Spis treści
- Specyfika branży budowlanej
- Dobór odpowiednich słów kluczowych dla stron www z sektora budowlanego
- Content marketing w branży budowlanej
- Google Moja Firma dla branży budowlanej
- Link building w pozycjonowaniu firm z branży budowlanej
- Co jeszcze możesz zrobić w SEO dla branży budowlanej?
- Pozycjonowanie sklepu budowlanego – podsumowanie
Specyfika branży budowlanej
Branża budowlana charakteryzuje się wielowarstwowością. Możemy podzielić ją na dwa ogólne sektory:
- Usługowy
- Sprzedażowy
W skład pierwszego możemy zaliczyć prace budowlane tj. budowy obiektów, przebudowy, montaże aż po remonty i rozbiórki. Często są to firmy posiadające duże zaplecze maszyn i wykwalifikowanych fachowców.
Natomiast drugi sektor – sprzedażowy – obejmuje sklepy mające w swojej ofercie wszelkiego rodzaju materiały budowlane niezbędne do realizacji wyżej wymienionych usług.
Ważne, aby na samym starcie rozpoczęcia procesu pozycjonowania precyzyjnie określić typ działalności budowlanej oraz cel, ponieważ każdy z nich wymaga innego podejścia w zakresie pozycjonowania. Odpowiednie określenie typu działalności będzie stanowić klucz do zbudowania skutecznej strategii SEO.
Warto również zwrócić uwagę na sezonowość branży. W przypadku branży budowlanej okres wszelkiego rodzaju remontów przypada w okresie, gdy temperatura na zewnątrz jest dodatnia. Natomiast poza pracami budowlanymi realizowanymi na zewnątrz mamy również prace odbywające się wewnątrz budynków, w związku z czym możemy zauważyć, że w okresie zimowym spadek zainteresowania nie jest aż tak drastyczny.
(źródło: Dane z Google Trends)
Dobór odpowiednich słów kluczowych dla stron www z sektora budowlanego
Chcąc rozpocząć działania pozycjonerskie strony www w branży budowlanej, po określeniu typu działalności i przeanalizowaniu konkurencji należy skupić się na odpowiednim dobraniu fraz kluczowych, za pomocą których osoby szukające konkretnych usług czy produktów budowlanych będą mogły trafić na naszą ofertę.
W tym celu należy zacząć od przeanalizowania oferty i znalezienia słów kluczowych, które pozwolą na dokładne sprecyzowanie grupy docelowej. Z reguły posiadacze sklepów internetowych mogą pochwalić się sporą liczbą produktów dostępnych na wirtualnych półkach. Warto więc przeprowadzić dokładną analizę strony oraz serwisów konkurencji przed samym przystąpieniem do wyboru fraz.
Frazy long tail
Mając na uwadze konkurencyjność i specyfikę branży budowlanej podczas dobierania słów kluczowych poza frazami ogólnymi warto wziąć pod uwagę frazy długiego ogona. Frazy typu long tail pomimo mniejszej ilości miesięcznych wyszukiwań są łatwiejsze do pozycjonowania w branży budowlanej, mniej konkurencyjne, a dodatkowo precyzyjniej i skuteczniej odpowiadają na potrzeby użytkowników, dzięki czemu zapewniają nam większą szansę na to, że użytkownicy, którzy odwiedzą naszą stronę internetową, skorzystają z naszych usług bądź dokonają na stronie zakupu.
Przykłady fraz long tailowych dla branży budowlanej:
- deska tarasowa kompozytowa (wysz. 10000)
- kabina prysznicowa pięciokątna (wysz. 700)
- szlifierka kątowa z regulacją obrotów (wysz. 3400)
- montaż listew przypodłogowych (wysz. 1500)
(Dane z Ahrefs)
Ponadto pozycjonowanie serwisu na frazy typu long tail wymaga znacznie mniejszego nakładu pracy oraz środków finansowych, dzięki czemu możemy spodziewać się szybszych rezultatów naszych działań.
Frazy lokalne
Kolejną grupą fraz, jakie warto rozważyć, są frazy lokalne, które znacząco zawężą nam grupę docelową. Konkurowanie na frazy ogólnopolskie jest znacznie trudniejsze i wymaga poświęcenia większej ilości czasu. Natomiast pozycjonowanie lokalne przynosi zamierzone rezultaty w znacznie krótszym czasie, biorąc pod uwagę korzyści finansowe jak i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Potencjalni klienci znajdujący się w okolicy są często skłonni skorzystać z oferty w tym samym dniu.
Przykład miesięcznej liczby wyszukiwań na frazę ogólną i frazy lokalne:
(źródło: Dane z Ahrefs)
Podczas doboru fraz kluczowych powinniśmy jeszcze zwrócić uwagę na to, czy w naszej ofercie znajdują się trudno dostępne produkty. Jeżeli takowe istnieją, warto to wykorzystać i wdrożyć działania mające na celu ich wyeksponowanie. Użytkownicy znający daną markę i korzystający z konkretnych produktów, często po nie wracają, dlatego istnieje duże prawdopodobieństwo, że gdy zostaną przekierowani na poszukiwany produkt, dokonają zakupu.
Content marketing w branży budowlanej
Dobrze zoptymalizowany content na stronie internetowej daje serwisowi ogromną wartość. Treści znajdujące się w obrębie witryny stanowią jeden z najważniejszych elementów rankingowych. Dlatego niezwykle ważne jest to, aby trafnie i wyczerpująco odpowiadały na zapytania użytkowników.
W dalszym ciągu w wielu przypadkach mamy styczność ze skopiowanymi tekstami pochodzącymi ze stron producentów. Treści powinny być unikatowe i wartościowe dla użytkownika. Szczegółowe opisy zawierające odpowiednie słowa kluczowe będą pozytywnie odbierane zarówno przez roboty Google jak i użytkowników, którzy będą odwiedzać nasz serwis.
Oferta, w której mamy jasno nakreślone zasady współpracy, jej przebieg, terminy oraz ceny, będzie dla potencjalnego klienta przejrzysta i dostarczy mu cennej wiedzy w zakresie możliwej współpracy bądź dokonania zakupu. Aby dodatkowo zachęcić użytkowników do skorzystania z oferty, warto na stronie zamieścić sekcję z opiniami zaczerpniętymi przykładowo z wizytówki GMF bądź mediów społecznościowych. Tego typu zabieg pozytywnie wpłynie na wzrost zaufania i wiarygodności użytkowników względem marki.
Podczas rozbudowy contentu na naszej stronie internetowej warto pamiętać o kluczowych obszarach, na których powinny znajdować się wartościowe i unikatowe teksty. Jest to między innymi:
- Strona główna – w tym obszarze powinny znaleźć się teksty dotyczące zakresu prowadzonej działalności, wartości marki, dodatkowe cechy charakterystyczne dotyczące czasu realizacji, formy płatności itd. To również dobre miejsce na przedstawienie skróconej oferty bądź zamieszczenie popularnych produktów (i bestsellerów) z naszego sklepu budowlanego. Strona główna pod kątem pozycjonowania ma największą moc, więc warto, aby była dobrze dostosowana pod obecne standardy SEO.
- Strony kategorii – powinny zawierać informacje dotyczące konkretnej gamy produktów i ich rodzajów dostępnych w ofercie lub usług i możliwego wykorzystania. Ważne, by pamiętać o zastosowaniu odpowiedniej struktury nagłówków.
- Strony produktowe – w przypadku sklepów internetowych stanowią największy procent ilości podstron na serwisie. Dlatego treści znajdujące się na nich powinny być wartościowe i wyczerpujące oraz zawierać m.in. takie informacje jak: opis produktu, konkretne dane techniczne, specyfikacje oraz właściwości. Tego typu informacje tworzą kolokacje wyrażeń kluczowych, co dodatkowo wpływa na lepsze nasycenie pod kątem tematyczności.
Poza podstawowymi obszarami cenne w przypadku wielu branż, a w szczególności w przypadku branży budowlanej, może okazać się prowadzenie bloga firmowego.
Wszelkiego rodzaju wpisy zawierające wskazówki, porady i instrukcje (również wizualne), stworzone na podstawie konkretnych case studies, pozwalają zdobyć zaufanie użytkowników. Wartościowe wpisy blogowe zwiększają również widoczność witryny w wyszukiwarce na frazy z długiego ogona. Istotną zaletą prowadzenia bloga jest również dobra forma komunikacji z klientem. Przydatny blog wpływa na budowanie relacji i przywiązywanie potencjalnych klientów do naszej marki.
Przykład spójnej strategii content marketingowej w branży budowlanej z uwzględnieniem SEO:
- Opis produktu (ogrodzenia panelowego) zawierający informacje o wymiarach, wykonaniu, materiałach, cenie.
- Opis kategorii, w którym wymienia się m.in. ogrodzenia panelowe i zalety ich zastosowania (bez podawania konkretnych produktów, ale w sposób ogólny omawia się cechy, właściwości i wykorzystanie ogrodzeń panelowych).
- Artykuł blogowy o montażu ogrodzenia panelowego, w którym znajduje się nie tylko tekst, ale również zdjęcia, grafiki i wideo. Tekst poradnikowy może być przeplatany widgetami produktowymi z wybranymi modelami ogrodzeń panelowych. Można też podlinkować w treści całą kategorię z tym typem ogrodzeń.
Działaniem wykraczającym poza SEO jest późniejsza publikacja takiego artykułu w social mediach oraz wysyłka w newsletterze.
Google Moja Firma dla branży budowlanej
Jednym z narzędzi wykorzystywanych w pozycjonowaniu w branży budowlanej (i nie tylko!) jest usługa Google Moja Firma, która stanowi wirtualną wizytówkę widoczną w wynikach wyszukiwania. Wpisując w wyszukiwarkę frazę kluczową oraz konkretny obszar, wizytówki GMF wyświetlą się zaraz po wynikach płatnych reklam, nad wynikami organicznymi.
Odpowiednie przedstawienie firmy budowlanej w wizytówce internetowej może zachęcić użytkowników do odwiedzin strony. Jednak, aby nasza wizytówka pojawiła się w wynikach wyszukiwania, należy zadbać o jakość strony, liczbę linków przychodzących i samą optymalizację wizytówki.
Wizytówka dla firmy z branży budowlanej powinna zawierać uzupełnione dane tj.:
- adres firmy, składu lub sklepu budowlanego,
- godziny otwarcia,
- numer telefonu i adres email,
- link do strony,
- opis firmy,
- rodzaj branży.
Link building w pozycjonowaniu firm z branży budowlanej
Działania linkbuildingowe w strategii pozycjonowania są niezwykle istotne. Połączenie technicznego SEO, content marketingu i linkbuildingu daje najlepsze rezultaty w budowaniu widoczności serwisu. O tym, jak duży nacisk musimy położyć na działania związane z budowaniem profilu linkowego witryny, najczęściej zależne jest od trudności i konkurencyjności danej branży.
Jak sytuacja ma się w przypadku branży budowlanej?
Branża budowlana charakteryzuje się dużą konkurencyjnością. W przypadku sklepów internetowych przebicie się do TOP10 bez intensywnej rozbudowy profilu linkowego może okazać się bardzo trudne. Dlatego warto zdawać sobie sprawę z konieczności podjęcia działań linkbuildingowych już na samym początku rozpoczęcia procesu pozycjonowania.
Wzmocnienie domeny dodatkowymi odnośnikami z zewnętrznych źródeł może przyśpieszyć działania SEO. Wśród miejsc, w których zostawia się odnośnik do strony budowlanej, zaliczają się m.in.:
- serwisy budowlane,
- fora i strony o tematyce remontowo-budowlanej,
- wizytówki,
- ogłoszenia,
- blogi lifestylowe o temacie budowy, remontów, nieruchomości lub DYI,
- witryny deweloperów, z którymi współpracuje firma czy sklep budowlany,
- strony partnerów lub wydarzeń, których marka budowlana jest sponsorem lub objęła patronat.
Dodatkowe linki do strony pochodzące z wartościowych i powiązanych tematycznie stron wzmocnią wartość serwisu i w połączeniu z wcześniej wymienionymi obszarami przyniosą najlepsze rezultaty. Jednakże warto zdawać sobie sprawę, że proces tworzenia profilu linkowego oraz samo pozycjonowanie w branży budowlanej to szereg długotrwałych działań, których efekty zauważalne mogą być dopiero po paru miesiącach.
Co jeszcze możesz zrobić w SEO dla branży budowlanej?
Istnieje szerokie spectrum możliwości dotyczących zachęcenia potencjalnego użytkownika do odwiedzenia naszej witryny. W tej kwestii warto dokładnie zaznajomić się z tematem budowania marki. Skuteczny branding w branży budowlanej jest kluczowy.
Dzielenie się fachową wiedzą i profesjonalizmem w swojej dziedzinie pozwoli na zbudowanie wizerunku eksperta, co może przekonać użytkowników do zakupu oferowanych produktów bądź skorzystania z usług. Budowanie wizerunku eksperta pomaga stworzyć silną świadomość marki i wzbudza wiarygodność, co w rezultacie może pozytywnie wpłynąć na wzrost sprzedaży.
Warto pamiętać, że praca nad wizerunkiem jest procesem wymagającym cierpliwości. Jednak poświęcony czas i praca włożona w działania brandingowe na pewno przyniesie szereg korzyści, a przede wszystkim pozwoli przywiązać użytkowników do marki i zyskać grono stałych klientów, co w dzisiejszych czasach jest na wagę złota.
Pozycjonowanie sklepu budowlanego – podsumowanie
Obecnie wybór materiałów budowlanych oraz liczba firm oferujących usługi z sektora budowlanego jest ogromna. Budowanie pozycji w wynikach wyszukiwania będzie ważnym elementem strategii marketingowej. Po pierwszym audycie SEO serwisu i określeniu specyfiki naszej branży należy zaplanować skuteczną strategię SEO i dobrać frazy dostosowane do naszej grupy docelowej.
Dopiero z dobrze przygotowanym planem i po wdrożeniu odpowiednich działań mamy szansę na uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów. Ważne również, aby podczas realizowanych działań monitorować działania konkurencji i regularnie analizować, czy wprowadzane po naszej stronie czynności przynoszą odpowiednie efekty.