania w sieci uznaje się zbiór opracowany przez Arlene H. Rinaldi z FAU (Florida Atlantic University). Dokument z 1992 r. podkreślał niejednolity charakter sieci, co oznacza, że zasady obowiązujące w jednej przestrzeni niekoniecznie będą obowiązywały także w innej. Niestety po upływie 30 lat od publikacji, wiele przytoczonych zasad okazuje się być już nieaktualnymi.

Serwis założony przez Tomasza Urbańskiego w 1998 r. był pierwszym polskim źródłem, z którego można było czerpać informacje dotyczące internetowego savoir-vivre. Co prawda strona już od kilku lat nie istnieje, ale przyczyniła się do powstania kolejnych netykiet. Podobne reguły stosuje się po dziś dzień w mediach społecznościowych.

Komunikacja internetowa a netykieta


Zasady netykiety w komunikacji internetowej można obecnie podzielić na trzy odrębne grupy:

  1. zasady administracyjne – poziom dopuszczalności reklam, sposoby cytowania, przyjęte nazwy tematów,
  2. zasady techniczne – ilość znaków, długość wierszy i zdań, skróty zapisywane wielkimi literami,
  3. zasady emocjonalne – m.in. pisanie do użytkowników na „Ty”, stosowanie emotikon, pomijanie wulgarnych zwrotów.

netykieta w komunikacji internetowej

Content marketing to komunikacja


Best people are those who understand how important the content is. Managing them can be really irritating, but you can bear it, because you know they are good.
Steve Jobs

Bardzo często marketing treści jest definiowany jako sztuka komunikacji z klientem, ponieważ dialog dostarcza konkretnych rozwiązań. Marketerzy nie skupiają się wyłącznie na cyklu zakupowym, ale także sprzedażowym. W swoich działaniach muszą brać pod uwagę wiele aspektów związanych z prawidłową realizacją strategii, takich jak:

  • obsługa klienta,
  • zarządzanie reputacją,
  • budowanie świadomości marki,
  • pozycjonowanie,
  • public relations w sieci,
  • pozyskiwanie nowych klientów i dbanie o nich.

Komunikacja z użytkownikami


„Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany” – złota reguła etyczna powinna być stosowana nie tylko w życiu realnym, ale również tym wirtualnym. Wiele osób zapomina, że świat wirtualny rozwinął się do tego stopnia, że przenika wraz z tym realnym.

zasady komunikacji z użytkownikami

Utrata pracy, wezwanie do sądu i psucie sobie opinii, to tylko kilka przyczyn spowodowanych ignorowaniem zasad netykiety. W marketingu treści efektem nieprzemyślanych działań może być na przykład stracenie klienta, niższa pozycja w wyszukiwarce Google czy utrata wiarygodności w sieci.

Mariusz Jędrzejko i Agnieszka Taper netykietą nazwali zbiór zasad dotyczących poprawnego poruszania się w Internecie, a także sposób komunikowania się z jego użytkownikami. Według wyżej wymienionych, cały system netykiety opiera się na trzech założeniach:

  • myśl – warto, żebyś przemyślał swoje działania online, to czy na pewno są one właściwe,
  • nie szkodź – nigdy nie działaj na czyjąś szkodę,
  • nie nadużywaj – przede wszystkim nie nadużywaj możliwości, jakie daje Ci Internet.

Netykieta w content marketingu – 6 zasad


Warto wspomnieć o kilku (naszym zdaniem) najważniejszych zasadach netykiety, które w obecnych czasach są coraz częściej zapominane lub lekceważone:

  1. Nie używaj wulgaryzmów – swoją myśl zawsze możesz wyrazić w znacznie delikatniejszy sposób. Pracownicy, potencjalni klienci lub osoby z branży nie będą pałać entuzjazmem do osoby, która zamiast przecinka stosuje przekleństwa.
  2. Szanuj innych użytkowników – nikt nie chce zostać poniżany, dlatego nie wyśmiewaj i nie poniżaj innych w sieci. To, że nie zgadzasz się z inną osobą, nie musi być od razu powodem hejtu i trollowania.
  3. Nie spamuj – przesyłanie niechcianych linków do stron, reklam lub wiadomości, to bezsensowny transfer danych. W pozycjonowaniu stron internetowych do spamu zalicza się również tworzenie treści, które nie mają sensu – np. przy użyciu mieszarek tekstów, generatorów treści czy nieudolnych narzędzi AI. Zdarza się tak, że inni spamują słowami kluczowymi (keyword stuffing) lub linkami, budując sztucznie profil linkowy swojej strony internetowej.
  4. Nie używaj zbyt często CAPS LOCKA – jeśli będziesz pisał wielkimi literami, inni użytkownicy potraktują to jako krzyk. Jak wiadomo, krzyk kojarzy się z agresywnością i rozkazami, a nikt nie chce mieć za wiele wspólnego z tymi wybuchowymi ludźmi. Zakaz pisania naprzemiennie wielkich i małych liter również powinien być tutaj przestrzegany.
  5. Stosuj się do określonych regulaminów – w danej grupie np. na Facebooku czy forach internetowych panuje zazwyczaj pewien styl tworzenie postów lub wypowiedzi. Każde ze środowisk wytwarza własne zasady grupy, dlatego warto się z nimi zapoznać przed dodaniem treści – na przykład, jeśli chcesz zrealizować koncepcję marketingu szeptanego lub umieścić link do swojej strony internetowej na konkretnej grupie czy forum.
  6. Unikaj zbyt wielu emotikon – chociaż emotki dominują w przestrzeni komunikatorów internetowych, ze względu na netykietę nie powinniśmy ich nadużyć. Przy pisaniu artykułu eksperckiego użycie raz czy dwa razy uśmiechu jest jak najbardziej w porządku, jednak nie używaj go przy każdym zdaniu :)

Czy to wszystkie zasady dotyczące netykiety w sieci? Oczywiście, że nie. Niezapisanych zasad odpowiedniego zachowania jest mnóstwo. W content marketingu zależy nam przede wszystkim na stosowaniu netykiety na płaszczyźnie tekstów firmowych i blogowych, mediów społecznościowych oraz komunikacji z klientem np. poprzez newsletter.

Netykieta sieciowa w content marketingu – zwroty do innych użytkowników


Dla wielu osób używane zwroty w komunikacji internetowej nie stanowią ważnego elementu. Oczywiście w realnym życiu poznając nową osobę, zwracamy się do niej per pan/pani, ponieważ mówiąc już na samym początku znajomości do kogoś na „ty”, możemy zrobić złe wrażenie. Spotkania wirtualne wywołują natomiast pewne dylematy.

Kontakty w Internecie wydają się mniej formalne niż w codziennym życiu. Czytając różne fora i serwisy społecznościowe, może nam się wydawać, że w sieci panują inne obyczaje, gdzie praktycznie wszyscy są ze sobą „po imieniu”. Są jednak sytuacje, gdzie nie powinno się patrzeć na większość, tylko użyć formalnych zwrotów grzecznościowych.

Dostosuj język do odbiorcy komunikatu


Zasady używania zwrotów pan/pani nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim należy zapoznać się z odbiorcą, do którego kierowany jest komunikat. Kiedy już to zrobimy, nasz język powinien zostać dostosowany do danego komunikatu. Internet jest na tyle zróżnicowany, że każde z miejsc zapewne posiada już własne zasady, a my powinniśmy się do nich przystosować.

Przede wszystkim czuj się komfortowo


Czy warto się oburzać na innych użytkowników sieci za użycie w naszym kierunku zwrotu na „ty”? Niektóre osoby mogą odebrać takie zachowanie za brak zrozumienia lub niewystarczającą wiedzę z zakresu zwyczajów panujących w Internecie. Mimo wszystko, każdy z nas ma prawo do własnego zdania, więc jeśli czujesz się niekomfortowo w takim bezpośrednim kontakcie, masz prawo o poproszenie rozmówcy o stosowanie zwrotów per „pan”.

Jak stosować zwroty per „ty” w marketingu treści?


Netykieta również wspomina o kilku zasadach stosowania zwrotów formalnych, z którymi warto się zapoznać:

  • formy „ty”, „wy” i ich odmiany pisz zawsze wielką literą w bezpośrednim zwrocie,
  • to, że zwracacie się po imieniu, nie oznacza, że jesteście zaprzyjaźnieni,
  • nie zapominaj o formach grzecznościowych,
  • używaj odpowiedniego do danej sytuacji języka,
  • nie ignoruj prośby o zwracanie się do danej osoby na per „pan” (ale klient może również wystosować nakaz używania zwrotów nieformalnych).

Oczywiście istnieje też kilka sytuacji, w których po prostu nie wypada nam używać od samego początku rozmowy bezpośrednich zwrotów:

  • kontakt z osobami podpisującymi się własnym imieniem i nazwiskiem,
  • konwersacje z osobami publicznymi np. profesorem, politykiem,
  • sytuacje biznesowe – wiele kontrahentów oczekuje oficjalnych zwrotów w wiadomościach oferujących współpracę,
  • odbiorcy przyzwyczajeni do uprzejmego traktowania np. firmy oferującego luksusowe towary,
  • styl komunikacji marki – jeśli dane przedsiębiorstwo przyjęło formę „państwo”, jako sposób zwracania się do klientów, przejście na „ty” mogłoby się okazać niegrzeczne.

Komunikacja z netykietą w tle w praktyce


Nasza agencja SEO Empressia zwraca się do klientów w sposób bezpośredni, nawet w tym momencie. Opisując wszelkie kwestie związane z netykietą, ani razu nie zwróciliśmy się w sposób formalny. Prawda jest taka, że naszego bloga czytają nie tylko klienci, ale również pasjonaci SEO i marketingu internetowego, dlatego ciężko byłoby stosować zwroty formalne przy tak różnorodnej grupie odbiorców.

Dodatkowo jesteśmy zdania, że komunikowanie się na „ty” ułatwia przekazywanie potrzebnych informacji, tworzy życzliwą, ale jednocześnie bezpośrednią komunikację, a odbiorcy mają możliwość nawiązania z naszą agencją lepszych stosunków.

Stosując zasady netykiety, dbamy o to, żeby nie spamować linkami, nie lać wody w artykułach i nie przesycać treści słowami kluczowymi tylko po to, żeby zoptymalizować je pod roboty. Szanujemy naszych czytelników.

Sztuka komentowania – zadbaj o odpowiedni wizerunek firmy


Komentowanie w sieci okazuje się coraz trudniejszym zadaniem. Widząc jedynie ciąg liter, nie jesteśmy w stanie jednoznacznie odczytać intencji osoby czy też firmy komentującej. W Internecie nie widzimy mimiki twarzy, gestów czy sposobu wypowiedzi. Każde działanie na forach internetowych, grupach dyskusyjnych lub komentowanie na Facebooku powinno być dokładnie przemyślane i prowadzone zgodnie z zasadami netykiety.

Każdy, kto prowadzi działalność, prędzej czy później spotka się z negatywnymi komentarzami. Przykre doświadczenie może spotkać nawet firmę dbającą o swoje usługi na najwyższym poziomie. Aby Twoje działania nie wpłynęły negatywnie na wizerunek firmy, w takich sytuacjach musisz zachować się profesjonalnie.

Negatywne komentarze – jak sobie z nimi radzić?


Przede wszystkim udzielaj odpowiedzi na komentarze dopiero wtedy, kiedy wszelkie emocje już opadną. Twoja odpowiedź będzie wtedy bardziej merytoryczna i wyważona. Dobrym pomysłem będzie sprawdzenie, czy osoba, która skrytykowała usługi firmy, rzeczywiście była jej klientem. Jeśli krytyka była jedynie nieuczciwym działaniem konkurencji, nie bój się o tym napisać (w kulturalny sposób).

Jeśli komentarz faktycznie napisał klient, zweryfikuj działania pracowników, które mogły przyczynić się do niezadowolenia. Jeśli dostrzegłeś winę leżącą po stronie firmy, przeproś użytkownika i zaproponuj rozwiązanie, wpłynie to pozytywnie na autora komentarza oraz pozostałe osoby obserwujące dyskusję.

Netykieta w pracy SEO copywritera


Czasami o najprostszych sprawach zapominamy najczęściej. Podobnie jest w przypadku SEO copywriterów, w końcu oni też są tylko ludźmi i mogą popełniać błędy. Choć niektóre rzeczy mogą się wydawać banalne, poniżej przedstawiamy listę kilku niezbędników, o których powinieneś pamiętać, pracując jako SEO copywriter:

  • pamiętaj o tym, aby Twój artykuł był poprawny językowo,
  • nie spamuj słowami kluczowymi,
  • nie kopiuj cudzych tekstów,
  • pamiętaj o formatowaniu tekstu – artykuł będzie dzięki temu przejrzysty,
  • zawsze rób rzetelny research i udostępniaj tylko potwierdzone oraz prawdziwe informacje,
  • pisz artykuły, które będą odpowiadać na potrzeby odbiorców,
  • zawsze sprawdź gotowy tekst (czasem warto poczekać kilka dni, zanim do niego wrócisz).

Stwórz wytyczne dla copywritera


Netykieta w marketingu nie obejmuje wyłącznie oczywistych obszarów jak media społecznościowe. To również elementy, które na pierwszy rzut oka nie posiadają żadnych konkretnych zasad. Dobrze zoptymalizowany i wartościowy tekst podnosi pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, ale SEO copywriting nie jest tylko dla robotów, jest przede wszystkim dla ludzi.

Najważniejsza jest zatem wartość, jaką wyniesie odbiorca z danego artykułu. Jeśli jesteś zleceniodawcą, warto wysłać SEO copywriterowi wytyczne, w których przedstawisz swój pomysł na artykuł i podasz informacje, które powinny się w nim znaleźć. Istotnym elementem jest podanie fraz kluczowych, które mają zostać umieszczone w tekście. Warto również wspomnieć o tym, jakiego języka powinien używać copywriter i jak ma się zwracać do czytelników.

Netykieta językowa w marketingu treści – porady w pigułce


W dzisiejszych czasach media społecznościowe zawładnęły większością Internetu. Prawie każdy z nas ma konto chociaż na jednym serwisie np. Facebooku lub Instagramie. Działy marketingu powinny zatem wykorzystać media społecznościowe do uzyskania bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami.

opinie komentarze netykieta w sieci

Użytkownicy sieci cenią firmy, które prowadzą własne blogi, profile w serwisach społecznościowych lub szukają odbiorców w komentarzach. Oczywiście takie firmy również powinny przestrzegać kilku istotnych zasad netykiety. Poniżej zamieszczamy ich listę:

Komunikatory internetowe:

  • używanie emotikon – powinieneś ich używać, aby wyrazić emocje i uczucia, więc zawsze zastanów się, czy zastosowanie w danym miejscu emotikonki jest potrzebne,
  • unikaj pisania wyłącznie wielkimi literami,
  • dodawaj w komentarzach tylko konkretne informacje,
  • nie używaj bezmyślnie linków – ich niewłaściwe użycie może negatywnie nastawić do Ciebie użytkowników,
  • dobieraj odpowiednio słowa – nikt nie lubi nadmiernej krytyki, wulgaryzmów i narzekania,
  • obowiązuje zakaz nadmiernego cross postowania.

Blogi:

  • szanuj prywatność innych – zanim o kimś napiszesz, zastanów się, czy ta osoba nie będzie urażona ujawnieniem swojej prywatności (lub zapytaj ją o pozwolenie),
  • zadbaj o przejrzystość treści – unikaj dużej ilości ruchomych obrazków i jaskrawych kolorów,
  • prawa autorskie są ważne – kopiowanie cudzych tekstów bez podania przypisu lub źródła jest niezgodne z prawem, przestrzegaj też zasad cytowania,
  • systematycznie aktualizuj stronę internetową i kontroluj zamieszczane treści.

Wpisy na oficjalnych stronach firmy:

  • publikuj treści bezpośrednio związane z firmą,
  • sprawdzaj poprawną pisownię,
  • nie udostępniaj niesprawdzonych linków ani podejrzanych stron,
  • jeśli publikujesz dzieła innych osób, zawsze podawaj źródło,
  • nie udostępniaj informacji lub profili innych osób, bez ich zgody.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Co to jest netykieta?

Netykieta dotyczy ogólnych zasad przyzwoitości w Internecie. Przede wszystkim netykieta to zbiór zasad obowiązujących na blogach, komunikatorach internetowych i korespondencji internetowej. Netykieta zahacza o kilka istotnych reguł: zakaz używania wulgaryzmów w portalach społecznościowych, zakaz prowokowania kłótni na grupach dyskusyjnych, a także zakaz pisania w kilku różnych językach jednocześnie. Wysyłanie niepotrzebnych wiadomości, które się powielają (spam) również uważa się za łamanie netykiety.

2. Jakich zasad netykiety należy przestrzegać?

W Internecie powinniśmy przestrzegać wielu zasad dobrego zachowywania się, ale można wyszczególnić kilka najważniejszych. Są to m.in. zakaz nadużywania znaków interpunkcyjnych, zakaz nagabywania osób, zakaz odpowiadania w wulgarny sposób, wystrzeganie się kodowania polskich liter. Na wszelkich forach internetowych zwraca się uwagę na używanie znaków diakrytycznych.